Helppo, kevyt ja nopea aamupala? Ei puuroa, eikä muroja, ei kuorimista tai pilkkomista?
Syön tällä hetkellä aamuisin jälkiuunileipää (kaksi siivua), joiden päällä Oivariinia. Lisäki puolikas banaani, skyr ja kourallinen pähkinöitä. Tällä pärjään sen viisi tuntia ennen kuin pääsen lounaalle töissä.
Yritän laihduttaa, mutta ilmeisesti saan aamupalasta niin paljon kilokaloreita, etten laihdu. Syön viidesti päivässä ja lounas ja päivällinen ovat aina noin 300-400kcal annos, välipala ja iltapala noin 200kcal. Eli noin 1200kcal + aamupala. Kulutan päivässä noin 2300 kcal, jos en liiku ylimääräistä. Kävelen töihin ja takaisin, yhteensä 4km päivässä.
Paino ei vain putoa, ei ole koko alkuvuonna pudonnut kuin yhteensä 0,5kg. Millä korvaan aamupalan, jos kilokaloreita pitäisi saada vähemmän?
Kommentit (42)
Luultavasti et kuluta päivässä 2300 kilokaloria, mistä olet sen luvun keksinyt? Aika harva kuluttaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene aikaisemmin nukkumaan, jätä iltapala pois. Jos aamupalan ja lounaan välissä on 5 tuntia ja sen jälkeen iltaan syöt kolme kertaa, niin aamupalasta ei kannata tinkiä.
Syön aamupalan klo 7, lounaan klo 12, välipalan klo 15, päivällisen 18 ja iltapalan 21. Vaikea olisi jättää iltapala pois, tulisi 13 tunnin tauko syömiseen.
ap
Syön aamupalan klo 12, kananmuna, turkkilaista jogurttia siemenillä ja marjoilla.
Välipalan klo 15 kourallisen manteleita
Päivällinen klo 17 esim kanaa ja kasviksia oliiviöljyllä
Iltapala 20, kasvismunakas
Eli 16/8 paasto ja ketogeeninen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti et kuluta päivässä 2300 kilokaloria, mistä olet sen luvun keksinyt? Aika harva kuluttaa niin paljon.
Painan 92 kiloa, kävelen työmatkat (yhteensä 4km päivässä) ja työ on liikkuvaista. Ei raskasta, mutta kävelen paikasta toiseen. Tämän luvun olen saanut kaikilla mahdollisilla mittareilla älysormuksista puhelinsovelluksiin yms. Voi toki olla, että arviot ovat täysin pielessä, enkä siksi laihdu.
ap
Mitä jos keventäisit päivällistä? Sen jälkeen on kuitenkin vielä iltapala. Minusta ei kuulosta järkevältä kutistaa aamiaista liikaa, kun sen jälkeen tulee hereilläoloaikasi pisin tauko ruokailujen välillä.
Kreikkalaista jugurttia, pensasmustikoita ja manteleita
Vierailija kirjoitti:
Smoothie. Marjoja, vähäkalorista mehukeittoa, maitorahkaa ja kauralesettä. Blenderiin.
Minä lapioin aamulla XL Risifrutin naamaani, ja olen sen jo syönyt siinä vaiheessa kun sulla vasta blenderi surisee. Ja se blenderi pitäisi vielä pestä heti jottei möhnät kuivu, joten smoothie ei mikään nopea vaihtoehto. Mulle tuo Risifrutti on käytännön sanelema juttu, mulla riisi pitää sokerit parhaiten kuosissa lounaaseen asti. Jos on töihinmeno tms, se kaipaa lisäkseen näkkäriä tms. Vapaapäivinä se riittää ihan semmoisenaan.
T DM1
Mitä jos vaihtaa tuon skyrin ihan tavalliseen rahkaan?
Tuolla 0,5 kg kuukaudessa sä laihdut 6 kg vuodessa ja jos jaksat jatkaa 2 vuotta, niin kevennyt 12 kiloa lähtötilanteesta. Ei se paino putoa niin nopeesti. paitsi jos lähtöpainoa on vaikka yli 100 kg....
Vierailija kirjoitti:
Tuolla 0,5 kg kuukaudessa sä laihdut 6 kg vuodessa ja jos jaksat jatkaa 2 vuotta, niin kevennyt 12 kiloa lähtötilanteesta. Ei se paino putoa niin nopeesti. paitsi jos lähtöpainoa on vaikka yli 100 kg....
Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille.
Mites ap unen ja stressin kansa?
Mistä tiedät, että kulutat 2300 kcal? Pituus, paino, sukupuoli, aktiivisuus töissä? Muu aktiivisuus?
Onko myös pureskelu ja nieleminen liian hankalia toimituksia aamuisin?
Aamupalan ei tarvitse olla olla kevyt. Itse syön kaurapuuroa raejuustolla ja keitetyn kananmunan. Sillä pärjää hyvin lounaaseen.
Enemmän kuitua vähemmän proteiinia. Eli joku viherssmoothie, johon leseitä. Tee jo illalla valmiiksi. Vähennä rahkaa. Syö lounaalla enemmän, illalla kevyemmin, vaikka salaatti. Iltapalaksi ei enää proteiinipitoista, jos et ole bodari.
Syöt luultavasti liikaa tai arviosi kulutuksesta on väärin, 24 päivässä noin isolla vajeella pitäis pudota enemmänkin jos matemaattisesti lasket 1 kg rasvaa 7700 kcal. Punnitse ja laske kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos sen aamupalan valmisteleekin jo illalla? Syö vaikka salaatti.
Valmistelen illalla seuraavan päivän eväät töihin, eli aikaa kyllä olisi valmisteluun. Salaatti aamulla kuulostaa kyllä oudolta.. Joskus kokeilin tehdä leivät kurkulla ja tomaatilla valmiiksi, mutten kestä niitä nahistuneita kasviksia ja kylmää leipää aamulla, kun se pitäisi olla sitten jääkaapissa.
Ehkä siirryn takaisin muroihin. Aamulla en jaksa tehdä mitään ylimääräistä.
ap
Mitä outoa on salaatissa aamulla? Aamupalaksi on sallittua syödä vaikka uunimakkaraa ja muusia, jos siltä tuntuu. En tiedä miksi ruoat on jaoteltu eri kategorioihin sen suhteen, että mihin kellonaikaan niitä "kuuluu" syödä.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuitua vähemmän proteiinia. Eli joku viherssmoothie, johon leseitä. Tee jo illalla valmiiksi. Vähennä rahkaa. Syö lounaalla enemmän, illalla kevyemmin, vaikka salaatti. Iltapalaksi ei enää proteiinipitoista, jos et ole bodari.
Ottakaa hyvät ihmiset nyt selvää esim noista smoothieita. Mitä se blendaaminen esim tekee kasvisten kuiduille. Ja mitä on Glykeeminen indeksi.
Niin ja edes laihduttaja ei tarvitse ylimääräistä proteiinia.
Miten jaksat vielä noin myöhään syödä.
Edellisenä iltana tuorepuuro tekeytymään jääkaappiin? Munakkaan paistamisessa nyt ei kauaa kestä ja sinne voi heitellä sekaan tomaattia, paprikaa, pinaattia ja vaikka herkkusieniä aika pienellä vaivalla, toki vähän joutuu pilkkomaan. Munakokkelissa menee ehkä 5 min tehdä, jos ei ole ihan ikivanha liesi, jonka lämpiämistä saa odotella ikuisuuden :)
Mulla on vakiona perus kaurapuuro, päälle banaania ja raejuustoa tai maapähkinävoita. Joskus keitetty kananmuna siihen sivuun, jos tiedän että aamupäivästä tulee maastokeikalla lähtö. Hyvin olen tuolla setillä pärjännyt lounaaseen saakka.