Käsityöihmiset ideointiapua kaivataan!
Hain käsityönopettajaksi ja nyt pitäisi valmistaa " toimiva tekstiilimateriaaleista tehty tuote, josta sinulle on hyötyä käsityötieteen opiskelussa". Pää lyö aika tyhjää, olisiko teillä jotain edes pientä ideaa/vinkkiä??
Tiedän tiedän, haen kouluun ja minun pitäisi itse keksiä tuotteeni, mutta kai sitä saa ideoita kysyä?
Kommentit (25)
Ompele kesto( joulu)kalenteri. Pusseihin päivän koulutehtävät.
Joo mä kans neuvoisin sen repun osittain! Eli käyttäisin neulomista ja ompelua hyödyksi
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:22"]Tyynyä voi käyttää myös persuksen alla kun tekee gradua....:) t. 6
[/quote]
Tee neulomalla sellainen säkkituolityylinen mutta tietty pienempi tuolin pehmuste. Tee siitä päälliosasta tupla eli ihan päällimmäinen osa laskeutuu sivuilta alas ja siinä on lokeroita saksille mittanauhoille jne. Jos oikein haluut revitellä niin käytä kierrätys materiaalia
Reppua olen itsekin miettinyt.. Onkohan se liian basic? Olisin halunnut neuloa jotain, kun se on vahvuuteni, mutta vaikea keksiä mitään vielä kun pitäisi painottaa kestävyyttä ja huollettavuutta
-ap
Ompelutarvikkeille tai kirjoitusvälineille säilytyskotelo?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:16"]
Reppua olen itsekin miettinyt.. Onkohan se liian basic? Olisin halunnut neuloa jotain, kun se on vahvuuteni, mutta vaikea keksiä mitään vielä kun pitäisi painottaa kestävyyttä ja huollettavuutta -ap
[/quote]
Kuinkas tolkun esiliina jossa on taskuja? Sillähän suojataan vaatteita sotkeentumiselta. Ja mikä ettei vaikka työhaalari?
tyyny tylsien yleisdidaktiikan luentojen päänaluseksi.
Tyynyä voi käyttää myös persuksen alla kun tekee gradua....:) t. 6
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:16"]
Reppua olen itsekin miettinyt.. Onkohan se liian basic? Olisin halunnut neuloa jotain, kun se on vahvuuteni, mutta vaikea keksiä mitään vielä kun pitäisi painottaa kestävyyttä ja huollettavuutta -ap
[/quote]
Kuinkas tolkun esiliina jossa on taskuja? Sillähän suojataan vaatteita sotkeentumiselta. Ja mikä ettei vaikka työhaalari?
[/quote]
ohis
eikö esiliina ole vähän liian yksinkertainen? Mielummin tekisin sen repun. Tai jonkun säilytysratkaisun missä monta osaa
tee mielleyhtymäkartta ja irrottele eri ajatuksilla, älä heti ensimmäiseksi takerru reppuun tms. ilmiselvään vaihtoehtoon ja ideaan, Toki jos keksit siihen jotain omaperäistä visuaalista, tekstuurillista, rakenteellista tms. reppuun niin hyvä. Ideointivaihe on se haastavin, kannattaa tarkastella eri näkökulmista tehtävää ja siihen ratkaisua. Googlettele kuvahaulla sopivilla hakusanoilla, katso pinterestiä yms.
Oi vitsi, ootte kyllä ihan parhaita! Nyt on tullu monta hyvää ideaa ja päässä alkaa hahmottua suunnitelma pikku hiljaa. Suuren suuri kiitos!
-ap
(nyt kyllä nolottaa, jos joku haastattelijoista on av-mamma apua) :D
Jos teet kankaasta, paina siihen jokin kuva tai värjää kangas, miksi ei molemmat!
Kiitoksia teille :) olisiko ajatusta millä hakusanalla pinterestistä voisi aloittaa?
-ap
Voiko soveltuvuuskokeisiin tehdä työn valmiin kaavan pohjalta, esim nyt tuo reppu, niin voinko tehdä sen esimerkiksi suuren käsityön nettisivuilta löytämän kaavojen mukaan? Hjälppä mig!
-ap
Ou jee. Taitaa olla suomen käsityönopettajien taso vähän laskenut sitten viime näkemän...
Minne yliopistoon haet? Helsingin yliopistossa soveltuvuuskoe on kahden viikon kuluttua, jonne ennakkotehtävä pitää viedä mukana. Ennakkotehtävän aihe on julkaistu jo kaksi kuukautta sitten, Jos haet Helsinkiin, niin se että olet jättänyt tehtävän viime tippaan etkä itse edes keksi sen aihetta laittaa miettimään oletko motivoitunut hakemaan koulutukseen ja miten selviäisit niistä itsenäisesti.
Enpä tunne sen alan opiskelijavalintaa enkä sitä, painotetaanko enemmän taiteellisuutta ja luovuutta vai käytännöllisyyttä. Itselleni tuli mieleen joku taulu tai kansio, johon voisit keräillä työnäytteitä. Liian tylsä, ehkä?
Toimiva tuote voisi olla vaikka tilkkutäkki, jossa olisi eri materiaaleista ja työtekniikoista yhdisty kokonaisuus. Ei taida valmistua vielä tämän vuoden valintaan, mutta tee tyyny näin sarjan aluksi. Voit sitten täyttää tyynyä kaikilla niillä tekeleillä, joilla ei ole muuta käyttöä.
Mulla tuli ekana mieleen neulatyyny. Siinä haastetta!
Katsot mistä kursseista tutkintovaatimus koostuu, ja sitten mietit mitkä asiat ovat arvioinnissa sen perusteella tärkeitä opinnoissa ja sitä myöten käsityötuotteiden arvioinnissa. Yleensä painotetaan kokonaisen käsityöprosessin taitoa, mihin kuuluu oma ideointi ja suunnittelu. Eli luovuudella on tärkeä merkitys. Käsityössä on tärkeää ajattelun taito, miten ymmärtää tehtävät ja pystyy käsitteellistämään tehtävän ja sitä kautta löytämään ongelmaan toimivan ratkaisun. Eli jos vaan kopioit jotain valmista ratkaisua, et varmaan saa kovinkaan hyviä pisteitä. Käden taidoissa tärkeää on myös käsitteellinen ja luova puoli, sillä käsityön prosessi on luonteeltaan monenlaista osaamista edellyttävä kokonaisuus.