Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh, mistä kaikesta olet joutunut luopumaan?

Vierailija
23.01.2022 |

Haen vertaistukea ja haluaisin kuulla mistä kaikesta olet joutunut luopumaan, mikä on lähipiirillesi normaalia elämää ja elintasoa sen vuoksi että elätät yksin lapsia.

Minulla on korkeakoulututkinto, asun pääkaupunkiseudulla ja nettopalkka on 1900€. Lisäksi saan elatustukea minimimäärän ja lapsilisät yh korotuksella sekä asumistukea noin satasen. Auto on välttämätön työn vuoksi. Vuokraan ja vesimaksuihin menee yli tonni kuukaudessa. Asutaan todella pienessä alle 60neliötä kolmiossa. Omaan ei ole varaa. Ei ole yhtään lainoja tai osamaksuja.

Itse olen joutunut luopumaan/tietoisesti vältän koska ei ole varaa:

- matkustelu
- ystävien kanssa illanistujaiset
- kampaamokäynnit en myöskään harrasta irtoripsiä tai kynsien laittoa
- hiustenhoitotuotteet shampoota lukuunottamatta
- kirpputorilta ostetaan vaatteet (koskaan en ole saanut kavereilta/sukulaisilta vaatekasseja)
- kaupasta halvinta ruokaa mutta yritys syödä terveellisesti, lapset saa punalaputettuja liha tuotteita, itse olen siirtynyt kasvispainotteiseen ruokaan koska on edullisempaa
- en tupakoi tai käytä alkoholia (en ole koskaan)
- lapsilla yksi edullinen harrastus
- ei juuri käydä koskaan missään, kesälomalla huvipuistossa ja uimarannoilla

Ei aineellinen pääoma mistä joutunut luopumaan:

- usko siihen että lasten tulevaisuus olisi parempi
- sopivanlainen kumppani jolla myös korkeakoulututkinto ja samoja elämänarvoja
- luottamus että yhteiskunta ja lähipiiri välittää
- en jaksa enää kuunnella muiden omakotitalon rakennusprojekteja tai yksityisen lastenvahdin ostamista että pääsee miehen kanssa kylpylälomalle tai miten aletaan suunnittelemaan mökkiprojektia ja seuraavaa ulkomaan matkaa

Tässä yhteiskunnassa raha ratkaisee. Se määrittää elintason ja sosiaalisen statuksen, jotka vaikuttavat ihan kaikkeen.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko yllätyksenä tuli, että omilla valinnoilla on merkitystä elämään?

Vierailija
2/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vain omilla valinnoilla ei ole merkitystä elämään joten turha tulla vittuilemaan kultalusikka suussa syntynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta

Vierailija
4/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina vain omilla valinnoilla ei ole merkitystä elämään joten turha tulla vittuilemaan kultalusikka suussa syntynyt

Ihan on itse pitänyt opiskella ja työpaikkansa etsiä. Ihan itse on pitänyt parisuhteensa etsiä ja siitä huolehtia. Ja ihan itse on pitänyt lapset tehdä ja heistä huolehtia. 

Sairastumiselle ei välttämättä voi kovin paljon, mutta moni muu asian on enemmän omissa kuin yhteiskunnan käsissä.

Vierailija
5/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman elämänsä seppä kirjoitti:

Miten yksinhuoltajuus on oma valinta?

Vierailija
6/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole joutunut luopumaan mistään, minkä koen itselleni mieluisaksi tai tärkeäksi. Toki olen tietoisesti hankkinut lapset yksin eli itsellisesti hedelmöityshoidoilla. Lapsia siis kaksi nyt ja kolmas tulossa.

Tein ennen lapsia paljon töitä, joten vanhempainpäivärahanikin on 3000e, joka mahdollistaa hyvän arjen meille. Vuokralla asutaan, koska opiskelen nyt kaupungissa, jonne ei olla jäämässä. Vuoden päästä tarkoitus muuttaa takaisin kotikaupunkiini ja talon rakennus aloitetaan, kun valmistun. Opiskelen alaa, jolla paljon töitä ja palkka riittävä minulle.

Matkustella ei nyt toki, mutta normioloissa ollaan se 2 viikkoa etelässä vuodessa ja lisäksi risteily. Suomessa sitten peruslastenhuvitukset, kylpylät ja hoplopit yms. käydään kerran viikossa jossain.

Lapsilla on harrastuksia ja yhdessä ulkoillaan paljon. Nyt talvella luistelu, hiihto, pulkkailu ja laskettelu. Lapsille hyvät vaatteet ja tarvittavat varusteet löytyy.

Ravintoloissa käydään kerran viikossa ja muuten tehdään kotiruokaa. Ruokaan ja taloustavaroihin menee mitä menee.

Auto on, mutta sukulaisen käytössä, kun itsellä ei tarvetta tällä hetkellä. Asutaan keskustassa ja lähellä kaikkea. Autosta ei siis minulle tule kuluja.

Kampaajalla käyn ehkä 2-3 kertaa vuodessa, muuten ei itseni ehostamiseen mene lainkaan rahaa. Ei ole minun juttu, en edes meikkaa ja omat vaatteeni siskojen vanhoja, kun en itse välitä omien vaatteiden shoppailusta. Päihteitä ei meilläkään käytetä eikä ns. viihteellä käydä, kun en välitä.

Lastentahtista arkea elän ja lapsiin pääasiassa kaiken rahan käytän, osa toki säästetään talon rakennukseen.

Olen saanut kaiken mitä olen halunnut, joten en minä ainakaan mistään ole joutunut yksinhuoltajuuden takia luopumaan.

Vierailija
7/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: tuohan on ekologisempi elämäntapa ja siihen kannustetaan muitakin. Omille lapsillehan tämä pallo jätetään enkä ainakaan minä halua olla pahentamassa asioita omalla kulutuskäytökselläni.

Omat lapseni oppivat luoviksi ja heille kasvoi ilmeisen hyvä itsetunto, vaikkeivät päässet Thaimaaseen tai Dubaihin kuten luokkakaverit tai päällä ollut kalleinta, jota rahalla saa. He yhdistivät jo pahimpina teiniaikoinaan kirpparivaatteita uusiin vaatteisiin. Molemmat lainasivat kirjastosta etenkin pukeutumisen historiaa koskevia kirjoja.

Omat lapseni ovat nyt nuoria opiskelijoita ja heille ei opiskelijaelämän rahan vähyys tullut minään yllätyksenä. Ovat tyytyväisiä kun saivat oppia kotona laittamaan edullista ruokaa.

Heistä on kasvanut ihan täyspäisiä. Nyt kun ovat aikuisia niin kritisoivat Dubaihin matkustamista ja ovat muutenkin ihmisoikeuksia tiedostavia.

Pahimman trauman lapsilleen aiheuttaa sillä, että riitelee exän kanssa ja haukkuu häntä lapsilleen. Erotessa pitäisi pyrkiä muistamaan, että ex on joka tapauksessa lapsen toinen vanhempi. Eihän lapsi halua välttämättä erota vanhemmastaan. Kuitenkin sen että voi viettää edes välillä aikaa toisen vanhemman kanssa on tärkeää jos toinen vanhempi ei ole lapselle vaaraksi.

Vierailija
8/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh saa tukia 5500e/kk + elarit. Älkää pummit valittako.

Vierailija
9/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yksinhuoltajuus on oma valinta?

Usein yksinhuoltaja on itse eronsa vireille pistänyt.

Vierailija
10/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu, oma makuuhuone (nukun olohuoneessa), kampaamokäynnit, omat harrastukset, auto.

Vierailija
11/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina pitää vertailla eikä ole rahaa siihen ja siihen. Elää sen mukaan mihinkä varat riittää. Harvat täällä matkustelua harrastaa. En tunne kuin muutaman jotka ennen koronaa matkusteli monta kertaa vuodessa jonnekkin. Jotkut kävi satunnaisesti ja suurin osa ei ollenkaan ja oli kokeillut kerran pari joskus. Me olemme viimeisessä ryhmässä. Olisi varaa mutta ei kiinnosta. 

Vierailija
12/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh saa tukia 5500e/kk + elarit. Älkää pummit valittako.

Ihmetyttää nuo tyypit, jotka kadehtivat vaikeavammaisten lasten vanhempia.

Vierailija
13/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaakirkko jakaa ilmaista ruokaa Annankatu ja Roballa lähetys seurakunta hellarien. Ikävä puoli on se että ne just varastelee lähiöissä. Vie viherkasvit ruuat kaapista älkää päästäkää asuntoonne. Ne on avutusruokia.

Vierailija
14/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan jos koulukaverit järjestää raiskausjuttuja tai pilaa elämän tai joku ryöstää niinku ammattivarkaat tekee. Huijaa vaikka sua.

Vierailija
15/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sinulla kaksi lasta vai kuinka monta?

Vierailija
16/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole luopunut mistään. Paitsi siitä etten voi vaan kävellä ovesta ulos ja lähteä viettämään lomaa jonnekin.

Vierailija
17/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina pitää vertailla eikä ole rahaa siihen ja siihen. Elää sen mukaan mihinkä varat riittää. Harvat täällä matkustelua harrastaa. En tunne kuin muutaman jotka ennen koronaa matkusteli monta kertaa vuodessa jonnekkin. Jotkut kävi satunnaisesti ja suurin osa ei ollenkaan ja oli kokeillut kerran pari joskus. Me olemme viimeisessä ryhmässä. Olisi varaa mutta ei kiinnosta. [/

Tämä liittyy siihen että onko ystäväpiirin kanssa enää mitään yhteistä. Onko yhteisiä keskustelunaiheita tai pystyykö osallistumaan illallisiin joissa kukin osallistuu osaltaan budjettiin ym. Taloudellinen tilanne vaikuttaa enemmän tälläisiin arkipäiväisiinkin asioihin kuin mistä keskustellaan.

Ap

Vierailija
18/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko sinulla kaksi lasta vai kuinka monta?[/

Kaksi. Kouluiässä. Toinen kohta teini.

Ap

Vierailija
19/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä avaa somea niin et edes tiedä että olet noista listaamistasi asioista joutunut "luopumaan". Matkustelu, merkkituotteet, kauneustrendit... ne on sitä pintaliitoelämää mitä somessa mainostetaan. Kävin ekan kerran ulkomailla 20-vuotiaana, senkin jälkeen vain muutaman kerran enkä mielestäni ole jäänyt mistään paitsi. Kivan ulkonäön saa pitkälti melkein ilmaiseksi kun syö terveellisesti ja harrastaa liikuntaa.

Vierailija
20/68 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää syömään. kirjoitti:

Vapaakirkko jakaa ilmaista ruokaa Annankatu ja Roballa lähetys seurakunta hellarien. Ikävä puoli on se että ne just varastelee lähiöissä. Vie viherkasvit ruuat kaapista älkää päästäkää asuntoonne. Ne on avutusruokia.

En koe että tämä olisi minua ja perhettäni varten. Jos on niin silloin yhteiskunta on vielä enemmän epäoikeudenmukainen naisvaltaisten alojen palkkojen suhteen jos Korkeakoulutettuna joutuu velattomana ruokajonoon.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan