Jos lapsi kutsutaan mukaan lomamatkalle, mitä pitää maksaa?
Ekaa kertaa tällainen tilanne. Lapsi siis kutsuttu mukaan kaverin perheen mökkilomalle. Vuokramökki mutta lapsen mukanaolo ei vaikuta mökin kokoon.
Mitäköhän minun odotetaan korvaavan? Pakkaanko mukaan ruokakassin, annanko rahaa "lapsen osuuden" mökkiin ostettavista ruuista? Ja rahaa sitä varten jos käyvät ulkona syömässä. Vai miten te toimitte?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin näiltä kutsujilta (aikusilta siis), että miten asia järjestetään, kun teillä ei ole kokemusta tämmöisistä reissuista.
Ei se oikein noinkaan toimi. Vai kysyykö joku oikeasti "tarviiko meidän antaa jotain ruokarahaa?"
Ennemmin arvioi mitä lapsen kuluihin voisi mennä ja lykkää vaikka viisikymppisen niille vanhemmile.
Tai voisiko sen muotoilla vaikka: "Onko sulla mobile paytä, niin laitan etukäteen jo meidän lapsen osuuden ruuista? Ja pakkaanhan mukaan liinavaatteet ja pyyhkeen? Mitä herkkuja teidän lapset tykkää syödä, niin laitan pienet naposteltavat mukaan? Ja kiitos jo etukäteen tästä reissusta!"
Kannattaa kysyä. Meillä jos otetaan kaveri mukaan, niin me tarjotaan kaikki ateriat (myös ravintolassa, jos sellaisessa käydään), mutta hissiliput/välinevuokrat tai taskurahat (jos lapset keskenään tahtovat käydä ostamassa karkkia tms. ) olisi vieraan kustannettava itse. En myöskään oleta että petivaatteita tuotaisiin, vaan jos niitä ei ole mökin puolesta niin sitten otan kotoa mukaan.
Mutta kysy, kun ihmisiä on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin näiltä kutsujilta (aikusilta siis), että miten asia järjestetään, kun teillä ei ole kokemusta tämmöisistä reissuista.
Ei se oikein noinkaan toimi. Vai kysyykö joku oikeasti "tarviiko meidän antaa jotain ruokarahaa?"
Ennemmin arvioi mitä lapsen kuluihin voisi mennä ja lykkää vaikka viisikymppisen niille vanhemmile.Minä loukkaantuisin, jos vain löisi minulle setelin kouraan kysymättä mitä toiveita meillä olisi osallistumisen suhteen. Itse kutsumme ihan pyyteettömästi lapselle kaveri seuraksi.
No just näiden loukkaantujien takia parasta olisi keskustella kyseisen perheen aikuisten kanssa ihan suoraan.
Toimisin niin, että kysyisin kyseiseltä perheeltä asiasta. Johan se tästäkin ketjusta selviää, että ihmisillä on erilsisia oletuksia ja odotuksia, ikävään tilanteeseen lapsesi saatat jos lähdet vain arvaamaan millä tavoin perhe olettaa sinun osallistuvan ja erehdyt.
Puhelin käteen ja soittoa perheelle, kyllä nämä asiat kysymällä ratkeaa kaikista vaivattomimmin ja lopputulos aiheuttaa vähiten mielipahaa.
Jos minä kutsuisin kaverin lapsen, ja kyse olisi mökistä ja omalla autolla menemisestä, niin en odottaisi mitään muuta kuin että lapsella on taskurahat mukana. Eli saa ostettua itselkeen karkit yms.
Jos kyse on lentäen menemällä laskettelemaan, odotan lapsella olevan rahat lentolippuun, hiihtolippuihin ja rinneravintonyoloihin. Mökin ja mökissä syötävän ruoan maksan minä.
Mutta jos oma lapseni menisi ensimmäiseen vaihtoehtoon, antaisin lapselle mukaan 120 e. 20 e itselleen, ja sanoisin antavan vanhemmille satasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin arvioi mitä lapsen kuluihin voisi mennä ja lykkää vaikka viisikymppisen niille vanhemmile.Minä loukkaantuisin, jos vain löisi minulle setelin kouraan kysymättä mitä toiveita meillä olisi osallistumisen suhteen. Itse kutsumme ihan pyyteettömästi lapselle kaveri seuraksi.
Ei sitä väkisin kouraan tungeta vaan ihan neutraalisti, "hei, kiitos että lapsemme pääsee mukaan, tässä ruokakuluihin ja lippuihin (jos jälkimmäisiä tarvitaan)."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin arvioi mitä lapsen kuluihin voisi mennä ja lykkää vaikka viisikymppisen niille vanhemmile.Et kysy tarviiko antaa, vaan kysyt paljonko annat? Jos sitten vastaus on nolla, niin sitten on.
Näin juuri! Kysymys ei ole, annanko rahaa, vaan paljonko annan! Ja sitten mahdolliset muut jutut, esim. lakanat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin arvioi mitä lapsen kuluihin voisi mennä ja lykkää vaikka viisikymppisen niille vanhemmile.
Anteeksi, mutta ihan pakko todeta: viisikymppisellä ei pitkälle pötkitä.
Ei mun vanhemmat ainakaan antaneet mitään ruoka- tai bensarahoja mukaan jos mut kutsuttiin mukaan kaverin sukujuhliin viikonlopuksi tms. Yhdessä paikassa olin kaksi viikkoa eivätkä maksaneet mitään, itsepähän kutsuivat kesäksi. Tämä tosin 2000-luvulla, nykyään kyläkutsutkin ovat ilmeisesti jokin testi. "Tahtoisiko teidän Piia lähteä Lauran kaveriksi meidän mökille?"... ja jos ei isketä satkua käteen niin sana kiertää eikä Piiaa kutsuta enää minnekään? Itse pakkaisin lapselle tarpeeksi vaatetta ja kysyisin mitä suunnitelmia vanhemmilla on sille reissulle, jos ova menossa vaikka laskettelemaan niin kamojen vuokrausrahat mukaan tai jos luistelemaan niin luistimet mukaan. Ja kiittäisin tietysti matkan järjestäjiä.
En kysyisi, paljollako osallistun, koska jos minulta kysytään, niin sanon, ettei tarvitse. Sanon, vaikka haluaisin toisen osallistuvan. En halua kuulostaa niin ahneelta kuin oikeasti olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just näiden loukkaantujien takia parasta olisi keskustella kyseisen perheen aikuisten kanssa ihan suoraan.
No miten sä kysyt? Kuka kehtaa sanoa vastaukseksi, "joo, haluamme rahaa lapsenne kuluihin." Olisipa kiusallinen tilanne. Pitäö tarjota kysymättä JOS haluaa olla kohtelias, eikä moukka.
Vierailija kirjoitti:
En kysyisi, paljollako osallistun, koska jos minulta kysytään, niin sanon, ettei tarvitse. Sanon, vaikka haluaisin toisen osallistuvan. En halua kuulostaa niin ahneelta kuin oikeasti olen.
Juuri näin. Minultakin lipsahtaisi hämmästyksestä "ei tarvitse" ja sitten kuitenkin ärsyttää jos joutuu kustantamaan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten sä kysyt? Kuka kehtaa sanoa vastaukseksi, "joo, haluamme rahaa lapsenne kuluihin." Olisipa kiusallinen tilanne. Pitäö tarjota kysymättä JOS haluaa olla kohtelias, eikä moukka.
Juuri näin. On kohteliasta antaa rahaa kysymättä ja pyytämättä.
On moukkamaista kysyä, paljonko haluat.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko vastata kysymykseen, ettekä alkaisi haukkua...
ap
Ei se ole haukkumista, jos neuvoo toimimaan sinua kuten järkevät ihmiset toimivat. Meillä nuori pääsi kaverinsa perheen kanssa kahdeksi viikoksi heidän Viron mökilleen. Minä neuvottelin kaverin vanhempien kanssa summan, joka vastaa nuoren ruokia kahdelta viikolta ja annoin sen suoraan kaverinsa äidille. Se raha kattoi mökillä syömiset ja mahdolliset ravintoloissa syömiset. Lapselleni annoin erikseen rahaa jätskiin, huvitteluihin ym. Minusta olisi ollut äärimmäisen noloa, jos kaverin vanhemmat olisivat joutuneet pyytämään minulta ruokarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan supernoloa kysyä että haluatteko jotain rahaa lapsemme kuluihin. Kyllä sitä pitää tarjota kysymättä. Kieltäytyvät jos kieltäytyvät mutta ei tuollaista herranen aika ole tapana kysyä vaan tarjotaan sopivaksi katsottua summaa.
Minusta taas on supernoloa kutsua ja sitten odottaa rahaa. Jos kutsuu niin maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun vanhemmat ainakaan antaneet mitään ruoka- tai bensarahoja mukaan jos mut kutsuttiin mukaan kaverin sukujuhliin viikonlopuksi tms. Yhdessä paikassa olin kaksi viikkoa eivätkä maksaneet mitään, itsepähän kutsuivat kesäksi. Tämä tosin 2000-luvulla, nykyään kyläkutsutkin ovat ilmeisesti jokin testi. "Tahtoisiko teidän Piia lähteä Lauran kaveriksi meidän mökille?"... ja jos ei isketä satkua käteen niin sana kiertää eikä Piiaa kutsuta enää minnekään? Itse pakkaisin lapselle tarpeeksi vaatetta ja kysyisin mitä suunnitelmia vanhemmilla on sille reissulle, jos ova menossa vaikka laskettelemaan niin kamojen vuokrausrahat mukaan tai jos luistelemaan niin luistimet mukaan. Ja kiittäisin tietysti matkan järjestäjiä.
Pääsin 80-luvulla kaverin perheen mukana Lappiin ja vanhemmilleni oli itsestäänselvyys antaa bensa- ja ruokarahaa kaverin vanhemmille. Toki jos kyse olisi ollut vastavuoroisuudesta niin tuollaista ei olisi tarvittu mutta omat vanhempani eivät reissanneet mihinkään joten sellaista tilannetta ei kuitenkaan olisi tullut.
Nämä lapset kyläilee toistensa luona ristiin rastiin, samaten omilla mökeillä ovat vastavuoroisesti. Silloin olen aina antanut mukaan rahat siihen, että käyvät jätskikiskalla tai ravintolassa, jolloin lapseni maksaa omat syömisensä.
Tämä on eka kerta, kun ovat menossa muualle kuin omalle mökille. Toki sinne pätee tuo ylläoleva ja että maksaa omat rinnemaksunsa ja välinevuokransa jos sellaisia tulee, mutta mietin, että odotetaanko minun jotenkin tarjoavan "osallistumista" tai vievän ruokakassia tms. Toki voin kysyä suoraan, mutta mietin vain että mitenköhän muut tekee.
Vai vienkö vain nätin muumikassin, jossa on ruokia, joista tiedän ko kaverin pitävän ja jotka on sellaisia, jotka helpottaa vanhempien ruoanlaittoa siellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan supernoloa kysyä että haluatteko jotain rahaa lapsemme kuluihin. Kyllä sitä pitää tarjota kysymättä. Kieltäytyvät jos kieltäytyvät mutta ei tuollaista herranen aika ole tapana kysyä vaan tarjotaan sopivaksi katsottua summaa.
Minusta taas on supernoloa kutsua ja sitten odottaa rahaa. Jos kutsuu niin maksaa kaiken.
Kuluja siitä lapsesta tulisi omassa kodissakin joten ihan normaalia antaa kutsujaperheelle jotain tai ainakin yrittää tarjota. Muuten olisi kyse jostain oudosta hyväntekeväisyyskuviosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän joku voi haluta lapselleen kaverin, mutta raha on tiukilla. Ei se lomamatka aina tarkoita, että rahaa on paljon.
No voi vain reippaasti kysyä vaikka että "miten olette ajatelleet mökkiloman kustannuksia, voidaan tietysti osallistua Petterin osalta joltain summalla, mikä kuulostaisi teistä hyvältä?" Ei kai tuo sen vaikeampaa voi olla. Jos kyse on vaan tyyliin viikonlopusta, niin antaisin ehkä mukaan vaan jotain tuliaisherkkuja tms. En olettaisi, että itse mökkivuokrasta pitäisi maksaa jotain tilanteessa, jossa lapsi on kutsuttu mukaan eikä vaikuta mökin kokoon.