Onko mielestänne suurin osa ihmisistä ilkeitä vai hyväntahtoisia?
Minkälaisia kokemuksia teillä on? Minkälaisia ihmisiä olette kohdanneet? Jotenkin vain tuntuu, että suurin osa on enemmän tai vähemmän itsekkäitä, jos eivät suoraan, niin ainakin kierosti ja ovelasti.
Kommentit (82)
Mä en nyt muista kauheasti kohdanneeni avoimen ilkeitä ihmisiä. Joo, joskus, mutta en niin usein, että edes tulisi mieleen.
Hyväntahtoisia toki ystävilleen ja läheisilleen, mutta todellinen luonne mitataankin siinä, että miten kohtelee heitä, jotka eivät ole niin läheisiä/joista ei pidä niin paljon.
Hyväntahtoisia pääsääntöisesti, poislukien tämänkin palstan häiriköt
Uskon että ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä, mutta tarpeeksi kun kaadetaan pashaa niskaan niin kenestä tahansa tulee hirviö. Minäkin olen käyttäytynyt kpäisesti hyviä ystäviä kohtaan kun olen ollut tarpeeksi syvässä suossa. Se ei ollut todellakaan heidän vikansa, vaan vika oli minussa ja voinnissani.
Vierailija kirjoitti:
Hyväntahtoisia toki ystävilleen ja läheisilleen, mutta todellinen luonne mitataankin siinä, että miten kohtelee heitä, jotka eivät ole niin läheisiä/joista ei pidä niin paljon.
Jaa, sanoisin kyllä että ihminen joka on läheisilleen manipuloiva ja hyväksikäyttävä mutta muulle maailmalle mukava ja miellyttävä on ehkä kaikista kamalin ihminen. Se jos mikä kertoo ihmisestä että kuinka hän kohtelee läheisiään.
Ainakin ns. poikkeaville (nepsy-piirteet, oppimisvaikeudet jne.) suurin osa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ilkeitä. Mikä ihme siinä on, että pitää kiusata ja syrjiä synnynnäisen vaikeuden tai poikkeavuuden vuoksi, jolle ihminen ei itse voi mitään? Ei se hänestä yhtään sen huonompaa ihmistä tee! Missä suvaitsevaisuus ja hyväksyntä?
30 vuotta asiakkaita olen palvellut ja kyllä suurin osa ihmisistä on hyväntahtoisia.
Ilkeitä asiakkaita on ihan mitätön määrä.
Vierailija kirjoitti:
Juoruämmmiä ja populisteja.
Narsissteja ja selkääänpukottajia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ns. poikkeaville (nepsy-piirteet, oppimisvaikeudet jne.) suurin osa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ilkeitä. Mikä ihme siinä on, että pitää kiusata ja syrjiä synnynnäisen vaikeuden tai poikkeavuuden vuoksi, jolle ihminen ei itse voi mitään? Ei se hänestä yhtään sen huonompaa ihmistä tee! Missä suvaitsevaisuus ja hyväksyntä?
Luulenpa, että ihmiset eivät tunnista nepsy-piirteitä. Oletan, että puhut tässä etenkin autismin kirjosta. Nykyään aikeesta jo puhutaan, mutta esim. mun opiskeluaikana ei. Nyt jälkikäteen olen tajunnut kaverien, tuttujen ja satunnaisesti kohtaamieni ihmisten olleen autismin kirjolla, mutta silloin välillä ihmetytti joidenkuiden käytös ja tapa toimia.
En siis sano, että on ok kiusata ketään, mutta jos henkilö A on autismin kirjolla, käyttäytyy valtaväestöön nähden poikkeuksellisesti ja se herättää ympäröivissä ihmisissä negatiivisia reaktioita, onko se pelkästään muiden syytä, vai onko henkilö A:lla myös osuutta asiaan? En tiedä, mulla ei ole tähän vastausta.
Mulla siis tilanteet menivät näiden tuttavapiirini kirjolaisten kanssa ihan hyvin, mutta kyllä sitä joskus kaverieni kanssa ihmeteltiin, miksi joku käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. Nyt tiedän syyn. Silloin en tiennyt.
Yleensä netraaleja.
Jotkut ajattelee pahaa ja kieroilua.
Hyväntahtoiset vähenneet nykyaikana.
T. Mies
Hyväntahtoisia. Jokaisen ilkeilijänkin sisällä on pieni arka ihminen, joka haluaa tulla hyväksytyksi. Ihminen on pohjimmiltaan hyvä
Hyväntahtoisia niin kauan kun heidän kanssaan ollaan samaa mieltä. Heti jos sanoo eriävän näkemyksen, niin alkaa kettuilu ja piikittely.
Hyväntahtoisia, tämä kyllä välillä unohtuu nettikeskusteluissa.
Ainakin suurimman osan on vaikea ymmärtää ja hyväksyä eri tavalla ajattelevia.
Ilkeä on vahva sana, mutta iso osa on välinpitämättömiä ja itsekkäitä. Moraali joustaa monilla paljon. Hyväntahtoisuutta olen kohdannut aika harvoin. Toki itse kuulun niihin ihmisiin, joita ei oikein haluta ymmärtää eikä sympatisoida, vrt. nepsy-piirteet.
Kyllä iso osa on hyväntahtoisia, mutta hämmästyttää monen ihmisen itsekkyys ja epäempaattisuus. Koen itse vaikeaksi olla ihmisten kanssa, jotka ovat vähän empaattisia eivätkä juurikaan sovittelevia.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Hyväntahtoisia. En tunne ketään ilkeää ihmistä.
Liikaa mukavuusalueella
Hyväntahtoisia, mutta sitten on näitä ilkeitä pahantahtoisia esim paljon politiikassa, jotka ei välitä yhtään kansalaisista vaikka on kansanedustaja, että luulen et kun saa valtaa ja mania niin, joitakin se alkaa viemään pirulliselle tielle.
Hyväntahtoisia. En tunne ketään ilkeää ihmistä.