Suomessa lapset ovat eriarvoisessa asemassa lapsilisän suhteen
Toiset saavat 10000 euroa täytettyään 18, koska vanhemmat ovat säästäneet lapsilisät. Toiset eivät, koska perheellä on lapsilisät menneet elinkustannuksiin.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:22"]
Joo, ei ole reilua että valtio rahoittaa rikkaiden kakaroiden pesämunaa. Ja sehän menee vielä niin että kun rikkaan kakara ei joudu ottamaan opintovelkaa, niin siinä vaiheessa kun hän itse perustaa perheen, hänellä ei ole ylimääräistä velkaa niskassa ja on varaa laittaa omalle lapselleen lapsilisät tilille korkoa kasvamaan.
[/quote]
niin ja ne rikkaat vahemmathan eivät ole maksaneet yhtään veroja Suomeen?
haloo, onko ketään kotona? Ne maksaa enemmän kuin ikinä saavat takaisin
kateudellakin voisi olla rajansa
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:58"]
Toiset saavat 10000 euroa täytettyään 18, koska vanhemmat ovat säästäneet lapsilisät. Toiset eivät, koska perheellä on lapsilisät menneet elinkustannuksiin.
[/quote]
entä sitten?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:27"]
Minua niin vituttaa tämä ainainen itkeminen. Itsekin pienituloinen, mies keskituloinen joten rikkaita emme ole. Vituttaa ja naurattaa tämä hyvätuloisten, joita lapsiperheistä vain hyvin marginaalinen osa, kadehtiminen. Onko suomalainen sossupummi tyytyväinen siinä vaiheessa kun kaikilla on yhtä suuret tulot, koulutuksesta tai työtä riippumatta. Pummit elävät jo nyt yhteiskunnan rahoilla samantasoista elämää kuin me palkansaajat!
[/quote] Kysymys ei ole kateudesta vaan siitä, että jos nuorena saa 10000 euroa voi hankkia mopokortin ja skootterin. Mulla ei ollut sellaista lapselle tarjota, koska meillä meni lapsilisät suoraan elämiseen eikä lapsen pankkitilille. Understood?
[/quote]
no en todellakaan ymmärrä. Kateuttaan toi nimenomaan on
Breaking News: Suomessa on rikkaita ja köyhiä lapsiperheitä!
Mikä se vaihtoehto sitten olisi?
a) lakkautetaan lapsilisät kokonaan?
b) otetaan rikkailta lapsilisät pois? Suomessa on rikkaita niin vähän, että jotta tällä olisi mitään vaikutusta pitäisi suht keskituloisetkin laskea rikkaiksi. Lisäksi tulisi raskas seurantajärjestelmä, kuka on oikeutettu ja kuka ei. Ja entä ne perheet joissa tulot vaihtelevat kuukausittain? Ei ole vaivan arvoista!
Eli minkäs teet?
Eli tarkoittaako tämä sitä, että jokaiselle suomalaiselle lapselle avataan pankkitili ja haetaan Kansaneläkelaitokselta lapsilisää ja annetaan tilinumero, jonne raha säästyy. Lapsi saa rahat käyttöönsä teininä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:38"]
Minua niin vituttaa tämä ainainen itkeminen. Itsekin pienituloinen, mies keskituloinen joten rikkaita emme ole. Vituttaa ja naurattaa tämä hyvätuloisten, joita lapsiperheistä vain hyvin marginaalinen osa, kadehtiminen. Onko suomalainen sossupummi tyytyväinen siinä vaiheessa kun kaikilla on yhtä suuret tulot, koulutuksesta tai työtä riippumatta. Pummit elävät jo nyt yhteiskunnan rahoilla samantasoista elämää kuin me palkansaajat!
[/quote] Kysymys ei ole kateudesta vaan siitä, että jos nuorena saa 10000 euroa voi hankkia mopokortin ja skootterin. Mulla ei ollut sellaista lapselle tarjota, koska meillä meni lapsilisät suoraan elämiseen eikä lapsen pankkitilille. Understood?
[/quote]
Niin. Lapsilisiä tai ei niin aina on osa perheistä rikkaampia ja lapset saavat kivoja juttuja. Elämä on sellaista.
[/quote]
Ei tässä olla ottamassa rikkaampien omia rahoja vaan turhia valtionmenoja.
Jos pidetään rajana sitä, että lapsilisät säästetään lapsille, niin rajan säätäminen on vaikeaa. Samoilla tuloilla toinen perhe pistää lapsilisät säästöön, toisilla taas tarvitaan elämiseen.
Lapsilisät on tarkoitettu kompensoimaan lapsista aiheutuvia kustannuksia. Rikkaiden lapsista ei aiheudu kustannuksia?
Jos rikkailta viedään lapsilisät niin pian ne viedään kaikilta. Eliitti kun pitää yhtä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:38"]
[/quote]
Niin. Lapsilisiä tai ei niin aina on osa perheistä rikkaampia ja lapset saavat kivoja juttuja. Elämä on sellaista.
[/quote]
Joo niin on, ei valtion tarvisi sitä kustantaa.
Köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostakaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:46"]
Jos pidetään rajana sitä, että lapsilisät säästetään lapsille, niin rajan säätäminen on vaikeaa. Samoilla tuloilla toinen perhe pistää lapsilisät säästöön, toisilla taas tarvitaan elämiseen. Lapsilisät on tarkoitettu kompensoimaan lapsista aiheutuvia kustannuksia. Rikkaiden lapsista ei aiheudu kustannuksia?
[/quote]
Mutta kun nyt säästetään, ja säästetään ottamalla pois köyhiltä, mutta sellaisilta rikkailta, joille lapsilisälle ei ole välitöntä käyttöä (koskapa sen voi säästää tai sijoittaa), ei voi säästää?
Sehän nyt on selvää, että toiset ovat rikkaita ja toiset köyhiä, eivätkä kaikki saa samoja asioita, mutta sitä pidän vähän outona, että todella hyvin toimeentulelevat ovat edelleen oikeutettuja lapsilisiin. Rikkaiden lapsista aiheutuu tietenkin kustannuksia, mutta ilmeisesti ei sellaisia, joihin tarvittaisiin lapsilisiä, jos ne kerran voi säästää. Ne ovat kuitenkin lapsilisiä, eivät aikuistumisrahoja.
8
Joo, ei ole reilua että valtio rahoittaa rikkaiden kakaroiden pesämunaa. Ja sehän menee vielä niin että kun rikkaan kakara ei joudu ottamaan opintovelkaa, niin siinä vaiheessa kun hän itse perustaa perheen, hänellä ei ole ylimääräistä velkaa niskassa ja on varaa laittaa omalle lapselleen lapsilisät tilille korkoa kasvamaan.
[/quote]
"Valtio rahoittaa" olisko nuo Valtion rahat tulleet jokaisen lapsen vanhempien maksamista veroista, joten nuo jokaisen lapsen saama lapsilisä on oikeutettua saada jokaiseen kotiin varallisuuteen katsomatta.
Minulla on tuttava joka on vilpittömästi sitä mieltä että heillä ei ole varaa säästää lapsilisiä. Me olemme säästäneet ne. Meissä on tällaisia eroja: Meillä ei vaihdeta autoa parin vuoden välein, miehelläni ei ole auton lisäksi moottoripyörää eikä minulla skootteria, minä ostin lapsen reimatecit aina keväällä alesta, tuttavani osti aina syksyllä normaaliin hintaan kun halusi uutta mallistoa.
Ja tämä ihminen siis uskoo itse vilpittömästi siihen että heillä menee lapsilisä elämiseen, eikä sitä pystytä säästämään...
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:59"]
[/quote]
"Valtio rahoittaa" olisko nuo Valtion rahat tulleet jokaisen lapsen vanhempien maksamista veroista, joten nuo jokaisen lapsen saama lapsilisä on oikeutettua saada jokaiseen kotiin varallisuuteen katsomatta.
[/quote]
Mutta pitäisikö sitä tarkastella uudestaan, että kaikki ovat siihen oikeutettuja? Onko se tarkoituksenmukaista?
Meidän perhe lukeutuu näihin kädestä suuhun -eläjiin. Kun lapsilisiä leikattiin,kyllähän se hetken kirpaisi. Mutta ymmärsin ja hyväksyin syyt siihen ja tasoitin menoja. Lapsilisät meillä menee tasan siihen,mihin tarkoitettujkin -lapsiin ja lasten hankintoihin.
Kuitenkin,lapsille on taattu muutamia kymmeniätuhansia muuten,jotka saavat täytettyään 18. Ne rahat on tarkoitettu turvaamaan lasten opinnot ja itsenäistymisen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:58"]
[/quote]
Ota myös huomioon, että lapsilisä on erisuuruinen ensimmäisestä ja kolmannesta lapsesta. Tuo eriarvoisuus on poistettava!
Meillä myös 10 000 euron pesämuna kotoa poismuuton yhteydessä. Helpotti opiskeluaikoina, kun ei ollut pakko käydä töissä tai ottaa lainaa.
[/quote]