Nuoren aknen hoito
Meidän 18-vuotiaalla nuorella on arpea aiheuttava akne ja paikallishoidosta ei ole ollut apua. Ihotautilääkäri määräsi isotretononiini lääkityksen aloitettavaksi. Haittavaikutuksista oli puhetta, mutta ei kuitenkaan siitä miten lääke voi vaikuttaa mielialaan ja infektioherkkyyteen. Nyt todella mietityttää, että uskaltaako lääkitystä aloittaa, jos tuleekin mielialaoireita tai infektioherkkyyttä. Ilmeisesti arpeuttavaa aknea ei oikein muulla saada kuriin kuin kyseisellä lääkkeellä. Muilla kokemuksia nuoren arpeuttavan aknen hoidosta?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukkuja ruokavalioasioihin? Kyllä sekin vaikuttaa akneen. Esim maito pois.
Siksi kun se on juuri niitä diipadaapakeinoja joihin uskomalla sen oikean hoidon aloitus jää liian myöhään.
Komppaan. Ja kokemusta on.
Ruoka aineet on iso tekijä, ei mitään tulista ja voimakas mausteista. Suolistosta lähtee elimistöön ja nostaa
finnit naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukkuja ruokavalioasioihin? Kyllä sekin vaikuttaa akneen. Esim maito pois.
Heille, jotka harkitsevat Roaccutania, ei ruokavaliolla todennäköisesti ole merkitystä akneen. Olen itse kärsinyt aknesta nuoresta saakka ja kuunnellut haukkuja "pitsanaama" yms. Tuolloin ei vielä aknea lääkitty, vasta aikuisiällä pääsin ihotautilääkärille. Kaksi kuuria Roaccutania ei auttanut nujertamaan aknea, vaan se palasi pian kuurin lopettamisen jälkeen.
Olen kokeillut kaikki mahdolliset ruoka-aineiden välttelyt ja ulkoiset keinot jo ennen Roaa, mutta turhaan. Äitini (65v) kärsii edelleen aknesta, joten sama kohtalo lienee itsellä odotettavissa.
Kokemusta sekä omakohtaisesti että oman nuoren kohdalla. Ehdottamasti kannattaa lääkitys aloittaa, se on ainoa tehoava hoito ja kyllä, voi vaikuttaa mielialaan, mutta se akne vaikuttaa siihen enemmän ja arvet jäävät loppuelämäksi. Ei sitä lääkettä kannata turhaan pelätä, oma nuori pelkäsi turhan paljon. Hoito olisi voitu aloittaa jo vuosi sitten. Nyt on tosi tyytyväinen ja ihmeissään, ettei juuri mitään haittavaikutuksia ole tullut. Lähinnä ihon kuivumista.
Suosittelen ehdottomasti isotretinoiinia, kuten ihotautilääkärikin. Itselleni tuo oli ainut joka tehosi.
Akne heikentää itseluottamusta ja on nuorelle hyvinkin ahdistava ja elämänlaatua heikentävä.
Kun lääkkeen sivuvaikutukset on tiedossa, voi niitä hallita annosta säätelemällä. Huomauttaisin myös, että vakavat sivuvaikutukset ovat harvinaisia. Lääkärin hoidossa lääkitys on turvallinen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko e-pillerit, jos ap:n lapsi on tyttö.
Minun 20-vuotiaani ottaa e-pillereitä kuukautisten poisjäännin vuoksi. Vuoden käytön jälkeen akne hävisi. Tosin ei ollut arpeuttava akne. Mutta sitä oli paljon.
Kyllä se tilapäisesti voi auttaa, mutta palaa, kun pillerit lopettaa. Itselläni kävi näin ja sitten oli pakko ottaa se isotretinoiini kuitenkin. Omasta mielestäni e-pillerit aiheuttavat paljon pahempia sivuvaikutuksia kuin isotretinoiini. Esimerkiksi vaikutukset mielialaan ovat paljon rajumpia. Tosin isotretinoiinin kanssa määrätään joka tapauksessa ne pillerit, jos on tyttö kyseessä, joten mielialaongelmat voivat oikeasti johtua niistä, eikä isotretinoiinista. Itselläni ei mitään mielialaongelmia ollut pelkän isotretinoiinin kanssa, kun en niitä e-pillereitä syönyt samaan aikaan.
Maksamaton mainos etelässä asuville, omasta kokemuksesta suosittelen ihotautisairaalaa Helsingissä, osaavaa palvelua ja halpa kun vertaa muihin yksityisiin. Ovat kuitenkin keskittyneet iho ongelmiin, niin tietävät mitä tekevät. Labrat siellä halvat ja niissä pitää kuitenkin useamman kerran käydä, monet muut rahastavat labra testeillä paljon.
Haittavaikutuksista niin muistakaa että kuurin alussa on usein pahenemisvaihe, lääke vähän kuin puskee kaiken epäpuhtauden kerralla ulos ja iho voi näyttää paljon pahemmalta kuin ennen kuuria, tässä kohtaa saattaa osa jo luovuttaa. Siihen että näkee selviä tuloksia voi mennä 3-6kk, joten pitää olla vain malttia ja syödä lääkettä, lopussa on sitten kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa oman kokemukseni. Itse kokeilin akneen mm. lääkevoiteet, antibiotit, e-pillerit, kaikki mahdolliset ihonhoitotuotteet, mineraalikosmetiikat... siis aivan kaiken eikä mikään auttanut kuin ehkä tilapäisesti. Akne palasi aina takaisin, ja usein entistä pahempana.
Erilaisia ruokavalioitakin kokeilin: maidotonta, sokeritonta, vähähiilihydraattista. Niistäkään ei ollut mitään apua. Melkein jo marssin ihotautilääkärille hakemaan Isotretinoiinireseptin, ja sen varmasti olisin saanutkin, kun iho oli niin hurjassa kunnossa. Vaan mieleeni juolahti kokeilla vielä gluteenitonta ruokavaliota. Meni kaksi viikkoa, ja kas: iho alkoi parantua. Muutaman kuukauden kuluttua akne oli kokonaan kadonnut. Akne, johon mikään ei koskaan aiemmin ollut auttanut ja josta olin kärsinyt 10 vuotta, teini-iästä asti. Ja poissa on pysynyt, kun syön pelkästään gluteenitonta ruokaa.
Suosittelen kokeilemaan ensin kaikki miedommat keinot, jos vain mahdollista ja vasta viimeisenä vaihtoehtona tuon isotretinoiini-kuurin. Se on ymmärtääkseni todella voimakas lääke, vaikka varmasti tehokas ja tuottaa tuloksia lyhyessä ajassa.
Kuulostaa siltä, että sulla on iho-oireinen keliakia.
Keliakia on testattu muutaman kerran, ja se on ollut negatiivinen. Mutta luulen, että joku yliherkkyys gluteenille ehkä on.
Keliakia voidaan todeta luotettavasti ainoastaan tähystyksessä otettuista koepaloista. Verikoe on verrattavissa humpuukiin.
Olen kaksi kertaa saanut kyseisen lääkekuurin. Kummallakin kerralla akne palasi takaisin noin puolen vuoden jälkeen kuurin lopettamisesta. Valitettavasti omalla kohdallani siitä oli vain tilapäistä apua. Isotretinoiinilla tuntuu olevan sellainen maine, että kyllä se vie aknen pois, eikä sen jälkeen enää tule aknea. Jälkimmäisellä kerralla juttelin opiskelijoiden terveyshuollossa lääkärin kanssa aknen palaamisesta. Hän totesi, ettei kukaan voi luvata, että isotretinoiini oikeasti auttaa ja että edellinen lääkäri oli antanut liian ruusuisen kuvan, että akne saadaan varmasti kuriin.
Jälkimmäinen kuuri aiheutti pahemmat oireet. Maksa-arvoja seurattiin tarkkaan, kun nousivat liikaa. Iho ja huulet kuivuivat. Kiusallisin oire oli paha liikahikoilu. Ikävin esimerkki tästä kävi töissä, olin fyysisessä työssä, jossa purettiin työkaverin kanssa kuormaa. Yhtäkkiä hän kysyi, haluanko pitää tauon ja onko kaikki hyvin. Tajusin ilmeestä, että ilmeisesti näytän oudolta tai jotain vastaavaa. Menin vessaan katsomaan itseäni peilistä: naamani käytännössä ui hiessä. Pahinta oli se, etten itse tuntenut hikeä. Ei siinä muuta kuin paperilla taputtelemaan märkää naamaa kuivaksi, mutta nolotti. Tästähän tietysti työpaikalla seurasi puheita, olinko ollut saamassa sairaskohtauksen vai miksi olin ollut naama märkänä. Nykyään minulla on edelleen hormonaalista aknea ja aknearpia, mutta mieluummin hoidan voiteilla. En enää kokeilisi kolmatta kertaa isotretinoiinia.
Minä söin muistaakseni kuukauden kuurin, kun teininä alkanut akne ei vielä lähes nelikymppisenäkään ollut rauhoittunut. Mielialaoireet minuakin jännittivät, mutta ainoaksi sivuoireeksi jäi kuitenkinkin vain kuivat silmät. Silmätipoilla siitäkin selvisi. Ja akne helpotti, lopultakin.
Ei kystiseen akneen mitkään ruokavaliot tai pinnalliset hoidot auta. Antibiootti voi auttaa tilapäisesti, mutta valitettavasti akne palaa, kun kuuri loppuu. Isotretinoiini on ainoa lääke, joka voi tuoda pysyvän avun. Voin sanoa, etyä se pelasti elämäni, kun lopulta hoito aloitettiin, kun olin 14. Minulla oli erittäin vaikea akne ja kaikenlaisia keinoja oli jo kokeiltu, myös ruokavaliota. Pysyviä arpia oli jo ehtinyt syntyä jonkin verran ja kyllä ne jossain määrin häiritsevät minua vieläkin, vaikka olen niitä hoidattanutkin. Olisin hyötynyt siitä, että lääkitys olisi aloitettu aikaisemmin, mutta äitini vastusti, kun pelkäsi sitä lääkettä. Nenäverenvuotoja oli lääkityksen aikana, mutta ei muita haittavaikutuksia.
Meillä 16-vuotias nuori poika. Akne yllätti vaudilla ja rajuudella. Kasvojen lisäksi myös selkä täyttyi näppylöillä. Hyviä tuloksia saatu The Ordinaryn Azelaid acidilla. Vastaavaa voidetta löytyy apteekista reseptilläkin mutta monin verroin kalliimpana. Tätä saa kemppareista ja verkkokaupoista.
Kokenut kosmetologi on oikea paikka aknen hoitoon ja tarvittavaan jälkihoitoon.
Jos niitä lääkkeen mainittuja mahdollisia haittavaikutuksia alkaa pelkäämään ja varomaan, ei kyllä uskalla käyttää ikinä mitään lääkkeitä. Yleisissä tulehduskipulääkkeissäkin on mainittu vaikka minkälaisia "kauheuksia".
Herkutteleeko poika jatkuvasti ja on lihava?
Vierailija kirjoitti:
Herkutteleeko poika jatkuvasti ja on lihava?
Ei herkuttele jatkuvasti ja on hoikka. Niin vain aknesta kärsii…
Ap
En osaa sanoa, kun ei ole lääkkeestä kokemusta.
Itselleni määrättiin nuorena pitkä antibioottikuuri aknen takia, ja toivon että tätä ei ainakaan nykyään tehtäisi. Antibiootit vetivät mahan ja koko elimistön aivan sekaisin ( ärtyneen suolen oireyhtymän tasolle), ja se pilasi elämäni pahemmin kuin akne. En meinannut niiden suolisto-oireiden kanssa selvitä edes koulusta, ja mihinkään ei huvittanut enää lähteä. Toipumisessa kesti aikansa, onneksi suolisto palautui.
Aivan turhaa pelottelua. Roaccutan on pelastanut vaikka kuinka monen elämän - elämänlaatu paranee 100% kun akne häviää. Sivuvaikutukset on useimmiten pieniä kuten huulten kuivumista ym.
Anna lapsen tehdä itse päätös. Näin keski-ikäisenä edelleen ajoittaisesta aknesta kärsivänä voin kertoa, että vähäinenkin akne vaikuttaa mielialaan. Olen tässä juuri kärsinyt pari viikkoa normaalia pahemmast aknesta kasvojen alueella. Mieliala on helposti vähän apea, kun naama ei näytä "omalta", ei huvita lähteä ulos, ei sopia tapaamisia kavereiden kanssa.
Ja minä olen sentään sen ikäinen, että naama harvemmin näyttää kovin mieleiseltä muutenkaan, mutta toisaalta ulkonäkö ei ole enää elämässä kovin keskeisellä paikalla. Silti akne vaikuttaa, tuntuu ikävältä ja siltä että ei halua vaivata muita naamallaan.
Siksi kun se on juuri niitä diipadaapakeinoja joihin uskomalla sen oikean hoidon aloitus jää liian myöhään.