Tarvitseeko erityispedagogiikassa matematiikkaa?
Minulla muodostuu tänä vuonna avoimen väylän hakukelpoisuus tähän oppiaineeseen.
Olen kielellisesti suuntautunut ja kiinnostunut keskustelutyöstä enemmän, kuin opettamisesta. Lukemani perusteella tutkinto sopii pohjaksi myös psykoterapiakoulutukseen.
Minulla on myös psykologian opintoja, mutta olen ymmärtänyt, että psykologiassa painotetaan matikkaa joko pääsykokeissa, opinnoissa tai molemmissa ja minua ei suoraan sanoen kiinnosta olla missään tekemisissä numeroiden kanssa.
Voisiko erityispedagogiikka sopia minulle ja mitä muita työpaikkoja voisin hakea opettajuuden lisäksi? Minulla on taustalla noin 150op yhteisöpedagogiikan (AMK) opintoja ja hyväksilukumahdollisuudet myös kiinnostavat niin sen, kuin psykologiankin osalta.
Kommentit (6)
Jos ajattelet jotain ala-asteen erityisopettajan pestiä, niin oman poikani luokalla oma poika oli matikassa loistava ja hänen luokassaan oli sellainen sademies- tyylinen autisti myös, joka laski päässä aivan uskomattomia laskuja, mutta sitten ei osannut laskea riittääkö kymppi kahteen tikkariin. Eli näissä tapauksissa kyllä pitäisi opettajan ymmärtää matikkaa.
Niille v@jakeille, joita tulet opettamaan riittää kun osaavat alkeet yhteen- ja vähennyslaskuista sekä kertotaulun.
Matematiikka on paljon muutakin kuin numeroita. Se kehittää loogista ajattelukykyä. Tarvitaanko sitä erityispedagogiassa - uskoisin.
Vierailija kirjoitti:
Voisit ehkä aloittaa tulevan terapeutinurasi pohtimalla miksi matematiikka pelottaa sinua niin paljon että estää hakeutumasta toivomaasi koulutukseen. Ja päättää asiasta vasta sitten kun omat möröt on selätetty.
Voi kai asioita noinkin ajatella. En enää halua tuhlata elämää asioihin, jotka eivät kiinnosta, vaan keskittyä omiin vahvuuksiin.
Tällä kysymyksellä kartoitan sitä, että pääsenkö toimimaan omilla vahvuusalueilla tuon koulutuksen kautta vai ei.
"Peloista" puhuminen on kaukaa haettua.
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka on paljon muutakin kuin numeroita. Se kehittää loogista ajattelukykyä. Tarvitaanko sitä erityispedagogiassa - uskoisin.
Kaikki kehittää ajattelukykyä. On insinöörejä, jotka eivät opi kieliä ja päinvastoin ja kaikille löytyy paikka työelämästä, kun kaikkia ei pakoteta osaamaan kaikkea.
Voisit ehkä aloittaa tulevan terapeutinurasi pohtimalla miksi matematiikka pelottaa sinua niin paljon että estää hakeutumasta toivomaasi koulutukseen. Ja päättää asiasta vasta sitten kun omat möröt on selätetty.