Jos lapsi kutsutaan mukaan lomamatkalle, mitä pitää maksaa?
Ekaa kertaa tällainen tilanne. Lapsi siis kutsuttu mukaan kaverin perheen mökkilomalle. Vuokramökki mutta lapsen mukanaolo ei vaikuta mökin kokoon.
Mitäköhän minun odotetaan korvaavan? Pakkaanko mukaan ruokakassin, annanko rahaa "lapsen osuuden" mökkiin ostettavista ruuista? Ja rahaa sitä varten jos käyvät ulkona syömässä. Vai miten te toimitte?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Nämä lapset kyläilee toistensa luona ristiin rastiin, samaten omilla mökeillä ovat vastavuoroisesti. Silloin olen aina antanut mukaan rahat siihen, että käyvät jätskikiskalla tai ravintolassa, jolloin lapseni maksaa omat syömisensä.
Tämä on eka kerta, kun ovat menossa muualle kuin omalle mökille. Toki sinne pätee tuo ylläoleva ja että maksaa omat rinnemaksunsa ja välinevuokransa jos sellaisia tulee, mutta mietin, että odotetaanko minun jotenkin tarjoavan "osallistumista" tai vievän ruokakassia tms. Toki voin kysyä suoraan, mutta mietin vain että mitenköhän muut tekee.
Vai vienkö vain nätin muumikassin, jossa on ruokia, joista tiedän ko kaverin pitävän ja jotka on sellaisia, jotka helpottaa vanhempien ruoanlaittoa siellä.
ap
Minä en antaisi ruokakassia, koska en itse haluaisi sellaista. En tykkää, kun olen suunnitellut kaiken, ja sitten joku tuo jotain, mikä ei sovi ruokalistaan.
Mutta tämä tilanne on vähän eri, kun tunnette toisenne.
Ei minusta tuo vuokramökkisyys muuta rahan jakoa. Perhe olisi kyseisessä mökissä ilman teidän lastannekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan supernoloa kysyä että haluatteko jotain rahaa lapsemme kuluihin. Kyllä sitä pitää tarjota kysymättä. Kieltäytyvät jos kieltäytyvät mutta ei tuollaista herranen aika ole tapana kysyä vaan tarjotaan sopivaksi katsottua summaa.
Minusta taas on supernoloa kutsua ja sitten odottaa rahaa. Jos kutsuu niin maksaa kaiken.
Kyllähän joku voi haluta lapselleen kaverin, mutta raha on tiukilla. Ei se lomamatka aina tarkoita, että rahaa on paljon.
No sillon pitää kutsuttaessa tehdä selväksi että täytyy maksaa. Todella moukkamaista kutsua lomalle ja jättää arvailemaan että mitä pitäisi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan supernoloa kysyä että haluatteko jotain rahaa lapsemme kuluihin. Kyllä sitä pitää tarjota kysymättä. Kieltäytyvät jos kieltäytyvät mutta ei tuollaista herranen aika ole tapana kysyä vaan tarjotaan sopivaksi katsottua summaa.
Minusta taas on supernoloa kutsua ja sitten odottaa rahaa. Jos kutsuu niin maksaa kaiken.
Kyllähän joku voi haluta lapselleen kaverin, mutta raha on tiukilla. Ei se lomamatka aina tarkoita, että rahaa on paljon.
No sillon pitää kutsuttaessa tehdä selväksi että täytyy maksaa. Todella moukkamaista kutsua lomalle ja jättää arvailemaan että mitä pitäisi maksaa.
Toki. Silloin olisi hyvä sanoa jo alkuun ”haluaisi x tulle mukaamme? Se maksaisi x e”.
Mutta toiset meistä on häveliäitä. Minä en varmaan pyytäisi mitään, ja sitten ärsyttäisi, enkä enää koskasn pyytäisi ko lasta mukaan. Jos haluaa lapsen pääsevän toistekin mukaan, kandee pyytämättä tarjota kulukustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin näiltä kutsujilta (aikusilta siis), että miten asia järjestetään, kun teillä ei ole kokemusta tämmöisistä reissuista.
Ei se oikein noinkaan toimi. Vai kysyykö joku oikeasti "tarviiko meidän antaa jotain ruokarahaa?"
Ennemmin arvioi mitä lapsen kuluihin voisi mennä ja lykkää vaikka viisikymppisen niille vanhemmile.Et kysy tarviiko antaa, vaan kysyt paljonko annat? Jos sitten vastaus on nolla, niin sitten on.
Kuka tuossa kehtaa vastata totuudenmukaisesti paljonko haluaa? Siitä tulee vaan kiusallinen "eei tarvi mitään..."
Meillä oli pojan kaveri mukana laskettelulomalla Suomessa. maksoi oman lippunsa ja rinnekahvilan ostot. Mökki, matkat ja mökillä ruuat maksoimme me.
Poikamme oli vastaavasti heidän mukana Virossa ja he olivat autolla. Pojan perhe jakoi kaiken neljään osaan, siis hytin, auton lipun, majoituksen jne.. Maksoin ne toki, vaikka sama hintahan heillä olisi ollut jos vaikka poika olisi ollut lähtemättä. Poika maksoi lisäksi omat ruuat ja ostokset.
Mutta kannattaa tosiaan ottaa reiluti puheeksi, ettei tule ylläreitä. Meillä ei saldo riitä maksaa muille lippuja viikoksi lapissa, kun koko perhe laskee ja kaikki tarvii liput.
Olen aika vähävarainen yksinhuolta. Kerran kysyin yhden lapsen kaveria mukaan vanhempieni mökille viikoksi. Samalle reissulle oli suunniteltu huvipuistoreissu. Itse kerroin ihan suoraan, että tälläistä olisi luvassa ja voin maksaa muut, mutta jos x maksaisi itse oman pääsylippunsa huvipuistoon niin mitään muuta ei tarvitsisi maksaa.
Vastuu on minusta kutsujalla ilmoittaa realiteetit. Jos kutsuu jonkun sanomatta tai pyytämättä rahaa tai osallistumismaksua, on kohtuutonta salassa toivoa, että kutsutun perhe ottaisi asian esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki. Silloin olisi hyvä sanoa jo alkuun ”haluaisi x tulle mukaamme? Se maksaisi x e”.
Mutta toiset meistä on häveliäitä. Minä en varmaan pyytäisi mitään, ja sitten ärsyttäisi, enkä enää koskasn pyytäisi ko lasta mukaan. Jos haluaa lapsen pääsevän toistekin mukaan, kandee pyytämättä tarjota kulukustannuksia.
Juuri näin. Kyllä minäkin toivon että vieraaksi tulevan kaverin vanhemmat osallistivat kuluihin mutta ei sellaista ole tapana suoraan pyytää, se on moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika vähävarainen yksinhuolta. Kerran kysyin yhden lapsen kaveria mukaan vanhempieni mökille viikoksi. Samalle reissulle oli suunniteltu huvipuistoreissu. Itse kerroin ihan suoraan, että tälläistä olisi luvassa ja voin maksaa muut, mutta jos x maksaisi itse oman pääsylippunsa huvipuistoon niin mitään muuta ei tarvitsisi maksaa.
Vastuu on minusta kutsujalla ilmoittaa realiteetit. Jos kutsuu jonkun sanomatta tai pyytämättä rahaa tai osallistumismaksua, on kohtuutonta salassa toivoa, että kutsutun perhe ottaisi asian esille.
Aika harva haluaa toitottaa ääneen vähävaraisuuttaan.
Itse tunnen meidän lasten kavereiden vanhemmat sen verran hyvin, ettei olisi mikään ongelma keskustella mitä kukin maksetaan. Toimisi todennäköisesti vastavuoroisuusperiaatteella, eli ei maksettaisi mitään ruokarahoja tms. Sitten kun olisi heidän lasten vuoro tulla meidän mökille, niin me maksettaisiin kaikki juoksevat kulut.
Omalle lapselle tietenkin riittävästi taskurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä. Meillä jos otetaan kaveri mukaan, niin me tarjotaan kaikki ateriat (myös ravintolassa, jos sellaisessa käydään), mutta hissiliput/välinevuokrat tai taskurahat (jos lapset keskenään tahtovat käydä ostamassa karkkia tms. ) olisi vieraan kustannettava itse. En myöskään oleta että petivaatteita tuotaisiin, vaan jos niitä ei ole mökin puolesta niin sitten otan kotoa mukaan.
Mutta kysy, kun ihmisiä on erilaisia.
Juuri näin itsekin olen toiminut, meillä on ollut useasti mukana lasten kavereita Lapin mökillä. On aina tarjottu bensarahaa ja ruokarahaa mutta en ole sitä ottanut. Minusta ap:n olisi hyvä tarjota, siinähän se selviää.
Lapsilla on ollut mukanaan omat rahat hissilippuihin ja ehkä rinne-eväisiin, jos käyvät kaakaolla tai hampparilla rinteessä. Muuten ruuat mökillä on menneet minun piikkiin ja olen myös maksanut kaikkien ruuat ravintolassa, pari kertaa viikossa on yleensä käyty illallisella ravintolassa.
Suosittelisin ihan avointa keskustelua kutsujan kanssa. Ja jos kutsuu ja odottaa tulijalta osallistumista joihinkin, niin se kannattaa sanoa suoraan. Turhaan sitä on omaa sanomattomuuttaan kihistä kysyjälle.
Hämmentää, miten solmussa täällä ollaan tällaisen asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva haluaa toitottaa ääneen vähävaraisuuttaan.
A) Eiköhän suurin osa lasten kavereista tiedä taloudellisen tilanteemme ihan jo asunnon koon, vaatteiden, harrastusten, puhelimien ja käytössä olevien rahojen perusteella
B) Vähävaraisuudessa ei ole mitään hävettävää. Ei sitä tarvitse erikseen peitellä, eikä siitä tarvitse tehdä myöskään numeroa. Olen ainakin itse ilmoittanut yhdelle lapsen kaverin äidille, joka kysyi, voisiko lapsemme osallistua useammin erääseen harrastukseen, että minulla ei ole varaa useampaan kertaan vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin näiltä kutsujilta (aikusilta siis), että miten asia järjestetään, kun teillä ei ole kokemusta tämmöisistä reissuista.
Ei se oikein noinkaan toimi. Vai kysyykö joku oikeasti "tarviiko meidän antaa jotain ruokarahaa?"
Ennemmin arvioi mitä lapsen kuluihin voisi mennä ja lykkää vaikka viisikymppisen niille vanhemmile.Anteeksi, mutta ihan pakko todeta: viisikymppisellä ei pitkälle pötkitä.
Se nyt oli vaan esimerkki. Jos ruoka laitetaan itse mökillä eikä muita kuluja ole niin kyllä lapsen ruokakulut helposti tuolla katetaan. Ravintolaruokailut tietysti eri asia.
Minulla voisi olla varaa tarjota majoitus ja automatka, kun nehän joutuisin maksamaan joka tapauksessa. Eli olisin ajatellut, että lapsen huoneeseen menisi kaverikin, ja heillä olisi hauskaa, ja hänen vanhemmilla olisi vapaata.
Tarjoaisin siis kuljetuksen, majoituksen, perään katsomista ja kokkaamista.
Sen sijaan en ole niin rikas, että hissilippuja pystyisin viikoksi maksamaan, se on tosi kallista, tai myöskään viemään monta kertaa ulos syömään, sekin on kallista. Toivoisin, että niihin olisi omat rahat kotoa. Toki olisi hyvä puhua hänen äidin kanssa kaksin, montako kertaa siellä pitsalla on varaa käydä, ei meillä ole tapana joka päivä.
Ruokaa olisin valmis tekemään mökillä kaikille, mutta jos on poika kova syömään ja juomaan maitoa, niin joku könttä ruokarahaa kauppaan, vähän osallistua maitoja ja jauhelihoja varten. Teinipojat syö valtavasti.
Bensarahaa en pyytäisi enää osuutta mökin hinnasta, kun kerran olen kutsumassa.
Näistä teidän kannattaisi puhua.
Jos sinulla ei ole varaa maksaa lapsen hissilippuja, eikä he ole rikkaita ja tarjoa, niin silloin on asiallista todeta ettei ole nyt varaa lasketteluun. Miettisin kuitenkin kaksi kertaa, eikö se raha irtoaisi, kun majoitus ja matka olisi jo. Aika vähällä olisi hieno reissu.
Ongelma minusta on se, että jos kysyy lapsen kaveria ilmoittamatta samalla kertaa, millä tavoin toivoo kaverin osallistuvan kustannuksiin, jää kaverin perhe vaikeaan tilanteeseen. Esimerkiksi jos omaa lastani kysyttäisiin viikoksi mökille, saattaisi olla, etten ihan vain pelkästä kustannusten suuruuden pelosta antaisi lupaa lapselleni. Tuntuisi aika vaikealta ja vähän kiristykseltä sanoa, että lapseni tulisi mielellään, mutta riippuu hieman siitä, paljonko osallistuminen maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Just näin, ei se tämän vaikeampaa ole!
Ei olla vielä kutsuttu, mutta luultavasti kesällä voisin jonkun lapsen kaverin ottaa mukaan. Lapsi on 7 vuotias. Käymme paljon asuntovaunuilemassa ja olen ajatellut, että lapsi saa pyytää kaveriaan mukaan. En oleta toiselta perheeltä MITÄÄN kustannuksiin osallistumista. Oletan, että lapselle pakataan puhtaita ja sään mukaisia vaatteita mukaan. Ja sen, että jos lapsella on jotain erityistä, mistä olisi hyvä tietää, se kerrotaan. (Esim. pelkää pimeää, iltasin vaikea saada unta tms.)
... mutta itse kustannuksiin en oleta osallistumista millään tavalla, sillä mehän lasta pyydämme mukaamme! :)
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko vastata kysymykseen, ettekä alkaisi haukkua...
ap
Kukaan ei ole haukkunut ja ainoa oikea tapa selvittää asia on kysyä kutsuneelta perheeltä.
Jos esim. minä kutsuisin lapsen tai omia kavereita mukaan mökille tai reissuun, en ehdottomasti haluaisi kutsutun osallistuvan kustannuksiin, koska meillä on varaa jakaa omistamme muille.
Jos laittaisin oman lapseni kaverin perheen mukana, kysyisin ehdottomasti kustannuksista ja laittaisin lapselle rahaa mukaan joka tapauksessa mm. aktiviteetteihin, ulkona syömiseen, omiin menoihin ym. - riippuen siitä, millainen reissu kyseessä. Ei voi olettaa, että kutsu on esitetty laajan vieraanvaraisuuden nimissä, vaan kutsujan lapsi voi olla esim. yksinäinen ja lapsesi kutsuttu mukaan siksi. (mikä on aivan hyvä syy kutsua)
Se tietysti muuttaa asiaa jos te majoitatte tuota kaveria vastavuoroisesti. Mutta jos on normaalia pidempi reissu niin ehkä joku tuollainen herkkukassi olisi hyvä.