Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä neuvoksi, kun mies ei halua muuttua?

Vierailija
27.05.2015 |

Olen jo useamman vuoden kärsinyt miehen alkoholinkäytöstä. Ei se ole päivittäistä, mutta pari, kolme kertaa viikossa. Arkena pystyy vielä siitä huolimatta hoitamaan työt, mutta pelkään koko ajan miten kauan. Taloudellinen tilanteemme on tällä hetkellä miehen harteilla, olen hoitanut kotona alle kouluikäisiä lapsiamme kotihoidontuki ja lapsilisät tuloinani siis. Pelkään myös miehen terveyden puolesta, ja myös tapaturmariski on melkoinen. Niitä on sattunutkin. No, olen tästä asiasta huoleni ilmaissut jo monesti. Itkien, huutaen, kauniisti pyytäen. Tuntuu, että synkkä pilvi leijuu yllämme ja odotan, milloin tapahtuu jotain pahaa; pettää terveys, tapaturma, lähtee se työpaikka... Viimeksi olin valmis eroamaan ja muuttamaan lasten kanssa. Mies lupasi muuttua, niinkuin niin monesti ennenkin. Minä jäin, vain nähdäkseni ettei mikään ole muuttunut. En jaksa enää edes riidellä. En jaksa enää itkeä. Olen vain väsynyt ja pettynyt. Lapsille hän on hyvä isä, mutta puolisona tämä repii meidät hajalle. Avioeroko? Olen sitä miettinyt nykyään usein. Sitä ennen minun on saatava lapset tarhaan ja työpaikka, jotta pärjään taloudellisesti omillani. Nyt minulla ei ole mahdollisuutta vuokrata omaa asuntoa edes, elämisestä puhumattakaan. Ahdistaa ja masentaa. Lapset eivät vielä tilanteesta kärsi, mutta minä kyllä. Onko eron miettiminen itsekästä? Mies ei ole pettänyt tms. kuitenkaan. Siihen vetoaakin, että on "hyvä mies". Rakkaat av-mammat, kaipaisin neuvoja ja tsemppiä joko jaksaa tilanteessa tai käytännön neuvoja eroon ja arkeen pienten lasten vanhempana yksin. Ps. Päätin, etten elää salaile miehen juomisia. Jos kaatuu kännissä ja loukkaa itsensä tms. niin kerron tällä kertaa asiasta kysyville, miten asiat ovat. En tiedä, uskovatko ihmiset, mutta en jaksa valehdella läheisille enempää.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitä eroa :( Alkoholisti ei aina halua miuttua.

Vierailija
2/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:07"]Mieti sitä eroa :( Alkoholisti ei aina halua miuttua.
[/quote]

Muuttua, siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa. Ei hän halua muuttua.

Vierailija
4/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei hän itse ymmärrä ongelmaa, se ei ikinä muutu.

Vierailija
5/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista ei voi muuttaa, vain itsensä. Alkoholisti ei yleensä halua muuttua. Alkoholismi ei vuosien myötä parane vaan pahenee.

Alkoholisti on huono puoliso ja myös huono, ei siis hyvä isä. Lapselle viinanhuuruinen isä on pelotus ja kauhistus.

Vaihtoehtosi ovat huonoja, mutta tartu toimeen ennen kuin on myöhäistä. Hanki se työ, lasten päivähoitopaikat järjestyvät kyllä.

Vierailija
6/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot ovat joko hyväksyä tilanne tai sitten lähteä. Tai molemmat näistä on paras vaihtoehto.

Sulla on varaa muuttaa ja vuokrata asunto. Olet varmaan kuullut asumistuesta ja toimeentulotuesta. Varaapa aika sossuun. Neuvovat eteenpäin. Ruuatta ja asunnotta et jää. Lasten isältä saat elatustuet tai jos isä ei maksa, KELA maksaa nekin.

Vierailija
7/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytätkin jo itse tietävän, mitä sun on parasta tehdä. Suosittelen lämpimästi! T: Täysin vastaavassa tilanteessa ollut, ja lopuksi vielä turpaansa saada meinannut alkkarin exä.

Vierailija
8/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen hetkinen! Miehesi juo pari kertaa viikossa, hoitaa ruuan pöytään, huolehtii perheen taloudesta ja on vieläpä uskollinen? Ja sitten sinä luulet että miehessäsi on jotakin vikaa ja että pitäisi erota vain koska et pidä muutamasta kännistä viikossa.

Vierailija
9/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:29"]Siis hetkinen hetkinen! Miehesi juo pari kertaa viikossa, hoitaa ruuan pöytään, huolehtii perheen taloudesta ja on vieläpä uskollinen? Ja sitten sinä luulet että miehessäsi on jotakin vikaa ja että pitäisi erota vain koska et pidä muutamasta kännistä viikossa.
[/quote]

Ei minusta lapsiperheessä kuulu kännätä noin että sattuu tapaturmia, ap joutuu salailemaan ja valehtelemaan juomisia ja mies saattaa juoda työpaikkansa. Alkoholistit toki ymmärtävät toisiaan näissä asioissa mutta ei muiden tarvitse moista sietää. Ap, lämpimästi tsemppiä ja voimia, mitä päätätkään.

Vierailija
10/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:29"]

Siis hetkinen hetkinen! Miehesi juo pari kertaa viikossa, hoitaa ruuan pöytään, huolehtii perheen taloudesta ja on vieläpä uskollinen? Ja sitten sinä luulet että miehessäsi on jotakin vikaa ja että pitäisi erota vain koska et pidä muutamasta kännistä viikossa.

[/quote]

Olisi vähän eri asia jos ei joisi niin että loukkaa itsensä ja tarvitsee valehdella. Joku muutama olut tuskin olisikaan ongelmana?

Vierailija
11/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:19"]Vaihtoehdot ovat joko hyväksyä tilanne tai sitten lähteä. Tai molemmat näistä on paras vaihtoehto.

Sulla on varaa muuttaa ja vuokrata asunto. Olet varmaan kuullut asumistuesta ja toimeentulotuesta. Varaapa aika sossuun. Neuvovat eteenpäin. Ruuatta ja asunnotta et jää. Lasten isältä saat elatustuet tai jos isä ei maksa, KELA maksaa nekin.
[/quote]

Kiitos. Noiden avulla pääsisi varmasti kyllä alkuun. Alan etsimään töitä heti tänään. Ap

Vierailija
12/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

On muuten tosi piristävää herätä uuteen päivään lapsien kanssa, kun mies makaa lattialle sammuneena oksennuslammikossa. Oletkos jo kokeillut itse, kun se mielestäsi on no big deal?

Vierailija
13/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:29"]

[/quote]

Olisi vähän eri asia jos ei joisi niin että loukkaa itsensä ja tarvitsee valehdella. Joku muutama olut tuskin olisikaan ongelmana?
[/quote]

Muutama olut, kohtuukäyttö ei tosiaan olisi mikään ongelma. Mutta tämä on kyllä ollut ihan muuta jo pidemmän aikaa hänen kohdallaan. Ap

Vierailija
14/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei halua muuttua sinun vaihtoehtosi tosiaan ovat hyväksyä tilanne tai erota. Et voi muuta. Taloudellisesti tulet kyllä pärjäämään. Eron jälkeen sinulle todennäköisesti vapautuu myös voimavaroja muuhun elämään kuten työhön ja itsestäsi huolehtimiseen. Hanki hyvä tukiverkosto ja edes joku luottoystävä jolle voit rehellisesti puhua, se helpottaa tilanteen käsittelemistä. Itse jätin alkoholistin ja elämänlaatu parani huomattavasti. Helppoa se ei ollut, odotin ja toivoin niin kuin sinäkin, kauan ennen kuin tajusin että toisen muuttuminen ei ole minun käsissäni. Voimia!

Vierailija
15/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten joku voi hyväksyä, että mies on "Pari, kolme kertaa viikossa" kännissä? Kolme päivää viikossa on jo melkein puolet viikosta!!! Miten saa pitää työpaikkansa? Vaikka ois miljonääri, ei asia muuksi muutu.

Ja tapaturmista jo voi päätellä, että juo humalahakuisesti! Entäs jos sattuu näitä vahinkoja niin, että lapselle aiheutuu jotain? Kuka helvetti vieköön pitää ihan normina sitä, että perheen isä on päihtyneenä edes samassa huoneessa silmät toljottaen ja sammaltaen lasten kanssa? Pelastettakoon edes lapset!!!

Vierailija
16/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä A-klinikkaan. Päihdeongelmaisen omaisen kuuluu saada hoitoa ja sitä saa nopeasti. Tarvitset tukea selvitä tuosta tilanteesta.

A-klinikalle pääsee vaikka olisi päihdeongelmaisen aikuinen lapsi. Kannattaa käyttää.

Vierailija
17/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko tuossa paljon vaihtoehtoja? Ei se parempaan suuntaan tuosta mene. Ja kyllä ne terveys-, jaksamis-, yms. ongelmat sieltä tulevat ennen pitkää.

Ja voi kyllä ne lapset siitä kärsivät, vaikka se ei päällepäin heti näy. Viimeistään siinä vaiheessa, kun solmivat omia parisuhteita tulevaisuudessa.
Sitäpaitsi vanhempien parisuhde on lasten koti - huonosti voimalla vaikutatte lasten elämässä moneen, vaikka se ei suoranaisesti näkyisi.

Joten eroa äläkä vain uhkaile. Liikaa lähipiirissä nähnyt näitä, jotka ovat vain odottaneet ja odottaneet parannusta ja ihmeitä parisuhteeseen, kunnes lopulta väistämättä eronneet (kymmenienkin vuosien päästä vasta) alkuperäisen ongelman takia. Sitten vaivaa katkeruus ja kokemus, että vuosia meni hukkaan, kun onni löytyikin oven takaa, kun sai vain raskaan eroprosessin tehtyä/läpikäytyä. Uskallusta puuttuu monella.

Vierailija
18/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain muutettua erilleen alkoholistimiehestäni mutta edelleen mietin vain että miten voisin auttaa häntä ja tunsin hirveää syyllisyyttä siitä että jätin hänet. Löysin kirjan Al anon toimii : Työkaluja alkoholistien perheille ja ystäville. Se oikeasti auttoi mua saamaan pään siihen malliin että tajusin miten asiat oikeasti ovat. Suosittelen tuota kirjaa sullekin ja aiheesta löytyy myös muita hyviä kirjoja!

Vierailija
19/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä rehellisesti ymmärrän ettei mies muutu. Tiedän, että alkoholismi on sairaus. Olen niin kyllästynyt toivomaan ja odottamaan muutosta, pettymään aina uudestaan. Tuntuu siltä, ettei minulla ole mitään arvoa ja ettei avioliitossamme ole enää rakkautta. En pysty enää rakastamaan ja arvostamaan miestäni kaiken näkemäni ja kokemani jälkeen. En vain pysty, vaikka haluaisin. Enkä pysty enää antamaan anteeksi samoja virheitä tuhannetta kertaa, ne jäytää. Oikeastaan toivon, että miehellä olisi vaikka ylitöitä tai jotain ettei tarvitsisi nähdä. En halua katsoa silmiin, olla hänen lähellään tai edes jutella hänen kanssaan. Viimeisin ylilyönti oli lauantaina, olen siitä lähtien vältellyt miestä. Se on nyt ollut selvänä tähän asti, mutta tiedän että tänään taas kantaa lastit kaupasta ja aloittaa kittaamaan. Ajatus on niin ahdistavan vastenmielinen jo etukäteen. Menisi edes muualle juomaan... Niin, enkä saa kutsua ketään kylään että se saa juoda rauhassa. Vieraiden aikana ei voisi juoda ja ellei voi juoda, suuttuu. Ap

Vierailija
20/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 kertaa viikossa kännissä on paljon, varsinkin perheelliselle. Ei useimmat sinkku-opiskelijatkaan juo noin paljoa.