Kun katsot elokuvaa Af rikasta tai dokumenttia (ei luonto, sillä ohjaaja leikkaa saasteet pois) niin ihmettelen usein miten pikkuinen Suomi voi olla pahimpia saastuttajia saunoineen, kun noissa maissa heitetään kaikki roskat kadulle tai jokiin.
Tai poltetaan tynnyreissä roskia ja käytetyt öljy. Mutta ne eivät saastuta vaan se on mummonmökit Suomessa? Ihmettelen vain mihin tällä pyritään?
Kommentit (57)
Jokiin? Mielestäni ei heitetä jokiin, mutta kaatopaikkojen ei ole. Eli kaduilla poltetaan alueen roskat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän on ihmisiä maailmassa, sitä enemmän luonto saastuu. Suomalaisia on vähän. Emme saastuta luontoa juuri lainkaan verrattuna moniin muihin maihin.
Suomalaiset matkustaa paljon, sekin kuluttaa luontoa. Usein vieläpä sellaisiin maihin, joissa ei ole toimivaa kierrätystä - se aiheuttaa oman kuormituksensa.
Se tyynenmeren valtava jätepyörre on lähtösin afrikan joista joita ne käyttää yleisinä viemäreinä. Hipihiljaa on media ja suomen vihreöt noin merkittävästä asiasta. Eipä paljon kiinan mieletön luonnon eploitaaminenkaan kiinnosta. Kuten valtamerien tyhjiin kalastus.
Vierailija kirjoitti:
Länsimaalainen ja varsinkin suomalainen nainen on herkkä ahdistumaan kaikesta. Siihen liittyy varmasti geeniperimä, suuret lämpötilavaihtelut eri vuodenaikojen välillä sekä vähäinen valon määrä talvikuukausina. Jotta nainen voi purkaa tätä ahdistuneisuutta täytyy hänen saada jotain pientä näperreltävää, jotta ahdistusta (täällä hetkellä ilmastoahdistus, toim.huom.) voi helpottaa tuntemalla itsensä tärkeäksi vaikka mitään konkreettista vaikutusta ei pikkunäpertelyllä ole maailman mittakaavassa.
Ongelman muodostaa suomalainen hyvinvointiyhteiskunta joka mahdollistaa tällaisen kokopäiväisen ahdistusnäpertelyn ilman tuottavaa työtä. Se antaa monelle naisella harhan, että pienellä Suomella on loputtomat resurssit tuhlattavana kaikenlaiseen näpertelyyn vaikka todellisuudesta raha tulee suomalaisten miesten selkänahasta verorahoina.
Aina kun naisilla ei ole tarpeeksi oikeata tekemistä, keksitään "yhteishyvä"-tekemistä. Mm suomalaiset sotalapset olivat alkujaan ruotsalaisten herraskaisten rouvien ihq-operaatio jonka suomalaiset tyrmäsivät ensin, mutta kun rouvat kävivät voivottelemassa Marskille, homma meni läpi. Saivatpa samalla hyvän pantin - tapelkaa Ruotsinkin puolesta niin, ettei ruski valloita maatanne, muuten ette näe lapsianne koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokiin? Mielestäni ei heitetä jokiin, mutta kaatopaikkojen ei ole. Eli kaduilla poltetaan alueen roskat.
Voit olla varma että heitetään jokiin. Jopa Kreikka heittää roskansa kanjoniin ja kun tulee sade, se huuhtoo roskat alas rannikolle ja mereen. Jokainen voi todeta tämän itse. Intia on vielä pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se poista meiltä vastuuta koska jossakin muualla ei tehdä mitään. Länsimaiset ihmiset kuluttaa luonnonvaroja moninkertaisesti kehitysmaihin verrattuna kulutuksen muodossa. Tilataan tavaraa ja ostellaan elektroniikkaa, jotka valmistetaan Kiinassa ja kuljetetaan konttilaivoilla tänne (joissa usein käytetään halvinta ja likaisinta öljyä koska se on halpaa) Sitten taas käytetyt elektroniikkaromut rahdataan Afrikkaan pois näkyvistä.
Perimäinen syy on se, että ihmisiä on liikaa, etenkin kehitysmaissa ja lisää syntyy liikaa.
Minä olen jättänyt lisääntymättä. Oletko sinä? Jos et, niin turha osoitella sormea muiden suuntaan.
Muoviroskat ovat eri asia kuin esimerkiksi kasvihuonekaasupäästöt. Saasteista puhuttaessa on tärkeää erottaa puurot ja vellit toisistaan; Suomessa esimerkiksi kaupungit eivät ole kovin roskaisia, mutta esimerkiksi autoilu tuottaa paljon hiilidioksidia, samoin kuin öljyn ja hiilen poltto sähköksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se poista meiltä vastuuta koska jossakin muualla ei tehdä mitään. Länsimaiset ihmiset kuluttaa luonnonvaroja moninkertaisesti kehitysmaihin verrattuna kulutuksen muodossa. Tilataan tavaraa ja ostellaan elektroniikkaa, jotka valmistetaan Kiinassa ja kuljetetaan konttilaivoilla tänne (joissa usein käytetään halvinta ja likaisinta öljyä koska se on halpaa) Sitten taas käytetyt elektroniikkaromut rahdataan Afrikkaan pois näkyvistä.
Perimäinen syy on se, että ihmisiä on liikaa, etenkin kehitysmaissa ja lisää syntyy liikaa.
Minä olen jättänyt lisääntymättä. Oletko sinä? Jos et, niin turha osoitella sormea muiden suuntaan.
Minä lisäännyin koska asun Euroopassa. Mielestäni maailman ongelmia ei ratkaista tuomalla tänne alikehittyneiden maiden väestöä. Tarvitaan fiksumpaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, kiitos kysymästä.
Ja tämä siis tuo jolta alun perin kysyit.
Myöspalstalaiset tässä juuri kertoivat, etteivät kierrätä, vaan moni polttaaksikki jätteet tynnyrissä, ou jee, samalla tasolla…
S.B. kirjoitti:
Muoviroskat ovat eri asia kuin esimerkiksi kasvihuonekaasupäästöt. Saasteista puhuttaessa on tärkeää erottaa puurot ja vellit toisistaan; Suomessa esimerkiksi kaupungit eivät ole kovin roskaisia, mutta esimerkiksi autoilu tuottaa paljon hiilidioksidia, samoin kuin öljyn ja hiilen poltto sähköksi.
Meneppä käymään missä tahansa 10 miljoonan ihmisen kaupungissa. Kierrätys ei toimi. Roskat viedään paateilla alueveden ulkopuolelle. Öljy joko poltetaan tynnyreissä tai kipataan jokiin. Autot mopot, kaikki toimii miten toimii ja saastuttaa 10 x enempi kuin 2000 luvun autot. Satamassa olevat kalatorit kertovat miten meri tyhjennetään kalasta. Kaikki mikä liikkuu syödään.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kippaa roskansa levähdyspaikoille ja heittää pikaruokakääreensä surutta kadulle, kyllähän ne joku sieltä korjaa...
Nuyt tekee mieli sanoa iso VEEE!
Suomalsiet levähdyspaikat sekä kauppojen edukset ovat niin puhtaitia , vertaa Ruotsiin, sikolättiin. Täällä kasvaa nykyään WC pönttöjäkin metsissä puhumattakaan tunneleista kaupunginosasta toiseen.
Jumalattomat roskaläjät yö toisensa jälkeen heitettiin kunnes soitin kunnalle ja sanoin että filmatkaa , koska tuo on jonkun firman jokapäiväinen työ.
Nyt ei siellä enään mutta muualla kasvaa roskalaanit asuntojen lähelle.
Miten se, että minä lämmitän talvipakkasilla tupaani polttopuilla, on rangaistavampaa kuin Alididialidan tikkujen ja roskien poltto Afrikassa jotta hän saa valmistettua itselleen ruokaa?
Jos en lämmitä, tupa jäätyy ja minä jäädyn. Enkä saa kyllä valmistettua ruokaakaan.
Alididialida polttaa tikkuja joka päivä useita kertoja päivässä ympäri vuoden. Minä lämmittän talvikuukausina kerran päivässä.
Nii.
Ja jos täällä ei olisi kadunsiivoojia , niin ehkä täälläkin olisi roskia. Tuottajan he paljon vähemmän jätettä kuin me. Koko Afrikka-eteläafrikka yhtä paljon kuin saksa.
Ihan kaikesta pitää meidän syyllistyä, koska ihonvärimme on mitä on. Me ollaan pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten se, että minä lämmitän talvipakkasilla tupaani polttopuilla, on rangaistavampaa kuin Alididialidan tikkujen ja roskien poltto Afrikassa jotta hän saa valmistettua itselleen ruokaa?
Jos en lämmitä, tupa jäätyy ja minä jäädyn. Enkä saa kyllä valmistettua ruokaakaan.
Alididialida polttaa tikkuja joka päivä useita kertoja päivässä ympäri vuoden. Minä lämmittän talvikuukausina kerran päivässä.
Nii.
Jos ali polttaisi avotulen sijasta uunissa palaisi liekki puhtaasti ja savuttaisi paljon vähemmän ja kuluisi vähämmän niitä tikkuja. Roskat kuuluu käsitellä fiksusti eikä polttaa avotulella tai heittää jokeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lisäännyin koska asun Euroopassa. Mielestäni maailman ongelmia ei ratkaista tuomalla tänne alikehittyneiden maiden väestöä. Tarvitaan fiksumpaa porukkaa.
No jos vertaa sitä afrikkalaista perhettä joka asuu savimajassa vähäisellä omaisuudella ja sun mahdollisesti lämmitettyä, elektroniikalla, huonekaluilla, vaatteilla ja lenkkareilla täytettyä asuntoa niin mitä veikkaat kumpi elämäntapa kuluttaa enemmän?
Fiksuus onkin syy miksi ollaan tässä, kun ollaan keksitty miten ylikuluttaa luonnonvarat. Plus et ne köyhät afrikkalaiset harvoin elää niin vanhoiksi kun me länkkärit.
Kiinassa yleisin kuljetusauto on pieni 50-luvun tekniikkainen dieselpakettiauto. Jos Suomi haluaa vähentää saasteita, tulee tuotanto siirtää takaisin suomeen. Lopettaa kaikki tuotanto kiinassa.
Sama tällä kerän roskia ympäristö jos näen.Nin oiketetusti ilalla lämitän puilla saunani.Minulla ei autoa joka saastutaa ilma kehää.En myöskään tupakoi en käytä alkoholia.