Rokottamaton koronaa sairastava - kuinka voit nyt?
Sain itse viikonloppuna positiivisen testituloksen ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia taudin etenemisestä.
Mitä odotettavissa? Alkoi päänsäryllä ja kuumeella, nyt lievää voimattomuutta ja väsymystä. Menossa positiivisen testin ottamisesta kolmas päivä.
Kommentit (112)
Tutus kirjoitti:
Sain koronan itsenäisyyspäivän tienoilla. Perusterve 30+ nainen.
Flunssana ei elämäni pahimpia, mut ei nyt mikään heinänuhakaan. Kuumetta pari päivää juuri alle 38, muuten lämpöilyä noin kaksi viikkoa ja hieman nuhaa ja päänsärkyä, mutta se VÄSYMYS on ollut jotain kirjaimellisesti sairasta, ja se vaivaa vaan edelleen, vaikkei ihan yhtä pahana enää.
Rokottamaton lähinnä koska äitini suhtautuu todella kriittisesti ja epäilevästi ja minulla ei ollut vahvoja mielipiteitä suuntaan tai toiseen. Nyt jos pystyisin kelloa kääntämään olisin ottanut, ja aion ottaa jos on mahdollista 6 kk jälkeen sairastumisesta.
Tämä paska olo on rajoittanut urheilemista, työntekoa ja ihan sosiaalisia suhteitakin ja mua pelottaa että miten kauan tätä vielä kestää ja helpottaako ikinä.. ihan paska tauti.
Hyvin ikävää, ettet ole tullut täysin terveeksi.
Käytätkö d-vitamiinia? Entä c:tä ja sinkkiä?
Entä sokerin käyttö, kasvikset, marjat?
Pikaista paranemista 💗
Vierailija kirjoitti:
Ne on teholla, ei siltä ehdi vastailla.
Joo, tuo pitää paikkansa.
Osa on sitten päässyt jo taudin ikeestä eli kuollut. Eivät siis enää todellakaan ole haittaamassa.
Omasta koronasta on jo kohta vuosi aikaa, se oli ihan se eka peruskorona. Silloin olin yhden päivän tosi väsynyt, sen jälkeen tukkoinen olo 3-4 päivää. Muulla perheellä hyvin samanlaiset oireet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt, että myös Omikron saattaa käydä pahasti keuhkoihin. Piti olla lievempi tautimuoto siltä osin.
Tuttavaperheen nuori oli saanut taudin, ja liikkuminen on nyt hankalaa, kun käy niin keuhkojen päälle. Osalla kuuluu sitten olevan vaan todella lieviä oireita.
Onneksi olen ainakin vielä säästynyt taudilta. Toivottavasti ei iskekään. Toki täällä on melkoiset tartuntalukemat, eli todennäköisesti vain ajan kysymys. Kaikkeni kuitenkin teen, ettei tauti tarttuisi.
Kannattaa ottaa antihistamiinia - on auttanut long covid oireisiin.
Älä mölötä moskaa. Ottakaa rokote. Se auttaa parhaiten ihan kaikkeen koronaan liittyvään ml long covid.
Vierailija kirjoitti:
USA tartuntatauti viraston tukimus: Sairastettu korona antaa paremman suojan kuin rokote, niin terveen ihmisen todellakin kannattaa sairastaa vaaraton omikron hyvän immuniteetin saamiseksi.
Ikävää ettei etukäteen tiedä kuinka vaarallinen/vaaraton tauti tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA tartuntatauti viraston tukimus: Sairastettu korona antaa paremman suojan kuin rokote, niin terveen ihmisen todellakin kannattaa sairastaa vaaraton omikron hyvän immuniteetin saamiseksi.
Ikävää ettei etukäteen tiedä kuinka vaarallinen/vaaraton tauti tulee olemaan.
Rokotteen riskit on minimaaliset, mutta taudin riskit ei.
Taytyy kyllä myöss vähän nöyrtyä näin jälkikäteen. Olin myös rokottamaton kunnes sairastuin. Alkuun oli oireina ainoastaan kuume. Seuraavaksi alkoi yskä ja lopulta hengenahdistus. Viikon päästä oli tauti edennyt kans keuhkoihin ja jouduin sairaalahoitoon. 11 päivää meni sairaalassa hoidossa ja sen jälkeen toipuminen on jatkunut kotona. Jälikitaudiksi jäi oilean keuhkon alalohkon vauriot ja urheilu-ura on sen vuoksi vaakalaudalla.
Vatsaoireita,silmät tosi kipeät ja lievää flunssaa.
Kuume ei noussut,eikä nouse muutenkaan koskaan,vaik olis mikä tauti.
vähän erilainen kun perusnuha,mut ei paha.
Rokottamaton N 40
Ensin yskä, sitten hengenahdistus ja kova kuume. Sairaalaan viikon kohdalla, kahden päivän päästä teholle. Sydän pysähtyi ja rokottamatonta ei tietysti elvytetä. Kuolin.
En päässyt taivaaseen, koska olen rokottamaton. Ottakaa rokote, ettette joudu helvettiin.
Täälläkin näkyvissä se että rokottamattomat siis osa vähättelee täudin vakavuutta vaikka osa kertoo vakavista oireista. Alapeukutetaan heitä jotka kertoo vakavista oireista. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä jotkut alapeukuttaa niitä joilla on ollut paha koronaoire rokottamattomana???
Aina riittää joka ketjuun omat häirikkönsä....ne rokottamattomat alapeukuttaa, jotka antaa ymmärtää ettei koronaa ole, tai ei tartu, eikä ole kuin pikku nuha.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä missään tiedä kukaan enää mitään faktaa.
Voin kirjoittaa, että kaksi viikkoa sairaalassa, keuhkot vaurioitui. M25
Tai
Kurkku oli karhea kaksi päivää. N37
Kuka tietää, kummalla tekstillä huijaan, vai kummallakin?
No, ei se ole outoa täällä, mutta saatteko te jotain faktaa irti uutisista? Päätöksistä?
Lapsille testit kouluun? Karanteenit? Rokotukset turvallisia? Vain ainoastaan turvallisia? Eikö se jo pelkästään herätä epäilyksiä? Miljoonia piikitetään, eikä siitä ole kellekkään mitään haittaa? On muuten eka lääke/rokote, jos näin on.
Eli ihan mitä vaan voi puhua. Kaikki uppoaa. Ja jos joku epäilee, annetaan lupa jonottaa tunti pakkasessa tai ämpäri taas kouraan, niin johan mennään eikä meinata.
Ja niin, itse olen 3x rokotettu. Eiku en ehkä ole. Olen kuitenkin. En ole. Vain 2x. Ja kaikki uskoo.
Et kai kuvittele että täällä mitään uskontunnustuksia kukaan tekee....osa kirjoittaa mitä itselle on tapahtunut, osa valehtelee suutsilmät täyteen, valtaosa spämmään jotain huuhaata. Ei välttämättä tässä ketjussa nyt, mutta eiköhän kohta ala taas pilaantumaan tämäkin . Ja sitten samat ulisee kun viestejä poituu tai koko ketju.
Harmittaako, kun on vielä suht'siistiä?
Vierailija kirjoitti:
Taytyy kyllä myöss vähän nöyrtyä näin jälkikäteen. Olin myös rokottamaton kunnes sairastuin. Alkuun oli oireina ainoastaan kuume. Seuraavaksi alkoi yskä ja lopulta hengenahdistus. Viikon päästä oli tauti edennyt kans keuhkoihin ja jouduin sairaalahoitoon. 11 päivää meni sairaalassa hoidossa ja sen jälkeen toipuminen on jatkunut kotona. Jälikitaudiksi jäi oilean keuhkon alalohkon vauriot ja urheilu-ura on sen vuoksi vaakalaudalla.
Saisit itse korvata hoitosi meille veronmaksajille!
Oli lieväoireinen, ei edes kuumetta tai nousi hiukan, mutta pysyi koko ajan alle 37 tason. Alkoi lievillä mahaoireilla (lievää pahoinvointia muutaman tunnin), karheutta kurkussa, nivel- ja lihaskipuja satunnaisesti.
Long-covid oireita noin 6-8 kk ajan, lievinä. Outoja sormien puutumisia, haju- ja makuaisti häiriöitä (muutamasta sekunnista, muutamaan tuntiin).
Munuaisista löytyi kystia, joista yksi puhkesi noin 5 kk tartunnan jälkeen. Oli kivulias, mutta yhteyttä koronaan on hankalaa osoittaa. Kipu ilmeisesti syntyi selkälihasten jumiutumisesta, lihakset palautuivat normaalitilaan noin kuukauden kuluessa. Nuo lihakset suojaavat sisäelimiä ja toimivat tahdosta riippumatta.
Aika moninaisia oireita. Osalla rokottamattomista melkein oireeton ja osalla sairaus vie tehohoitoon. Se mikä pistää silmään on että rokotetuissa vanhst joutuu sairaalaan ja rokottamattomista nuoret keski-ikäiset.
Lapsella ollut nyt muutaman päivän mutta ei ole vielä tarttunut!
Eniten itseäni häiritsee se että vaikka moni puhuu ettei sairaus ole vaarallinen perusterveelle rokottamattomalle olen silti lähipiirissä nähnyt jo monta hyväkuntoista rokottamatonta joista osa on joutunut sairaalahoitoon pitkäksikin aikaa. Vaikka haluaisin uskoa jotain muuta niin olen päättänyt alkaa olemaan realistinen. Rokotteita en ole vielä kuitenkaanottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikko kovassa kuumeessa ja sitten sairaalahoidossa 8 päivää. Edelleen olen työkyvytön koska keuhkot vaurioituneet. Vasen enemmän kuin oikea.
N29Tää kirjoittelee useampaan eri ketjuun tätä tarinaansa, vähän muokkaa vaan kertomusta aina.
Et sitten ajatellut että tietty sairaus aiheuttaa tietynlaisia oireita eri ihmisille 🤔
Kannattaa ottaa antihistamiinia - on auttanut long covid oireisiin.