Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi yläastelaiset ovat nykyään niin pieniä

Vierailija
26.05.2015 |

Suurin osa mua yli päätä lyhempiä. Myös pojat.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihmetellyt miten modern family sarjan tytöt ovat päätä lyhempiä vielä kuin aikuiset sarjassa. minkähän ikäisiä lienevät?

Vierailija
22/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas empiirinen totuus. Minusta tuntuu, että nykyiset yläKoululaiset (oiea termi) on lyhyempiä kuin ennenen. Ja koska musta tuntuu siltä, niin se on totta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen,noin silmämääräisesti, että lukion viimeinen vuosi on keskimääräisesti pidempiä kuin eka. (juu en nyt väitä että ihan jokainen kasvaa lukiossa, joku ei kasva, joku kasvaa sentin, joku 10)

Eiköhän se aikuisuuden virallinen rajakin ole laitettu sinne 18 vuoteen koska monet siihen saakka vielä venyvät. 

tuskin silloin ennen vanhaan kun asiasta on päätetty, on mietitty ihmisten psyykkisia ominaisuuksia, kun lapsuuttakaan ei alun alkaen tunnustettu olevaksi.

Vierailija
24/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva seiskaluokkalainen tyttäreni on 176cm, todella lyhyt 12-vuotias.

Vierailija
25/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisena katselin kun uudet seiskaluokkalaiset tulivat saman rakennuksen yläasteeseen tutustumaan, olivat niin pikkuisia :) Joka vuosi ne vaan näyttää pienemmiltä. Ysiluokkailaiset tukioppilaat veti niille tutustumisleikkejä pihalla ja kaikki seiskat ja ysit erotti pituudesta helposti. Oon itse aika pitkä, seiskalle tullessa 170cm ja nyt 17 vuotiaana 180cm niin noi näyttää niin pieniltä lapsilta :D

Vierailija
26/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne yläasteikäiset ole sen pienempiä kuin ennen, pikemminkin päinvastoin. Sä olet itse vaan kasvanut isoksi. 

Vierailija
27/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nuoret on nykyään tosi pitkiä. Kävin viemässä papereita vanhaan lukiooni, jossa samassa yläaste. Kaikki oli ainakin päätä pidempiä, varsinkin tytöt.
T. 157cm

Vierailija
28/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koulussa on tosi pitkiä varsinkin pojat ja jotkut tytöistä. Itse olen just ja just 155 tyttö (mulla ei ole mitään sairautta ja kyl mä kasvan vielä) tunnen itseni koulussa nelosluokkalaiseksi muihin verrattuna:/
T.15v tyttö

Vierailija
29/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 07:37"]olen ihmetellyt miten modern family sarjan tytöt ovat päätä lyhempiä vielä kuin aikuiset sarjassa. minkähän ikäisiä lienevät?
[/quote]

Hei oon ihmetellyt samaa! Hayley on ainakin 18 ja Alex vähintään 16, koska silläkin on jo ajokortti. :D Ei oo vanhempien pituusgeenit periytyny roolihahmoille.. :D

Vierailija
30/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 07:38"]

Taas empiirinen totuus. Minusta tuntuu, että nykyiset yläKoululaiset (oiea termi) on lyhyempiä kuin ennenen. Ja koska musta tuntuu siltä, niin se on totta

[/quote]Aurinkokin on levy, joka kiertää maata, näkeehän sen.

Yllättävän moni suomalainen ajattelee, että todellisuus on, mitä itse havainnoi. Evoluutionkin kieltäjiä on muistaakseni noin kolmannes kansalaisista, muistetaan se.

Vierailija
31/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 23:42"]Katso kadulla kun ihmiset kulkee. Nykyaikuiset ovat pikku sinttejä kun vertaa yli 40-vuotiaisiin. Just yks päivä tuli vastaan vanhempi mies työpaikaltani. Hän on pitkä, iso mies. Ja kun vertaa nykyisiin nuoriin, ero on huomattava. [/quote] What? Eletäänkö samalla planeetalla? Olen nelikymppinen ja pikkusintti nuorempiin verrattuna.

[/quote]

Juu sama... Oma 11-vuotiaani on nyt jo reilusti pidempi kuin mitä itse olen ollut 13-vuotiaana.

Vierailija
32/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia tietää:

uonna 2013 Kansallisen (Finriski 2012) tutkimuksen yhteydessä tehtyjen mittausten mukaan 25–74-vuotiaiden suomalaisten miesten keskipituus oli 178 cm ja naisten 164 cm. 25–34-vuotiaiden suomalaisten miesten keskipituus oli 179 cm ja naisten 166 cm

....

Suomalaiset lapset ovat nykyisin huomattavasti pidempiä kuin 1959–1971 syntyneet, ja lapset saavuttavat loppupituutensa aiempaa nopeammin

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_pituus

Vierailija
33/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 07:38"]

[/quote]Aurinkokin on levy, joka kiertää maata, näkeehän sen.

Yllättävän moni suomalainen ajattelee, että todellisuus on, mitä itse havainnoi. Evoluutionkin kieltäjiä on muistaakseni noin kolmannes kansalaisista, muistetaan se.

[/quote]

Tottakai. Ja maailma on litteä. Senkin näkee

Vierailija
34/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ainakin oulussa teinitytöt ovat yli 170 cm suurin osa. Itse olen 24 v ja 170 cm. Olin yläasteella pisin tyttö ja kaikki tuntemani ikäiset tytöt/naiset ovat minua lyhyempiä. Mutta noille 95-00 syntyneille toi 170 cm on ihan semi

Vierailija
35/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma lapsi meni seiskalle, noin puolet pojista ja tytöistä ellei ylikin, oli jo pitkiä, tytöt lähes 170, pojat yli 180.

Yksi kolmasosa oli vielä pieniä, noin 150 senttisiä( tytöt ja pojat.)

Pari noista pienistä ei kasvakaan kuin muutaman sentin, suurin osa kasvaa ihan normimittaiseksi (160-180).

En muista miten meni oman luokan kohdalla aikoinaan, enkiinnittnyt huomiota.

Vierailija
36/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tää es-jonne kulttuuri. Itse muistan miten ysillä meille tuli uudet seiskat ja luulin heitä ala-asteelaisiksi. Siis jotain ihan max vitos luokkalaisiksi. Meidän koulussa käy naapurikoulun ala-asteelaiset parilla tunnilla aina välillä, niin sen takia oli helppo sekoittaa. Toimin tukarina niin minut kutsuttiin sit yhteen luokkaan vetämään seiskoille tutustumiskierros yms sälää ja oli vähän "wait wat, onko nämä muka seiskoja jo"-fiilis :D Sellaisia pikkusia babyfaceja suurinosa.

t. 16v

Vierailija
37/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suomessa ihmisten keskipituus kasvaa koko ajan. Nykyiset kolmekymppiset on keskimääräisesti lyhyempiä kuin alle kaksikymppiset. Luulen että se pienenä näkeminen johtuu silti ainakin vähän siitä, kuinka nuoria esimerkiksi ne yläkoululaiset on. Onhan niillä pojillakin suurimmalla osalla pojan kroppa, näin ollen näyttäävät esimerkiksi saman pituisen kolmekymppisen miehen vieressä paljon pienemmiltä.

Vierailija
38/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:19"]

Siis ainakin oulussa teinitytöt ovat yli 170 cm suurin osa. Itse olen 24 v ja 170 cm. Olin yläasteella pisin tyttö ja kaikki tuntemani ikäiset tytöt/naiset ovat minua lyhyempiä. Mutta noille 95-00 syntyneille toi 170 cm on ihan semi

[/quote]

Niille, joita sinä tunnet. Ei ihmisten keskipituus ole noussut paljoakaan, n. 166 cm naisilla. Niin näillä nykyisilläkin.

Vierailija
39/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:21"]

Kun oma lapsi meni seiskalle, noin puolet pojista ja tytöistä ellei ylikin, oli jo pitkiä, tytöt lähes 170, pojat yli 180.

Yksi kolmasosa oli vielä pieniä, noin 150 senttisiä( tytöt ja pojat.)

Pari noista pienistä ei kasvakaan kuin muutaman sentin, suurin osa kasvaa ihan normimittaiseksi (160-180).

En muista miten meni oman luokan kohdalla aikoinaan, enkiinnittnyt huomiota.

[/quote]

Sama oli omana aikanani. Olin itse varhain kasvava. Alakuokilla pisin tyttö. Olen 165 cm. Ja yläasteella monet meni ohi piituudessa

Vierailija
40/51 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:30"]

Ainakin suomessa ihmisten keskipituus kasvaa koko ajan. Nykyiset kolmekymppiset on keskimääräisesti lyhyempiä kuin alle kaksikymppiset. Luulen että se pienenä näkeminen johtuu silti ainakin vähän siitä, kuinka nuoria esimerkiksi ne yläkoululaiset on. Onhan niillä pojillakin suurimmalla osalla pojan kroppa, näin ollen näyttäävät esimerkiksi saman pituisen kolmekymppisen miehen vieressä paljon pienemmiltä.

[/quote]

en usko tähän, urbaanilegendaa että ihminen kasvaisi vielä pituutta keskimäärin. kyllä taitaa pysyä nykyisellä keskipituus tai jopa alentua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän