Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi kutsutaan mukaan lomamatkalle, mitä pitää maksaa?

Vierailija
24.01.2022 |

Ekaa kertaa tällainen tilanne. Lapsi siis kutsuttu mukaan kaverin perheen mökkilomalle. Vuokramökki mutta lapsen mukanaolo ei vaikuta mökin kokoon.

Mitäköhän minun odotetaan korvaavan? Pakkaanko mukaan ruokakassin, annanko rahaa "lapsen osuuden" mökkiin ostettavista ruuista? Ja rahaa sitä varten jos käyvät ulkona syömässä. Vai miten te toimitte?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pyydettiin lapsen kaveria mukaan pohjoiseen. Heillä on monta lasta ja rahat tiukemmassa kuin meillä. Juteltiin asiasta avoimesti. Kaverin vanhempi sanoi, että rahat ovat aika tiukassa. Kysyivät mihinkä kustannuksiin toivomme osallistumista.

Lapselle piti vielä ostaa sopivia ulkoiluvaatteita. Löysivät onneksi halvalla. Maksoivat hissiliput ja antoivat omaa rahaa vähän mukaan. Me maksettiin matkat, ruuat, mökki ja ravintolakäynnit. Muut harrasteet.

Oli molemmille Ok.

Eli kannattaa sopia etukäteen ettei tule jälkipuheita puolin tai toisin.

Vierailija
62/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kutsunut monesti lasten kavereita mökille, eikä ole tullut mieleen odottaa maksuja. Toki olisi kiva jos jonnekin teatterireissuille tai rinteeseen vieras maksaisi lippunsa, mutta vähävaraisilta kavereilta emme varsinkaan tätä odota. Ruokatuliainenkin on ok, mutta ei mitään ruokarytmiä sotkevia karkkisäkkejä meille. Vastakutsu jonnekin olisi kaikkein mukavin juttu.

Lapsena sain kutsun viikoksi kaverin mökille. Menomatkalla kaupassa kaverini kuiskaili, että minunkin olisi hyvä ostaa jotain. Ostin pussin omppuja yhteiseen pöytään. Perille päästyämme kaverin äiti tokaisi, että aiotkos pärjätä viikon noilla omenoilla, kun et tuonut mitään. Ei ollut kovin kivaa häneltä sälyttää lapsen niskoille hänen vanhempiensa ajattelemattomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin rahaa mukaan 10-15e päivä. Sillä kattaa varmasti ruuat ja vähän naposteltavaakin. Lisäksi jos menisivät vaikka huvipuistoon niin sen hinnan+ ruuat siellä. 

Meillä on muutaman kerran ollut ulkomailla mukana tyttären kavereita ja vanhemmat ovat maksaneet lennot + 20€/päivä koska syömme ulkona. Me olemme maksaneet majoituksen ja erotuksen ruuasta + mahdolliset pääsymaksut

Vierailija
64/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kutsumme lapsenne mukaan mökkilomalle. Teidän pitää nyt ihan itse arvata että annammeko ruokaa, maksammeko ravintolassa ja hissiliput. Emme missään nimessä pyydä rahaa mutta oletamme että maksatte ja olette myös kiitollisia että lapsenne pääsee aika vähällä kivalle reissulle.”

Vierailija
65/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin, että paljonko kannattaa varata rahaa. Yleensä ihmiset vastaa siihen, että mitä nyt hissiliput yms. Olettaisin itse, että heidän kustantamana tulee matkat ja mökki sekä ne siellä mökissä syötävät ruuat. Itse maksaisin noiden lisäksi ehkä yhteisen ravintolan.

Toinen ääripää on näitä, kun oltiin lähdössä Särkänniemeen ja naapurin lapsi on lapsemme kaveri. Halusi kovin mukaan ja tietysti kiva saada lapselle kaveri. Olin hämmentynyt, kun lapsi tuli ilman pennin hyörylää mukaan. Me maksettiin se rannekekin. Muiden kavereiden ja muiden lasten kavereiden kanssa on aina ollut selvä, että jos vaikka pyydetään ihan johonkin HopLopiinkin, niin tulevat oma seteli taskussa mukaan. Sehä on ihanaa, kun joku vie oman sinne ja vahtii siellä. Helpolla pääsee, jos maksaa vaan sisäänpääsyn.

Vierailija
66/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyselisin, että mitä kaikkea lapsi tarvitsee mukaan (lakanat, pyyhkeet, uimavarustus jne). Kysyisin samalla myös mitä lapsi tarvitsee rahaa mukaan (syömiset, etenkin ravintoloissa, liput jne). Itse pidän oletuksena, että jos joku kutsuu mukaan mitään muuta ilmoittamatta, niin silloin matka ja asuminen sisältyy kutsuun ja niistä ei tarvitse maksaa ja kaikesta muusta sovitaan.

Olen ostanut lapsen kaverille junaliput, kun lapseni halusi kaverin mukaan matkalle pariksi yöksi kummin luo, joka tarjosi asumiset ja ruoat toisella paikkakunnalla. Ei olisi matkustanut yksin, mutta yhdessä matka sujui hyvin.

Vierailija
67/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottelisin ensin lapsen isän kanssa, mutta koska ap on yksinhuoltaja, eikä lapsen isää kiinnosta osallistua lapsen menoihin, niin vauva on ihan hyvä paikka kysyä.

Vierailija
68/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pojan kaveri mukana laskettelulomalla Suomessa. maksoi oman lippunsa ja rinnekahvilan ostot. Mökki, matkat ja mökillä ruuat maksoimme me.

Poikamme oli vastaavasti heidän mukana Virossa ja  he olivat autolla. Pojan perhe jakoi kaiken neljään osaan, siis hytin, auton lipun, majoituksen jne.. Maksoin ne toki, vaikka sama hintahan heillä olisi ollut jos  vaikka poika olisi ollut lähtemättä. Poika maksoi lisäksi omat ruuat ja ostokset.

Mutta kannattaa tosiaan ottaa reiluti puheeksi, ettei tule ylläreitä.  Meillä ei saldo riitä maksaa muille lippuja viikoksi lapissa, kun koko perhe laskee ja kaikki tarvii liput.

Poikasi kaverin vanhemmat ovat törkeitä.

Vierailija
69/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pojan kaveri mukana laskettelulomalla Suomessa. maksoi oman lippunsa ja rinnekahvilan ostot. Mökki, matkat ja mökillä ruuat maksoimme me.

Poikamme oli vastaavasti heidän mukana Virossa ja  he olivat autolla. Pojan perhe jakoi kaiken neljään osaan, siis hytin, auton lipun, majoituksen jne.. Maksoin ne toki, vaikka sama hintahan heillä olisi ollut jos  vaikka poika olisi ollut lähtemättä. Poika maksoi lisäksi omat ruuat ja ostokset.

Mutta kannattaa tosiaan ottaa reiluti puheeksi, ettei tule ylläreitä.  Meillä ei saldo riitä maksaa muille lippuja viikoksi lapissa, kun koko perhe laskee ja kaikki tarvii liput.

Poikasi kaverin vanhemmat ovat törkeitä.

Tällaisia on.

Minä kutsuin usein erään kaverini meille syömään perheineen.

He kutsui meidät sitten luokseen juhannukseksi ja vaativat meitä maksamaan puolet kauppalaskusta. Veimme siis jo juomat ja tuliaiset, mutta matkalla käytiin kaupassa heidän ostoslistansa mukaan (sitä ruokaa jäi muuten yli rutkasti) ja se lasku sitten pantiin tasan.

Siihen kuivui se ystävyys.

Vierailija
70/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lomalla tehdään jotain, mikä maksaa, esim. laskettelu tai kylpylävierailu, kysyisin kaverin vanhemmilta, laitatko heille rahaa tilille vai lapsen mukaan kys. kuluja varten. Kutsujat sitten kertovat, olivatko ajatelleet maksaa nämäkin kulut, vai miten toivovat lapsen maksavan.

Ruokarahaa voi myös tarjota, mutta sanoisin, että tässä on yleisempää, että kutsuja maksaa. Yhden lapsen ruokakulut eivät vielä lomabudjettia muuta. 

Laita lapsen mukana pieni tuliainen, kuohuviinipullo vanhemmille ja herkkuja lapsille tms. 

Tärkeintä on, että hoidat itse keskustelut kaverin vanhempien kanssa, mielellään etukäteen, niin että lapsi ei joudu hankalaan tilanteeseen. 

Vierailija
71/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastavuoroisuus. Omaa rahaa juurikin ulkona syömisiin ja kohteessa esim herkkuihin.

Sitten toki hankalampaa, jos te ette kutsu mukaan koskaan ketään. Keskustelisin perheen kanssa.

Ei kaikilla oo mahdollisuutta vuokramökkiin tai lomiin missä lasten kaveritkin mukana. Eikä siinä ole mitään vikaa. Ihmisten tilanteet on erilaisia.

Loukkaako köyhät sua vai miks mulle tulee olo että tää on muka ystävällisyydessään aika aggressiivinen viesti.

Vierailija
72/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tökeröä hakea tosiaan kuohuviinipullo vanhemmille? Vai onko siihen alkoholiinkin erilaisia suhtautumisia?

ap

Vierailija
73/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastavuoroisuus. Omaa rahaa juurikin ulkona syömisiin ja kohteessa esim herkkuihin.

Sitten toki hankalampaa, jos te ette kutsu mukaan koskaan ketään. Keskustelisin perheen kanssa.

Ei kaikilla oo mahdollisuutta vuokramökkiin tai lomiin missä lasten kaveritkin mukana. Eikä siinä ole mitään vikaa. Ihmisten tilanteet on erilaisia.

Loukkaako köyhät sua vai miks mulle tulee olo että tää on muka ystävällisyydessään aika aggressiivinen viesti.

Meille ei ole mikään ongelma tarjota vastavuoroisesti jotain. Ja jos meillä on joku tuttu lapsi, jolla ei ole varaa tarjota vastavuoroisesti, ei ole ongelma maksaa häntä. Tämän kyseisen perheen kanssa olemme "samantasoisia", siis rahallisesti.

ap.

Vierailija
74/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin näiltä kutsujilta (aikusilta siis), että miten asia järjestetään, kun teillä ei ole kokemusta tämmöisistä reissuista. 

Ei se oikein noinkaan toimi. Vai kysyykö joku oikeasti "tarviiko meidän antaa jotain ruokarahaa?"

Ennemmin arvioi mitä lapsen kuluihin voisi mennä ja lykkää vaikka viisikymppisen niille vanhemmile.

Anteeksi, mutta ihan pakko todeta: viisikymppisellä ei pitkälle pötkitä.

No riippuu ihan loman pituudesta ja lapsen iästä. Jos ollaan vaikka viikonloppu mökillä, niin ei jotkut 8-vuotiaat syö niin paljoa, etteikö tuo 50€ olisi ihan ok korvaus yhdestä lapsesta, jos nyt ajatellaan että kyse on nimenomaan ruokakuluista. Varmaan ele on kuitenkin tärkeämpi kuin että kulut menee ihan sentilleen tasan. Toki jos kyse on vaikka teinipojista, niin 50€ voi ollakin aika pieni korvaus.

Mun mielestä riippuu myös siitä kuinka läheisiä olette muuten perheen kanssa, jos on vastavuoroinen ystävyys jossa ollaan vuoroin vieraissa, niin ei ole niin justiinsa, mutta jos perhe on etäisempi, lähinnä lapsen kautta tuttu, niin haluaisin antaa kunnon korvauksen.

Vierailija
75/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee kutsu sanalla : mökkeily. En odota, että se kustantaisi muuta kun mökillä tehdyt ruuat.

Vierailija
76/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lomalla tehdään jotain, mikä maksaa, esim. laskettelu tai kylpylävierailu, kysyisin kaverin vanhemmilta, laitatko heille rahaa tilille vai lapsen mukaan kys. kuluja varten. Kutsujat sitten kertovat, olivatko ajatelleet maksaa nämäkin kulut, vai miten toivovat lapsen maksavan.

Ruokarahaa voi myös tarjota, mutta sanoisin, että tässä on yleisempää, että kutsuja maksaa. Yhden lapsen ruokakulut eivät vielä lomabudjettia muuta. 

Laita lapsen mukana pieni tuliainen, kuohuviinipullo vanhemmille ja herkkuja lapsille tms. 

Tärkeintä on, että hoidat itse keskustelut kaverin vanhempien kanssa, mielellään etukäteen, niin että lapsi ei joudu hankalaan tilanteeseen

Ehdottomasti tämä tummennettu pointti on tärkeä! Olin köyhän perheen lapsi ja vietin paljon aikaa parhaan ystävän kanssa, joka myös oli aika köyhästä perheestä, olin mukana joillain mökkilomilla yms. Mulle oli aina jotenkin epäselvää miten kulut jakaantui ja oliko vanhemmat maksaneet jo etukäteen osuudestani, oletetaanko että maksan itse ravintolassa vai onko siihen annettu rahaa jne, ja jostain syystä koin rahasta puhumisen äärimmäisen kiusallisena lapsena. Ap nyt on ilmeisesti ihan vakavarainen, mutta noista asioista on kyllä hyvä sopia selkeästi etukäteen lapsenkin takia ja vaikka ihan sanoakin lapselle, että "ollaan annettu Jaanalle rahaa sinun ravintola-annostasi varten, mutta tästä saat vähän taskurahaa joilla voit ostaa makeisia" tms.

Vierailija
77/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tökeröä hakea tosiaan kuohuviinipullo vanhemmille? Vai onko siihen alkoholiinkin erilaisia suhtautumisia?

ap

Ehdotin tätä, omassa elinpiirissä on ihan normaalia. Olen sekä saanut, että laittanut lapsen mukaan kuoharia mökkiloman yhteydessä. Saatesanoille, kiva, kun lapset pääsevät yhdessä touhuamaan, tässä äidillekin rentoutusta tms. 

Vierailija
78/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lapset kyläilee toistensa luona ristiin rastiin, samaten omilla mökeillä ovat vastavuoroisesti. Silloin olen aina antanut mukaan rahat siihen, että käyvät jätskikiskalla tai ravintolassa, jolloin lapseni maksaa omat syömisensä.

Tämä on eka kerta, kun ovat menossa muualle kuin omalle mökille. Toki sinne pätee tuo ylläoleva ja että maksaa omat rinnemaksunsa ja välinevuokransa jos sellaisia tulee, mutta mietin, että odotetaanko minun jotenkin tarjoavan "osallistumista" tai vievän ruokakassia tms. Toki voin kysyä suoraan, mutta mietin vain että mitenköhän muut tekee.

Vai vienkö vain nätin muumikassin, jossa on ruokia, joista tiedän ko kaverin pitävän ja jotka on sellaisia, jotka helpottaa vanhempien ruoanlaittoa siellä.

ap

No mä en haluasi alkaa kantaa mitään ylläriruokakassia reissuun. Varsinkin jos lähdetään liikkeelle omilla eväillä niin olen miettinyt mikä säilyy ja missä eväitä syömme.

Vierailija
79/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan supernoloa kysyä että haluatteko jotain rahaa lapsemme kuluihin. Kyllä sitä pitää tarjota kysymättä. Kieltäytyvät jos kieltäytyvät mutta ei tuollaista herranen aika ole tapana kysyä vaan tarjotaan sopivaksi katsottua summaa.

Minusta taas on supernoloa kutsua ja sitten odottaa rahaa. Jos kutsuu niin maksaa kaiken.

Meidän lapsilla on kavereita kaikissa tuloluokissa. Ja jotenkin ihan ilman loukkantumista nämä on aina saatu hoidettua. Joidenkin perheiden kohdalla se on itsestään selvää, että rahaa tms ei laiteta mukaan, eikä sitä odoteta kun heidän lapset on meidän mukana. Ja joidenkin kohdalla taas on itsestäänselvää, että rahaa laitetaan mukaan ja heidän lapset sitten taas lomailee meidän piikkiin. Toki sellaiset reissut, jossa vaikka lennetään kohteeseen, me tietenkin aina maksamme matkakulut. 

Vierailija
80/88 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla vielä kutsuttu, mutta luultavasti kesällä voisin jonkun lapsen kaverin ottaa mukaan. Lapsi on 7 vuotias. Käymme paljon asuntovaunuilemassa ja olen ajatellut, että lapsi saa pyytää kaveriaan mukaan. En oleta toiselta perheeltä MITÄÄN kustannuksiin osallistumista. Oletan, että lapselle pakataan puhtaita ja sään mukaisia vaatteita mukaan. Ja sen, että jos lapsella on jotain erityistä, mistä olisi hyvä tietää, se kerrotaan. (Esim. pelkää pimeää, iltasin vaikea saada unta tms.)

... mutta itse kustannuksiin en oleta osallistumista millään tavalla, sillä mehän lasta pyydämme mukaamme! :)

Ei 7-vuotiaasta paljon kuluja olekaan, eihän ne syökään paljoa. Mutta muutama vuosi myöhemmin alkaa mennä aikuisten hinnat huvituksiin, ravintolassakaan ei enää ole edullista.