Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko synnytyksessä pakko olla ilman liivejä?

Vierailija
23.01.2022 |

LA lähestyy ja oon yhtäkkiä aivan kauhuissani siitä, joudunko ottamaan synnärillä rintaliviit pois. Siskoni kertoi, että hänen kahdessa synnytyksessään kätilö on käskenyt ottaa liivit pois, ilman mitään perusteluja joten lieneekö tämä joku yleinen sääntö...

Omat jo ennestään suuret rintani ovat kasvaneet aivan valtaviksi raskauden aikana, olen joutunut tilaamaan jostain erikoisliikkeistä isoimmat mahdolliset rintaliivit jotta nämä utareet pysyisivät aisoissa. Toivomme mieheni kanssa aktiivista synnytystä, jossa voisin liikkua paljon puolison tukemana mutta tuntuu aivan hirveän epämukavalta se ajatus, että joutuisin tekemään sen rinnat hyllyen jonkun sairaalakaavun alla. Raskausmahanikin on pituuteeni nähden todella iso, joten sekin lisää epämukavuutta. Voi luoja nyt alkaa taas itkettää miksen voi olla pienirintainen, siro odottaja.

Tiedän suhtautuvani asiaan varmaan turhan dramaattisesti, mutta tiedän että olo ilman liivejä tulee olemaan sietämätöntä kun se on jo nyt aivan kauheaa. Arvatkaa kuinka paljon kaduttaa, että pari vuotta sitten annoin lääkärin ylipuhua minut odottamaan rintojen pienennysleikkausta siihen, että lapset on tehty... Huoh!

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pakoteta riisumaan yhtään enempää kuin on tarvis. Saat olla vaikka kruunu päässä. Mutta voin vakuuttaa, ettei synnyttäessä juurikaan kaipaa sen enempää vaatetusta kuin vauvaa alulle pannessakaan.

Vierailija
22/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi laitetaan mahdollisimman nopeasti synnytyksen jälkeen imemään rintaa jotta maito alkaisi nousta mahdollisimman nopeasti, myös sektiossa heti toimenpiteen jälkeen vauva tuotiin heräämään imemään rintaa ja vietiin sen jälkeen pois siksi aikaa että pääsin itse heräämöstä pois tunnon palattua. Lisäksi se verinen likainen vauvahan laitetaan myös iho kontaktiin, eikö ole kivempi sujauttaa se vauva sinne rinnan päälle kaavun alle suoraan ihoa vasten eikä rintaliivejä vasten ja samalla liata niitä? Joten joutuisit varmaan jopa imetysliivit poistamaan synnytyssalissa ja kuka niitä haluaa sulle sieltä kannella? Sen jälkeen kun lapsi on pesty ja itse olet puhdistautunut voit laittaa imetysliivit, normi liiveillä sinun turha sinne lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaala-kaapu päällä synnytettiin, mutta ei ole mitään muistikuvaa rintaliiveistä. Synnytyksen jälkeen vauvaa imetään suoraan, joten varmaan pitäisi olla sitten imetysliivit valmiina. Minä halusin käyttää sairaalassa omia sukkia ja se ainakin oli ok. En usko että kukaan kieltää, jos ehdottomasti haluat rintaliivejä pitää. Alushousujakin sai pitää päällään ponnistusvaiheeseen saakka.

Sama. Muistan kaavun, mutten todellakaan rintaliivejä tai liivittömyyttä. Kävin sairaalassa suihkussakin siinä odotellessa. Kätilön ohjeesta. Eka synnytys, niin kesti kauan. Olisinko sen jälkeen halunnut vielä liivit päälle?

Vierailija
24/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sellaiset vaaleat, niin voit salaa laittaa ne vessassa eikä ne näy läpi saikkutakista. Voit pitää myös pikkareita, mutta ne on oltava tällaista halkio mallia:

https://antishop.fi/shop/alushousut-halkiolla-ev2901

Vierailija
25/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mitään havaintoa liiveistä kahdesta synnytyksestä. Jostain syystä tommonen asia ei tule mieleen siellä sairaalassa.

Vierailija
26/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman silmälaseja on ainakin yritetty laittaa synnyttämään. Siihen ei tarvitse suostua!

Vierailija
27/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä kans isot rinnat enkä mielelläni ole ilman liivejä kuin nukkuessani. Synnytyksessä liivejä ei kuitenkaan ollut, ja olishan ne sotkeutuneet kun vauva laitettiin rinnalle heti synnytyksen jälkeen. Tee ap kuten haluat mutta ehkä parempi ottaa ne pois ennen ponnistusvaihetta, on sitten kivempi ottaa vauva lähelle. Ponnistusvaiheeseen asti voit liikkua ihan vapaasti.

Vierailija
28/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, en yhtään muista mitä mulla oli päällä synnytyksessä. Ei varmaan paljon mitään, kun välillä olin ammeessakin? Koko homma kesti 1,5 vuorokautta, josta suurin osa synnytyssalissa.

Vierailija
29/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan tuo rintaliivittömyys johtua siitä, että liivit olisivat tiellä esim. epiduraalia laitettaessa? 🤔

Miten ihmeessä voisi olla? Epiduraali laitetaan alaselkään, eikä mulla siellä kyllä rintaliivit ole millään muotoa..

Vierailija
30/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä kans isot rinnat enkä mielelläni ole ilman liivejä kuin nukkuessani. Synnytyksessä liivejä ei kuitenkaan ollut, ja olishan ne sotkeutuneet kun vauva laitettiin rinnalle heti synnytyksen jälkeen. Tee ap kuten haluat mutta ehkä parempi ottaa ne pois ennen ponnistusvaihetta, on sitten kivempi ottaa vauva lähelle. Ponnistusvaiheeseen asti voit liikkua ihan vapaasti.

OT

Tätä mä olen nauranut joka  kerta, kun synnyttämässä olen käynyt. Voit liikkua ihan vapaasti... MUTTA kun on epiduraalipiuha (avattu yhteys etukäteen, kun kiireessä ei kerkee), ehkä ilokaasu, on tippa, on vauvamonitori ja tökkeli huuhaassa vauvan päässä kiinni jne.

Siinä sitten valtoimenas liikuskelet ja vapautuneesti myös. Pääsin sängyn viereen seisomaan ja kiroten kampesin takasin. Jäätävä ahdistus.

Vierailija
31/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä teet kuten parhaaksi katsot. Asiasta varmaan voit jutella sitten mahdollisessa keskustelussa kätilön kanssa. En tiedä onko semmoisia enää, kun suunnitellaan synnytystä ja kuunnellaan asiakkaan toiveita ja kirjataan ylös.

Ehkä kätilö silloin kertoo tuon rinsikoiden haitat ja hyödyt.

Vierailija
32/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä vauvaa pakko ottaa rintakehälle heti?

Vierailija
33/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT

Tätä mä olen nauranut joka  kerta, kun synnyttämässä olen käynyt. Voit liikkua ihan vapaasti... MUTTA kun on epiduraalipiuha (avattu yhteys etukäteen, kun kiireessä ei kerkee), ehkä ilokaasu, on tippa, on vauvamonitori ja tökkeli huuhaassa vauvan päässä kiinni jne.

Siinä sitten valtoimenas liikuskelet ja vapautuneesti myös. Pääsin sängyn viereen seisomaan ja kiroten kampesin takasin. Jäätävä ahdistus.

Tuo, ja itse en ainakin olin niin kipeä että kykenin lähinnä makaamaan kippurassa kyljelläni sinne asti, että epiduraali alkoi vihdoin vaikuttaa. Ja sittenpä menikin alle vartti siihen, että lapsi oli ulkona, että ei siinä hirveästi liikuskeltu... 😁

Vierailija
34/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä se vaan Los Angeles lähestyy 😂😂😂😂 vitsi mikä tollo.

Vierailija
35/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sitä vauvaa pakko ottaa rintakehälle heti?

Minun kohdallani vauva oli hyvän tovin alavatsallani, että napanuora sai sykkiä loppuun asti. Sitten vasta nostettiin hetkeksi rinnalle, ja tikkauksen ajan vauva oli isänsä sylissä.

Vierailija
36/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan tuo rintaliivittömyys johtua siitä, että liivit olisivat tiellä esim. epiduraalia laitettaessa? 🤔

Ei voisi, epiduraalitila ei ole lähellä rintaliivien takaosaa vaan alaselässä.

Vierailija
37/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa toiveena pitää liivejä, koska sama ongelma kuin ap:lla. Laitoin imetysliivit valmiiksi päälle ja oli synnytystä hoitaneelle kätilölle ok. Vuoron vaihtumisen jälkeen sain toiselta (kiukkuiselta) kätilöltä kuulla liivien olevan "kätilön painajainen" kun joutui piuhoja irroittaessa pujottamaan niitä liivien alta. Luulisi, että tuossa työssä pahempiakin painajaistilanteita, kuin yhdet rintaliivit. Silloin juuri synnyttäneenä väsyneenä ja hormonihuuruissa tuo tokaisu sai minut tuntemaan oloni maailman huonoimmaksi äidiksi. Nyt vuosia myöhemmin lähinnä huvittaa.

Ihan menisin oman fiiliksen mukaan ja keskustelisin asiasta hoitavan synnytystä hoitavan kätilön kanssa ja toivoisin, että kohdalle sattuu asian ymmärtävä kätilö.

Vierailija
38/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla ilman. Voit myös pyytää perustelut jokaiselle kätilön ehdotukselle. Kätilö tosiaan suosittelee, sinä potilaana päätät. Mitään ei saa tehdä ilman sinun suostumustasi.

Paitsi hätätilanteessa jos äidin tai vauvan henki tai vammautuminen on kyseessä.

Väärin. Myöskään hätätapauksessa ei tehdä asioita ilman potilaan suostumusta. Potilas saa kieltäytyä kaikesta hoidosta, myös siitä hoidosta, joka pelastaa elämän.

Vierailija
39/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaala-kaapu päällä synnytettiin, mutta ei ole mitään muistikuvaa rintaliiveistä. Synnytyksen jälkeen vauvaa imetään suoraan, joten varmaan pitäisi olla sitten imetysliivit valmiina. Minä halusin käyttää sairaalassa omia sukkia ja se ainakin oli ok. En usko että kukaan kieltää, jos ehdottomasti haluat rintaliivejä pitää. Alushousujakin sai pitää päällään ponnistusvaiheeseen saakka.

Sairaalassa saa muutenkin käyttää omia vaatteita, jos haluaa. Se kaapu laitetaan tosiaan vasta synnytyssalissa päälle. Varmaan saa olla lähemmäs ponnistusvaihetta omissa vaatteissa, enkä ymmärrä miksi ei saisi liivejä käyttää sen kaavunkaan alla, jos siltä tuntuu. Alushousut oli minullakin jalassa ihan viimeiseen saakka, eikä kukaan niitä käskenyt riisumaan. Ei olis kyllä haitannut olla ilmankaan.

Vierailija
40/60 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko liian villi idea kysyä kätilöltä, että miksi niitä ei saa pitää? Toiseksi sinulla on lain mukaan oikeus kieltäytyä  hoidosta, eli voit kieltäytyä sellaisesta, joka vaatii rintaliivien pois ottamista, jos ei ole kyse jostakin vakavasta. Muistaakseni sydänfilmiä ottaessa sai olla liivit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän