Omakotitaloasuminen stressaa?
Muutettiin puolison kanssa noin pari kuukautta sitten omakotitaloon. Olimme haaveilleet omakotitalosta pitkään, jotta saisimme omaa rauhaa ja tilaa. No, omaa rauhaa ja tilaa maalaiskylässä kyllä riittää, mutta omakotitalo kyllä aiheuttaa jo nyt harmaita hiuksia.
Meillä on parin kuukauden aikana tapahtunut kaksi pientä vesivuotoa teknisessä tilassa, jotka on saatu nopeasti ja asiallisesti korjattua. Noista jäi kuitenkin hirveä stressi, jonka seurauksena nyt kuuntelee jokaista pientä normaalia ja hiljaistakin lorausta ja surinaa kauhulla ja pelkää että tapahtuu jotain katastrofaalista. Kokoajan pelottaa, että kotiin tullessa lattiat lainehtii tai jotain muuta vastaavaa ja kaikki rahat palaa korjauksiin tai täytyy ottaa lisää velkaa...
Tottuukohan tähän ikinä ja onko tämä vain alkuvaiheen jännitystä? Tuntuu ettei kotona voi ottaa rennosti, vaan kokoajan täytyy olla valppaana tutkimassa ja kuulostelemassa eri paikkoja.
Muilla samanlaisia fiiliksiä? Millon pääsitte tuosta "yli" ja osasitte ottaa rennosti?
Kai siinä vain aikansa kestää, että taloon alkaa "luottamaan"... Onneksi sentään puolisoni osaa ottaa nämä asiat rennosti ja ajatella järkevästi panikoinnin sijaan.
Kommentit (95)
Mieti, maaseuduilla asuu vanhija ihmisiä omakotitaloissa. Kotoa ei voi pois muuttaa. Pikkuhiljaa paikat lahoavat.
Me asutaan 10 v vanhassa omakotitalossa. Rakennettiin lisä-äänieristys tekovaiheessa. Ylimmässä kertoksessa.
Sitä voi murehtia omakotitalossa, jos ei osaa mitään tehdä. Me, jotka ei osata, asutaan kerrostalossa
Kai taloon ennen kauppaa tehtiin jonkinlainen kuntotutkimus, niitä yleensä selviää rakenteiden ja putkien kunto/ vaihtoaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui stressi ok-taloon muuton myötä. Tässä kun on ihan itsestä kiinni, mitä "katastrofeja" voi sattua. Jos lentää kekäle latyialankkujen väliin ja talo palaa -oma vika. Jos putket pettää ja muutama neliö rossia kastuu -oma vika (paitsi, että tämä menisi kyllä putkimiehen kontolle), jne.
Meillä toki on todella vähän talotekniikkaa, joka sekin on kaikki uusittu viimeisen viiden vuoden sisällä. Isoimmat vesivahinkoriskin aiheuttajat ovat kellarissa, ja putket suojaputkien sisällä, joista vesi valuu kellariin, jos nyt muoviputki sattuisi rikkumaan.
Sähköt niinikään uusittu.Jos jostain haluaisi stressata, tulisijoista varmaan voisi, mutta niistäkin 80 % on uusia ja piiput ovat näkyvillä koko matkalla välikaton läpivientejä lukuunottamatta, eli mahdolliset halkeamat pitäisi huomata ennen kuin vahinko sattuu.
Omalla kohdalla mielenrauhan taustalla on se, että talossa kaikki on ns. näkyvillä. Mitään ei ole piilossa seinien sisällä tai lattian alla, paitsi vesiputket, jotka siis itse vedetty ja luotettava ammattilainen kytkenyt. Ei ole mitään edellisten omistajien sykerröksiä missään, ja materiaalit sekä rakennustapa sellaiset, ettei mitään isoa vahinkoa tapahdu, vaikka vettä jonnekin sille kuulumattomaan paikkaan päätyisikin. Muoviton rakenne kuivuu.
Nurja puoli on sitten se, että palaisihan tämä kuin soihtu, jos huono tuuri kävisi, mutten minä siitä osaa stressiä ottaa, että pidemmäksi aikaa kotoa lähtiessä nypitään pistokkeet irti rasioista, eikä uuneja jätetä valvomatta palamaan.
Normaaleista ylläpitotöistä en stressaa. Niitä ei lopulta ihan hirveästi ole. Rännien putsaus (mies hoitaa), nuohous (ammattilainen tekee kerran vuodessa), likakaivon tyhjennys (ammattilainen tekee), vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän (kylppärin lattialämmitys) ilmaus n. kerran vuodessa, ikkunoiden huoltokittaus ja -maalaus (ajankohtainen ehkä joskus 15-20 vuoden kuluttua, koska ikkunat on hiljattain kunnostettu), ulkovuorin uusiminen on edessä lähivuosina, ja kun se on tehty, huoltomaalaus tarvitaan ehkä n. 20 vuoden kuluttua...
Pihatyöt on ihan hyvää hyötyliikuntaa, ei mikään valtava stressin aihe. Nurmikkoa ajellessa voi kuunnella äänikirjoja, kukkapenkki tarvitsee kitkeä pari kertaa kesässä, traktori on, jolla mies tekee lumityöt, pensaiden ja puiden leikkaaminen on tunnin parin homma kerran talvessa.
Huoletontahan tämä on taloyhtiöasumiseen verrattuna. Siellä et päätä itse muusta kuin sisäseinien väristä, kärjistetysti, ja naapurin juoppo voi sammua suihkussa lattiakaivon päälle ja aiheuttaa vesivahingon koko rappuun, etkä voi siihenkään vaikuttaa mitenkään. Oma tupa, oma lupa, kaikkein stressittömin vaihtoehto.
Minua aina huvittaa monet kommentit tuosta likakaivon tyhjennyksestä.
Suurin osa okt sijaitsee ihan kunnallisen vesi ja viemärisysteemien alueella.
On meilläkin kakkosasunto, johon vesi tulee omasta porakaivosta ja sisällä on kompostoiva käymälä, koska ei sinne korpeenkaan kukaan ole likavaivontyhjentää hankkinut.
Tällä foorumilla ilm useimmat asuvat jossain huitsin nevadassa,.Minulla menee tontin ohi kunnan vesi ja viemäri. Enkä ole niihin liittynyt. Omasta porakaivosta vesi tulee käytännössä ilmaiseksi. Lokakaivon tilaus on helppo tilata netistä pari kertaa vuodessa. Koko vuoden aikana menee ehkä 200-300 € veteen ja jäteveteen rahaa. Erittäin edullinen ja toimiva juttu.
Näin on sinulla, mutta silti suurin osa taloista on kunnallistekniikan piirissä. Loka-autoa olisi ihan mahdoton saada tiettömän taipaleen taakse, jolloin kuivakäymälät on ainoa vaihtoehto.
Monissa kunnissa on jopa pakko liittyä kunnalistekniikkaan, jos liittymät ovat lähellä.
Mua huvittaa näissä keskuteluissa aina sama toistuva kaava, jossa omakotitalot ja kesämökit on pelkkiä työleirejä ja kerrostaloissa asuminen pelkkää auvoista löhöilyä, jossa ei koskaan rempata mitään.
Ihan taas kerran muistutuksena: kerrostaloissa on ihan tasan samat rempat, kuin omakotitaloissakin, ne vaan maksetaan suoraan yhtiö- ja rahoitusvastikkeissa. Ihan yhtälailla se omakotiasuja voi antaa ne rempat ammattilaisten tehtäväksi. Ei omakotitalossakaan tarvi tehdä yhtään mitään itse jos ei halua. Kaikille tehtäville löytyy kyllä ammattilaiset tekemään, jos ei itse halua, osaa tai kerkiä.
Itseasiassa kerrostaloissa remppaa on usein paljon enemmän, kuin omakotitaloissa, koska niissä on paljon sellaista tekniikkaa, jota ei omakotitaloissa välttämättä ole. Ja sitten ne remonttien hinnat. Kun omakotitalossa tehdään putkiremppa, se kestää muutamia päiviä ja maksaa muutamia tuhansia. Kun kerrostalossa tehdään putkiremppa, maksaa se halvimmillaankin kymmeniätuhansia ja kestää kuukausia ja hajoittaa pään, jos meinaat sen rempan keskellä asua.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi näissä keskusteluissa unohtuu usein sijainti ja liikkuminen. Kerrostalot sijaitsevat usein hyvien yhteyksien varrella ja on mahdollista elää ilman autoa/vain yhden auton kanssa. Omakotitalot ovat usein sen verran syrjemmällä, että autoa tarvitaan. Liikkumisen kulut pitää ehdottomasti laskea mukaan.
Tämä se on jännä, että aina pitää jonkun tulla jankkaamaan auton käytöstä. Omakotitaloja ei tosiaan ole ihan keskustassa (paitsi pienillä paikkakunnilla), mutta kun ei kaikkien elämäkään ole siellä keskustassa. Jos on vaikka töitten takia pakko pitää autoa niin halvempaa se omakotitalossa on, keskustassa pysäköinti maksaa maltaita. Omakotitaloalueilla on usein koulut, päiväkodit, lähikaupat ym. lähiseuduilla ja bussillakin pääsee. En tunne ketään, joka olisi ostanut auton siksi, että muuttaa omakotitaloon. Eri asia sitten maaseudulla, mutta maaseutu vs kaupunki on sitten jo toinen keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi näissä keskusteluissa unohtuu usein sijainti ja liikkuminen. Kerrostalot sijaitsevat usein hyvien yhteyksien varrella ja on mahdollista elää ilman autoa/vain yhden auton kanssa. Omakotitalot ovat usein sen verran syrjemmällä, että autoa tarvitaan. Liikkumisen kulut pitää ehdottomasti laskea mukaan.
Moni tarvii auton työnsä ja harrastustensa vuoksi ja kerrostalossa auton pitäminen voi olla varsinainen riesä, jos taloyhtiöllä ei ole riittävästi paikoitustilaa ja autoa joutuu pitämään kadulla tms. Toisinpäin taas voi joutua maksamaan taloyhtiön pysäköinnistä aiheutuvia kuluja, vaikka itse ei edes omista autoa.
Olen asunut lähemmäs 30 v omakotitalossa, josta 15 v yksin (olen siis nainen). En minä mistään remonteista stressaa, itse olen tehnyt ne mitä olen osannut ja jaksanut, loput teettänyt.
Stressiä vähentää se, että tuntee talon, sen ominaisuudet ja talotekniset laitteet. Kun putsaa rännit niin katsoo myös katon läpi. Kun pesee ikkunat, tarkastaa tiivisteet ja hyttysverkot. Säännöllinen huolto ja ylläpito on avainsana. Minä olen opetellut kirjoittamaan kaikki ylös, eli milloin on viimeeksi nuohottu tai vaihdettu/pesty suodattimet ja seuraan myös sähkön- ja veden kulutusta. LVI-järjestelmät olivat itselleni hankalin oppia, mutta kysyin aina putkimiehiltä neuvoa ja mielellään he neuvoivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on jännä, että aina pitää jonkun tulla jankkaamaan auton käytöstä. Omakotitaloja ei tosiaan ole ihan keskustassa (paitsi pienillä paikkakunnilla), mutta kun ei kaikkien elämäkään ole siellä keskustassa. Jos on vaikka töitten takia pakko pitää autoa niin halvempaa se omakotitalossa on, keskustassa pysäköinti maksaa maltaita. Omakotitaloalueilla on usein koulut, päiväkodit, lähikaupat ym. lähiseuduilla ja bussillakin pääsee. En tunne ketään, joka olisi ostanut auton siksi, että muuttaa omakotitaloon. Eri asia sitten maaseudulla, mutta maaseutu vs kaupunki on sitten jo toinen keskustelu.
Itselläni on auto ja asun omakotitalossa, mutta ei olisi mikään ongelma kulkea julkisilla. Koululaisten kulkuaikoina bussit kulkee tontin vierestä ja varsinainen joukkoliikennepysäkki on noin 500m päässä. Aika monella julkisen liikenteen palvojalla unohtuu, että suomen kaupungeista ihan vain muutamassa ylipäätään on kelvollisesti toimiva joukkoliikenne.
Kun puhutaan asumisen kustannuksista, niin omakotitalossa ei ole yhtään sellaista kustannusta, mitä ei joutuisi myös maksamaan osakkeen vastikkeessa tai vuokrassa. Mutta osakeen vastikkeessa on sellaisia kuluja, jouita ei joudu omakotitalossa maksamaan tai saa ainakin itse päättää että ostaako palveluna vai tekeekö itse.
Vuotovahti veden tuloputkeen katkaisee vuodot, helppo mielenrauha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui stressi ok-taloon muuton myötä. Tässä kun on ihan itsestä kiinni, mitä "katastrofeja" voi sattua. Jos lentää kekäle latyialankkujen väliin ja talo palaa -oma vika. Jos putket pettää ja muutama neliö rossia kastuu -oma vika (paitsi, että tämä menisi kyllä putkimiehen kontolle), jne.
Meillä toki on todella vähän talotekniikkaa, joka sekin on kaikki uusittu viimeisen viiden vuoden sisällä. Isoimmat vesivahinkoriskin aiheuttajat ovat kellarissa, ja putket suojaputkien sisällä, joista vesi valuu kellariin, jos nyt muoviputki sattuisi rikkumaan.
Sähköt niinikään uusittu.Jos jostain haluaisi stressata, tulisijoista varmaan voisi, mutta niistäkin 80 % on uusia ja piiput ovat näkyvillä koko matkalla välikaton läpivientejä lukuunottamatta, eli mahdolliset halkeamat pitäisi huomata ennen kuin vahinko sattuu.
Omalla kohdalla mielenrauhan taustalla on se, että talossa kaikki on ns. näkyvillä. Mitään ei ole piilossa seinien sisällä tai lattian alla, paitsi vesiputket, jotka siis itse vedetty ja luotettava ammattilainen kytkenyt. Ei ole mitään edellisten omistajien sykerröksiä missään, ja materiaalit sekä rakennustapa sellaiset, ettei mitään isoa vahinkoa tapahdu, vaikka vettä jonnekin sille kuulumattomaan paikkaan päätyisikin. Muoviton rakenne kuivuu.
Nurja puoli on sitten se, että palaisihan tämä kuin soihtu, jos huono tuuri kävisi, mutten minä siitä osaa stressiä ottaa, että pidemmäksi aikaa kotoa lähtiessä nypitään pistokkeet irti rasioista, eikä uuneja jätetä valvomatta palamaan.
Normaaleista ylläpitotöistä en stressaa. Niitä ei lopulta ihan hirveästi ole. Rännien putsaus (mies hoitaa), nuohous (ammattilainen tekee kerran vuodessa), likakaivon tyhjennys (ammattilainen tekee), vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän (kylppärin lattialämmitys) ilmaus n. kerran vuodessa, ikkunoiden huoltokittaus ja -maalaus (ajankohtainen ehkä joskus 15-20 vuoden kuluttua, koska ikkunat on hiljattain kunnostettu), ulkovuorin uusiminen on edessä lähivuosina, ja kun se on tehty, huoltomaalaus tarvitaan ehkä n. 20 vuoden kuluttua...
Pihatyöt on ihan hyvää hyötyliikuntaa, ei mikään valtava stressin aihe. Nurmikkoa ajellessa voi kuunnella äänikirjoja, kukkapenkki tarvitsee kitkeä pari kertaa kesässä, traktori on, jolla mies tekee lumityöt, pensaiden ja puiden leikkaaminen on tunnin parin homma kerran talvessa.
Huoletontahan tämä on taloyhtiöasumiseen verrattuna. Siellä et päätä itse muusta kuin sisäseinien väristä, kärjistetysti, ja naapurin juoppo voi sammua suihkussa lattiakaivon päälle ja aiheuttaa vesivahingon koko rappuun, etkä voi siihenkään vaikuttaa mitenkään. Oma tupa, oma lupa, kaikkein stressittömin vaihtoehto.
On meilläkin kakkosasunto, johon vesi tulee omasta porakaivosta ja sisällä on kompostoiva käymälä, koska ei sinne korpeenkaan kukaan ole likavaivontyhjentää hankkinut.
Tällä foorumilla ilm useimmat asuvat jossain huitsin nevadassa,.Minulla menee tontin ohi kunnan vesi ja viemäri. Enkä ole niihin liittynyt. Omasta porakaivosta vesi tulee käytännössä ilmaiseksi. Lokakaivon tilaus on helppo tilata netistä pari kertaa vuodessa. Koko vuoden aikana menee ehkä 200-300 € veteen ja jäteveteen rahaa. Erittäin edullinen ja toimiva juttu.
Näin on sinulla, mutta silti suurin osa taloista on kunnallistekniikan piirissä. Loka-autoa olisi ihan mahdoton saada tiettömän taipaleen taakse, jolloin kuivakäymälät on ainoa vaihtoehto.
Monissa kunnissa on jopa pakko liittyä kunnalistekniikkaan, jos liittymät ovat lähellä.
Eihän käytännössä kukaan asu vakituisesti paikassa, jonne ei pääsisi autolla. Itsellä oma porakaivo ja omat sakokaivot. Sakokaivojen tyhjennys kerran vuoteen taisi viimeksi maksaa jotain 70€. Vesi maksaa sen mitä pumppu vie sähköä ja sen lisäksi itse joudun suodammaan veden, koska siinä on runsaasti rautaa. Suodatukseen käytetään suolaa ja sitä taitaa kulua noin satasella vuodessa. Eli vesikulut yhteensä noin pari satkua vuodessa. Edellisessä asunnossa kunnan vesi ja viemäri maksoi yli 600€ vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on auto ja asun omakotitalossa, mutta ei olisi mikään ongelma kulkea julkisilla. Koululaisten kulkuaikoina bussit kulkee tontin vierestä ja varsinainen joukkoliikennepysäkki on noin 500m päässä. Aika monella julkisen liikenteen palvojalla unohtuu, että suomen kaupungeista ihan vain muutamassa ylipäätään on kelvollisesti toimiva joukkoliikenne.
Tämä. Itse asun pikkukaupungissa omakotitalossa, ja itse asiassa taloni on lähempänä keskustaa, kuin yksikään kaupunkimme kerrostalolähiöistä. Itselläni toki auto on, mutta kaupunkialueella kuljen pääsääntöisesti pyörällä, se kun on pikkukaupungissa näppärin liikkumistapa, kun kaikki on lähellä. Alle viidessä minuutissa on käytännössä kaikki palvelut tavoitettavissa. Kyllähän tässäkin kaupungissa vuosikymmenet kaupungin sisäinen joukkoliikenne aikoinaan oli, mutta se lopetettiin jo kasarilla asiakkaiden puutteen vuoksi.
Itselläni ei tietenkään ole mitään joukkoliikennettä vastaan, mutta se vaan tarvii riittävän asiakaspohjan toimiakseen ja sitähän ei pienemmistä kaupungeista enää nykyään löydy.
Kyllä minä ymmärrän että alkuun stressaa, onhan se omakotitalo iso sijoitus ja joka tuutista kuulee kauhutarinoita mitä kaikkea voi sattua. Tietynlainen ostoskrapula. Itselläkin oli vähän semmoinen kun ostettiin eka oma asunto, rivarinpätkä. Että entäs jos tästä löytyykin jotain ja kaikki menee pieleen. Omakotitaloa me etsittiin niin pitkään ja hartaasti ja huolella, että se pieni ahdistus mikä näin isoon ostopäätökseen liittyy, on kyllä jäänyt helpotuksen varjoon. Iso stressi poistui elämästä, ei tarvitse enää elää sit ku-elämää vaan voi asettua aloilleen. Meille on aina ollut selvää, että omakotitalo on se missä halutaan lapsemme kasvattaa. Ei siis stressaa ja kaikki pienet vastoinkäymiset on otettu vastaan hymyssä suin ja kilpailtu siitä kumpi saa ruohonleikkuuvuoron :) Voihan se olla että tämä kuherruskuukausi joskus loppuu, mutta vielä ei loppua näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa kunnissa on jopa pakko liittyä kunnalistekniikkaan, jos liittymät ovat lähellä.Eihän käytännössä kukaan asu vakituisesti paikassa, jonne ei pääsisi autolla. Itsellä oma porakaivo ja omat sakokaivot. Sakokaivojen tyhjennys kerran vuoteen taisi viimeksi maksaa jotain 70€. Vesi maksaa sen mitä pumppu vie sähköä ja sen lisäksi itse joudun suodammaan veden, koska siinä on runsaasti rautaa. Suodatukseen käytetään suolaa ja sitä taitaa kulua noin satasella vuodessa. Eli vesikulut yhteensä noin pari satkua vuodessa. Edellisessä asunnossa kunnan vesi ja viemäri maksoi yli 600€ vuodessa.
Tämä on taas sinun kokemuksesi. Me asumme 9 kk/ vuosi saaressa, jossa asu useita kokonaan siellä asuvia. Talvella joidenkin pihaan pääsee autolla, mutta ei kaikkien pihaan.
Kesällä ei saaressa autoilla ollenkaan.
Sakokaivoja siellä ei ole kellään, silti on määräysten mukaiset vesi ja jätevesihuolto.
Minulla menee tontin ohi kunnan vesi ja viemäri. Enkä ole niihin liittynyt. Omasta porakaivosta vesi tulee käytännössä ilmaiseksi. Lokakaivon tilaus on helppo tilata netistä pari kertaa vuodessa. Koko vuoden aikana menee ehkä 200-300 € veteen ja jäteveteen rahaa. Erittäin edullinen ja toimiva juttu.