Eipä työttömät voi viedä sitten lapsia hoitoon
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:36"]
Mutta täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä ja lasten hoito ei ole hyväksyttävä syy kieltäytyä töistä?
[/quote]
Sä kyllä saat lapselle sen hoitopaikan sitten tarvittaessa ja voit aina työnantajan kanssa sopia töiden aloituksen niin, että pääset.
[/quote]
Mulla ei asia ole enää ajankohtainen. Mutta kaksi kertaa työnsaanti oli kiinni siitä, että lapsilla oli hoitopaikka valmiina. Toisessa haastattelu oli keskiviikkona ja maanantaina alkoi työt. Jos pitää saada tekijä nopeasti, se otetaan, joka pääsee. Ihmiset ovat kuitenkin hyvin tasavahvoja ja pienet asiat ratkaisevat sen valinnan.
[/quote]
Kyllä se yleisempää on, että saa työn aloittamisen sovittua niin, että saa hoitopaikan järjestettyä kuin se, että sanotaan tylysti "nyt tai ei ollenkaan". Varmsti alakohtaista, mutta itselleni ei ole koskaan tullut vastaan sellaista, että ei olisi voinut aloitusta joustavasti sopia. Siis ei omalle kohdalle eikä tuttavapiirissä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:56"]Täysin typerä päätös. Miten lapsi pääsee mihinkään kontaktiin omanikäistensä lasten kanssa jos ei pääse tarhaan?
[/quote]
Meinaatko että päiväkoti on ainoa paikka missä on lapsia??? :o
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:37"]
Järkevin päätös aikoihin. Mitä ihmettä ne lapset sinne hoitoon pitäisi viedä, jos vanhempi on kotona. En ole ikinä ymmärtänyt sitä. Hoitopaikat on sitä varten, että on joku, joka hoitaa kun vanhemmat eivät siihen pysty. Työtön vanhempi pystyy.
[/quote]
Oletko kuullut pätkätöistä?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:56"]Täysin typerä päätös. Miten lapsi pääsee mihinkään kontaktiin omanikäistensä lasten kanssa jos ei pääse tarhaan? [/quote] Meinaatko että päiväkoti on ainoa paikka missä on lapsia??? :o
[/quote]
Kaikilla äideillä/iseillä nyt ei välttämättä ole sukulaisia tai tuttuja, joilla on samanikäisä mukuloita. Tosin aina voi pelata varmaan ja pamahtaa heti uudestaan paksuksi, jolloin eka lapsi saa varmasti leikkikaverin.
huono juttu niille masentuneiden ja väsyneiden äitien lapsille, joiden hoito on muutenkin heikoissa kantimissa. Itse en onneksi ole ko. palvelua aikanaan tarvinnut, mutta olen sivusta seurannut tapauksia, joissa se oli lasten hyvinvoinnin kannalta elintärkeää.
[/quote]
Ehkä noissa tapauksissa pitää keksiä joku muu apukeino kuin päivähoito. Ja luultavasti tuossa rajataan juuri tälläiset "sosiaalisin syin" hoidossa olevat pois tästä säännöstä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:09"]
Mutta täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä ja lasten hoito ei ole hyväksyttävä syy kieltäytyä töistä?
[/quote]
Sä kyllä saat lapselle sen hoitopaikan sitten tarvittaessa ja voit aina työnantajan kanssa sopia töiden aloituksen niin, että pääset.
[/quote]
Mulla ei asia ole enää ajankohtainen. Mutta kaksi kertaa työnsaanti oli kiinni siitä, että lapsilla oli hoitopaikka valmiina. Toisessa haastattelu oli keskiviikkona ja maanantaina alkoi työt. Jos pitää saada tekijä nopeasti, se otetaan, joka pääsee. Ihmiset ovat kuitenkin hyvin tasavahvoja ja pienet asiat ratkaisevat sen valinnan.
[/quote]
Kyllä se yleisempää on, että saa työn aloittamisen sovittua niin, että saa hoitopaikan järjestettyä kuin se, että sanotaan tylysti "nyt tai ei ollenkaan". Varmsti alakohtaista, mutta itselleni ei ole koskaan tullut vastaan sellaista, että ei olisi voinut aloitusta joustavasti sopia. Siis ei omalle kohdalle eikä tuttavapiirissä.
[/quote]
Itse taas tunnen useampia jotka tehneet esim. sijaisuuksia, ja etenkin tutussa paikassa ne voivat tulla myös tyylillä "se ja se sairastui, pääsetkö huomenna".
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Perustason hommissa, joissa tarvitaan tekijä nopeasti ja tulijoita on paljon, ei jäädä odottamaan kuukausikaupalla, jos se toiseksi paras pääsee tulemaan heti.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:40"]
huono juttu niille masentuneiden ja väsyneiden äitien lapsille, joiden hoito on muutenkin heikoissa kantimissa. Itse en onneksi ole ko. palvelua aikanaan tarvinnut, mutta olen sivusta seurannut tapauksia, joissa se oli lasten hyvinvoinnin kannalta elintärkeää.
[/quote]
No, näitä on kuitenkin aika vähän ja näihinkin tapauksiin on haettava apua ensisijaiselta muualta sille äidille. Ja eiköhän poikkeustapauksiin aina joku hoitopaikka löydy.
[/quote]
Komppaan tätä. Jos vanhemmista toinen ( tai molemmat?) kärsii masennuksesta, yliväsymyksestä tms. ei voi olla ratkaisu lasten vieminen tarhaan? Eikös kuuluisi hakea apua sille äidille tai isälle? Ei masennus katoa sillä että viedään lapsi tarhaan.
Minusta tämä on hyvä, konkreettinen säästökeino tässä heikossa taloustilanteessa. Neljän tunnin hoitopäivä riittää lapselle vuorovaikutustaitojen oppimiseen sekä omanikäisen seuran saamiseen ja työtön vanhempi ehtii samassa ajassa laatia päivän työhakemukset ja käydä haastatteluissa. Varmasti myös jos tulee velvoite ottaa vastaan tarjottu työ nopeasti, useimmiten pystytään muuttamaan hoitosopimus täysipäiväiseksi. Mitä taas tulee jonkun mainitsemiin masentuneisiin vanhempiin, tällöinhän vanhemman pitäisi olla sairauslomalla eikä työttömänä, jolloin lapsen päivähoidon on osa kuntouttavaa toimintaa.
Niin, puolipäivähoito riittää kyllä lapselle kontaktiksi muihin lapsiin. Ja sitäpaitsi, ei meillä ollut varaa missään nimessä laittaa lapsia päiväkotiin kun minä olin työttömänä, mies oli töissä niin täydet päivähoitomaksut oli 550€/kk, mun tulot oli n. 620€/kk. Nyt kun pääsin töihin, on lapset kotona kun miehellä on vapaapäivä tai yövuoro, maksu on 260€/kk ja sekin on iso raha mun n. 1400€ nettotuloista.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:01"]
[/quote]
Tästä syystä lapsien tekemistä tulisi verottaa eikä tukea. Voisi jäädä monella sosiaalitapauksella tukilapset tekemättä...
[/quote]
Itse olen oikeasti pohtinut kuinka hyvä malli olisi esim. lapsivero 5000 € (tai joku rahasumma joka ei ole suurimmalle osalle mikään este mutta tarpeeksi suuri hillitsemään periytyvää syrjäytymistä ja muita lieveilmiöitä). Veron tuotto käytettäisiin kokonaisuudessaan tulevaisuudessa niiden lasten hyväksi koulutukseen yms. joten veronmaksajat saisivat itse tasapuolisesti hyödyn perheilleen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:56"]Täysin typerä päätös. Miten lapsi pääsee mihinkään kontaktiin omanikäistensä lasten kanssa jos ei pääse tarhaan? [/quote] Meinaatko että päiväkoti on ainoa paikka missä on lapsia??? :o
[/quote]
Kaikilla äideillä/iseillä nyt ei välttämättä ole sukulaisia tai tuttuja, joilla on samanikäisä mukuloita. Tosin aina voi pelata varmaan ja pamahtaa heti uudestaan paksuksi, jolloin eka lapsi saa varmasti leikkikaverin.
[/quote]
Öööhhh... leikkipuistot, kerhot, naapurien lapset....näistä nyt ainakin löytyy leikkikavereita ja seuraa vanhemmillekin. Oletko hiukan avuton?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:21"]
[/quote]
Tästä syystä lapsien tekemistä tulisi verottaa eikä tukea. Voisi jäädä monella sosiaalitapauksella tukilapset tekemättä...
[/quote]
Itse olen oikeasti pohtinut kuinka hyvä malli olisi esim. lapsivero 5000 € (tai joku rahasumma joka ei ole suurimmalle osalle mikään este mutta tarpeeksi suuri hillitsemään periytyvää syrjäytymistä ja muita lieveilmiöitä). Veron tuotto käytettäisiin kokonaisuudessaan tulevaisuudessa niiden lasten hyväksi koulutukseen yms. joten veronmaksajat saisivat itse tasapuolisesti hyödyn perheilleen.
[/quote]
Sinäkö ne kaikki tuhannet abortit teet. Pähkähullu idea. Empatiatesti voisi olla parempi. Luuletko, että selviäisit siitä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]. Ellet valehtele työhaastattelussa, varmasti yritys tietää tilanteesi pienten lasten äitinä. Eikä mikään työ ala "heti huomenna".
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pohjoismaissa on niiden suureen pinta-alaan nähden aivan liian vähän asukkaita. Vaikka nyt esim. Saksa on aika tarkkaan Suomen kokoinen alue, mutta siellä asuu 16 kertaa enemmän ihmisiä. Suomessa on liian vähän asukkaita ja asutus on liian harvaa, mikä pidentää logistiikkaketjuja. Mitat täyttäviä lentokenttiä on harvassa ja tarvetta lentoliikenteellä on vähän eli käytännössä rekat joutuvat ajamaan pitempia matkoja ja koukkimaan enemmän matkan varrella. Se nostaa kustannuksia ja hintatasoa.
Paljon mukuloita tekeville pitäisi antaa verohelpotuksia, eikä rankaista niitä jotka paneskellullaan auttavat (ehkä tietämättään, mutta kuitenkin) ratkaisemaan ongelman.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:56"]
Täysin typerä päätös. Miten lapsi pääsee mihinkään kontaktiin omanikäistensä lasten kanssa jos ei pääse tarhaan?
[/quote]
No ainakin kotona makoilevan wt-mamman lapset saavat kontakteja muiden saman kaltaisten lasten kanssa, kunhan mammat malttavat heräillä ennen iltapäivää ja viedä kersat edes joskus sinne hiekkalootalle.
Kutsukaa työttömät ystävykset toisianne kylään vuoron perään ja leikittäkää niitä pentujanne. Ei ole yhteiskunnan tehtävä hoitaa niille virikkeitä ja huolehtia.
Jos työtä löytyy, niin ihan varmasti järjestyy se hoitopaikkakin, kyllä se uusi systeemi niin viilataan. PARASTA ikinä tämä uudistus! :D Vihdoinkin!!!
En edes haluaisi viedä lapsia hoitoon, mutta pakko se oli hakea paikkaa syksylle ja sainkin sen. Jäin työttömäksi, nuorin täytti kolme. Paikka on pakko olla, jos vaikka satunkin saamaan töitä. (toivottavasti saan). Meidän alueella on hoitopaikat tiukassa, elokuussa on kaikkein varminta saada lapset lähipäiväkotiin. Nopealla aikataululla jos joutuisi paikan hakemaan, niin saisin sen todennäköisesti aika paljon kauempaa ja voisivat sisarukset jopa joutua eri päiväkoteihin.
En kyllä tietenkään aio heitä pitää siellä päiväkodissa koko päivää, enkä edes joka päivä, niin kauan kun työttömänä olen.
Oisivat saaneet kieltää kokonaan päivähoidon niiltä perheiltä joissa toinen vanhempi on kotona työttömänä tai jollain kotihoidontuella tai äitiyslomalla yms. En ole koskaan ymmärtänyt sitä että itse ollaan kotona ja viedään lapsi päivähoitoon, niin itsekästä ja laiskaa touhua että huhhuh. Ja turha perustella jollain työhakemusten teolla, ei niitä työhakemuksiakaan kotona täyspäiväisesti väsäillä kuitenkaan, nukutaan ja laiskotellaan vaan, ehkä kerran kolmessa kuussa käydään työhaastattelussa ja silloin voi joku tuttava hoitaa lasta sen tunnin verran.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinäkö ne kaikki tuhannet abortit teet. Pähkähullu idea. Empatiatesti voisi olla parempi. Luuletko, että selviäisit siitä?
[/quote]
Siinä onkin empatiaa kerrakseen kun lähiöjuoppo putkauttaa 5 tukikersaa jotta saa kunnolla viinarahaa ja hakkaa sitten niitä lapsia jos ne alkavat häiritsemään ryyppäämistä liiaksi.
Miten täällä voi olla näin tyhmiä ihmisiä?