Omakotitaloasuminen stressaa?
Muutettiin puolison kanssa noin pari kuukautta sitten omakotitaloon. Olimme haaveilleet omakotitalosta pitkään, jotta saisimme omaa rauhaa ja tilaa. No, omaa rauhaa ja tilaa maalaiskylässä kyllä riittää, mutta omakotitalo kyllä aiheuttaa jo nyt harmaita hiuksia.
Meillä on parin kuukauden aikana tapahtunut kaksi pientä vesivuotoa teknisessä tilassa, jotka on saatu nopeasti ja asiallisesti korjattua. Noista jäi kuitenkin hirveä stressi, jonka seurauksena nyt kuuntelee jokaista pientä normaalia ja hiljaistakin lorausta ja surinaa kauhulla ja pelkää että tapahtuu jotain katastrofaalista. Kokoajan pelottaa, että kotiin tullessa lattiat lainehtii tai jotain muuta vastaavaa ja kaikki rahat palaa korjauksiin tai täytyy ottaa lisää velkaa...
Tottuukohan tähän ikinä ja onko tämä vain alkuvaiheen jännitystä? Tuntuu ettei kotona voi ottaa rennosti, vaan kokoajan täytyy olla valppaana tutkimassa ja kuulostelemassa eri paikkoja.
Muilla samanlaisia fiiliksiä? Millon pääsitte tuosta "yli" ja osasitte ottaa rennosti?
Kai siinä vain aikansa kestää, että taloon alkaa "luottamaan"... Onneksi sentään puolisoni osaa ottaa nämä asiat rennosti ja ajatella järkevästi panikoinnin sijaan.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa on ihan yhtä paljon vesivahinkojakin, mutta niiden saaminen kunnolla korjattavaksi on vaikeampaa. Suuri enemmistö ei yleensä halua makssa jonkun muun remonttia ja siten korjaukset tehdään yleensä näennäisesti ja tyyliin maalataan kosteusvaurio piiloon. Omassa talossa voi korjauttaa heti kun huomaa vian ja tehdä se oikeaoppisesti.
Kaiken kruunaa sitten se putkiremontti jossa osakkaat maksavat lähes puolet asunnon hinnasta uudelleen.
Meillä ainakin yhtiössä tuntuu siltä että kaikki pienemmätkin remontit toteutettaan kalliimman mukaan ja lestafirmoihin jotenkin mieltynyt hallituksen pj. teettää niillä tutkimusta ja kartoitusta vähän väliä ja milloin mistäkin. kaikki maksaa useamman tuhat euroa ja tuloksia ei edes osakkaille ole vissiin tarvis kertoa.
Onneksi ap ei asu maatilalla. Kun koko hommaa pyörittää ja olet lähdössä kesän ainoisiin häihin, aloittaa hieho vaikean poikimisen tai hirvi vetää aidat solmuun ja karja vetää pitkin kaurapeltoa. Tai isännältä uppoaa traktori peltoon ja naapurille käy samoin auttaessa ja toinen naapuri sitten... Kuusi tuntia myöhemmin huomataan, että hups ja käydään häissä viemässä lahja juuri ennekuin koko kinkerit loppuvat.
Eli tällä tarkoitan sitä, että kun asiat suhteuttaa oikein, ei pikkujutut omakotitalossa ole pahoja. Elelet vain :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tressistä pääsee eroon poistamalla sen teidän tapauksessa talo myyntiin.Jos joku henkilö tressaa ,jättäkää taksenne,jne.Oli omakoti talo tai kesämökki.On ilmi selvää siellä on myös loputtomasti töitä.Kesällä pihan hoito ja sen kasviliisuus.Talvella lumityöt jne. maailipintaa pitää tarkistaa ja korjata,rännit tarkista. ym
Ihan naurettavaa stressinottoa.
Oma piha pysyy yllättävän nättinä kun vain ajaa nurmikon ja se on alkukesässä lähinnä tiheämpää, 2 x viikossa, keskikesällä helposti riittää 1,5 viikon välein.
En koskaan ”tarkasta maalipintaa” :D, tai tarkastele rännejä. Rännien putsaus kerran vuodessa riittää.
Älä nyt hyvä ihminen vie toisilta tuskaniloa! Meilläkin on vaikka kuinka monta tuttavaa, jotka aina vaahtoavat polttopuista ja nurmen leikkaamisesta. Nurmikkoa pikku pläntti ja puita polttavat takassa silloin tällöin. Ja on rankkaa. Samoin lumityöt. Auton mentävä kolo etupihalla. Kyllä on vaan rankkaa. Aina aiheena.
Itsellä vanha puulämmitteinen talo, iso piha ja puutarha. Lumitöitä riittää. Silti nautin ja valmiiksi jo aina naurattaa sisäänpäin, kun nämä tietyt tuttavat tapaa. Aina sama valitus ja voihke. He oikein elävät siitä. Ja kaikki ovat terveitä ja urheilullisia ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä koska yleensä pääsee yli, mutta sisareni miehineen ei 7 vuodessa ole päässyt, ja nyt kun vanhempi lapsi on 19 ja sai opiskelupaikan Helsingistä, on sisareni miehineen etsimässä heidän pikkukaupungin keskustasta asuntoa juuri siksi että ei enää stressaisi. Sanoo että ikinä ei tiedä mikä seuraavaksi maksaa paljon, kun omakotitalossa asuu. Hän on 44 ja haluaa ‚rauhaa‘ ja mahdollusuuden säästää esimerkiksi lomaa varten, jota ei ennen ollut.
Onnea vaan niihin keskustan, oletettavasti kerrostaloasuntojen, remontteihin. Ei sekään mikään onnela ole, vaikka usein niin ihmiset ajattelevat.
Omakotitalo on tee se itse -ihmisten asunto. Asuin lapsuuteni omakotitalossa, sen jälkeen kerrostalossa ja nyt rivitalossa. Kerrostalo on paras asunto. Rauha ja talkkarin työstä vapaa elämä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanha, 110-vuotias omakotitaloni ei aiheuta stressiä, mutta se liittyy siihen, että mulla on rahaa jos vastaan tulisi jotain ongelmia.
Minä asun kerrostalossa, mutta muuten sama juttu. On rahaa, jos tulee jokin remppa.
Ilmeisesti teillä ap on vanha talo?
Tämän takia meillä täällä Suomessa on ollut vain uusia itselle rakennettuja taloja, huolettomia ja hyväkuntoisia tietty.
Etelässä meillä on 100v maalaistalo jota remontoidaan vanhaa kunnioittaen. Tärkeimmät asiat on vesi, viemäri ja katto, niiden pitää olla kunnossa. Kaikki muu on vain kosmeettista
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa ja toissavuonna minulle lätkäistiin 10 000 euron ylimääräinen lasku siitä, kun taloyhtiö joutui korjaamaan yhden asukkaan aikaansaaman ison vesivahingon talon toisessa päässä.
Olisin paljon mieluummin käyttänyt sen rahan omaan taloon. Kerrostalon ihannoijat eivät tajua, että joku nekin remontit maksaa ja he itse ovat niitä maksajia muiden remonteissakin.
Meillä on taloyhtiössä vakuutukset tuolta varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tressistä pääsee eroon poistamalla sen teidän tapauksessa talo myyntiin.Jos joku henkilö tressaa ,jättäkää taksenne,jne.Oli omakoti talo tai kesämökki.On ilmi selvää siellä on myös loputtomasti töitä.Kesällä pihan hoito ja sen kasviliisuus.Talvella lumityöt jne. maailipintaa pitää tarkistaa ja korjata,rännit tarkista. ym
Oma piha pysyy yllättävän nättinä kun vain ajaa nurmikon ja se on alkukesässä lähinnä tiheämpää, 2 x viikossa, keskikesällä helposti riittää 1,5 viikon välein.
En koskaan ”tarkasta maalipintaa” :D, tai tarkastele rännejä. Rännien putsaus kerran vuodessa riittää.Älä nyt hyvä ihminen vie toisilta tuskaniloa! Meilläkin on vaikka kuinka monta tuttavaa, jotka aina vaahtoavat polttopuista ja nurmen leikkaamisesta. Nurmikkoa pikku pläntti ja puita polttavat takassa silloin tällöin. Ja on rankkaa. Samoin lumityöt. Auton mentävä kolo etupihalla. Kyllä on vaan rankkaa. Aina aiheena.
Itsellä vanha puulämmitteinen talo, iso piha ja puutarha. Lumitöitä riittää. Silti nautin ja valmiiksi jo aina naurattaa sisäänpäin, kun nämä tietyt tuttavat tapaa. Aina sama valitus ja voihke. He oikein elävät siitä. Ja kaikki ovat terveitä ja urheilullisia ihmisiä...
Kuten myös. Lumitöissä mönkkärillä puolistuntinen, mahtuu talvellakin liki 10 autoa pihaan parkkiin jos olisi tarve. Jos ei kiinnostaisi niin sitten kerrostaloon. Kesällä ajoleikkuriin tulee 1,5km leikkuu kerralla.
Kuulostaa kyllä oudolle. Meillä on uusi omakotitalo, ei mitään stressin aiheita, päinvastoin. Rännit kun putsaa kerran vuoteen niin se riittää. Toki nurmikko tulee ajeltua välillä ja jotain puutarhatöitä lähinnä kun niistä tykkää muutenkin, mutta siinäpä se. Jos joku laite tai paikka sanoisi poks yllättäen, meillä on vakuutus ja jonkun verran varoja. Miksi pitäisi pelätä ja stressata ennalta jotain, ei ne taloyhtiöiden asunnotkaan sen varmempia ole?
Vanha talo toki voi vaatia huoltoa ja korjausta joskus, mutta jos ei itse halua tehdä niin tilaa ulkopuolisen? Niin taloyhtiöissäkin toimitaan, maksetaan ulkopuolisille rempoista, ei nekään säästy niiltä. Minusta omakotitalossa on se etu, että putkiremppa mm. on halvempi, et maksa kustannuksia muiden osalta, saat itse päättää kuka työn tekee ja milloin jne. Kuluissa voi säästää jos haluaa, esim. tekemällä itse lumityöt jne mutta toisaalta pääsee yhtä helpolla ja halvalla, tai jopa halvemmalla kuin taloyhtiöissä.
En itse enää osaisi nauttia asumisesta muissa "kiinni", kun asuminen ei koskaan ole ollut niin mukavaa kuin nyt omakotitalossa missä oma rauha ja luonto, ei naapureita kiinni.
Minusta on ihanaa kun ei tartte stressata naapureista, naapureiden äänistä eikä omista äänistä, toisin kuin kerros- ja rivitaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on tee se itse -ihmisten asunto. Asuin lapsuuteni omakotitalossa, sen jälkeen kerrostalossa ja nyt rivitalossa. Kerrostalo on paras asunto. Rauha ja talkkarin työstä vapaa elämä.
Kerrostalossa enemmän rauhaa kuin omakotitalossa? Riippuu kyllä ehkä vähän alueesta.. Mitä omakotitalossa tarvitsee tehdä itse sen enempää kuin rivarissa tai kerrostalossa? Maksat vastiketta, sillä rahalla voisit tilata monta asiaa myös omakotitalon "talkkarihommiin"? Ihmiset jostain kumman syystä mielellään maksaa vastikkeita, mutta kuvittelee jotenkin että kerrostaloon ei tule huoltoa/remppaa, tai että ne on ilmaisia? Samalla lailla voi maksaa jollekin työstä omakotitalossa, kuin taloyhtiökin ja sen asukkaat maksaa.
Näin käy helposti kun ostaa vanhan omakotitalon.
Mutta vakuutukset kuntoon, niin ei tarvitse stressailla turhia.
Minulla taas stressi helpotti kun muutettiin omakotitaloon. Enää ei tarvitse maksaa muiden remontteja tai viivästyneitä vastikkeita, riidellä taloyhtiön asioista tai pelätä milloin joku naapuri alkaa mesoamaan seinän takana. Saa remontoida kun haluaa ja saa tehdä sen kunnolla eikä ottaa sitä halvinta tarjousta.
Eikä tarvitse tehdä toistekin osakkaiden töitä peläten että muuten koko mörskä lahoaa arvottomaksi roskaläjäksi. Jos saan valita en muuta enää ikinä taloyhtiöön.
Itseasiassa 2015 valmistunut omakotitalo. Muutama hieman huonosti viimiestelty kohta ja "tee se itse -miehen" tekele, jotka tuottaa harmia.
Itseäni ei kosmeettiset seikat (pihatyöt, maalaukset jne.) aiheuta stressiä oikeastaan yhtään, vaan oikeastaan pelko isommista vioista.
Vakuutukset ja muu on kunnossa, ja tarkoituksens käyttää aina ammattilaista vaikeampiin juttuihin, esim. putki ja sähkötöihin.
Eiköhän tämä tästä! Itse talo on meille juuri sopiva, piha ihana ja metsät ja pellot vieressä. Toisaalta, parempi että viat ja pienet vuodot tulevat heti esiin, jotta saa ne samantien korjattua ja varmasti kuntoon.
Ja vielä lisäyksenä, rivari ja kerrostalo asumista koitettu. Mies sai rivariasumisesta burnoutin kun nakitettiin isojen remonttien kohdalla hallituksen PJ:ksi riitaiseen ja talouden huonosti hoitaneeseen taloyhtiöön. Sitä riitelyä, huutoa ja kyttäämistä ei kyllä ole ikävä...
ap
Vierailija kirjoitti:
Isäni stressasi aina öljypolttimon kanssa.
Ja pihatöiden.
Minä olen asunut nyt kymmenen vuotta öljylämmitteisessä talossa, eikä ole mitään tarvinnut sen suhteen stressata. Kerran vuodessa tilaan netistä säiliöön lisää öljyä. Nuohooja putsaa piipun samalla kuin muutkin tulisijat. Todella huoleton lämmitysmuoto. Tietty voi kai mikä tahansa tekninen laite mennä rikki.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa 2015 valmistunut omakotitalo. Muutama hieman huonosti viimiestelty kohta ja "tee se itse -miehen" tekele, jotka tuottaa harmia.
Itseäni ei kosmeettiset seikat (pihatyöt, maalaukset jne.) aiheuta stressiä oikeastaan yhtään, vaan oikeastaan pelko isommista vioista.
Vakuutukset ja muu on kunnossa, ja tarkoituksens käyttää aina ammattilaista vaikeampiin juttuihin, esim. putki ja sähkötöihin.
Eiköhän tämä tästä! Itse talo on meille juuri sopiva, piha ihana ja metsät ja pellot vieressä. Toisaalta, parempi että viat ja pienet vuodot tulevat heti esiin, jotta saa ne samantien korjattua ja varmasti kuntoon.
Ja vielä lisäyksenä, rivari ja kerrostalo asumista koitettu. Mies sai rivariasumisesta burnoutin kun nakitettiin isojen remonttien kohdalla hallituksen PJ:ksi riitaiseen ja talouden huonosti hoitaneeseen taloyhtiöön. Sitä riitelyä, huutoa ja kyttäämistä ei kyllä ole ikävä...
ap
No olettehan te huomanneet nuo "viimeistelemättömät / tee-se-itse tekeleet" taloa ostaessa? Jos ette, fiksatkaa tai palkatkaa joku fiksaamaan niin ei tuota harmia? Ei ne remppaukot tai raksamiehetkään kovin kummoista jälkeä aina tee uudempiin rivareihinkaan tms. Turha murehtia ja pelätä ennalta mitään isompia vikoja, ei se mitään auta. Varaudutte parhaanne mukaan rahallisesti ns. pahan päivän varalle ja jos kerran vakuutuksetkin kunnossa niin mikäs siinä talossa elellä, miksi siihen nyt mitään kummempia vikoja tulisi, ei kai se mikään "pommi" ole vaan kuntotarkastettukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan ”tarkasta maalipintaa” :D, tai tarkastele rännejä. Rännien putsaus kerran vuodessa riittää.
Leikkuu kiihdyttää nurmikon kasvua. Alkukesästäkin siis voi ajella kerran viikkoon tai harvemmin, helteillä ei ollenkaan, ellei halua kärvähtänyttä nurmikkoa.
Me ostimme myös kesällä omakotitalon, ihan totaali remonttikohde, jossa kuitenkin kaikki "isompi" piti olla tehtynä.
Ensimmäiset kuukaudet meni siinä, että panikoitiin kun se ja tämä ja tuokin oli niin paljon huonommassa kunnossa mitä oli annettu ymmärtää ja tämäkin pitää korjata ja toikin on näköjään rikki ja miltäköhän vuosituhannelta tuokin on. Tähän mennessä yllätyksenä on jo tullut tonttiputkien ikä, paikoin puutteellinen eristys seinissä, alapohja oli "uusittu" sittenkin vain osittain, kylpyhuoneen remontti on tehty väärin ja pitää kokonaan purkaa... Vain isoimpia ongelmia mainitakseni. Vesivaraajahan poksahti viikko muuton jälkeen ja mitä nyt kaikkea pientä löytyy koko ajan.
Ollaan sitten korjailtu ja uusittu tärkeysjärjestyksessä, ja nyt puolivuotta myöhemmin tultu siihen lopputulokseen, että se mitä tulee on tullakseen, kaiken voi korjata, se vaatii vain vähän rahaa ja aikaa. Siihen omaan kädenjälkeen on sitten muutenkin helpompi luottaa, kun tiedät tasan tarkkaan mitä on minnekin laitettu, miten ja milloin.
Asun kerrostalossa ja toissavuonna minulle lätkäistiin 10 000 euron ylimääräinen lasku siitä, kun taloyhtiö joutui korjaamaan yhden asukkaan aikaansaaman ison vesivahingon talon toisessa päässä.
Olisin paljon mieluummin käyttänyt sen rahan omaan taloon. Kerrostalon ihannoijat eivät tajua, että joku nekin remontit maksaa ja he itse ovat niitä maksajia muiden remonteissakin.