Käytätkö käteistä rahaa?
Käytätkö vielä käteistä rahaa?Itse maksan lähes kaiken pankkikortilla.Harvoin käytän käteistä.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Alkeellista porukkaa, palstalaisten tavat(rokoitevastaisuus/käteisen käyttö esim)kertovat selkeästi että iso osa kuuluu huonosti koulutettuihin alemman luokan ihmisiin.
Kiinnostaa miten itse opetat lapsille rahan käyttöä? Vai oletko niin hyvin koulutettu ettet hanki lapsia?
Käytän lähinnä mobiilimaksamista, apple pay:tä. Käteiseen olen viimeksi koskenut museossa.
Tiedättekö miten alkeellisia maksusysteemejä maailman laajuisilla firmoilla on? Ei maksuviitettä, reskontra itämaissa koska halpaa, ja hämmentää kun karhutaan laskua mistä kassa-alennuspv ohi mutta eräpv kaukana edessä. Osaamisen taso n1980-lukua. Täällä metelöidään käteisestä, muualla suunnilleen helmitaulu käytössä. Saatetaan myös jonottaa että päästään maksamaan käteisellä firman konttoriin, esim.sähkölaskut, ja nyt ollaan Euroopassa. Täällä haukutaan miten mummot hidastaa kassalla. Käykää ulkomailla.
Käytän , aina lompakossa 500€ ja kotona 8000€ .
Vain vanhempi väestö käyttää käteistä vielä.
Kyllhä mie käytän tuohta ku onpi kertynynnä muallista mammonaa oikhei olan takkoo 💶💰
Käteisellä on nykypäivänä vain yksi käyttötarkoitus: kun nuori tulee veitsi ojossa vaatimaan rahaa, se lompakossa oleva viisikymppinen saattaa pelastaa henkesi. Mitään muuta käyttötarkoitusta ei ole käteiselle rahalle. Itse elin viimeiset kymmenen vuotta ilman käteistä, mutta nykypäivänä lompakkoa täyttää yksi viidenkympin seteli.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaupat eivät enää hyväksy käteismaksua.
Tuollaiset kaupat kierrän kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vielä noin puoli miljoonaa ihmistä jotka käyttävät vain käteistä rahaa.
Suurin osa käteisen käyttäjistä on jo vanhempaa väestöä.
Käytän itse jonkin verran käteistä ja olen opettanut jo täysi-ikäisille lapsilleni käteisen sisällyttämisen kotivaraan.
95 v mummoni käyttää pankkikorttia ruokakaupassa ym, mutta sanoo, että aina pitää olla sen verran käteistä mukana, että pääsisi tarvittaessa taksilla kotiin. Hyvä nyrkkisääntö.
Vierailija kirjoitti:
Kuten ketjusta näkee, niin käteistä tarvitaan vain pimeisiin töihin ja rikolliseen toimintaan.
Käteinen pitäisi poistaa välittömästi käytöstä kokonaan.
Ihan normaaleja rahankäyttäjiähän näistä vastanneista suurin osa kertoo olevansa.
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä on nykypäivänä vain yksi käyttötarkoitus: kun nuori tulee veitsi ojossa vaatimaan rahaa, se lompakossa oleva viisikymppinen saattaa pelastaa henkesi. Mitään muuta käyttötarkoitusta ei ole käteiselle rahalle. Itse elin viimeiset kymmenen vuotta ilman käteistä, mutta nykypäivänä lompakkoa täyttää yksi viidenkympin seteli.
Tuskinpa vaatisi jos tietäisi ettei kukaan kanna käteistä mukanaan.
Samoin. Muutamat kympit ovat lojuneet lompakossa jo kuukausien ajan. Ja koronakin on jonkin verran lisännyt minun korttimaksamistani. Ruotsissa on kai(?) korttimaksaminen vielä yleisempää. Vastaavasti Euroopassa on käteinen edelleen yleisin maksuväline. Saattaa olla jopa takseja, jossa kortti ei käy ollenkaan. Eli jos menette Ranska-Saksa alueelle, niin varatkaa käteistä mukaan. Taksissa tosiaan voi tulla yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö miten alkeellisia maksusysteemejä maailman laajuisilla firmoilla on? Ei maksuviitettä, reskontra itämaissa koska halpaa, ja hämmentää kun karhutaan laskua mistä kassa-alennuspv ohi mutta eräpv kaukana edessä. Osaamisen taso n1980-lukua. Täällä metelöidään käteisestä, muualla suunnilleen helmitaulu käytössä. Saatetaan myös jonottaa että päästään maksamaan käteisellä firman konttoriin, esim.sähkölaskut, ja nyt ollaan Euroopassa. Täällä haukutaan miten mummot hidastaa kassalla. Käykää ulkomailla.
Olen kuullut jenkeistä samaa. Mutta ei ole siis omakohtaisia kokemuksia sieltä. Onko joku käynyt viime aikoina jenkeissä, miltä siellä näyttää?
En ole käyttänyt käteistä rahaa ollenkaan kahteen vuoteen. Nykysin melkein ärsyttää kaupan kassajonossa, jos siinä on edellä joku joka alkaa näpräämään kolikoiden ja setelien kanssa.
Visa Electron on kätevä ja luotettava lätyskä, jolla pärjää mennen tullen joka paikassa.
Tänäänkin maksoin ostokset kortilla.
Eipä tule enää paljoa käytettyä käteistä.
Käytän. En ala maksamaan parin euron ostoksia kortilla. Joskus on myös helppo antaa esim. 50€ seteli jos summa on esim. 48€.
Tykkään käyttää käteistä. Siinä selkeästi huomaa sen, että rahaa kuluu ja pysyy paremmin kärryillä.
Piri-Mahmud ei hyväksy luottokorttia.