Eipä työttömät voi viedä sitten lapsia hoitoon
Kommentit (68)
Olen päiväkodissa töissä ja ihmettelen suuresti miksei tähän ole aiemmin puututtu. Meidän päiväkodissa ne vanemmat jotka ovat kotona, pitävän lapsiaan pisimpään hoidossa. Esim. saattavat tulla jo aamupalalle (kahdeksan aikaan) ja hakevat kun päiväkoti menee kiinni (puoli kuusi). Sitten liihottelevat itse päivän ties missä ja tulevat illalla päiväkotiin valittamaan kaikesta mahdollisesta. Puistattaa ajatellakin asiaa.
Yksityiseen päiväkotiin voi edelleen viedä lapsen vaikka olisi mikä... Mutta entä.jos tekee kotona töitä?
Todellakin oikein, tunnen yhden äidin joka vei 2v lapsensa päiväkotiin joka arkipäivä, ihan vain että saisi olla sen 8h himassa tekemättä mitään. Vapaaehtoistyötön siis.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:36"]
Mutta täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä ja lasten hoito ei ole hyväksyttävä syy kieltäytyä töistä?
[/quote]
Sä kyllä saat lapselle sen hoitopaikan sitten tarvittaessa ja voit aina työnantajan kanssa sopia töiden aloituksen niin, että pääset.
[/quote]
Mulla ei asia ole enää ajankohtainen. Mutta kaksi kertaa työnsaanti oli kiinni siitä, että lapsilla oli hoitopaikka valmiina. Toisessa haastattelu oli keskiviikkona ja maanantaina alkoi työt. Jos pitää saada tekijä nopeasti, se otetaan, joka pääsee. Ihmiset ovat kuitenkin hyvin tasavahvoja ja pienet asiat ratkaisevat sen valinnan.
[/quote]. Ellet valehtele työhaastattelussa, varmasti yritys tietää tilanteesi pienten lasten äitinä. Eikä mikään työ ala "heti huomenna".
Kyllä se yleisempää on, että saa työn aloittamisen sovittua niin, että saa hoitopaikan järjestettyä kuin se, että sanotaan tylysti "nyt tai ei ollenkaan". Varmsti alakohtaista, mutta itselleni ei ole koskaan tullut vastaan sellaista, että ei olisi voinut aloitusta joustavasti sopia. Siis ei omalle kohdalle eikä tuttavapiirissä.
[/quote]
[/quote]
Kunnalla on lain mukaan aikaa kaksi viikkoa hommata se päiväkotipaikka jostain kun vanhempi saa töitä, sen tietää kunta ja sen tietää kaikki työnantajat, koskaan ei ole tullut mulla ainakaan mieleenkään että joku työ alkaisi heti huomenna, mikä se sellainen työ muka olisi? On hakuajat ja haastattelut kuitenkin vie viikkokausia, ei todellakaan kukaan laita aloittamispäivää heti, kyllä se on yleensä seuraavaan kuun alussa tai puolivälissä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:05"]Olen päiväkodissa töissä ja ihmettelen suuresti miksei tähän ole aiemmin puututtu. Meidän päiväkodissa ne vanemmat jotka ovat kotona, pitävän lapsiaan pisimpään hoidossa. Esim. saattavat tulla jo aamupalalle (kahdeksan aikaan) ja hakevat kun päiväkoti menee kiinni (puoli kuusi). Sitten liihottelevat itse päivän ties missä ja tulevat illalla päiväkotiin valittamaan kaikesta mahdollisesta. Puistattaa ajatellakin asiaa.
[/quote]
Oikeesti sairasta.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:22"]
Todellakin oikein, tunnen yhden äidin joka vei 2v lapsensa päiväkotiin joka arkipäivä, ihan vain että saisi olla sen 8h himassa tekemättä mitään. Vapaaehtoistyötön siis.
[/quote]
Mä en ainakaan vapaaehtoisesti jaksaisi aamulla aikaisin nousta kakaraa hoitoon viemään jos saisi olla kotonaki, sen verran laiska oon.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:22"]
[/quote]
Tässäkin tapauksessa lienee lapsen etu, että on sitten siellä päiväkodissa, jos äiti ei jaksa hoitaa.
Sitten täälläkin puhutaan että tällaisiin ja tuollaisiin tilanteisiin varmaan sovelletaan jotakin poikkeussäännöstä - kuka näistä poikkeuksista päättää ja millä aikataululla? Kuinka paljon rahaa menee erikoislupahakemusten byrokratiaan vs. siihen, miten paljon nyt on mennyt rahaa näiden lasten hoitoon?
Ihan hyvä linjaus. Onhan se naurettavaa, että lapset joilla on vanhempia kotona, ovat hoidossa. Muutenkin kunnallisissa päikyissä hoitopaikoista pulaa. Tällaisia kotona makaavia vanhempia jotka silti tuo lapset hoitoon halveksutaan työntekijöiden kesken. (Yleensä nämä sankarit ovat niitä jotka myös eniten valittavat kaikesta mahdollisesta kuten "yhyy ei meidän lapselle saa antaa kiisseliä koska muuten siitä tulee sokerihiiri!" jne todella järkevää)
t. ex-päikkytäti