Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bloggaajien mainospostaukset

Vierailija
26.05.2015 |

Selasin äsken Eeva Kolun blogia ja piipahdin samalla myös WTD Natan blogissa. Uusimmat postaukset olivat pelkkiä yritysten mainospostauksia. Tuntuu siltä, että nykyään kukaan (suositumpi) bloggaaja ei enää kirjoittele spontaanisti, vaan kaikista postauksista riisutaan oma persoona pois ja teksti on pelkkää yrityksen palvelun/tuotteen hehkutusta. Eikä nuo ko. blogit ole ollenkaan ainoita, kunhan vain mainitsin...

Blaah... Ärsyttääkö teitäkin vai ootteko jo turtuneet blogimainontaan?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lukea joskus hyvän mainospostauksen. Sitä odotellessa...

Vierailija
42/61 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo erityisesti eeva kolun kohdalla tulee jotenkin harmistunut olo noista mainospostauksista. varsinkin terapiaspostauksesta! laivapostauksen kohdalla ihmettelin vähän että no kylläpäs nyt hehkutetaan laivan buffettia ja spata, no ei kai ihme kun lopussa paljastuu että risteily on tarjottu....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää! Siksi luenkin nykyään ei niin suosittuja blogeja.

Vierailija
44/61 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua taas ärsyttää, kun samat tuotteet on kaikissa blogeissa. Tällä hetkellä Stellan, Eevan ja Hannan blogi ovat ehkä näistä parhaat esimerkkit. Kaikilla langatonta nettiä, Edbladin tavaroita....huoh. Omaleimaisuus on hävinnyt näistä blogeista. Harmi.

Vierailija
45/61 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emilia Uudesta kuusta on jo aika huippu minkä kaiken myy mainoksista ja Xentun uusin......ooämgee. Kalastajan vaimokin mun isoa osaa mainostamistaan ei voisi edes saada koti- Norjastaan. :( Lisää esimerkkejä olisi vaikka kuinka valitettavasti.

Vierailija
46/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/61 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Eevalla, Hannalla ja Stellalla ole yhteinen yritys? Varmaan sen takia mainosdiilitkin ovat samoja blogeissa. Korjatkaa jos oon väärässä.

Vierailija
48/61 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:40"]

En ymmärrä tätä blogimainoksista valittamista. Hyvää hyvyyttäänkö näiden bloggajien pitäisi teille luettavaa ja katseltavaa tuottaa? Tajuattehan, että blogit ovat heidän työnsä ja ilmaiseksi ei kukaan työskentele. Jos kaipaa mainoksetonta luettavaa, pitää siirtyä kotikutoisten harratepohjalta ylläpidettyjen blogien pariin. Ei pitäis olla liian vaikea av-mammankaan tätä käsittää...

[/quote]

Samaa mieltä, mitä nuo ainakaan bannereina haittaa. Klikkaa jos kiinnostaa. Ei klikkaa jos ei kiinnosta.

Vierailija
49/61 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 07:36"] [quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 01:38"] Ööö, miten tää nyt eroaa siitä mitä muut blogiportaalit tekee? [/quote]   Nimenomaan... Samaa juttuahan tämä on! Mainostaja vaan saa Annosta ehkä vähän vähemmän silmäpareja, koska eihän noilla blogeilla ole yhteislaskettu lukijamäärä yhtä laaja kuin voisin kuvitella olevan vaikka Indiedaysin tai Lilyn blogeissa. Kaikilla kolmellahan on sama lukijakunta eli mainostaja saa kokonaispeitolla ja kolmen blogin hinnalla periaatteessa yhden ison blogin lukijamäärän. Erikoinen bisnesmalli, ei ihme ettei lukijamääriä ole kirjattu sivulle. Mutta ehkä nuo sitten myy halvemmalla kamppiksiaan ja tosiaan yrittää profiloitua vain laatumerkeille (sehän tässä lamasuomessa kannattaa...köh). [/quote]   Bisnesmalli näyttää kyllä kannattavan, Markkinointi&Mainonta kertoi että yhteistyökumppaneita oli ainakin Samsung ja Adidas. Tuskin edes yrittävät kisata Indiedaysin tai Lilyn kanssa, eiköhän se ansaintalogiikka perustu johonkin muuhun kuin määrään. [/quote] nämä Annon kolme blogaajaa panostavat eliittiin, sitäkin suomesta löytyy kyllä. Nelly.com rytkyt sun muut on indiedaysin ja nuoremman kohdeyleisön juttu. [/quote] Lisäksi rajaus on näille blogeille hyvin luonteva. Ne ovat aina, jo ennen kaupallistumista, profiloituneet materialistisessa mielessä high end -tuotteisiin (joko hinnan tai ainakin tuotemerkin imagon puolesta). Olisi outoa, jos nyt kampanjoisivat jotain Tokmannin muoviämpäreitä.

[/quote]

Fiksusti kirjoitettu. Just niin. Nauratti kyllä mielikuva Tokmannin muoviämpäristä Eeva Kolun blogissa.

Vierailija
50/61 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää enemmän se että vielä tänäkin päivänä jaksetaan ärsyyntyä kaupallusten blogien mainonnasta. Vähän sama kuin mainosteeveen mainostauot, välttämättömiä jos kanava aikoo tienata elantonsa ko toiminnalla. Blogeissa vielä on helppo olla lukematta mainospostauksia jos ne niiiiiin kauheita on, hyvä bloggaaja merkitsee heti alkuun jos on mainos ja lukija valitsee itse lukeeko vai ei.

Vierailija
51/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:39"]Nelliina mainostaa ilahduttavan vähän, tosin blogit onkin sivutoimea, hänellähän on päivätyö. 
[/quote]
Taloblogissa ainakin mainostetaan. Joku pesuri tms on lainassa ja sitä hehkutetaan. Vaikea uskoa että kamat olis vaan lainassa ja että ne palautetaan. Mitä järkeä siinä olisi.
[/quote]

Ammattibloggaajilla on lehtitalojen puolesta tarkat säännöt, valehtelua ja piilomainontaa ei hyväksytä tai tulee kenkää. Tiedän koska olen alalla. Jos Nelliina tai muu vastaava blogisti kirjoittaa että tuote on lainassa, se pitää varmasti paikkansa. Yhteistyöasioista huolehtii näiden mediatalojen taustatiimi eikä bloggaaja itse.

Itsekseen bloggaavien yhteistyökuvioita ei valvo kukaan, silloin lukijan on pakko luottaa blogistin sanaan tai jos saa todistettavasti aihetta epäillä lain rikkomisesta, aina voi tehdä ilmoituksen.

Vierailija
52/61 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä ole ärsyynnytty mainonnasta kaikkiaan, vaan siitä, miten paljon sitä mainontaa on suhteessa muuhun sisältöön. Lukijat kun haluaisivat lukea sitä muuta mieluummin kuin mainontaa.

Vierailija
53/61 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xenian uusin kuoharin mainospostaus Doris-kekseineen oli jotenkin raukka.

Vierailija
54/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:04"]Se on kyllä rasittavaa jos vaikka Indiedaysilla tai Lilylla on joku iso kamppis (esim. viimeiaikaisia on maybellinen joku meikkivoide, lorealin kulma-tuottet, garnier ihonhoito ja joku uus hiusväri) Ne tulee aina samana/seuraavana päivänä putkeen ihan samoilla liibalaaba-lauseilla. Ne skippaan automaattisesti kun näen taas saman tuotteen. Jossain vaiheessa luulisi mainostajien tajuta että asiat mene yli sen kuuluisan hilseen ja mainonta kääntyy bloggaajaa/tuotetta vastaan. 

Myös se rassaa, kun esim just Anno Median blogeissa tai esim WTD- blogissa ne tekstit kirjoitetaan oikein ylisanoin. Esimerkkinä Natan kylppäriremppapostaukset. 

Joskus tahtoisin ihan vaihteeksi lukea tuotepostauksen jossa olisi vähän kritiikkiäkin mukana. 
[/quote]

ei tv-ohjelmienkaan tuotesijoittelu näytä ikinä kyseistä tuotetta huonossa tai kriittisessä valossa, ihan sama juttu bloggaajien mainospostauksissa. Elkää suhtautuko näihin niin tunteella vaan ottakaa ne sellaisina kuin ovat eli mainoksina. Mainoksettomia blogeja löytyy vaikka kuinka paljon jos ylipäätään ei halua altistua mainoksille lainkaan. Tosin sitten kannattaa pysyä ehkä pois netistä muutenkin sillä markkinointi siirtyy verkkoon koko ajan enemmän ja printtimedia kuolee.

Vierailija
55/61 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näkisin mieluummin mainokset bannereissa (ne saa adblockilla pois) tai vaikka blogitekstien välissä toisenlaisessa muodossa. Minua ei häiritse tällaiset mainokset, koska ne ovat persoonattomia - helppo ignoorata pelkkänä taustahälynä (kuten tv-mainokset tai naistenlehtien kokosivun mainokset). Minua ärsyttää enemmän juuri se, että bloggaaja mainostaa tuotetta omalla persoonallaan. Harmittaa, että hyvä kirjoittaja tuhlaa taitoaan ja energiaansa sponssituotteen hehkuttamiseen, kun olisi voinut panostaa tämänkin ajan mieluummin johonkin oikeasti mielenkiintoiseen postausaiheeseen. Minä näen mainospostaukset kehusanoineen lukijoiden älyn aliarvioimisena. Vaikka tuote olisi heistä oikeasti kiva, hehkutus ja tieto mainoksesta latistaa tunnelman. Postaus ei tunnu täysin aidolta. Sponssituotetta kohtaan herää helposti hylkimisreaktio. Siksi haluaisin erottaa mainokset ja bloggaajien postaukset toisistaan. Mainos voi olla blogissa, mutta erillään. Ei siis liian hekilökohtaisena suosituksena, koska ne oksettavat minua.

Vierailija
56/61 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:06"]

Minä näkisin mieluummin mainokset bannereissa (ne saa adblockilla pois) tai vaikka blogitekstien välissä toisenlaisessa muodossa. Minua ei häiritse tällaiset mainokset, koska ne ovat persoonattomia - helppo ignoorata pelkkänä taustahälynä (kuten tv-mainokset tai naistenlehtien kokosivun mainokset). Minua ärsyttää enemmän juuri se, että bloggaaja mainostaa tuotetta omalla persoonallaan. Harmittaa, että hyvä kirjoittaja tuhlaa taitoaan ja energiaansa sponssituotteen hehkuttamiseen, kun olisi voinut panostaa tämänkin ajan mieluummin johonkin oikeasti mielenkiintoiseen postausaiheeseen. Minä näen mainospostaukset kehusanoineen lukijoiden älyn aliarvioimisena. Vaikka tuote olisi heistä oikeasti kiva, hehkutus ja tieto mainoksesta latistaa tunnelman. Postaus ei tunnu täysin aidolta. Sponssituotetta kohtaan herää helposti hylkimisreaktio. Siksi haluaisin erottaa mainokset ja bloggaajien postaukset toisistaan. Mainos voi olla blogissa, mutta erillään. Ei siis liian hekilökohtaisena suosituksena, koska ne oksettavat minua.

[/quote]

Mainostajat ovat kiinnostuneempia sisältöyhteistyöstä kuin mainosbannereista, ymmärrettävästi. Mainosbannereita voi blokata, olla katsomatta ja klikkaamatta. Pelkillä bannereilla ei bloggaaja elä. 

Vierailija
57/61 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 02:15"]Luen muutamia ulkomaisia blogeja joiden pitäjät elävät blogillaan. En tiedä esim. ruotsin tai britannian mallista mitään, että onko yhteystyöpostauksia pakko erikseen merkitä mitenkään.

Näissä blogeissa se mainonta on kuitenkin hienovaraista ja jotenkin luontevaa eivätkä hyvät bloggarit ikinä mainostaisi MUOTIblogissaan esim. pirkkaa, libresseä, siivousaineita tai laajakaistoja. 
[/quote]

Suomessa kun mainostaa "hienovaraisesti" saa syytteen piilomainonnasta.

Vierailija
58/61 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla ekalla sivulla sanoi, että haluaisi nähdä hyvän mainoksen. Mielestäni ainakin Salamatkustaja-blogissa on ollut oikeasti hyviä mainoksia, siis tyyliin kirja-arvostelu jostain reissukirjasta, jonka yhteydessä bloggaaja kertoo omista kokemuksistaan yms, ja lopussa on joku teksti : "jos haluat tilata kirjan itsellesi, niin plaaplaaplaa" ja joku affiliate-linkki. Jätin blogiin kerran kommenttiakin kivasta ja sopivan harvasta mainonnasta, ja satu vastasikin, ettei ikinä mainostaisi mitään, mitä ei oikeasti halua mainostaa. Sinnepäin siis yläpeukku kyllä siitä! :)

Vierailija
59/61 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
60/61 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:39"]Nelliina mainostaa ilahduttavan vähän, tosin blogit onkin sivutoimea, hänellähän on päivätyö. 
[/quote]
Taloblogissa ainakin mainostetaan. Joku pesuri tms on lainassa ja sitä hehkutetaan. Vaikea uskoa että kamat olis vaan lainassa ja että ne palautetaan. Mitä järkeä siinä olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme