Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kaipaa koko ajan aktiviteetteja, miten rauhoittaa arki?

Vierailija
24.01.2022 |

Ensi kuussa neljä täyttävä lapseni on sellainen, että hänellä pitäisi koko ajan tauotta olla jotain kiinnostavaa aktiivista tekemistä. Yleensä sellaista missä ei joutuisi yhtään odottamaan ja joka olisi uudenlaista verrattuna aiempiin tekemisiin ja aktiviteetteihin. Esim telkkari ei kiinnosta yhtään sillä se on liian passiivista. Lukeminen kiinnostaa jos kirja on uusi ja siihen voi osallistua itse jotenkin, mutta sama kirja ei kiinnosta toiste uudelleen. Ulkona tykkää touhuta jos on uusi paikka tai uusi tekeminen, sama leikkipuisto ei kiinnosta. Tämä on tällaista kotona ja hoidossa.

Jos ei ole aktiviteettia alkaa riehumaan. Ei tahallaan vaan selvästi siksi että turhautuu tekemisen puutteeseen. Päivällä ei vaikuta kaipaavan lepohetkiä eikä niille koskaan rauhoitu hetkeksikään. Mutta illalla menee mielellään nukkumaan ja rauhoittuu sänkyyn ihan hyvin ja nukkuu 12 tuntia.

Hoidossa saa hyvää palautetta niistä hetkistä kun siellä on aktiviteetteja ja kykenee ikäisiään paremmin vaikeisiin tai älyä vaativiin asioihin, osaa esim lukea jo joitain sanoja, pelaa sujuvasti vaikeita lautapelejä ja muistaa niiden säännöt. Ongelma on ne hetket kun aktiviteetteja ei ole. Ja kotona ne hetket kun minä laitan pyykkejä tai lämmitän ruokaa tms jolloin lapsen pitäisi tehdä hetki itsekseen jotain. Ei halua osallistua koska on jo pari kertaa ripustanut pyykit ja sitten se muuttui vanhaksi ja tylsäksi tekemiseksi joka ei tarjoa riittävän hyvää aktiviteettia. Riehuminen muuttuu aivan mahdottomaksi ja siihen pitäisi saada stoppi.

Olen yrittänyt opettaa lasta sietämään tylsyyttä ja odottamista mutta se tuntuu vain pahentavan asiaa.

Miten tällaisen lapsen kanssa pitäisi toimia?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ongelma on vähän se että lapsi on älyllisesti pari vuotta ikäisiään edellä mutta tunnetaidoiltaan, sosiaalisilta taidoiltaan ja fyysisesti ikäistensä tasolla. Ja tämän vuoksi turhautuu, mutta esim hoidossa on pakko pitää ikänsä mukaisessa tekemisessä. Lapsi tuntuu itse jotenkin kärsivän siitä että älyä olisi paljon mutta muut taidot ja ominaisuudet ei ollenkaan samalla tasolla (vaan ikätasolla) ja tämä aiheuttaa lapselle jotenkin ristiriitaisen ja turhautuneen olon. Ap

No tulihan se sieltä. Perus esikoisen mamma-aloitus :) näitä näkee päiväkodissa pilvin pimein, äitejä, joiden lapsi on aina muita edellä älyllisesti :)

Vierailija
42/42 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityislapsi?

Enemmän se on erityisvanhempi tässä tapauksessa.

Ap voisi kokeilla kehittää lapsen omatoimisuutta ts. lapsi purkaisi aktiivisuuttaan tekemisen kehittämiseen valmiin odottamisen sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan