mitä mieltä? kuuluuko miehen bussissa...
Antaa paikkansa viimeisillään raskaana olevalle, jos muita paikkoja ei ole? Näin eilen tilanteen bussissa, kun mies oli rattaiden kanssa bussin keskiosassa istumassa, ja raskaana oleva nainen tuli myös rattaiden kanssa. Mies ei tehnyt elettäkään siirtyäkseen edes, että nainen olisi kunnolla saanut rattaat niille tarkoitettuun tilaan. Mies näyttikin ylimieliseltä. Nainen pääsi lopulta istumaan, kun vanhus siirtyi...
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:14"]
Käytöstavat puuttuvat. Itsestään selvää että vanhuksille, sairaille, pienille lapsille ja raskaana oleville kaikkien kuuluu tarjota istumapaikkaa, mutta eihän täällä junttilassa osata. Asialla ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Kyseisessä tapauksessa myös naisten kuuluu tarjota paikkaa raskaana olevalle. Ja AP olisit sanonut jotakin etkä jälkiviisaana päivittele täällä.
[/quote]
Ja itsestään selvää on myös se, että naiset pukeutuvat hameisiin ei housuihin, käyttävät korkokenkiä, eivät kieltäydy tanssikutsusta, tuovat poika/miesystävänsä vanhemmilleen näytille ennen vakavampaa seurustelua... Näillä asiaoilla ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, ne kuuluvat hyviin käytöstapoihin. Mutta eihän täällä junttilassa mitään käytöstapoja osata.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:22"]
Mielensäpahoittajien puolesta muotoilen alkukysymyksen uudelleen; Pitäisikö nuoren terveen HENKILÖN antaa paikka raskaana olevalle HENKILÖLLE, jos muita paikkoja ei ole tarjolla?
[/quote]
Onko raskaus sairaus?
[/quote]
Ei ole mutta raskaana olevan on parempi istua jo äkkijarrutuksessa tmv tulevan kaatumisriskin takia.
Täydessä ruuhkabussissa oli tuskaista seistä ja ei se muillekaan mukavaa ole kun huomaa tönivänsä raskausmahaa. Minulla oli järkyttävän kokoinen maha jo 6kk ja monet luuli minun olevan viimeisillään.
Kyllä minä nuorena terveenä naisena annan paikkani raskaana olevalle, vanhukselle tai muuten liikuntarajoitteiselle henkilölle ihan mielelläni. Jos joku, vaikkapa ihan tervekin henkilö, pyytää päästä istumaan niin ilman muuta annan silloinkin paikkani.
Sanottakoon sen verran, että yleensä pyrin pääsemään istumaan ihan bussin perälle, jotta vanhuksille olisi ensisijaisesti tilaa bussin etuosassa. Pääsee paljon kätevämmin takaovesta pihallekin, kun se keskioven edusta tuppaa aina ruuhkautumaan. ;)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:47"]
Yksi tuoli. Raskaanaoleva, vanhus ja kipsijalka. Kuka saa istua?
[/quote]
Vanhus. Ja kipsijalalle se parikymppinen pissis antaa paikkansa. Raskaus ei ole vamma, sairaus tai rappeutuminen.
[/quote]
Se, joka on ensin istumassa, tietysti. Hän voi luovuttaa paikkansa halutessaan.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:07"]Kaikkien kuuluu antaa istumapaikka raskaanaoleville, vanhuksille, keppien kanssa käveleville yms. Mutta jos itsekin kuuluu tähän kategoriaan, ei tarvitse siirtyä. Joku nuorempi ja terveempi voi silloin siirtyä. [/quote] ihan normaalilta ja hyvinvoivalta tämä n 30 mies vaikutti. Ja poistuessaan käveli myös ihan hyvin. Rupesi ärsyttämään tosi paljon, tuollainen huomaamattomuus ;( Ap
[/quote]
Minä näytän myös normaalilta ja hyvinvoivalta. Kävelykin onnistuu. Silti en pysy kunnolla pystyssä bussissa.
En anna paikkaani raskaana olevalle naiselle. En hyväksy lasten hankkimista enkä halua antaa sille tukeani. Olen kolmekymppinen asiantuntija-ammatissa oleva mies.
En mäkään kyylää ihmisiä kuka on raskaana ja kuka ei. Siinähän saisi heti pahoja katseita kuinka maksua EI saa katsoa tai miettiä yhtään mitään miten valtava maha ja miten pitkällä raskaus on vai onko vaan lihava ja ja ja ja.... Ajattelen omiani kun istun bussissa.
Kuule. Voi itse olla oma-alotteinen ja pyytää istumapaikkaa.
N24
En nyt suoranaisesti käsitä tätä mies/naisasettelua. Terveemmät ja nuoremmat antaa tilaa vanhemmille tai heikommille - myös lapsille. Näin sen minusta pitäisi mennä. Itse olen kroonisesti sairas nuori nainen. Hyvänä päivänä minulla ei ole mitään oireita ja pystyn varsin hyvin seisomaan pitkiäkin aikoja bussissa. Huonona päivänä muutaman pysäkinvälin matkustaminen on suoranaista tuskaa vaikka saisin istuakin. Olen siinä mielessä varmasti outo, että ajattelen, että voin myös itse vaikuttaa tilanteeseen. Voin pyytää teiniä (tai jotakuta muuta terveen näköistä - tietenkään en tiedä ovatko he terveitä, ei minustakaan mitään päälepäin näe) antamaan paikkansa, koska minulla on heikko olo. Koskaan en ole saanut huonoa kohtelua suorasta kysymyksestäni. Aina olen saanut istumapaikan ja usein vielä kysymyksen "voinko jotenkin muuten auttaa?". Oman tarpeensa voi myös ilmaista ja sanoa ääneen. Huomaavaisuutta toki toivon. Se tekee kaikkien elämästä mukavampaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:48"]
ja muualla euroopassa miehet antavat paikkansa ihan jo sen takia jos nainen joutuisi muuten seisomaan, vaikka terve nainen olisikin.
[/quote]
Suomessakin vanhat miehet odottvat pysäkillä, että naiset menevät ensin bussiin - jos ei ole siis isoa ruuhkaa pysäkillä. Nuoret miehet tunnistaa ennemminkin siitä, että kiilaavat eteen.
Näin Tampereella.
Paikkaa voi aina tarjota bussissa, vaikka sitä ei otettaisi edes vastaan. Usein joku vanhempi ihminen naurahtaakin ja sanoo, että hänellä on lyhyt matka. Joskus jos näkee, että vanha ihminen kursailee eikä raaski ottaa paikkaasi, vaikka sitä tarvitsisikin, kannattaa sanoa, että on muutenkin jäämässä pois, vaikkei olisikaan. Silloin ainakin tarjottu paikka kelpaa ja yleensä vuolaiden kiitosten kera.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:14"]
Käytöstavat puuttuvat. Itsestään selvää että vanhuksille, sairaille, pienille lapsille ja raskaana oleville kaikkien kuuluu tarjota istumapaikkaa, mutta eihän täällä junttilassa osata. Asialla ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Kyseisessä tapauksessa myös naisten kuuluu tarjota paikkaa raskaana olevalle. Ja AP olisit sanonut jotakin etkä jälkiviisaana päivittele täällä.
[/quote]
Jos vastakkain on vanhus ja raskaana oleva, kummalla on etuajo-oikeus?
[/quote]
Se vaivaisempi. Tämän voi selvittää kysymällä: haluaisitko istua? Jos kieltäytyy, ei ole silloin kipeästi istumapaikan tarpeessa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:48"]ja muualla euroopassa miehet antavat paikkansa ihan jo sen takia jos nainen joutuisi muuten seisomaan, vaikka terve nainen olisikin.
[/quote]
Ja mulle tulee hyvä mieli kun olen ystävällinem muille ihmisille ja annan esim. Bussissa paikkani sitä tarvitsevalle. :)
Kokeilkaa te muutkin jotka ajattelette putkikatseisesti että minäminäminä. :P
Minä sairastan yhtä tappavimmista syövistä, joten olen todella heikossa kunnossa. Olen monesti hävennyt, kun bussiin tulee joku iäkäs ihminen enkä pysty antamaan paikkaani.
Busseissa ja bussipysäkkien penkeillä istuvat poikkeuksetta terveimmät ja nuorimmat. Sinänsä ymmärrettävää, etteivät useimmat heistä vielä ymmärrä yhtään mitään vanhuuden tai sairauden aiheuttamista ongelmista. Toivoisin, että vanhemmat opettaisivat lapsiaan ja nuoriaan ottamaan huomioon muut ihmiset.
Ainakin täällä on busseissa yhdellä rivillä merkit, että paikat on ensisijaisesti vamman takia tarvitseville, vanhuksille tai raskaana oleville.
Rattaiden nostajille vinkki: kahva on aina yläpuolella bussissa tai junassa. Maassa oleva ottaa kiinni rattaiden rakenteista.
Usein näkee tilanteita, joissa äitikulta nostaa rattaita kahvasta ollessaan itse bussin ulkopuolella. Sisällä olevalla on mahdoton tilanne, kun hän yrittää auttaa.
65, niin on. Sillä paikalla istuu poikkeuksetta joku terve nuori ihminen. Kännykkää tuijottaessa ei merkkejä ilmeisesti huomaa.
Kaikkien kuuluu tarjoutua antamaan paikkansa vimeisillään raskaana oleville, vanhuksille ja invalideille/tilapäisesti keppien kanssa kulkeville. Mies voi tarjota sitä myös nuorille naisille, jos haluaa olla ritarillinen, mutta siihen ei ole mitään erityistä tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:19"]
No tulipa tästä sukupuolien taistelu. Ihan sama nyt vaikka minut miesvihaajaksi leimattaisiinkin, niin kyllä , varsinkin MIEHEN pitäisi nousta ja antaa paikkansa raskaana olevalle. Tietysti jos itse olisin istumassa, vaikka nainen olenkin, niin antaisin ehdottomasti paikkani raskaana olevalle! Täällä palstalla ei näköjään enää saa sanoa mies tai nainen, vaan kannattaa sanoa henkilö. Ettei ne pienimunaiset putkiaivot kuvittele taas, että kylvetään miesvihaa
[/quote]
Mutta tällä miehellä oli kuitenkin ne rattaat ja lapsi siinä vieressä, niin ei varmaan halua siitä muualle siirtya. Bussissa on kuitenkin aika monta kymmentä muutekin matkustajaa ja kohdistat inhosi nyt vain tähän isään lapsensa kanssa - miksi näin?
[/quote]
Kyse oli siitä, että mies ei tehnyt elettäkään antaakseen naiselle tilaa. Molemmat olisivat mahtuneet täydellisesti siihen, jos mies olisi nostanut perseensä penkistä ja noussut lapsensa viereen seisomaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:22"]
Mielensäpahoittajien puolesta muotoilen alkukysymyksen uudelleen; Pitäisikö nuoren terveen HENKILÖN antaa paikka raskaana olevalle HENKILÖLLE, jos muita paikkoja ei ole tarjolla?
[/quote]
Onko raskaus sairaus?
[/quote]
Ei, kuten myöskään vanhuus ei ole sairaus. Silti sekä vanhuksilla että raskaanaolevilla on heikentynyt tasapaino (vanhuksilla liikkeiden hidastumisen ja raskaana olevilla äkillisen painopisteen muuttumisen myötä) ja kaatumisen sattuessa molemmilla ryhmillä vahingot ovat suurempia kuin "normaaleilla".
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:22"]
[/quote]
Kukaan järkevä ei välitä millä tavalla sinä tuon ilmaiset, vaan siitä mitä sillä tarkoitat. Sanoit "Ihan sama nyt vaikka minut miesvihaajaksi leimattaisiinkin, niin kyllä , varsinkin MIEHEN pitäisi nousta ja antaa paikkansa raskaana olevalle.", joten tuo uusi tekstimuoto on vain kukkahattutätejä varten olevaa kaunistelua. Olisit Miesvihoinesi yrittänyt edes kirjoittaa sivistyneesti heti aluksi.
Itse annan istumapaikan raskaanaolevalle ja/tai vanhukselle, en kuitenkaan ikinä lapselle. En kuitenkaan, jos minulla on jokin syy olla antamatta. Näitä syitäkin voi joskus löytyä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:19"]
No tulipa tästä sukupuolien taistelu. Ihan sama nyt vaikka minut miesvihaajaksi leimattaisiinkin, niin kyllä , varsinkin MIEHEN pitäisi nousta ja antaa paikkansa raskaana olevalle. Tietysti jos itse olisin istumassa, vaikka nainen olenkin, niin antaisin ehdottomasti paikkani raskaana olevalle! Täällä palstalla ei näköjään enää saa sanoa mies tai nainen, vaan kannattaa sanoa henkilö. Ettei ne pienimunaiset putkiaivot kuvittele taas, että kylvetään miesvihaa
[/quote]
Mutta tällä miehellä oli kuitenkin ne rattaat ja lapsi siinä vieressä, niin ei varmaan halua siitä muualle siirtya. Bussissa on kuitenkin aika monta kymmentä muutekin matkustajaa ja kohdistat inhosi nyt vain tähän isään lapsensa kanssa - miksi näin?