90-luvun teinit vs nykyteinit
Onko Ylen jutun antama kuva ysäriteinistä mielestänne realistinen? Ysäriteini kuvattu röökiä polttavana mustaan Nirvana-paitaan pukeutuneena, kun nykyteini taas kuvataan siloiteltuna, siistinä ja raittiin näköisenä? Toki 90-luvulla yläasteiden tupakkapaikoilla notkuvat ongelmateinit näyttivät tuolta, mutta kuvassa ne on rinnastettu kunnollisiin nykyteineihin? Eikö nykyteinin kädessä olisi silloin pitänyt olla marisätkä ja epäsiisti vaatetus, jotta kuvat olisivat olleet rinnasteiset?
http://yle.fi/uutiset/elama_edessa_nyt_ja_1996_maailma_muuttui_paljon_suomalaisnuoret_vahan/8016281
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:16"]
Ajelen fillarilla kuten 90 luvullakin ja ennen oli positiivisempaa rämäpäisyyttä ja kapinointia, nykyään rämäpäisyys on vihaa ja katkeruutta ilman suoraa kohdetta.
Fillarinselästä kun maailmaa katsoo sen huomaa. Tai ehdä ne ulkoilevat ovat ulkona vastoin tahtoaan. Eikä ymmärrystä löydy, vaan hekin ovat vihan kohteita.
Ehkä he eivät näy tilastoissa, missähän olosuhteissa ja minkälaisella otannalla tällaista "propagandaa" tilastoidaan?
[/quote]
Eriarvoisuutta on. Keskimäärin nuorilla menee paremmin kuin koskaan. Huono-osaisuus on kuitenkin kasautunut ja osalla menee erittäin huonosti. Kouluterveyskyselyissä amislaisilla ei näytä menevän yhtä hyvin. Saati niillä, jotka on tippuneet kyydistä.
Aikuiset on aina kummastellu nykyajan nuoria. Voi olla, että olet itse keski-ikäistymässä, kun nuoriso alkaa näyttää paheksuttavalta
Minä olen 17-v ja olen just nyt pukeutunut mustaan Nirvana-paitaan :D En polta, en juo, en käytä lääkkeitä, en huumeita, mutta harrastan aktiivisesti liikuntaa (vaikka se näytti olevan laskussa). Ja kunnioitus auktoriteetteja kohtaan on kova, käytöstavatkin osaan. Olen aika ernu vissiin :)
N17
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:47"]
Aiempia sukupolvia romantisoidaan ja nostalgisoidaan aina, jo antiikin Kreikassa voivoteltiin nuorison olevan pilalla. Nykypäivän teinit ovat edeltäjiään konservatiivisempia ja päihdevastaisempia noin yleisesti, väliinputoajia tietenkin lukuunottamatta. Teinit heijastelevat yhteiskuntaamme aivan yhtä lailla kuin aikuisetkin, eikä kukaan silti huokaile isiensä sukupolven aikuisten perään.
[/quote]
päihdevastaisempia? Miksi sitten lievien huumeiden käyttö on yleistynyt nuorilla? Pikemminkin nykyteinien vanhemmat taitaa romantisoida nykynuoria...
Ja mitä alkoholiin tulee, niin
Raitis nuoruus ei johda raittiiseen aikuisuuteen, selvisi 12-18 -vuotiaiden suomalaisten juomatapoja vuodesta 1977 asti seuranneessa tutkimuksessa.
1990-luvulla syntyneet nuoret joivat vanhempia ikäluokkia vähemmän alkoholia 12-, 14- ja 16-vuotiaina, kertoo vuosina 1967-1995 syntyneiden nuorten alkoholinkäyttöä kartoittanut kysely. Kuitenkin 18 ikävuoteen mennessä ero vanhempiin ikäluokkiin oli hävinnyt.
Juominen siis alkaa myöhemmin, mutta täysi-ikäisyyden rajalla juominen ja humalajuominen ovat yhtä yleisiä kuin aiemmilla ikäluokilla.
Halutaan humaltua
Raittius alaikäisenä oli harvinaisinta ja säännöllinen humalahakuinen juominen yleisintä vuoden 1980 molemmin puolin syntyneillä.
Vuosien 1991 ja 1995 välissä syntyneiden tyttöjen ryhmässä humalahakuinen juominen muodostaa suuremman osuuden 16-18 -vuotiaiden alkoholinkäytöstä kuin kertaakaan aiemmin.
Suomalaisten juomatavoissa on tapahtunut kuluneiden viidenkymmenen vuoden aikana dramaattisiksikin luonnehdittuja muutoksia: aikuisten raittius on vähentynyt ja alkoholin säännöllinen juominen on lisääntynyt.
Ei saa tuudittautua
Alkoholitutkimussäätiön tutkimusjohtaja Tomi Lintosen mukaan alkoholinkäytön aiheuttamien haittojen vähentäminen vaatii aktiivisia alkoholipoliittisia toimia.
Google-mainokset
EMPOWER ᵉ Kameravalvonta
Kameravalvonta yrityksellesi. Helppoa ja toimivaa. Pyydä tarjous!
empowerturva.fi/Kameravalvonta
Kauniit mekot netistä
Suomen suurin valikoima. Löydä etsimäsi nopeasti ja helposti!
shopalike.fi/mekot
- Tutkimus osoittaa, että alkoholipolitiikasta päättävät tahot eivät voi tuudittautua sen varaan, että ongelmat hoituvat pois itsestään nuorten raittiimpien sukupolvien aikuistuessa, Lintonen sanoo.
Alkuperäinen artikkeli julkaistiin Yhteiskuntapolitiikka-lehdessa 13. helmikuuta.
lähde: Iltalehti
Mun vanhin lapsi oli teini ysärillä ja nuorin on nyt 17. Tää nuorempi on paljon enemmän perillä siitä, mitä tapahtuu maailmalla ja politiikassa ja on jotenkin hämmentävää, kun välillä teinin kaverien ollessa käymässä ne puhuu hallitusohjelmasta ja leikkauksista ja tietää mistä puhuu. Ne tietää enemmän ja ne on ahdistuneempia koko kaveriporukka, kuin tämän ysärillä teiniaikansa eläneen siskonsa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:16"]
Mun vanhin lapsi oli teini ysärillä ja nuorin on nyt 17. Tää nuorempi on paljon enemmän perillä siitä, mitä tapahtuu maailmalla ja politiikassa ja on jotenkin hämmentävää, kun välillä teinin kaverien ollessa käymässä ne puhuu hallitusohjelmasta ja leikkauksista ja tietää mistä puhuu. Ne tietää enemmän ja ne on ahdistuneempia koko kaveriporukka, kuin tämän ysärillä teiniaikansa eläneen siskonsa.
[/quote]
Ehkä nuorempi on vaan kiinnostunut poltiikasta. Ite olin 90-luvun laman alkaessa noin 8-v ja kun koulussa aloimme saamaan käytettyjä kirjoja, kun ennen olimme saaneet uusia ja tiesi kasvaneesta työttömyydestä ym, niin inho ja katkeruus henkilöityi Esko Ahoon, jota pidin idioottina ja syyllisenä lamaan. Nyt tunnen samaa inhoa, kun näen Sipilän hössöttävän yhteiskuntasopimuksesta ja siirtävän rahoja ökyeliitille.
Mutta hyvä, että nuoresi on valveutunut, valitettavan moni nykynuori tyhmyyttäänkin kannattaa Perussuomalaisia tai Kokoomusta.
Sinuhe Egyptiläisessä ihmeteltiin nuorison rappeumaa. Kirjoitettu 1945, kertoo muinaisesta Egyptistä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:40"]
Minä olen 17-v ja olen just nyt pukeutunut mustaan Nirvana-paitaan :D En polta, en juo, en käytä lääkkeitä, en huumeita, mutta harrastan aktiivisesti liikuntaa (vaikka se näytti olevan laskussa). Ja kunnioitus auktoriteetteja kohtaan on kova, käytöstavatkin osaan. Olen aika ernu vissiin :) N17
[/quote]
Samanlainen kuin minun tuntemani teinit. Fiksu ja pärjäävä
Tottakai ikäni (kalenteri) muuttuu en itse vain luokittele muiden ajatuksia iän tai keskiarvojen perusteella. Arvoni eivät ole keski-ikäistyneet jos tarkoitat niillä arvoilla keski-arvoisia keski-ikäisten arvoja. Hämäräksi jää mitä tarkoitat ja mikä on pointtisi. Entäpä mikä on aikuinen mielestäsi ja miten sen nykypäivänä käsität? Selityksesi kaipaa tarkennusta.
Aiempia sukupolvia romantisoidaan ja nostalgisoidaan aina, jo antiikin Kreikassa voivoteltiin nuorison olevan pilalla. Nykypäivän teinit ovat edeltäjiään konservatiivisempia ja päihdevastaisempia noin yleisesti, väliinputoajia tietenkin lukuunottamatta. Teinit heijastelevat yhteiskuntaamme aivan yhtä lailla kuin aikuisetkin, eikä kukaan silti huokaile isiensä sukupolven aikuisten perään.
Marisätkä :D :D :D taidat olla joku ikäloppu luuska?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:46"]
Tottakai ikäni (kalenteri) muuttuu en itse vain luokittele muiden ajatuksia iän tai keskiarvojen perusteella. Arvoni eivät ole keski-ikäistyneet jos tarkoitat niillä arvoilla keski-arvoisia keski-ikäisten arvoja. Hämäräksi jää mitä tarkoitat ja mikä on pointtisi. Entäpä mikä on aikuinen mielestäsi ja miten sen nykypäivänä käsität? Selityksesi kaipaa tarkennusta.
[/quote]
En tiedä mitä tarkoitat. Kenties sitä, että olet tullut siihen ikään, jossa ei muista millaista oli olla teini.. Nykynuoriso alkaa näyttää paheksuttavalta. Niin on käynyt kautta aikojen.
No esimerkkinä kun olin grillin kulmalla nuorena oli monilla kaljapussit mukana ja fudis ja miltein kaikki pelasivat yhdessä, myös harvoin ne antiurheilijat. Kun menen tuohon koriskentälle heittelemään on siinä porukka joka ryyppää penkeillä ilman fudista tai korista valittaa veroista(aiheesta) ja käy kyllä narisevaa keskustelua(aiheesta narisevat), mutta eivät pelaa. Kaiken lisäksi joku teini tyttö alkaa lähentelemään(vilauttelemaan). Tämä näyttäytyy minulle uudestaan ja uudestaan, mutta ei mahdu tilastoon joten joko tilastossa on vikaa tai todellisuus ei kohtaa tilastoa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:56"]
No esimerkkinä kun olin grillin kulmalla nuorena oli monilla kaljapussit mukana ja fudis ja miltein kaikki pelasivat yhdessä, myös harvoin ne antiurheilijat. Kun menen tuohon koriskentälle heittelemään on siinä porukka joka ryyppää penkeillä ilman fudista tai korista valittaa veroista(aiheesta) ja käy kyllä narisevaa keskustelua(aiheesta narisevat), mutta eivät pelaa. Kaiken lisäksi joku teini tyttö alkaa lähentelemään(vilauttelemaan). Tämä näyttäytyy minulle uudestaan ja uudestaan, mutta ei mahdu tilastoon joten joko tilastossa on vikaa tai todellisuus ei kohtaa tilastoa.
[/quote]
Tämä on sitä samaa kuin pituusketjussa. Minä olen nähnyt, että yläkoululaiset on nykyisin tosi lyhyitä. Silloin se asia on totta, koska musta tuntuu siltä. Minä olen nähnyt.
Tutkimuksissa on isot otokset. Kouluterveyskyselyn mukaan pääosalla nuorista menee paremmin kuin koskaan. Osalla ei mene ollenkaan hyvin. Ihan samoinkuin aikuisillakin. Suomi eriarvoistuu.
Mun on vaikea ymmärtää, ettei tutkimustuloksia hyväksytä sillä perusteella, että minä olen nähnyt nuorison kaljakassien kanssa. Ihan yhtä hyvä peruste on sanoa, että tupakointi ei ole haitallista. Minun vaarini tupakoi ja eli terveenä 90-vuotiaaksi
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:53"]
[/quote]
En tiedä mitä tarkoitat. Kenties sitä, että olet tullut siihen ikään, jossa ei muista millaista oli olla teini.. Nykynuoriso alkaa näyttää paheksuttavalta. Niin on käynyt kautta aikojen.
[/quote]
Luuletko parantavasi keskustelun sisältöä kommentillasi? Mikä on tämä ikä jota et ymmärrä tai osaa selittää, onko se mystiikkaa? En ole sanonut paheksuvani nykynuorisoa enkä paheksu vaikka sinä niin oletatkin. Kerron vain mitä näen faktoina. Mitä faktoja on sinulla ympäristöstäsi. Saat tietenkin elää uskossa että olen mitä vaan mitä tarpeelliseksi koetkin jotta selityksesi uppoaisi, mutta sloganisi on vanha ja kulunut(hyvinperinteinen olen kuullut eri aihepiirissä saman valmiin maailman selityksen) ja osoittaa enneminkin sinun jämähtäneen johonkin ei nykypäiväiseen saivarteluun!!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:53"]
[/quote]
[/quote]
Luuletko parantavasi keskustelun sisältöä kommentillasi? Mikä on tämä ikä jota et ymmärrä tai osaa selittää, onko se mystiikkaa? En ole sanonut paheksuvani nykynuorisoa enkä paheksu vaikka sinä niin oletatkin. Kerron vain mitä näen faktoina. Mitä faktoja on sinulla ympäristöstäsi. Saat tietenkin elää uskossa että olen mitä vaan mitä tarpeelliseksi koetkin jotta selityksesi uppoaisi, mutta sloganisi on vanha ja kulunut(hyvinperinteinen olen kuullut eri aihepiirissä saman valmiin maailman selityksen) ja osoittaa enneminkin sinun jämähtäneen johonkin ei nykypäiväiseen saivarteluun!!
[/quote]
Oho. Ottipa kovile!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:02"]
[/quote]
Tämä on sitä samaa kuin pituusketjussa. Minä olen nähnyt, että yläkoululaiset on nykyisin tosi lyhyitä. Silloin se asia on totta, koska musta tuntuu siltä. Minä olen nähnyt.
Tutkimuksissa on isot otokset. Kouluterveyskyselyn mukaan pääosalla nuorista menee paremmin kuin koskaan. Osalla ei mene ollenkaan hyvin. Ihan samoinkuin aikuisillakin. Suomi eriarvoistuu.
Mun on vaikea ymmärtää, ettei tutkimustuloksia hyväksytä sillä perusteella, että minä olen nähnyt nuorison kaljakassien kanssa. Ihan yhtä hyvä peruste on sanoa, että tupakointi ei ole haitallista. Minun vaarini tupakoi ja eli terveenä 90-vuotiaaksi
[/quote]
Ei tämä ole verrattavissa siihen keskusteluun kuin hataralla heikolla-esimerkillä. Kun Todellisuudessa otokset voivat olla suppeita ja johdattelvia vai millä todistat toisin? Tässähän me luomme sitä käsitystä jota tilasto ei kohdannut eli oli ehkä suppea otannaltaan. Se että sinä uskot siihen ei tee siitä kiistatonta totuutta ja se että minä kyseenalaistan tutkimuksen enkä tymää sitä suoraan tuo uutta keskusteluun. Sinä taas tyrmäät mielipiteet ja luotat epätarkkaankin tutkimukseen ennemin ilman todisteita. Realistisesti sinulla ei ole muuta mielipidettä kuin että uskot tutkimukseen, kun minä taas yritän monipuolistaa käsitystä ja pohtia thl:n motiivia näyttää poikkeavuutta sekä esimerkilllisyyttä mahdollisesti epärealistisessa tutkimuksessaan. Pliis älä puhu mistää pituudesta tai muusta epäolennaisesta minulle logiikkasi aihe kuin aihe perustelussa selvisi minulle jo! Onko sinulla omaa mielipidettä vai ei?
Eli keskustelussa on tärkeintä usko pekkapoutaan ja mettemannoseen vaikka ulkona sataisi ennusteista huolimatta. Tämä on kai suurinta älykkyyttä mihin kai pystyt? Varsinkaan kun komentoimaan tai ajattelemaan et näytä pystyvän.. Mut ku tilasto on tilasto joka on tilasto ei muuta tietetä eikä nähtä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:02"]
[/quote]
[/quote]
Ei tämä ole verrattavissa siihen keskusteluun kuin hataralla heikolla-esimerkillä. Kun Todellisuudessa otokset voivat olla suppeita ja johdattelvia vai millä todistat toisin? Tässähän me luomme sitä käsitystä jota tilasto ei kohdannut eli oli ehkä suppea otannaltaan. Se että sinä uskot siihen ei tee siitä kiistatonta totuutta ja se että minä kyseenalaistan tutkimuksen enkä tymää sitä suoraan tuo uutta keskusteluun. Sinä taas tyrmäät mielipiteet ja luotat epätarkkaankin tutkimukseen ennemin ilman todisteita. Realistisesti sinulla ei ole muuta mielipidettä kuin että uskot tutkimukseen, kun minä taas yritän monipuolistaa käsitystä ja pohtia thl:n motiivia näyttää poikkeavuutta sekä esimerkilllisyyttä mahdollisesti epärealistisessa tutkimuksessaan. Pliis älä puhu mistää pituudesta tai muusta epäolennaisesta minulle logiikkasi aihe kuin aihe perustelussa selvisi minulle jo! Onko sinulla omaa mielipidettä vai ei?
[/quote]
Kouluterveyskysely:
Kyselyyn vastaa noin 200 000 peruskoulujen 8. ja 9. luokkien oppilasta sekä lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijaa joka toinen vuosi. Vertailukelpoisia tietoja on kerätty peruskouluissa vuodesta 1996, lukioissa vuodesta 1999 ja ammatillisissa oppilaitoksissa vuodesta 2008 alkaen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:15"]
Eli keskustelussa on tärkeintä usko pekkapoutaan ja mettemannoseen vaikka ulkona sataisi ennusteista huolimatta. Tämä on kai suurinta älykkyyttä mihin kai pystyt? Varsinkaan kun komentoimaan tai ajattelemaan et näytä pystyvän.. Mut ku tilasto on tilasto joka on tilasto ei muuta tietetä eikä nähtä.
[/quote]
Keskustelussa on tärkeää pysyä asiassa. Ellei siihen pysty niin voi aina alkaa haastaa riitaa ja nimitellä
Mystiikkaa, modernia taikauskoa, hienoa kumpa tietäisi mitä sillä ajetaan takaa ja onko oikeasti loppuunasti ajateltua vain pelkkää omaksuttua feikkiä?