Vegaaninen kasvisliemikuutio?
Onko sellaista olemassa? En ainakaan googlella löytänyt.
En vaan itse saa yhtä maistuvaa kasvislientä aikaiseksi kuin kaupan valmiskuutioista :(
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:14"]Nyt kun täällä on vegaaneja niin kysyn samalla, eli voiko tofua ja kanaa grillata grillissä samaan aikaan? Entä jos tofuun menee rasvaa kanasta? Sama pätee kasvisvartaisiin eli jos niihin menee rasvaa kanasta niin voiko vegaani silti niitä syödä?
[/quote]
En söisi ellei olidi hengenhätä. Voitko tehdä kanan vaikka uunissa, ja sitten grillata jälkikäteen pinnalta? Erilliset grillit?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:14"]Nyt kun täällä on vegaaneja niin kysyn samalla, eli voiko tofua ja kanaa grillata grillissä samaan aikaan? Entä jos tofuun menee rasvaa kanasta? Sama pätee kasvisvartaisiin eli jos niihin menee rasvaa kanasta niin voiko vegaani silti niitä syödä?
[/quote]
Jos tarjoilu on buffet, niin itse ratkaisen tilanteen niin että grillaan veget oikealla ja lihat vasemmalla. Kaikki tekemäni vartaat ovat kasvisvartaita, joten oikeanpuolet vartaat ovat vegaaneille, ja vasemmanpuoleiset lihansyöjille (niihin kun aina tahtoo sitä rasvaa mennä).
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:14"]
Nyt kun täällä on vegaaneja niin kysyn samalla, eli voiko tofua ja kanaa grillata grillissä samaan aikaan? Entä jos tofuun menee rasvaa kanasta? Sama pätee kasvisvartaisiin eli jos niihin menee rasvaa kanasta niin voiko vegaani silti niitä syödä?
[/quote]
Taas aika yksilöllistä. On valitettavasti täysin mahdotonta olla käyttämättä koskaan mitään eläinten riistoon perustuvia tuotteita tai palveluita, sitä tekee tiedostamattaankin. Ellei sitten tarkista esimerkiksi bussin rakenteita, alkaen siitä onko tekstiilejä värjätty eläinperäisillä väriaineilla.
Siksi rajat vedetään johonkin. Jonkun mielestä ei saa käyttää tuotteita, joissa on eläinperäisiä lisäaineita (karmiini ym), toisten mielestä voi käyttää jopa hunajaa ja silti sanoa olevansa vegaani.
Itseä ällöttäisi kyllä kanan vieressä grillattu varras, mutta kaipa pääsisin asian yli, koska ei sen syömättä jättäminen vaikuttaisi eläintuotantoon. Ehkä toivoisin että vartaat ja tofu jotenkin suojataan foliolla tms.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:19"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:16"] [quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:01"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:39"]Niitähän on pilvin pimein, tässä hinta-laatu-suhteen lempparini: http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-kasvisliemivalmiste-12kpl-120g/ [/quote] Monesti saattavat sisältää munaa tai maitoa. [/quote] Jos jättää syömättä "saattaa sisältää"- tuotteita pitäisi myös boikotoida kaikkia firmoja jotka tuottaa itse tai on mitenkään sidoksissa mihinkään eläintuotteiden valmistukseen. Olen vegaani, mutta allrgiamerkinnöistä hätääntyminen menee mielestäni i typerän puolelle, ellei siis ole kyseiselle allergeenille voimakkaasti reagoiva. [/quote] Eikö se tarkoita että samassa tehtaassa valmistetaan esim. maitotuotteita, jos "saattaa sisältää"? Kukin rajat vetää itse, mutta minä olen vegaani eettisistä syistä ja se että jotain jämiä on vahingossa joutunut, ei ole minulle ostamattajättämisperuste. [/quote] Minulle taas on T. Toinen vegaani joka ei osta lihaa käsitteleviltä yrityksiltä ainakaan tietoisesti Tosin ikinä ei voi olla varma [/quote] Miltä yrityksiltä ostat? [/quote] En osta valmisruokaa, teen kaiken itse.
[/quote]
Viljeletkö myös kaiken itse?
Mä olen vegaani, ja mielestäni olen aika vannoutunut. Tiedostan että useissa kaasugrilleissä ja hiiligrilleissä käytetyt materiaalit imevät sitä rasvaa itseensä, ja sitä on lähes mahdoton sieltä saada pois. Esim tuo oikea-vasen erottelu olisi mulle enempi kuin passeli, pääasia että kanat ja tofut ui samassa lammessa.
Tosi kiva että mietit näitä asioita, olet varmasti hyvä emäntä. Toivottavasti juhlat menevät hyvin!
Olen "vain" laktovege, joka ei syö hunajaa, karmiinia, liivatetta, mehiläisvahaa, eläinperäistä juoksutetta jne., enkä todellakaan söisi ruokaa, joka on grillattu tai kypsennetty samalla alustalla yhtä aikaa kuin jokin lihatuote (tai muu elintarvike, jota en syö). Vaikka esim. kasvisvartaat grillattaisiin ensin, en söisi niitä, jos ritilöitä yms. ei olisi pesty perinpohjaisesti ennen ruoanlaittoa. Ja kyllä tämä on mulle tarkkaa touhua.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 01:02"]Olen "vain" laktovege, joka ei syö hunajaa, karmiinia, liivatetta, mehiläisvahaa, eläinperäistä juoksutetta jne., enkä todellakaan söisi ruokaa, joka on grillattu tai kypsennetty samalla alustalla yhtä aikaa kuin jokin lihatuote (tai muu elintarvike, jota en syö). Vaikka esim. kasvisvartaat grillattaisiin ensin, en söisi niitä, jos ritilöitä yms. ei olisi pesty perinpohjaisesti ennen ruoanlaittoa. Ja kyllä tämä on mulle tarkkaa touhua.
[/quote]
Ymmärrän vegaanisuuden mutta kiihkoilua en. Jos ei kelpaa eri puolilla grillattu niin ehkä sun kannattais syödä vain ja ainoastaan kotona
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 01:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 01:02"]Olen "vain" laktovege, joka ei syö hunajaa, karmiinia, liivatetta, mehiläisvahaa, eläinperäistä juoksutetta jne., enkä todellakaan söisi ruokaa, joka on grillattu tai kypsennetty samalla alustalla yhtä aikaa kuin jokin lihatuote (tai muu elintarvike, jota en syö). Vaikka esim. kasvisvartaat grillattaisiin ensin, en söisi niitä, jos ritilöitä yms. ei olisi pesty perinpohjaisesti ennen ruoanlaittoa. Ja kyllä tämä on mulle tarkkaa touhua. [/quote] Ymmärrän vegaanisuuden mutta kiihkoilua en. Jos ei kelpaa eri puolilla grillattu niin ehkä sun kannattais syödä vain ja ainoastaan kotona
[/quote]
Onneksi mulla on läheisiä, joilla on ihan älyä päässä näissä asioissa. En ole kiihkoilija, vaikka en halua syödä kasvisruokaa, joka on esim. paistettu samalla pannulla lihan kanssa. Ei ole sentään kellään vielä ollut niin tiukkaa taloudellisesti, etteikö olisi voinut pitää hellaa päällä vähän kauemmin tai järjestää eri astioita/ruoanlaittovälineitä kasvis- ja liharuoalle. En söisi lihakeittoakaan, josta olen nyppinyt ensin lihanpalat pois.
Marigoldilla on hyviä vegaanisia ja luomuja kasvisliemikuuttioita ja -jauheita. Itse tykkään käyttää noita jauheita, jotenkin kätevämpiä mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:14"]
Nyt kun täällä on vegaaneja niin kysyn samalla, eli voiko tofua ja kanaa grillata grillissä samaan aikaan? Entä jos tofuun menee rasvaa kanasta? Sama pätee kasvisvartaisiin eli jos niihin menee rasvaa kanasta niin voiko vegaani silti niitä syödä?
[/quote]
Kiva kun mietit tällaisia asioita, moni ei nimittäin mieti!
Itse en ole vegaani vaan lacto-ovo ja toiveeni on, ettei tofuja yms grillattaisi samoissa liharasvoissa kuin kanat ja muut. Omalla porukalla ollaan ratkaistu ongelma niin, että ekaks grillataan veget ja sitten vasta lihat.