Onko mielestänne suurin osa ihmisistä ilkeitä vai hyväntahtoisia?
Minkälaisia kokemuksia teillä on? Minkälaisia ihmisiä olette kohdanneet? Jotenkin vain tuntuu, että suurin osa on enemmän tai vähemmän itsekkäitä, jos eivät suoraan, niin ainakin kierosti ja ovelasti.
Kommentit (82)
No en nyt tiedä ilkeitä, mutta itsekkäitähän me kaikki ollaan. Ja ne jotka kovin uhrautuvat muiden eteen ovat ilkeitä itselleen. Olenkin opetellut pitämään kaikki ihmiset käsivarren mitan päästä itsestäni, ja paljon paremmin tullaan toimeen. Minä en valita kurjuudestani muille, ja muut eivät valita minulle.
Ainakin piikikkäitä ja ivallisia tuntuvat monet olevan. Mikäköhän siinä on, onko kenties itsellä niin paha olo, että pitää purkaa se muihin kettuilemalla?
Aiemmin olisin vastannut toisin, mutta olen saanut ilmeisesti elää pumpulissa esim. aiempien työpaikkojen suhteen. Nyt vastaan, ilkeitä, oman edun tavoittelijoita, selkäänpuukottajia, pahantahtoisia.
Tyhmiä ja yksinkertaisia tuntuvat kuitenkin olevan suurimmalta osin.951
En tiedä kuin muutaman oikeasti ystävällisen ja empaattisen ihmisen jotka eivät tunge itseään ensimmäisenä joka paikkaan. Tämä siis elämän varrelta.
Oma kokemus että seuralla vaikutusta - joukossa tyhmyys tiivistyy. Ihminen tekee helposti paljon hölmöjä ja ilkeitä asioita kuuluakseen porukkaan ja yhteisöön.
Pääsääntöisesti normaalit perusihmiset ovat hyväntahtoisia ja ystävällisiä mutta moni, ellei kaikki, kuitenkin pohjimmiltaan itsekkäitä. Joitain elämä on koetellut ja ympäristö huono jonka takia kyynistyy ja katkeroituu. En jaksa itse olla sellaisessa seurassa. Maailmaan mahtuu huikean paljon ilkeitä ja suorastaan pahojakin ihmisiä. Mut sanoisin että pääasiassa ihmiset on ainakin kohteliaita ja ystävällisiä vaikkeivat aina niin hyväntahtoisia, tuntemattomille ainakaan.
Itsekkäitä, ahneita ja kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ns. poikkeaville (nepsy-piirteet, oppimisUuvaikeudet jne.) suurin osa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ilkeitä. Mikä ihme siinä on, että pitää kiusata ja syrjiä synnynnäisen vaikeuden tai poikkeavuuden vuoksi, jolle ihminen ei itse voi mitään? Ei se hänestä yhtään sen huonompaa ihmistä tee! Missä suvaitsevaisuus ja hyväksyntä?
Oon samaa mieltä. Onneks niitä mun mielestä kivojakin ihmisiä löytyy. Niiden kanssa viettäisin mieluusti enemmän aikaa jos vain uskaltaisin kutsua niitä mun luo.
T: asperger nuorimies
Suurin osa ihmisistä on vain yksinkertaisesti tyhmiä ja siksi pilkallisia ja ilkeitä. Hyvin harvoin nykyään kohtaa ystävällisiä ihmisiä, jos poislukee ammatin/työpaikan vuoksi pakosti ystävälliset. Suurin osa haluaa tahallaan ymmärtää väärin, siten saa mehevämpiä juttuja juorukerhoihin ja oma asema siellä nousee kun "tietää" asioita ennen muita.
Ap... Olet epäilyttävä.
Tuo on sanasta sanaan yksi psykologian profiloinnin kysymyksistä!
Normaali ei sanota noin. Sulla on taka ajatus.
Sanoisin, että aika lailla puolet ja puolet.
Hyvätahtoisia, henkistä kypsyyttä tuntuu tosin aika monelta ja egot isot.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätahtoisia, henkistä kypsyyttä tuntuu tosin aika monelta ja egot isot.
tuntuu puutuvan siis
Itsekkäitä ja kieroja nykyisin paljon (näkee selvästi tälläkin palstalla) . Pinnallista hyväntahtoisuutta löytyy, mutta jos on jostain eri mieltä, sukset menevät äkisti ristiin.
Ei toleransseja. Kommunikointi muuttuu nopeasti nollasta sataan. Sekä syyttelyä pienistä.
Ennen oli paremmin.
Pääsääntöisesti hyväntahtoisia, mutta sanonta "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" pitää oikein hyvin paikkansa. Oma asenne ja käytös, jolla toisen ihmisen kohtaa, vaikuttaa erittäin paljon, millaisella asenteella ja käytöksellä toinen kohtaa sinut. Ja nyt puhun ihmisistä, joita tapaa vain hetken jossain (esim bussissa, kaupassa, baarissa, terveyskeskuksessa tms). Huvipuistohullun kanssa olen samaa mieltä siitä, että ilkeisiin ihmisiin ei kannata ruveta ehdoin tahdoin tutustumaan. Omalla mukavuusalueella pysyminen ei ole millään tavalla väärin.
Riippuu miten määrietllään käsitteet "ilkeä" ja "hyväntahtoinen". Uskon että suurin osa ei ole kumpaakaan, kukaan ei toivo kellekään erityisesti hyvää tai pahaa, mutta tapaa kohdella muita ohjaa se, tuottaako se itselle hyvää vai pahaa oloa.
Ilkeälle ihmisille tyypillistä käytöstä on kulkea turvallisessa hyeenalaumassaan. Yksin hän olisi täysin mitätön kuori.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti hyväntahtoisia, mutta sanonta "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" pitää oikein hyvin paikkansa. Oma asenne ja käytös, jolla toisen ihmisen kohtaa, vaikuttaa erittäin paljon, millaisella asenteella ja käytöksellä toinen kohtaa sinut. Ja nyt puhun ihmisistä, joita tapaa vain hetken jossain (esim bussissa, kaupassa, baarissa, terveyskeskuksessa tms). Huvipuistohullun kanssa olen samaa mieltä siitä, että ilkeisiin ihmisiin ei kannata ruveta ehdoin tahdoin tutustumaan. Omalla mukavuusalueella pysyminen ei ole millään tavalla väärin.
Jostain syystä ilkeät ihmiset vain tuntuvat olevan kaikkein suosituimpia. Tiedä sitten, ovatko muut heidän oikeita ystäviään, vai hengailevatko heidän kanssaan vain pelosta tai muusta vastaavasta syystä.
Tuollainen mustavalkoinen ihmisten jaottelu hyviin ja pahoihin ei oikein tosielämässä toimi. Kyllä ihan kaikki ihmiset kykenevät toimimaan väärään ja oikeaan käytökseen tilanteesta riippuen. Aidosti persoonallisuushäiriöiset ovat sitten ihan oma lukunsa.
Hyvät 60% muut 40%