Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua nolottaa sanoa ihmisille, että olen työtön...

Vierailija
26.05.2015 |

Mites te muut? Nolottaako teitä ja välttelettekö tilanteita, joissa sinulta saatetaan kysyä mitä teet työksesi? Mua ahistaa jo etukäteen tulevat kesäkekkerit...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen nuori niin "välivuosi" selitys kelpaa aina.. Tosin sit kun joku kysyy että mitä teen välivuonna niin.....

Vierailija
2/26 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joskus, vaikka työttömyys ei ole ainakaan enää mikään hirveä asia. Suuri osa ihmisistä kohtaa työttömyyttä elämänsä aikana. Ymmärrän hyvin, että esimerkiksi sukulaiskekkereissä voi altistua kysymyksille, joista ei pidä työttömyystilanteissa. Mutta jokainen aikaansa seuraava tietää tämän hetken heikosta taloustilanteesta, eikä varmasti ihmettele työttömyyttä. Joillakin on sitten onnea olla alalla, jolla työtä riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin koko nuoruuteni joko töissä tai opiskelemassa. Pärjäsin niin pirun hyvin elämässä, kunnes valmistumisen jälkeen paukahti kahden vuoden työttömyysputki. Kyllä nolotti myöntää asia, kun kaverit, sukulaiset, naapurit ja kyläläiset aina kyselivät missäs nykyään vaikutan...

Sain sitten "lottovoiton", pätkätöitä jotka jatkuneet kolmisen vuotta, eikä mitään tietoa tulevaisuudesta.

Ymmärrän tuon häpeän. Ymmärrän tuon työnsaannin vaikeuden. Ymmärrän myös sen täydellisen epävarmuuden jos/kun töitä saa, kun sopimukset jatkuvat vain pari kuukautta eteenpäin. Ja ymmärrän kuinka vanhemmat ihmiset kertovat, kuinka hyvä työntekijä palkataan aina.

Löysässä hirressä koko ajan, mutta joku elanto sentäs.

Mutta kaikesta tästä huolimatta, yritä jaksaa hakea, eiköhän lähes kaikilla mene tällä hetkellä päin veetä, mutta jostain voi aina tärpätä :)

Vierailija
4/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan se sanoa, tiedä vaikka joku tarjoais hommia :)

Vierailija
5/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitannut aina sanomalla olevani tällä hetkellä työttömänä, vaikka olisinkin ollut jo monen monta vuotta ilman työtä.

Vierailija
6/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei nolota, lähinnä vituttaa. Olen asiantuntija enkä ole tätä nykyistä yhteiskuntaa tällaiseksi paskakasaksi rakentanut.

Vierailija
7/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap, kun vanha polvi ei oikein käsitä tämän päivän tilannetta. Luulen itse, että naapureistani usea on jäänyt vuoden sisällä työttömiksi, kun ovat pitkin päivää kotona. Eli meitä riittää! Ehkä tilannetta auttaisi, jos me kaikki lakattaisiin häpeämästä ja kerrottaisiin avoimesti olevamme työttömiä. Jos sinun työttömyytesi jotakuta häiritsee kovin paljon, hän voi yrittää löytää sinulle töitä! Kontaktit ovat tosi olennaisia työnhaussa.

Vierailija
8/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mieluumminkin hävettäis kertoa mitä tein työkseni ennen työttömyyttä. Nyt olen jotenkin tasavertaisempi ja ei hävetä yhtään.

Vierailija
9/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sanoa: "olen xx alan ammattilainen, tällä hetkellä etsin alani töitä"

Mut oikeesti, musta sä voita suoraan sanoa että olet työttömänä. Ei sitä koskaan tiedä vaikka siten saisit työpaikkaan johtavan vinkin.

Vierailija
10/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja hävettää etten hommannut kesätöitä... kaikki opettajista sukulaisiin kyselly "no mihis meet kesätöihin" no mutta sossu ja jälkihuolto, samat massit mulle.

Vierailija
11/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noloa siinä muka on? Minä ainakin kerron hymyssäsuin, että olen syrjäytynyt ja työtön lopun ikäni. Olen kuitenkin kouluttautunut ja yrittänyt parhaani, joten tiedän että se ei suinkaan ole minun vikani. Jos joku kysyy miksi, niin esitän vastakysymyksenä, että mitä minä voisin tässä maassa tehdä?

Vierailija
12/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:07"]

Mitä noloa siinä muka on? Minä ainakin kerron hymyssäsuin, että olen syrjäytynyt ja työtön lopun ikäni. Olen kuitenkin kouluttautunut ja yrittänyt parhaani, joten tiedän että se ei suinkaan ole minun vikani. Jos joku kysyy miksi, niin esitän vastakysymyksenä, että mitä minä voisin tässä maassa tehdä?

[/quote]

Pitäsköhän munkin kokeilla tota tapaa?

Vierailija
13/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä. CV-uskovaisuus ja vankka usko ensivaikutelmaan on harvinaisen yleistä työnantajien leirissä.

Vierailija
14/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua nolota, huvittaa vaan vanhempien sukulaisten kyselyt siitä, että milloin ajattelin MENNÄ TÖIHIN. :D 

Vierailija
15/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan, että en ole tällä hetkellä työelämässä. Tutut tietävät tilanteen, ja vähemmän tutut jättävät utelut siihen. Eikä nolota pätkääkään, sillä laskutavasta riippuen meitä on pauttiarallaa 250-300-? jotain tuhatta samanlaista.

Vierailija
16/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin ainakin luokkakokouksen työttömyyden takua väliin. Siellä olisi pitänyt päteä. Tuntui liian nololta, että olisi joutunut sanomaan olevansa työtön, vaikka takana onkin ihan hyvä ja arvostettu ura, toivottavasti myös edessä. Kohta puolitoista vuotta ilman duunia. :(

Vierailija
17/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:13"]

[/quote]

Tämä. CV-uskovaisuus ja vankka usko ensivaikutelmaan on harvinaisen yleistä työnantajien leirissä.

[/quote]

CV:n vaatiminen rekrytoinnissa taitaa olla yksi viime vuosikymmenten suurimmista huononnuksista elämään. Harva asia rajoittaa ihmisten vapautta ja mahdollisuuksia niin paljon.

Vierailija
18/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolotti joskus ja paljon, välttelin kaikkia mahdollisia tilanteita, missä voisi joutua ko. kysymykseen vastaamaan. Mitäpä siitä muuta seurasi, kuin eristäytyminen entisestään. Vaikka syy ei ole oma, itsensä tuntee luuseriksi, kyllähän nyt kaikki kunnon kansalaiset saa töitä, ketkä haluaa.
Nyt olen niin pihalla ja katkeroitunut, että ihan sama. Oikeastaan ihan kiva täräyttää olevansa työtön. Miten rikkaan suvun kympin tytöstä tulikin pitkäaikaistyötön.
Se on myös hyvä keino, että sanoo olevansa työtön ja ilmoittavansa, mikäli tilanne muuttuu. Että toista kertaa ei tarvi kysyä.

Vierailija
19/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitovapaalla ilman työpaikkaa johon palata. Perhekerhoissa eivät kai saa suoraan udella perheen asioista ja jos ei itse tuo omaa tilannettaan mitenkään ilmi niin pian kysytään kuinka kauan olen ajatellut hoitaa lasta kotona. Siitä sitten selitysruljanssi ja ihmettely miten voi olla akateeminen työtön.

Vierailija
20/26 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku suomalainen sosiologi esitti jo jokunen vuosi sitten, että työttömyys ei ole henkilökohtainen ongelma vaan se on yhteiskunnallinen ongelma. Työttömyys helposti sysätään yksilön vastuulle ja hänen "syykseen", ja samalla sen yhteiskunnallinen syntymekanismi häivyttyy taka-alalle. Eli ihmiset usein syyllistävät turhaan itseään työttömyydestään, sillä se johtuu muista tekijöistä kuin henkilön omista persoonallisuuden piirteistä tai pätevyydestä. Ja toki niin onkin jos miettii globalisaatiota ja koko työn ja tuotannon uudelleenrakentumista maapallolla. Satoja tuhansia työpaikkoja on hävinnyt Suomesta, eikä uusia työpaikkoja ole syntynyt kuin murto-osa tilalle. Sitä ei voi sälyttää yksilön niskoille.