Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antakaa diagnoosi: hengenahdistus

Vierailija
26.05.2015 |

Eli,koska lääkäritäti ei osaa/halua tehdä töitänsä, käännyn vertaishenkilöiden puoleen.MIKÄ hengityssairaus mulla ON? Tuntuu ettei keuhkot LIIKU tarpeeksi, henkeä ei saa oikein tarpeeksi syvään vedettyä muuten kuin itse tehostamalla keuhkojen toimintaa(eli liioittelemalla hengitystä) itse ne ei tee sitä. Henkeä ahistaa koko ajan mut ei silleen että ensiapuun pitäis mennä. (sh sanoi hyvinhän sinä jaksat puhua). Kun kotona kävelen, pitäää aina pysähtyä vetämään happea vaaka-asennossa,aina.

Keuhkoröntgen otettu minun neuvostani (jouduin neuvomaan lääkäritätiä kun ei alkanut asiat rullaamaan), sanoi ei siinä mitään näy, samaa sanoi sairaalan röntgenlääkäri. EI siis sellaista sairautta ole ainakaa nmikä näkyisi röntgenissä). Sydämen vajaatoimita verikoe otettu ei ole noussut se veriarvo. Astmakokeet (pef) otettu vuosia sitten samoista oireita, oli liian hyvät arvot ettei kuulemma astmaa ole.

Anemia? Hb liian hyvä.

Keuhkoahtauma? pitäisi kai näkyä röntgenissä. Ilmarinta? pitäiskö näkyä röntgenissä? keuhkoEmbolia? se arvo oli lievästi kohola (plasman d-dimeerit,P-fidd).

Sellanen outo ääni joskus kuuluu kehkoista kun tehostaa hengistystä syvälle,mutta ei missään nimessä rahinaa, ei yskää ikinä, ei kuumetta, ei flunssaa, ei lmaa, ei veriysköstä. SIIS MITÄ tää sitten voi olla??? Kaliumit ollut matalalla usein , mutta lääkärin mielestä ei saa ottaa enää koska viimeisn arvo oli viitteiden sisällä "eikä me turhia kokeita oteta" . Olen kalpea kun happea ei kulje kehoon.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole paniikkihäiriö.

Myocardiitti? =hengenahdistus rasituksessa.

huulet valkeat, joskus sinertävät. MIKÄ?

On FYYSINEN, ei päänsairaus...mikä on ettei jotkut ymmärrä suomea?

Vierailija
2/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:57"]

ei ole paniikkihäiriö.

[/quote]

Siksi on vähän vaikea ymmärtää kun viestistäsi saa käsityksen että ainakin vakavat fyysiset syyt on jo lääkärin tutkimuksin pois suljettu. 

Mutta jos joka tapauksessa olet varma että kyse on fyysisestä sairaudesta eikä psykosomaattisesta oireilusta, niin älä asiaa täältä kysele, vaan mene uudestaan lääkärille vaivojesi kanssa. Jos varaa niin yksityislääkärille, siellä tutkitaan kyllä jos haluat, sellainenkin mikä ehkä lääkärin mielestä on vähän turhahkoa mutta jos kerran asiakas vaatii ja tutkimukset antaa hänelle mielenrauhan, niin tehdään, kun asiakas kerran maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole paniikkihäiriö.

[/quote]

Kuulostaa yhä enemmän siltä että oireilu on psykosomaattista minusta. Ei tuollainen huulten kalpeus tai sinertävyys kerro yleensä yhtään mistään. Esim. itselläni on aina kalpeat ja viileällä säällä sinertävät huulet. Eikä ole mitään sairautta, ehkä vähän heikko pintaverenkierto huulten alueella vaan, mikä ei ole vaarallista. Hengenahdistus rasituksessa on myös sellainen asia, että sitähän on jokaisella jossain määrin, kuuluu asiaan että kun tarpeeksi itseään rasittaa niin tuntuu ettei saa tarpeeksi henkeä ja hengästyy. Mutta jos on muuten ahdistunut tai luulosairas, niin tuollaisia tavallisia tuntemuksia alkaa dramatisoida ja pitää vakavien sairauksien oireina.

Vierailija
4/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitepölystä johtuvaa astmaa? Mulla tulee keväisin.

Vierailija
5/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin astmaa sanoisin. Voi olla pahentunut ajan mittaa.

Vierailija
6/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuvauksesi oireista kuulostaa kyllä aika erikoiselta. Minulla on kokemusta sairauden aiheuttamasta hengenahdistuksesta mutta se tuntui kyllä ihan erilaiselta. Kerroit että kotona kävellessä pitää pysähtyä "vetämään happea vaaka-asennossa". Miksi vaaka-asennossa, etkö saa happea istuessa tai seistessä? Montako askelta pystyt kävelemään ennen kuin henkeä alkaa ahdistaa? Pystytkö nousemaan portaita? Onko happisaturaatio mitattu, mikä se oli? Tuleeko hengenahdistusta esimerkiksi pukeutuessa?

Vierailija
7/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tota ja liittyy stressiin. Häipyy kun stressinaihe poistuu ja huomaan usein stressaavani nimenomaan hengenahdistuksesta. Kamalaa ja häiritsee varsinkin nukahtamista kun ei saa henkeä loppuun asti. Olen oppinut jo keinon, jolla saan paniikin pysähtymään hetkeksi eli hengittää monta kertaa hitaasti sisään niin että vatsa pullistuu ja on siinä hetken, sitten rentouttaa ja taas uusi yritys. Hitaasti ja rauhallisesti ja lopulta saa henkeä. Istuma asento polvet koukussa sylissä rentona siinä auttaa myös. Paperipussi kai myös auttaisi. Hyperventilointi on tuon ongelman nimi ja sille ei ole mitään hoitoa, muu kuin sen syy siellä taustalla esim. Ahdustus tai stressi. Olen varma, että.ainakin mulla on vaan tämä ongelma, koska stressittömänä aikana en edes muista koko asiaa ja en välttämättä puoleen vuoteen hyperventiloi. 

Pahimmassa taoauksessa tuntuu, että tukehtuu tuohon tunteeseen, sillon on pakko vaan hengittää syvään ja rauhoittua tai ottaa pussi.

Vierailija
8/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta vaivalta mitä mulla on. Ootko koskaan lukenut triggerpisteistä? Jos lihakset on ihan jumissa ja syviin lihaksiin kertyy semmoisia pikkuruisia pallukoita niin ne voi aiheuttaa tuota hengenahdistusta ja näköhäiriöitä, kalpeutta ja vaikka mitä. Ite en meinannut saada viime viikolla enää ollenkaan henkeä ja aloin sitten hieroa jalkojani jos veri ja muut kiertäisi paremmin. Huomasin että lihakset oli ihan jumissa ja lopulta löysin pakaralihaksieni sivuista ne kipukohdat ja ne kun hieroin auki niin ihan kuin tulppa olisi lentänyt keuhkoista ja hengitys alkoi taas virrata. Kokeile ihmeessä nyt ensin itse tuota hieromista tai varaa aika triggerhierojalle ja lue vaikka lisää triggereistä netistä.

Vierailija
9/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein epäilisin että käytät jotain hengitystä lamaavaa kipulääkettä, kuten Panacod. Siitä tulee juuri tuollainen tunne, että hengitys ei toimi automaattisesti, vaan pitää itse tarkoituksella vetää jokainen hengenveto.

Vierailija
10/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollisena klassikkona vetäisen esiin kilpirauhaskysymyksen. Mitens kilppariarvot? 

Vierailija
11/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, katsoppas ne läääkkeet läpi jos jokin hengitystä salpaava lääke löytyy. Panacod tai huumekipulääkkeet. Ja mene oikeasti yksityiselle lääkärille. Et sinä täältä vastausta saa, vaan arvauksia. Näkemättä potilasta ei voi diagnosoida, varsinkin kun kaikki oireet/oireettomuutesi olet selittänyt nyt aika epäselvästi. Tupakoitko tai oletko tupakoinut? Oletko käynyt spirometriassa?

Vierailija
12/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut selkälihasongelmia? Jos selkärangan fasettinivelet lukkiutuvat, niin se lukkiuttaa koko rintarangan ja myös rintakehän. Tällöin sisäänhengitys tuntuu vaikealta ja tuntuu, ettei saa vedettyä keuhkoja täyteen ilmaa. Eli ongelma olisi tällaisessa tapauksessa siis selkäpuolen heikoissa lihaksissa ja jumiutuneissa nivelissä. Ja tosiaan hengenahdistuksen tunne on ihan oikeaa ja fyysistä, ei mitään paniikkihäiriön alkua tai muuta psyykkistä ( mutta kuitenkin vaaratonta, vaikkakin ikävän tuntuista).

Vierailija
13/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:27"]

Melkein epäilisin että käytät jotain hengitystä lamaavaa kipulääkettä, kuten Panacod. Siitä tulee juuri tuollainen tunne, että hengitys ei toimi automaattisesti, vaan pitää itse tarkoituksella vetää jokainen hengenveto.

[/quote]

Myös Burana aiheuttaa hengitysoireita, jos on kipulääkeallergia.

Vierailija
14/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskat jumissa. Hopsansaa, tk:sta lähete ja fysioterapiaan. Haluaako ihmiset, et niil on jotain vakavaa vai mistä toi liiottelu tulee (esim. kalpeus)?

Vierailija
15/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:07"]

no ei taatusti johdu paniikkihäiriöstä. Lisää oireita: ehkä sydänperäistä, alan epäillä, hiljainen sydäri? Läppävika? Tai kuumeeton keuhkokuume? kurkkutulehdus? keuhkoputkentulehdus? tulehusarvot ok, crp ok, lasko ok, tromb kroonisesti koholla, ei syytä löytyny. 

ap

[/quote]

Okei, no yleinen ahdistushäiriö ja siihen liittyvä hyperventilaatio. Voi myös olla hypokondria ja siihen liittyvä ylenpalttinen omien oireiden tarkkailu ja hyperventilaatio. 

Vierailija
16/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole paniikkihäiriö.

[/quote]

Ahdistuksesta tulee fyysisiä oireita. Ihminen on kokonaisuus.

Vierailija
17/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlaisilla oireilla molemminpuolinen keuhkoveritulppa. Näkyy keuhkojen varjoainekuvauksessa, ei näy röntgenkuvassa. Pyydä lisätutkimuksia.

Vierailija
18/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuolla sisäänhengitysongelmalla rintarangan fasettilukko. Sitä tuli kieltämättä vainoharhaiseksi, kun oli olevinaan ahdistusta ja vaikeutta hengittää. Kävin onneksi hyvällä lääkärillä, joka huomasi sen heti ja lähetti kiropraktikolle. Pari hoitokertaa ja olin kuin uusi ihminen. 

Vierailija
19/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sydänfilmi otettu? Rasituskoe? Jotkut sydämen rytmihäiröt näkyvät ainoastaan rasituskokeessa. 

Vierailija
20/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:07"]no ei taatusti johdu paniikkihäiriöstä. Lisää oireita: ehkä sydänperäistä, alan epäillä, hiljainen sydäri? Läppävika? Tai kuumeeton keuhkokuume? kurkkutulehdus? keuhkoputkentulehdus? tulehusarvot ok, crp ok, lasko ok, tromb kroonisesti koholla, ei syytä löytyny. 

ap
[/quote]

Niin mäkin sanoin ennekuin uskalsin itselleni myöntää moisen sairauden olemassaolon. Ja kas, lääkityksellä kaikki omituiset ja oikeasti olemattomat oireet hävisi.
Joten, jos kerran kaikki muu on tutkittu, niin kannattaisiko vaan kokeilla sitä paniikkihäiriö lääkitystä. Voisit sitten huonoille lääkäreille lällättää, että eipäs ollutkaan. Siis jos ei oireet häviä.