Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei hemmetti... Lähetin juuri tärkeän työhakemuksen ja tajusin nyt, että kirjoitin joka kerta firman nimen väärin!

Vierailija
24.01.2022 |

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
Se tais olla sit siinä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuutta: mihin hakemuksessa pitää monta kertaa kirjoittaa firman nimi? Ite laittanu korkeintaan kerran otsikon yhteyteen (en ees siihen aina) ja ihan oon niillä hakemuksilla töitä saanu.

Vierailija
22/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kans käynyt kaikenlaisia työnhakumokia.

Yhdessä haastattelussa piti tehdä samalla työnkuvaan liittyvä tehtävä, ja tallensin hermostuksissani oman versioni sen alkuperäisen dokumentin (tyyliin firman vuosikertomus) päälle. Nolotti sillä hetkellä melkoisesti, mutta sain työn joka tapauksessa.

Toisessa haastattelussa oli ennakkotehtävä, ja aineisto löytyi netistä. Löysin googlettamalla just vähän väärän aineiston (tyyliin firman tiedot vs. firman tytäryhtiön tiedot), johon pohjautuen laadin esityksen . Haastattelun ekan minuutin aikana selvisi tämä väärinkäsitys, ja ei auttanut muu kuin lennossa soveltaa. Sain siitä huolimatta työpaikan.

Mokaileminen ei välttämättä ole maailmanloppu! Toisaalta on helpompi mokata haastattelussa (jossa moka on mahdollista välittömästi paikata) kuin työhakemuksessa, jossa painoarvoa sillä paperinpalalla ja mahdollisilla kirjoitusvirheillä tai vastaavilla on suhteettomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua hävettää NIIN PALJON! Miten voi tehdä noin tyhmän virheen?! En käsitä. Olen yleensä tosi huolellinen. Kuolen.

ap

Hei, rauha. Voitko soittaa puhelun ja kertoa nimesi ja sen, että kävi vahinko. Pahoittelet, ainakin jäät rekrytoijan mieleen. Jos hakemus ja osaamisesi ovat muuten sopivat tehtävään, saatat päästä haastatteluun. Osoitat rohkeutta, kun et anna heti periksi.

Vierailija
24/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuutta: mihin hakemuksessa pitää monta kertaa kirjoittaa firman nimi? Ite laittanu korkeintaan kerran otsikon yhteyteen (en ees siihen aina) ja ihan oon niillä hakemuksilla töitä saanu.

Ei pidä/pitänyt, mutta hakija oli tekstissään maininnut firman nimen useasti.

Vierailija
25/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on kans käynyt kaikenlaisia työnhakumokia.

Yhdessä haastattelussa piti tehdä samalla työnkuvaan liittyvä tehtävä, ja tallensin hermostuksissani oman versioni sen alkuperäisen dokumentin (tyyliin firman vuosikertomus) päälle. Nolotti sillä hetkellä melkoisesti, mutta sain työn joka tapauksessa.

Toisessa haastattelussa oli ennakkotehtävä, ja aineisto löytyi netistä. Löysin googlettamalla just vähän väärän aineiston (tyyliin firman tiedot vs. firman tytäryhtiön tiedot), johon pohjautuen laadin esityksen . Haastattelun ekan minuutin aikana selvisi tämä väärinkäsitys, ja ei auttanut muu kuin lennossa soveltaa. Sain siitä huolimatta työpaikan.

Mokaileminen ei välttämättä ole maailmanloppu! Toisaalta on helpompi mokata haastattelussa (jossa moka on mahdollista välittömästi paikata) kuin työhakemuksessa, jossa painoarvoa sillä paperinpalalla ja mahdollisilla kirjoitusvirheillä tai vastaavilla on suhteettomasti.

Tuo on tosiaan aivan hullua, miten paljon hakemukselle annetaa painoarvoa. Ihmisellä voi olla 10 vuoden kokemus ja sitten jäädään syynäämään kirjoitusvirheitä yhdessä paperilapussa.

Vierailija
26/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoin työntekijöitä ammatikseni. Valitettavasti omasta näkökulmastani tuo on kyllä iso moka ja itse siirtäisin heti ö-mappiin. Sen verran monta kertaa täytyy hakemusteksti tarkistaa, ettei sinne livahda kirjoitusvirheitä. Yrityksen nimi on aina oltava oikein. Kirjoitusvirheet viestivät piittaamattomuudesta ja huolimattomuudesta ja antavat vaikutelman, että hakemus on kirjoitettu hosumalla hetken mielijohteessa.

Vierailija
27/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua hävettää NIIN PALJON! Miten voi tehdä noin tyhmän virheen?! En käsitä. Olen yleensä tosi huolellinen. Kuolen.

ap

Hei, rauha. Voitko soittaa puhelun ja kertoa nimesi ja sen, että kävi vahinko. Pahoittelet, ainakin jäät rekrytoijan mieleen. Jos hakemus ja osaamisesi ovat muuten sopivat tehtävään, saatat päästä haastatteluun. Osoitat rohkeutta, kun et anna heti periksi.

Itse en soittaisi, koska kyseessä ei ole väärinkäsitys mikä pitää korjata ettei tule lisäharmia. Kyseessä on vain selkeä virhe, jonka lukija ymmärtää. En tuhlaisi rekrytoijan aikaa.

Vierailija
28/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoin työntekijöitä ammatikseni. Valitettavasti omasta näkökulmastani tuo on kyllä iso moka ja itse siirtäisin heti ö-mappiin. Sen verran monta kertaa täytyy hakemusteksti tarkistaa, ettei sinne livahda kirjoitusvirheitä. Yrityksen nimi on aina oltava oikein. Kirjoitusvirheet viestivät piittaamattomuudesta ja huolimattomuudesta ja antavat vaikutelman, että hakemus on kirjoitettu hosumalla hetken mielijohteessa.

Ammatikseen rekrytoivilla on juuri se ongelma, että teillä ei ole syvällistä ymmärrystä kaikista aloista mihin rekrytoitte. Ymmärrätte parhaiten niitä hakemuksia ja tarraudutte niihin. Kirjoitusvirhe mitätöi silmissänne 10 vuoden kokemuksen työstä, jota ette täysin ymmärrä.

Jos ap olisi jo töissä ja sanoisi firman nimen väärin, sille naurettaisiin porukalla ja sitten asia unohtuisi. Olen todistanut tätä parikin kertaa. Ei puhuttu potkuista.

Vierailija
29/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset tekevät kirjoitusvirheitä, eivät ne todellakaan aina kerro piittaamattomuudesta tai huolimattomuudesta. Eivätkä ne todellakaan tarkoita, etteikö ihminen voisi olla huipputason ammattilainen työssään.

Nykyään ymmärretään esim. ADHD:ta ja lukihäiriötä eikä oleteta, että lukihäiriö tekisi kenestäkään huonoa työntekijää. Riepoo, että rekrytoijat elää ihan omassa maailmassaan ja keksivät hakijoille älyttömiä vaatimuksia. Se työhakemus ei loppujen lopuksi kerro kenestäkään oikein mitään. Se että syynäät kirjoitusvirheitä tarkoittaa vain, että olet huono omassa työssäsi.

Vierailija
30/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuollainen kirjoitusvirhe antaa kuvan että hakija ei oikeasti tiedä mihin on hakemassa tai ei ole kovin kiinnostunut paikasta. Muiden satunnaisten kirjoitus- ja kielioppivirheiden kohdalla vaan kohautan olkapäitäni, mutta tuo yrityksen sekoittaminen johonkin toiseen tai nimen kirjoittaminen väärin useammassa kohdassa on minun mielestäni pahempi juttu. Mutta kuten tässäkin ketjussa näkee, kaikki eivät ajattele samalla tavalla, joten et välttämättä ole ollenkaan pilannut mahdollisuuksiasi ap! Leuka pystyyn :)

Vierailija
31/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli kerran työhakemus, jossa firman nimi oli kokonaan väärin eli hakemuksessa käytettiin kilpailijamme nimeä. Oli varmaan haettu molempiin firmoihin töihin ja sitten väärä hakemus mennyt väärään kohtaan. En kutsunut haastatteluun.

Oliko hakija muutenkin huono tai keskinkertainen? Mietin vain että tuollaisia mokia tulee kaikille, kun käyttää samaa tekstipohjaa. Totta, työhakemus pitäisi tehdä huolellisesti. Mutta niin pitäisi kaikki muukin, silti mokia tulee. Ette varmaan kuvittele, että yrityksenne olisi hakijoiden silmissä niin haluttava, että kilpailijaa ei edes harkita. Ja jos tuo hakija oli pätevä ammattilainen, hän saattaa nyt olla siellä kilpailjanne leivissä.

Vierailija
32/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuollainen kirjoitusvirhe antaa kuvan että hakija ei oikeasti tiedä mihin on hakemassa tai ei ole kovin kiinnostunut paikasta. Muiden satunnaisten kirjoitus- ja kielioppivirheiden kohdalla vaan kohautan olkapäitäni, mutta tuo yrityksen sekoittaminen johonkin toiseen tai nimen kirjoittaminen väärin useammassa kohdassa on minun mielestäni pahempi juttu. Mutta kuten tässäkin ketjussa näkee, kaikki eivät ajattele samalla tavalla, joten et välttämättä ole ollenkaan pilannut mahdollisuuksiasi ap! Leuka pystyyn :)

Minusta ap ei vaikuta yhtään siltä että ei olisi kiinnostunut paikasta, päinvastoin.

Vierailija
33/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohho :D Hauska juttu, en jäisi sinuna häpeämään vaan luultavasti osaisin myöhemmin suhtautua asiaan lempämmin ja ehkä jopa kertoisin anekdoottina kaveriporukan illanistujaisissa, kun mietittäisiin mokia mitä on työelämässä tehty. Koska kaikki ovat niitä tehneet. Toki voi olla että haastattelukutsua ei nyt saa ja se on toki harmi kun hakemukseen muuten panostit, mutta elämänvirrassa pikku juttu :D Pahinta mitä voi tässä käydä on että vinon pinon hakemuksia lukeva rekrytoija joko naurahtaa aamukahvin lomassa tai sitten hän pudistelee päätään ja laittaa hakemuksen pinon alimmaiseksi , mutta siihen se sitten jääkin. Jos haastattelukutsua ei tule, hakisin paikkaa parin vuoden päästä uudelleen ;) Älä huoli.

Mielestäni huomattavasti pahempi moka on unohtaa esim. kilpailevan firman nimi hakemukseen, jos on käyttänyt samaa pohjaa. Kuulinpa kerran sellasenkin tarinan, että kaveri oli pyytänyt sisarukseltaan apua ensi työpaikan hakemiseen ja saanut luvan käyttää hakemusta mallina. No, hän olikin sitten käyttänyt hakemusta ihan sellaisenaa pohjana ja unohtanut sisaruksensa nimen vaihtaa hakemuspohjaan. Siihen verrattuna tuollainen pikkutypo firman nimessä kertoo pienestä huolimattomuudesta tässä yhdessä asiassa, ei suoranaisesta hakemuksen plagioinnista tai siitä että kiinnostus ei koske yksinomaan heidän firmaa, vaan mitä vaan alan paikkaa. Tosin onko sekään nyt niin kamalaa, lähinnä realiteetti työnhakijalle että hakee useampaan paikkaan, mutta toki firmalle ei anna hyvää kuvaa jos hakemuksessa on kilpailijan nimi :D 

Vierailija
34/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lempämmin, katsos vaan kyllähän tässä muutkin typoilee :)

Vierailija
35/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urbaanilegenda kertoo, että joku tituleerasi itseään CV:ssä kuppatieteiden maisteriksi :)

Vierailija
36/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo kerro muusta kuin siitä että firman nimi on outo munasaannos. Työnhakijasta kertoo ehkä sen ettei firma ole ennestään tuttu tai sitten ei ole nähnyt kirjoitusasua kovin usein.Jonkun perus nimen kirjoittaa aina oikein.

Vierailija
37/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista tulla sit kertoo pääsitkö haastatteluun.

Vierailija
38/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla eduksikin, jos kyseessä on moderni ketterästi ohjautuva yritys. Istut hyvin niiden adhd-joukkoon.

Vierailija
39/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Ammatikseen rekrytoivilla on juuri se ongelma, että teillä ei ole syvällistä ymmärrystä kaikista aloista mihin rekrytoitte. Ymmärrätte parhaiten niitä hakemuksia ja tarraudutte niihin. Kirjoitusvirhe mitätöi silmissänne 10 vuoden kokemuksen työstä, jota ette täysin ymmärrä.'

Niinkö? Kyllä rekrytoin ammatikseni ihan tähän yhteen ja samaan yritykseen, jossa olen itse jo työskennellyt yli 10 vuotta. Enköhän vähän jo jotain osaa :). Onnea työnhakuun! 

Vierailija
40/43 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohho :D Hauska juttu, en jäisi sinuna häpeämään vaan luultavasti osaisin myöhemmin suhtautua asiaan lempämmin ja ehkä jopa kertoisin anekdoottina kaveriporukan illanistujaisissa, kun mietittäisiin mokia mitä on työelämässä tehty. Koska kaikki ovat niitä tehneet. Toki voi olla että haastattelukutsua ei nyt saa ja se on toki harmi kun hakemukseen muuten panostit, mutta elämänvirrassa pikku juttu :D Pahinta mitä voi tässä käydä on että vinon pinon hakemuksia lukeva rekrytoija joko naurahtaa aamukahvin lomassa tai sitten hän pudistelee päätään ja laittaa hakemuksen pinon alimmaiseksi , mutta siihen se sitten jääkin. Jos haastattelukutsua ei tule, hakisin paikkaa parin vuoden päästä uudelleen ;) Älä huoli.

Mielestäni huomattavasti pahempi moka on unohtaa esim. kilpailevan firman nimi hakemukseen, jos on käyttänyt samaa pohjaa. Kuulinpa kerran sellasenkin tarinan, että kaveri oli pyytänyt sisarukseltaan apua ensi työpaikan hakemiseen ja saanut luvan käyttää hakemusta mallina. No, hän olikin sitten käyttänyt hakemusta ihan sellaisenaa pohjana ja unohtanut sisaruksensa nimen vaihtaa hakemuspohjaan. Siihen verrattuna tuollainen pikkutypo firman nimessä kertoo pienestä huolimattomuudesta tässä yhdessä asiassa, ei suoranaisesta hakemuksen plagioinnista tai siitä että kiinnostus ei koske yksinomaan heidän firmaa, vaan mitä vaan alan paikkaa. Tosin onko sekään nyt niin kamalaa, lähinnä realiteetti työnhakijalle että hakee useampaan paikkaan, mutta toki firmalle ei anna hyvää kuvaa jos hakemuksessa on kilpailijan nimi :D 

Käsitttelin vuosia sitten hakemusta, jossa hakija oli kaverin word-pohjaan vaihtanut omat tietonsa. Hän lähetti sellaisen version, missä oli kaikki muutokset ja wordin kommentit suoraan näkyvissä kun tiedoston avasi. Kommenteissa oli mietintää, miten tämän ja tämän asian ilmaisisi.

Olin unohtanut koko jutun. Parempi hakemus ei olisi tuonut pestiä hakijalle. Älä sure ap! Kaikille kirjoitusvirheet eivät ole ehdoton este, joka nollaisi kymmenen vuoden työkokemuksen. Kunhan et alleviivannut pilkuntarkkaa huolellisuuttasi. Unohtuneita sähköpostiliitteitä on usein. Ei vaikuta negatiivisesti mahdollisuuksiin kunhan korjaa itse virheensä.