Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa lapset ovat eriarvoisessa asemassa lapsilisän suhteen

Vierailija
27.05.2015 |

Toiset saavat 10000 euroa täytettyään 18, koska vanhemmat ovat säästäneet lapsilisät. Toiset eivät, koska perheellä on lapsilisät menneet elinkustannuksiin.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muussa maassa ei ole rikkaita ja köyhiä...

Vierailija
2/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun perheellä olisi ollut varaa säästää, mutta eivät säästäneet. Isä ei varmaan tajunnut ajatella ja rahat menivät äidille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsilisiä ei olisi, varakkaammat kakarat saisivat edelleen pesämunansa, koska vanhemmat laittaisivat kuitenkin rahaa lapsilleen säästöön. Köyhälistön pennut jäävät edelleen nollille. 

Vierailija
4/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lapset eriarvoisessa asemassa - toisten vanhemmat on rikkaampia, toisten köyhempiä.

Vierailija
5/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on kyllä alkuaan tarkoitettu kompensoimaan lapsen huollosta johtuvia kustannuksia, mutta tietysti jokainen voi tehdä rahallaan mitä haluaa. Muistan itse miten mukava raha lapsilisä oli ja kyllä se meillä meni aivan arkisiin asioihin. Kenelläkään kolmesta lapsesta ei ole ollut mitään pottia odottamassa. 

Vierailija
6/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on, jopa saman perheen sisällä. Toisen lapsilisillä maksetaan lapsen harrastukset ja toisen lisät menee elämiseen.
Elämä ei ole reilua mutta ajattele niin että ne rahat jotka säästetään menee lapsen tarpeisiin aikuisena esim. ajokorttiin tai asuntoon/vuokriin ja ne jotka perheen elämiseen lapselle myös ruokien ja vaatteiden muodossa.

Vierailija
7/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:09"]

Jos lapsilisiä ei olisi, varakkaammat kakarat saisivat edelleen pesämunansa, koska vanhemmat laittaisivat kuitenkin rahaa lapsilleen säästöön. Köyhälistön pennut jäävät edelleen nollille. 

[/quote]

No ei se nyt ihan noin yksioikoista ole. Mun vanhemmat auttoivat meitä kaikkia lapsia rahallisesti pitkään opiskeluaikana, vaikkei me mitään pottia saatu. Silloin, kun oltiin pienempiä, ei sitä rahaa niin ollut. 

Mun mielestä kyllä se, että ne rahat voi panna säästöön, on indikaattori siitä, ettei niitä tarvitse. 

Vierailija
8/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:09"]

[/quote]

No ei se nyt ihan noin yksioikoista ole. Mun vanhemmat auttoivat meitä kaikkia lapsia rahallisesti pitkään opiskeluaikana, vaikkei me mitään pottia saatu. Silloin, kun oltiin pienempiä, ei sitä rahaa niin ollut. 

Mun mielestä kyllä se, että ne rahat voi panna säästöön, on indikaattori siitä, ettei niitä tarvitse. 

[/quote] Kyllä. Mun lapsi itki, kun kavererit saivat pottinsa ja mulla ei ollut sellaista tarjota. Oikeasti tuli paha mieli.

Vierailija
9/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on ratkaisu: lakkautetaan koko lapsilisä, kaikilta.

Vierailija
10/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ole reilua että valtio rahoittaa rikkaiden kakaroiden pesämunaa. Ja sehän menee vielä niin että kun rikkaan kakara ei joudu ottamaan opintovelkaa, niin siinä vaiheessa kun hän itse perustaa perheen, hänellä ei ole ylimääräistä velkaa niskassa ja on varaa laittaa omalle lapselleen lapsilisät tilille korkoa kasvamaan.

Vierailija
11/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lasten rahaa ole, vaan vanhempien. Toiset joutuu laittamaan sen elämiseen tänään, toisilla on varaa antaa lapselle läksiäislahja lapsilisästä riippumatta. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva.

Suomalainen tasapäistävä peruskoulu vain tekee sen että eri lähtökohdista olevat lapset on samalla luokalla ja kavereita.

Vierailija
12/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hallitus peräänkuuluttaa työtä ja yritteliäisyyttä, talkoita, johon kaikki osallistuvat (yhteiskuntasopimus) niin ihmiset, jotka katsovat ettei lapsilisä oikeastaan heille kuulu niin voisivat ystävällisesti olla sitä nostamatta valtion kassasta. Tasattais vähän näitä tuloeroja.

Vierailija
13/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua niin vituttaa tämä ainainen itkeminen. Itsekin pienituloinen, mies keskituloinen joten rikkaita emme ole. Vituttaa ja naurattaa tämä hyvätuloisten, joita lapsiperheistä vain hyvin marginaalinen osa, kadehtiminen.
Onko suomalainen sossupummi tyytyväinen siinä vaiheessa kun kaikilla on yhtä suuret tulot, koulutuksesta tai työtä riippumatta.
Pummit elävät jo nyt yhteiskunnan rahoilla samantasoista elämää kuin me palkansaajat!

Vierailija
14/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:25"]

Eihän se lasten rahaa ole, vaan vanhempien. Toiset joutuu laittamaan sen elämiseen tänään, toisilla on varaa antaa lapselle läksiäislahja lapsilisästä riippumatta. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva.

Suomalainen tasapäistävä peruskoulu vain tekee sen että eri lähtökohdista olevat lapset on samalla luokalla ja kavereita.

[/quote] Suomessa on kyllä valinnan varaa koulujen suhteen. Ainakin suurimmissa kaupungeissa.

Vierailija
15/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliset taas vinkuu. Säästä vaikka 5 tai 10€ kuussa lapsilisästä. Kyllä siitäkin kertyy ihan kiva potti jos sellainen on pakko säästää. Mun lapsilisä käytettiin elämiseen mut en todellakaan ole kateellinen kavereille jotka sai joko heti lisän itelleen tai myöhemmin isomman potin.

Vierailija
16/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuimmat antaa lapsilleen osakkeita lahjaksi

Vierailija
17/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:27"]

Minua niin vituttaa tämä ainainen itkeminen. Itsekin pienituloinen, mies keskituloinen joten rikkaita emme ole. Vituttaa ja naurattaa tämä hyvätuloisten, joita lapsiperheistä vain hyvin marginaalinen osa, kadehtiminen. Onko suomalainen sossupummi tyytyväinen siinä vaiheessa kun kaikilla on yhtä suuret tulot, koulutuksesta tai työtä riippumatta. Pummit elävät jo nyt yhteiskunnan rahoilla samantasoista elämää kuin me palkansaajat!

[/quote] Kysymys ei ole kateudesta vaan siitä, että jos nuorena saa 10000 euroa voi hankkia mopokortin ja skootterin. Mulla ei ollut sellaista lapselle tarjota, koska meillä meni lapsilisät suoraan elämiseen eikä lapsen pankkitilille. Understood?

Vierailija
18/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kirjoittaja itse olla vähän kateellinen vanhemmille jotka pystyivät tämän summan antamaan. Tasan ei käy mikään muukaan ja siihen on vaan opittava.

Vierailija
19/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:27"]

Minua niin vituttaa tämä ainainen itkeminen. Itsekin pienituloinen, mies keskituloinen joten rikkaita emme ole. Vituttaa ja naurattaa tämä hyvätuloisten, joita lapsiperheistä vain hyvin marginaalinen osa, kadehtiminen. Onko suomalainen sossupummi tyytyväinen siinä vaiheessa kun kaikilla on yhtä suuret tulot, koulutuksesta tai työtä riippumatta. Pummit elävät jo nyt yhteiskunnan rahoilla samantasoista elämää kuin me palkansaajat!

[/quote] Kysymys ei ole kateudesta vaan siitä, että jos nuorena saa 10000 euroa voi hankkia mopokortin ja skootterin. Mulla ei ollut sellaista lapselle tarjota, koska meillä meni lapsilisät suoraan elämiseen eikä lapsen pankkitilille. Understood?
[/quote]

Verotus määräytyy progressiivisesti, samoin monet asiakasmaksut mm. päivähoito. Asuntolainan korkovähennystä leikataan.
Sossupummi nostaa asumistukea ja muita tukia, pitää lapsen päivähoidossa ilmaiseksi, maksattaa sairauskulut/silmälasit/lasten harrastukset yms. veronmaksajilla, lomailee tuetuilla lomilla jne.
Tätä katsonut työn puolesta vuosia ja täytyy sanoa, että nämä "ammattilaispummit" elävät kyllä ihan yhtä leveästi kuin työssäkäyvät.
Jos isotuloisella on varaa säästää lapselle 100€ kuussa niin voi kyynel. Jätä se tupakka ostamatta niin pustyt samaan.

Vierailija
20/38 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:27"]

[/quote]

Ei tässä ole ainakaan minun kohdallani kateudesta kyse, vaan siitä, onko tarkoituksenmukaista maksaa lapsilisää kaikille, jos lapsilisää ei käytetä lapsiperheen juokseviin kuluihin, vaan sen voi säästää tai sijoittaa. Esim. asumistuki on tuloista riippuvainen, miksi lapsilisä ei voisi olla? Lapsilisä kuitenkin maksetaan verotuloista, ja ainakin minusta tuntuu, että se on turha semmoisissa perheissä, joilla on varaa panna se säästöön.

8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän