Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

90-luvun teinit vs nykyteinit

Vierailija
27.05.2015 |

Onko Ylen jutun antama kuva ysäriteinistä mielestänne realistinen? Ysäriteini kuvattu röökiä polttavana mustaan Nirvana-paitaan pukeutuneena, kun nykyteini taas kuvataan siloiteltuna, siistinä ja raittiin näköisenä? Toki 90-luvulla yläasteiden tupakkapaikoilla notkuvat ongelmateinit näyttivät tuolta, mutta kuvassa ne on rinnastettu kunnollisiin nykyteineihin? Eikö nykyteinin kädessä olisi silloin pitänyt olla marisätkä ja epäsiisti vaatetus, jotta kuvat olisivat olleet rinnasteiset? 

http://yle.fi/uutiset/elama_edessa_nyt_ja_1996_maailma_muuttui_paljon_suomalaisnuoret_vahan/8016281

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:52"]Marisätkä :D :D :D taidat olla joku ikäloppu luuska?
[/quote]
No älä.Kaikki muu käy spliffi,bluntti,jointti,jopo jne. Mutta ei :D marisätkä :D tulee mieleen joku 45 vuotias ylipainoinen viskibassonen akka jolla on kananperse tukka.

Vierailija
42/60 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:56"]

No esimerkkinä kun olin grillin kulmalla nuorena oli monilla kaljapussit mukana ja fudis ja miltein kaikki pelasivat yhdessä, myös harvoin ne antiurheilijat. Kun menen tuohon koriskentälle heittelemään on siinä porukka joka ryyppää penkeillä ilman fudista tai korista valittaa veroista(aiheesta) ja käy kyllä narisevaa keskustelua(aiheesta narisevat), mutta eivät pelaa. Kaiken lisäksi joku teini tyttö alkaa lähentelemään(vilauttelemaan). Tämä näyttäytyy minulle uudestaan ja uudestaan, mutta ei mahdu tilastoon joten joko tilastossa on vikaa tai todellisuus ei kohtaa tilastoa.

[/quote]

Tämä on sitä samaa kuin pituusketjussa. Minä olen nähnyt, että yläkoululaiset on nykyisin tosi lyhyitä. Silloin se asia on totta, koska musta tuntuu siltä. Minä olen nähnyt.

Tutkimuksissa on isot otokset. Kouluterveyskyselyn mukaan pääosalla nuorista menee paremmin kuin koskaan. Osalla ei mene ollenkaan hyvin. Ihan samoinkuin aikuisillakin. Suomi eriarvoistuu.

Mun on vaikea ymmärtää, ettei tutkimustuloksia hyväksytä sillä perusteella, että minä olen nähnyt nuorison kaljakassien kanssa. Ihan yhtä hyvä peruste on sanoa, että tupakointi ei ole haitallista. Minun vaarini tupakoi ja eli terveenä 90-vuotiaaksi

[/quote]

Ei tämä ole verrattavissa siihen keskusteluun kuin hataralla heikolla-esimerkillä. Kun Todellisuudessa otokset voivat olla suppeita ja johdattelvia vai millä todistat toisin? Tässähän me luomme sitä käsitystä jota tilasto ei kohdannut eli oli ehkä suppea otannaltaan. Se että sinä uskot siihen ei tee siitä kiistatonta totuutta ja se että minä kyseenalaistan tutkimuksen enkä tymää sitä suoraan tuo uutta keskusteluun. Sinä taas tyrmäät mielipiteet ja luotat epätarkkaankin tutkimukseen ennemin ilman todisteita. Realistisesti sinulla ei ole muuta mielipidettä kuin että uskot tutkimukseen, kun minä taas yritän monipuolistaa käsitystä ja pohtia thl:n motiivia näyttää poikkeavuutta sekä esimerkilllisyyttä mahdollisesti epärealistisessa tutkimuksessaan. Pliis älä puhu mistää pituudesta tai muusta epäolennaisesta minulle logiikkasi aihe kuin aihe perustelussa selvisi minulle jo! Onko sinulla omaa mielipidettä vai ei?

[/quote]

Olen samaa mieltä. Tilastot eivät voi kattaa yhteiskuntaa täysin, mutta tiede voi selittää isompia kokonaisuuksia. Maan näkeminen litteänä ei tee maasta litteää, mutta yhteiskunta on mutkikkaampi kuin luonnonlait. "Kukaan ei koe keskiarvoa" on eräs sanonta tilastoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastaillut itse noihin kysymyksiin(antropologia) kieliposkella ihminen ei ole aivan luotettava todistaja jos et tiennyt. Kuten tämäkin palsta osoittaa tai esimerkkinä tekaistut syytökset, valehtelen alkoholinkulutukseni kamppanja, henkilöt jotka todistettavasti väärintodistavat oikeudessa tietämättään jne. Minusta vain todellisuus on ilman feikkiä parempi mittari kuin tekaistu tutkimus jossa saadaan kyllä ehkä suuntaa antavia mutta ei kovinkaan tarkkoja tuloja.

Kysymys nuorelle onko sinulla alkoholiongelma? Vastaus ei! Todellisuus on mahdollisesti jotain muuta. Esittäminen mitä halutaan kuulla on monesti todistettu ja kysymysten asettelulla vaikutetaan helposti tuloksiin.

Vierailija
44/60 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala peukuttajalle kysymys, jos sinulta kysyttäisiin oleko ikinä vetänyt huumeita? Kysymyksen esittää koulu ja väittää sen olevan täysin anonyymi, mutta sinua pelottaisi siltikin, niin mitä vastaat? Kumpaan suuntaan luulet liioittelujen menevan, kumpaan kallistuu tämä otanta? Ja entäpä kaverisi joka on kerrankokeillut mitä neuvoisit hänelle, jos päätät saivarrella ulos tästä?

Vierailija
45/60 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle satasella samaa mitä toi jankkaaja on vetäny!

Vierailija
46/60 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:36"]

Ala peukuttajalle kysymys, jos sinulta kysyttäisiin oleko ikinä vetänyt huumeita? Kysymyksen esittää koulu ja väittää sen olevan täysin anonyymi, mutta sinua pelottaisi siltikin, niin mitä vastaat? Kumpaan suuntaan luulet liioittelujen menevan, kumpaan kallistuu tämä otanta? Ja entäpä kaverisi joka on kerrankokeillut mitä neuvoisit hänelle, jos päätät saivarrella ulos tästä?

[/quote]

Tämä on kyllä tiedossa. Osa kaunistelee vastauksiaan. Kysytään myös tunnetko jonkun käyttäneen, tiedätkö mistä saa.

Tällaisissa tutkinuksissa voi olla ihan varma, ettei koululla ole mitään tekemistä asian kanssa eivätkä he näe tuloksia

Vierailija
47/60 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/60 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Lol

Vierailija
49/60 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ysärillä nuoret joi ihan kauheasti, limudiskoissa oltiin tillin tallin eikä vanhemmat tuntuneet piittaavan. Tämä ikäluokka juo yhäkin eniten kaikista tilastojen mukaan.

Mutta olisiko silloin siltikin ollut vähän pehmeämpi varttua kun ei ollut somen tuomia epärealistisia ihannekuvia...

Vierailija
50/60 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 90-luvun teini ja rööki paloi, pussikaljaa meni. Enkä tosiaan ollut mikään pahisteini vaan ihan fiksu oppilas lukion jälkeen menin yliopistoon halutulle alalle. Minusta elämä oli silloin rennompaa. Vaatteiden kanssa ei ollut niin tarkkaan, tavallisempikin riitti. Kroppaa ei tarvinnut koko ajan korostaa tai ulkonäköä ylipäätään. Osa oli nätimpiä kuin toiset, mutta se oli jotenkin vähemmän pinnallista kuin nykyään kuitenkin.

Vierailija
51/60 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mä olen ysäriteini ja juuri tuollainen kliseinen Nirvanaa kuunnellut röökaava ja dokannut teini (olen nainen) jolla ei ollut kunnianhimoa ja joka lähinnä ajelehti elämän mukana ja koki masennusta.

Pikkusiskoni on 2000-luvun teini ja ollut erittäin kunnianhimoinen, ulkonäkö erittäin tärkeä, ei tippaakaan päihteitä, fitness, raha ja ulkokultaisuus tärkeitä. Nämä näkyvät molempien elämässä, sisko on paljon pidemmällä minua elämässä ollut paljon nuorempana. Mutta myöskin paljon paremmat eväät ollut kaiken suhteen kuin minulla.

Vierailija
52/60 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Pohjois-Suomessa oli tuollaista. Suurin osa poltti tupakkaa ja ryyppäsi joka viikonloppu. Olin itse ns.nörtti streittari ja erittäin vähemmistöä. Tokihan me tupakoimattomatkin oltiin kessukavereiden kanssa usein tupakkapaikalla tai huolehtimassa kaupungilla kännikaverista. Grunge oli läsnä vahvasti, mutta myös muita muoti-ilmiöitä oli, tyyliä Villi pohjola meets Beverly hills 90210.

En tiedä miten nykyään, mutta tuntui että tuolloin alakulttuureista riippumatta oltiin hyvin yhtenäistä porukkaa ja kuljettiin milloin kenenkin kanssa. Varsinaisesti syrjäytyneitä omissa oloissaan olevia oli aika vähän. Kiusattujakin oli, mutta itse en muista omalta kouluajoilta ketään sellaista, joka olisi ollut esim.täysin yksin aina. Kiusatuilla oli ainakin meillä päin kavereitakin.

Vierailija
53/60 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on vain pari teiniä. Tällaisen 90-luvun alun teinin silmään suurin ero on ehdottomasti netti ja some.

Minä olin aina "kartsalla". Ehkä joku nörtti oli linnoittautunut kotiinsa Amigalla pelaamaan, mutta se ei todellakaan ollut yleistä ja samalla tavalla sosiaalista kuin nykyään.

Ostimme vaimoni kanssa lapsuudenkotini, joten pystyn suoraan vertailemaan mitä niillä kulmin tapahtuu nyt vs. 90-luvulla. Teini"jengejä" ei näy oikein missään. Vielä muutama vuosi sitten noita torikokoontumisia välillä näkyi, mutta nyt... ei ketään missään paheellisesti hengailemassa ja räkimässä. Varmaan ne on sitten kotona somettamassa/pelaamassa/katsomassa Juutuupia tai harrastuksissa?

Vierailija
54/60 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Nyt ne tupakoitsijat käy koulun ulkopuolella. 90-luvulla oli huomattavasti vähemmän huumeongelmia kuin tänä päivänä. Nykyisin joka yläasteelta ja myös ala-asteelta sekä jokaisessa muussakin koulussa löytyy vähintään yksi huumeriippuvainen lapsi/nuori. Valitettavasti isoissa kouluissa useampi. Tätä ei ollu 90-luvulla tässä mittakaavassa.

Nuoret on ajautunu vaarallisemmille raiteille. Nyt tupakan ja kaljan tilalle on tullu lääkkeet ja huumeet. On turha sanoa ettei tätä ongelmaa olisi. Vain sota-aikana oli suomessa enemmän narkomaaneja. Nämä ongelmat on jokaikisessä koulussa paikkakunnasta riippumatta. Se joka tän kieltää peittää silmänsä todellisuudesta ja haluaa elää kuvitteellisessa maailmassa.

Ja silloinkin nämä narkomaanit oli täysi-ikäisiä aikuisia ihmisiä, suurimmalta osin sodan murtamia sotilaita.

Vierailija
55/60 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissäni on vain pari teiniä. Tällaisen 90-luvun alun teinin silmään suurin ero on ehdottomasti netti ja some.

Minä olin aina "kartsalla". Ehkä joku nörtti oli linnoittautunut kotiinsa Amigalla pelaamaan, mutta se ei todellakaan ollut yleistä ja samalla tavalla sosiaalista kuin nykyään.

Ostimme vaimoni kanssa lapsuudenkotini, joten pystyn suoraan vertailemaan mitä niillä kulmin tapahtuu nyt vs. 90-luvulla. Teini"jengejä" ei näy oikein missään. Vielä muutama vuosi sitten noita torikokoontumisia välillä näkyi, mutta nyt... ei ketään missään paheellisesti hengailemassa ja räkimässä. Varmaan ne on sitten kotona somettamassa/pelaamassa/katsomassa Juutuupia tai harrastuksissa?

Enemmän nuo amiganörtit oli tekemisissä oikeiden kavereiden kanssa kuin nykyiset pelinörtit. Silloin joutuivat sentään kokoontumaan jonkun kotiin kun ei ollut nettiä jossa pelata vaan pelaaminen tapahtui samalla koneella.

Vierailija
56/60 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma oli niin erilainen silloin... Tupakka ei ollut vielä minkään pahe, sitä oli helppo varastaa joka kodista, samoin kaljaa ja viinaa pidettiin kotona ihan lasten ulottuvilla, silloin vanhemmat saattoivat ostaa sitä lapsilleen eikä se ollut lasun aihe kenenkään mielestä..

Vierailija
57/60 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olin suurimman osan 90-luvusta (eli sanotaan 12vuotiaasta 18vuotiaaksi) kännissä, samoin kaverit kun pikkukylässä ei oikein ollut muuta tekemistä. Röökiä paloi. Jotkut myös imppasivat ja väärinkäyttivät lääkkeitä, itse pysyin niistä erossa. 

Oma 14 v istuu kaikki päivät huoneesaan katsomassa Tik Tok-videoita ja tubettajia, jos yritän ehdottaa että menisi tapamaan kavereita vastaus on "en mä jaksa!". Ei siis jaksa ajaa pyörällä.  Olen tietysti iloinen ettei pyöri ostarilla, mutta kun rupeaa jo vyötärönseudulla näkymään tuo leivän mussutus puhelin kädessä..

Vierailija
58/60 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien havaintojeni mukaan ysäriteinit oli enemmän "pahiksia" kuin nykypäivän teinit, siis puhun tietysti keskimäärin. Eli ns. hyvienkin perheiden lapsit kävivät dokailemassa jo alaikäisinä ja tupakkaa paloi ym.  Muutenkin meininki oli vielä sellaista, että esimerkiksi oppilaiden välillä ei ollut ihan niin suuria rajoja kuin mitä nykyään on. Tänä päivänähän on ne hyvin pärjäävät teinit, jotka ovat hoikkia, siistejä ja harrastavat kaikkea. Sitten on nämä toiset, jotka polttaa tupakkaa, syrjäytyy ja on oppimisvaikeuksia ym. Ennen niin selvää railoa ei ollut, tai se ei ollut niin räikeää.

Vierailija
59/60 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysäriteinit näyttivät pahemmilta mutta olivat kiltimpiä kuin nämä nykyteinit.

Vierailija
60/60 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysäriteinit näyttivät pahemmilta mutta olivat kiltimpiä kuin nämä nykyteinit.

No jaa.. nykyään "hyvät" teinit ovat freesejä ja keskittyvät opiskeluun ja vakaviin harrastuksiin. Sitten ne "ei niin hyvät" teinit ovat ihan sekaisin. Ennen vanhaan erot ei olleet niin selkeät ja muutenkin meininki oli armollisempaa. Ei lukiossa tarvinnut itku silmässä suunnitella uraansa, vaan sai olla nuori ilman liikoja paineita. Välivuodenkin saattoi pitää lukion jälkeen. Valintakokeissa sitten piti olla skarppina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi