Sinä joka neuvot juottamaan vauvalle vettä
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:18"]
Ja ap kun kysyi ikää... Äitini 63 v ja anoppi 68 v hoki kilpaa viime kesänä että anna nyt sille vauvalle (2-3kk) vettä ja seuraavassa hetkessä ihmettelivät että TAASko sä imetät. Oi aikoja, oi tapoja :)
[/quote]
Tuon ikäiset ihjiset ovat ehkä hoitaneet vauvojaan siihen aikaan, kun vauvaa ei saanut imettää kuin 3 tunnin välein. Oli sekin aikaa, kun vauvat tuotiin vauvalasta täsmällisesti minuutintarkasti syömään. Kotonakin saattoi itkeä niin äiti kuin vauva, kun tuskaisesti odotettiin kellon viisarin liikkumista. Niin, siihen aikaan kelloissakin oli vain viisarit ... ja kuinka hitaasti ne joskus liikkuivatkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:34"] Imetetty vauva ei tarvitse vesilisää helteillä, ei autiomaissa eikä trooppisissa oloissa: vauva osaa itse säädellä imemistään tarpeen mukaan, jos hänellä on pääsy rinnalle halutessaan, ja äidinmaidosta on 90 % vettä. [/quote]
Mikä onkaan imeväiskuolleisuus autiomaissa ja trooppisissa oloissa? WHO:n tilastoista löytynee tarkat tiedot, jos viitsit etsiä. On kuitenkin jonkin verran korkeampi kuin täällä puhdasvetisessä pohjolassa.
Täysimetetty vauva ei muuten juo vettä muuten kuin suureen tarpeeseen. Tiedän, kun olen tarjonnut ja huolestunut, kun ei tuntunut kelpaavan.
t. se 55-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:55"]
Okei, väännän rautalangasta: vauvat juovat maitoa. Ja vain maitoa. Eivät vettä, mehua, limua, kaljaa, sidukkaa, kossua eikä mitään muutakaan nestettä. http://www.oireet.fi/vesimyrkytys.html
[/quote]
Pölvästi. Linkkisi sanoo:
ikä (pienen vauvan munuaiset eivät kykene poistamaan vettä yhtä nopeasti kuin aikuisen munuaiset; vauva saa yleensä tarpeeksi vettä äidinmaidossa; ongelmia voi ilmetä, mikäli vauvalle juotetaan liikaa ylimääräistä vettä)
Kuumalla säällä kannattaa juottaa vauvallekin vettä. Ei tosin litratolkulla, mutta vähän kuitenkin.
Kyllä mä aloin vauvalleni antaa vettä kun alkoi kiinteitä syömään. Kitisi ja känisi yhtäkkiä enemmän kuin ennen ja kappas vain, vesi auttoi. Täysimetyksellä kun eleli, ei vedelle ollut tarvetta mutta ymmärrän kyllä että toiset saattaa jo silloin olla janoisia.
T. 22-vee
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:34"] Imetetty vauva ei tarvitse vesilisää helteillä, ei autiomaissa eikä trooppisissa oloissa: vauva osaa itse säädellä imemistään tarpeen mukaan, jos hänellä on pääsy rinnalle halutessaan, ja äidinmaidosta on 90 % vettä. [/quote]
Mikä onkaan imeväiskuolleisuus autiomaissa ja trooppisissa oloissa? WHO:n tilastoista löytynee tarkat tiedot, jos viitsit etsiä. On kuitenkin jonkin verran korkeampi kuin täällä puhdasvetisessä pohjolassa.
Täysimetetty vauva ei muuten juo vettä muuten kuin suureen tarpeeseen. Tiedän, kun olen tarjonnut ja huolestunut, kun ei tuntunut kelpaavan.
t. se 55-vuotias.
[/quote]
En ihan ymmärtänyt pointtiasi?
Kehitysmaissa on kuollut miljoonia vauvoja äidinmaidon korvikkeeseen ja likaiseen veteen (kiitos Nestle). Vauvoja, jotka olisivat selvinneet, jos heitä olisi mieluummin imetetty. Että kyllä se vesi vauvalle voi "olla saatanasta".
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:34"] Imetetty vauva ei tarvitse vesilisää helteillä, ei autiomaissa eikä trooppisissa oloissa: vauva osaa itse säädellä imemistään tarpeen mukaan, jos hänellä on pääsy rinnalle halutessaan, ja äidinmaidosta on 90 % vettä. [/quote] Mikä onkaan imeväiskuolleisuus autiomaissa ja trooppisissa oloissa? WHO:n tilastoista löytynee tarkat tiedot, jos viitsit etsiä. On kuitenkin jonkin verran korkeampi kuin täällä puhdasvetisessä pohjolassa. Täysimetetty vauva ei muuten juo vettä muuten kuin suureen tarpeeseen. Tiedän, kun olen tarjonnut ja huolestunut, kun ei tuntunut kelpaavan. t. se 55-vuotias. [/quote] En ihan ymmärtänyt pointtiasi? Kehitysmaissa on kuollut miljoonia vauvoja äidinmaidon korvikkeeseen ja likaiseen veteen (kiitos Nestle). Vauvoja, jotka olisivat selvinneet, jos heitä olisi mieluummin imetetty. Että kyllä se vesi vauvalle voi "olla saatanasta".
[/quote]
Vauvalle likainen vesi on saatanasta. Älkää siis juottako likaista vettä.
"JUOMINEN Täysimetetty lapsi ei juuri juo vettä, vaan tyydyttää nesteen tarpeensa maidolla. Helteellä vettä voi tarjota. Lisäruokien aloituksen jälkeen on hyvä tarjota lapselle aterioilla vettä mukista "hörppyyttämällä" tai nokkamukista."
http://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/vantaawwwstructure/70555_evaita_elaman_alkuun_VAUVAIKAISEN_RUOKAA_lisayksia_082010.pdf