Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren aknen hoito

Vierailija
23.01.2022 |

Meidän 18-vuotiaalla nuorella on arpea aiheuttava akne ja paikallishoidosta ei ole ollut apua. Ihotautilääkäri määräsi isotretononiini lääkityksen aloitettavaksi. Haittavaikutuksista oli puhetta, mutta ei kuitenkaan siitä miten lääke voi vaikuttaa mielialaan ja infektioherkkyyteen. Nyt todella mietityttää, että uskaltaako lääkitystä aloittaa, jos tuleekin mielialaoireita tai infektioherkkyyttä. Ilmeisesti arpeuttavaa aknea ei oikein muulla saada kuriin kuin kyseisellä lääkkeellä. Muilla kokemuksia nuoren arpeuttavan aknen hoidosta?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa oman kokemukseni. Itse kokeilin akneen mm. lääkevoiteet, antibiotit, e-pillerit, kaikki mahdolliset ihonhoitotuotteet, mineraalikosmetiikat... siis aivan kaiken eikä mikään auttanut kuin ehkä tilapäisesti. Akne palasi aina takaisin, ja usein entistä pahempana.

Erilaisia ruokavalioitakin kokeilin: maidotonta, sokeritonta, vähähiilihydraattista. Niistäkään ei ollut mitään apua. Melkein jo marssin ihotautilääkärille hakemaan Isotretinoiinireseptin, ja sen varmasti olisin saanutkin, kun iho oli niin hurjassa kunnossa. Vaan mieleeni juolahti kokeilla vielä gluteenitonta ruokavaliota. Meni kaksi viikkoa, ja kas: iho alkoi parantua. Muutaman kuukauden kuluttua akne oli kokonaan kadonnut. Akne, johon mikään ei koskaan aiemmin ollut auttanut ja josta olin kärsinyt 10 vuotta, teini-iästä asti. Ja poissa on pysynyt, kun syön pelkästään gluteenitonta ruokaa.

Suosittelen kokeilemaan ensin kaikki miedommat keinot, jos vain mahdollista ja vasta viimeisenä vaihtoehtona tuon isotretinoiini-kuurin. Se on ymmärtääkseni todella voimakas lääke, vaikka varmasti tehokas ja tuottaa tuloksia lyhyessä ajassa.

Kuulostaa siltä, että sulla on iho-oireinen keliakia.

Vierailija
22/84 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa oman kokemukseni. Itse kokeilin akneen mm. lääkevoiteet, antibiotit, e-pillerit, kaikki mahdolliset ihonhoitotuotteet, mineraalikosmetiikat... siis aivan kaiken eikä mikään auttanut kuin ehkä tilapäisesti. Akne palasi aina takaisin, ja usein entistä pahempana.

Erilaisia ruokavalioitakin kokeilin: maidotonta, sokeritonta, vähähiilihydraattista. Niistäkään ei ollut mitään apua. Melkein jo marssin ihotautilääkärille hakemaan Isotretinoiinireseptin, ja sen varmasti olisin saanutkin, kun iho oli niin hurjassa kunnossa. Vaan mieleeni juolahti kokeilla vielä gluteenitonta ruokavaliota. Meni kaksi viikkoa, ja kas: iho alkoi parantua. Muutaman kuukauden kuluttua akne oli kokonaan kadonnut. Akne, johon mikään ei koskaan aiemmin ollut auttanut ja josta olin kärsinyt 10 vuotta, teini-iästä asti. Ja poissa on pysynyt, kun syön pelkästään gluteenitonta ruokaa.

Suosittelen kokeilemaan ensin kaikki miedommat keinot, jos vain mahdollista ja vasta viimeisenä vaihtoehtona tuon isotretinoiini-kuurin. Se on ymmärtääkseni todella voimakas lääke, vaikka varmasti tehokas ja tuottaa tuloksia lyhyessä ajassa.

Kuulostaa siltä, että sulla on iho-oireinen keliakia.

Keliakia on testattu muutaman kerran, ja se on ollut negatiivinen. Mutta luulen, että joku yliherkkyys gluteenille ehkä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän parikymppisellä nuorella miehellä on myös akne ja sen aiheuttamia arpia. Eivät ole koskaan häntä häirinneet, joten ei ole hoidettu mitenkään. Mikään pakko ei siis ole noita myrkkyjä käyttää!

Meilläkin nuorella aknearpia naamassa. Itse akne pidetään nykyään kurissa teepuusaippualla ja Provida organics voiteella (Ruohonjuuresta). Meillä syö muita lääkkeitä, joten en halua maksaa rasittamaan jotain vahvoja aknelääkkeitä.

Siksi maksa-arvoja seurataan kyseisen lääkityksen aikana, että mahdollisiin nousuihin osataan reagoida. Maksa myös palautuu mahdollisista vaurioista ylipäätään. Kyllä ihan jo kolesterolilääkjeet voi aiheuttaa maksa-arvojen nousua.

En ota mitään riskiä, kun on jo kaksi maksaa rasittavaa lääkettä, vaikka kuinka seurattaisiin, mikä ei kuitenkaan tapahdu tarpeeksi tiuhaan.

Vierailija
24/84 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on igan järkyttävä lääke, suorastaan Talidomiin verrattavissa.

Vierailija
25/84 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko e-pillerit, jos ap:n lapsi on tyttö.

Minun 20-vuotiaani ottaa e-pillereitä kuukautisten poisjäännin vuoksi. Vuoden käytön jälkeen akne hävisi. Tosin ei ollut arpeuttava akne. Mutta sitä oli paljon.

Vierailija
26/84 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko e-pillerit, jos ap:n lapsi on tyttö.

Minun 20-vuotiaani ottaa e-pillereitä kuukautisten poisjäännin vuoksi. Vuoden käytön jälkeen akne hävisi. Tosin ei ollut arpeuttava akne. Mutta sitä oli paljon.

Akne yleensä palaa, kun pillereiden syöminen loppuu.

Vierailija
27/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä poika, joten e-pillerit ei käy.

Ap

Vierailija
28/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli teini-ikäisenä todella paha akne, ja tuo isotretioniinilääke oli ainoa joka auttoi. Ainoastaan se jäi harmittamaan, että en kokeillut lääkettä aikaisemmin, ja kasvoihin jäi jonkin verran pysyviä arpia, koska miedommat lääkkeet eivät tehneet aknelle mitään. Akne on kuitenkin ihosairaus, joka vaatii omat lääkkeet, joten ei se millään pesemällä parane. Ainoa sivuvaikutus oli voimakas huulten kuivuminen, joten huulirasvaa kului paljon.

Minusta tuntuu siltä, että suurinta meteliä sivuvaikutuksista pitää se pieni joukko, joille niitä on tullut, ja kaikki tyytyväiset käyttäjät ovat hiljaa. Ja lisäksi lääkäreillä on velvollisuus mainita kaikista haitoista, joita ehkä mahdollisesti voi tulla, joten sekin voi lisätä sivuvaikutusten pelkoa.

Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, sillä akne jättää pahimmillaan todella pahat arvet, jotka vaikuttavat itsetuntoon. Kuurin voi tarvittaessa jättää kesken, jos jotakin oireita ilmenee.

Vierailija
29/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tää lääke ole kielletty Amerikassa juuri noiden psykoosi yms sivuvaikutusten takia?

Vierailija
30/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tää lääke ole kielletty Amerikassa juuri noiden psykoosi yms sivuvaikutusten takia?

Siellä voitais keskittyä vaikka niiden järjettömään SSRI-lääkkeiden käyttöön yms...

Mutta joo. Isotreti pelasti kyllä minun lapseni elämän suoraan sanoen. Oli hirveää katsoa kun poika kärsi ihosta, oli itsetunto-ongelmia, lintsausta jne ja pelkästään ihon takia. Kaverit vielä sattuivat kaikki olemaan siloposkia.

Lopulta saatiin lääke ja onneksi ennenkuin arpia oli kerennyt muodostumaan (Isommalla kävi näin). Kyllä poika muuttui kun iho parani. Sitä vaan ei voi itse käsittää jos aknea ei ole kokenut.

Vierailija
31/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavat kuntoon myös,ruoka,liikunta,nukkuminen..

Vierailija
32/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa aloittaa kys. lääke. Jos tulee rajuja sivuvaikutuksia, annosta voi pienentää! Silloin hoitoaika vain pitenee.

Kasvoihin jäävät syvät aknearvet on tosi ikävä juttu, ja se akne itsessään on jo ikävä asia, kun ei se ole pelkästään ulkonäköhaitta, vaikka ihmiset usein niin ajattelevat. Kyllä ne aknenäppylät on usein myös tosi ikäviä, ja iholla voi olla koko ajan päällä isokin tulehdusreaktio. En ymmärrä miksi akne niin usein jätetään vain hoitamatta... iho on tärkeä elin.

T. 2x kuurin syönyt

Vierailija
33/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

* aknenäppylät on usein tosi KIPEITÄ, piti kirjoittaa....

Vierailija
34/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Itse käytin aikoinaan vasta parikymppisenä, kun en ollut aiemmin lääkkeestä kuullut. Aknetaipumukseni perinyt tyttäreni aloitti kuurin 17-vuotiaana. Molemmat ollaan supertyytyväisiä edelleen, ainut harmiteltava asia on ne aknevuodet ennen kuurin aloittamista!

Vierailija
35/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa aloittaa kuuri, jos aikoo aloittaa. Kohta tulee kevät ja aurinkoiset kelit. Kuurin aikaan pitää iho suojata auringolta. Oma tytär ei usklatanut aloittaa talvella ja lopulta sitä ei enää voinut aloittaakaan (kesä).

Tytöillä apu voi löytyä antibioottikuurista ja pillereistä. Mun tyttären akne hoitui lopulta niillä. Mutta hänellä akne oli helpoimmasta päästä aknen kirjoa (eli ei niitä ihon alaisia isoja paukamia, vaan pelkkiä valkopäisiä).

Vierailija
36/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä akne hävisi kun lopetti tiettyjen mausteiden käytön  esim.  parikasta sai isoja punaisia pallukoita naamaan.  Monet vuodet naama kukki ja kävi alergia testissä jossa selvisi paha maustealergia joka aiheutti

aknea. Nyt on iho ihan sileä ja hyvä.

Vierailija
37/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukkuja ruokavalioasioihin? Kyllä sekin vaikuttaa akneen. Esim maito pois.

Vierailija
38/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa aloittaa kys. lääke. Jos tulee rajuja sivuvaikutuksia, annosta voi pienentää! Silloin hoitoaika vain pitenee.

Kasvoihin jäävät syvät aknearvet on tosi ikävä juttu, ja se akne itsessään on jo ikävä asia, kun ei se ole pelkästään ulkonäköhaitta, vaikka ihmiset usein niin ajattelevat. Kyllä ne aknenäppylät on usein myös tosi ikäviä, ja iholla voi olla koko ajan päällä isokin tulehdusreaktio. En ymmärrä miksi akne niin usein jätetään vain hoitamatta... iho on tärkeä elin.

T. 2x kuurin syönyt

Niinpä, mun lapsella oli oikein sellaisia tulehtuneita isoja paiseita. Googletteli itse, että miten saisi avun ja kaikenmaailman juttuja netin ohjeiden mukaan koitti. Jätti omatoimisesti pois sokerin, viljan, maidon. Laihtui monta kiloa. Ja kyseessä oli siis jo valmiiksi hongankolistaja teini.

Naamaan tungettiin käsidesiä, hammastahnaa, soodatöhnää, sinkkivoidetta, teepuuöljyä. Juuri näitä mitä kaiken ihmiset suosittelevat, " että vain näistä sain avun akneen"... Näistä ei todellakaan ollut mitään apua.

Ja nämä siis kaikki kun odottelimme kutsua lääkärille ja ihopolille. Nyt myöhemmin mietin, että olisi pitänyt mennä yksityiselle nopeammin.

Kyseessä on kuitenkin sairaus. Ei se teepuuöljy paljon auta kun naama näyttää puolukkapizzalta.

Vierailija
39/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan on kyllä yksi ihmelääke akneen, kertakuuri ja vaiva oli poissa lopullisesti. Sivuvaikutuksena oli omituisia päänsärkyjä, lisäksi lihakset olivat treenin jälkeen tavallista kipeämpiä. 

Vierailija
40/84 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär sai näköhäiriöitä. Harvinainen haitta mutta osui sitten hänelle. Loppui heti kun lääke lopetettiin. En uskalla pojalle tämän vuoksi aloittaa, muuten kyllä. Masennusta en pelkäisi koska akne todella masentava sairaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan