Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitaloasuminen stressaa?

Vierailija
23.01.2022 |

Muutettiin puolison kanssa noin pari kuukautta sitten omakotitaloon. Olimme haaveilleet omakotitalosta pitkään, jotta saisimme omaa rauhaa ja tilaa. No, omaa rauhaa ja tilaa maalaiskylässä kyllä riittää, mutta omakotitalo kyllä aiheuttaa jo nyt harmaita hiuksia.

Meillä on parin kuukauden aikana tapahtunut kaksi pientä vesivuotoa teknisessä tilassa, jotka on saatu nopeasti ja asiallisesti korjattua. Noista jäi kuitenkin hirveä stressi, jonka seurauksena nyt kuuntelee jokaista pientä normaalia ja hiljaistakin lorausta ja surinaa kauhulla ja pelkää että tapahtuu jotain katastrofaalista. Kokoajan pelottaa, että kotiin tullessa lattiat lainehtii tai jotain muuta vastaavaa ja kaikki rahat palaa korjauksiin tai täytyy ottaa lisää velkaa...

Tottuukohan tähän ikinä ja onko tämä vain alkuvaiheen jännitystä? Tuntuu ettei kotona voi ottaa rennosti, vaan kokoajan täytyy olla valppaana tutkimassa ja kuulostelemassa eri paikkoja.

Muilla samanlaisia fiiliksiä? Millon pääsitte tuosta "yli" ja osasitte ottaa rennosti?

Kai siinä vain aikansa kestää, että taloon alkaa "luottamaan"... Onneksi sentään puolisoni osaa ottaa nämä asiat rennosti ja ajatella järkevästi panikoinnin sijaan.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa on omat kommervenkkinsä. Taloa pitää usein fiksailla aina välillä sieltä täältä. Mitään stressiä se ei ole koskaan aiheuttanut. Kuuluu asiaan. Minusta on ihan hauska itse tehdä omilla käsillä. Auttaa pääsemään työstressistä irti. Kaikki pihatyöt ja talon pienet kunnostukset on hyvää liikuntaa. Totta kai välillä ajattelee, että taasko pitää toi ränni korjata kun just korjasin toiselta puolelta taloa, mutta sellaista se on. Meidän talo on vaatinut kattorempan ja ulkolaudoitus on pistetty uusiksi. Aurinkopaneelit asennutin muutama vuosi sitten. Ainiin maalämpökin tuli laitettua. Nää on ne isoimmat jutut mitä ollaan 15 vuoden aikana tehty. Viime kesänä hajosi kaivon pumppu ja 17 vuotta vanha ilmalämpöpumppu. Ne asiat korjattiin. Joka vuosi on joku pikkujuttu mikä pitää korjata ja siihen menee rahaa 0-1000e riippuen jutusta. Useimmat olen saanut korjattua itse hyvin pienellä rahalla. Jos omakotitaloasuminen aiheuttaa stressiä niin ehkä pitää vaihtaa asumismuotoa. Toki voi miettiä, että mistä se johtuu, että alkaa stressaamaan. Onko turvallisuudentunteessa ongelmia tai onko ongelma se, että pitää sitä pikkuhommien tekemistä tosi epämiellyttävänä.

Vierailija
62/95 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun lähdetään yöksi kotoa pois, katkaistaan vesi pääkatkaisimesta. Emme polta kynttilöitä. Illalla viimeksi kierros talossa, ovet lukkoon, sähkökojeet irti ja sitten levolle. Rutiineilla saa mielenrauhaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä koska yleensä pääsee yli, mutta sisareni miehineen ei 7 vuodessa ole päässyt, ja nyt kun vanhempi lapsi on 19 ja sai opiskelupaikan Helsingistä, on sisareni miehineen etsimässä heidän pikkukaupungin keskustasta asuntoa juuri siksi että ei enää stressaisi. Sanoo että ikinä ei tiedä mikä seuraavaksi maksaa paljon, kun omakotitalossa asuu. Hän on 44 ja haluaa ‚rauhaa‘ ja mahdollusuuden säästää esimerkiksi lomaa varten, jota ei ennen ollut.

No muutenhan omakotitalossa asuminen on hyvinkin edullista. Kerrostaloluukusta menee joka vuosi 5000 euroa yhtiövastikkeisiin ja siihen kun lisätään milloin mitäkin tuhansia euroja maksavia remontteja, milloin saunaremppa, milloin parvekeremppa, ikkunaremonttia, pihan asfaltointia, vesikattoremonttia, ovien vaihtamista.. yms yms, mitä vaan yleensäkään voidaan hyvällä mielikuvituksella keksiä ja kaikki maksavat useamman tuhat euroa osakasta kohti.

Völillä omakotitalossakin pystyy asumaan vuosia ilman isompia remontteja kun huoltaa muuten säännollisesti sitä ja pitää kunnossa.

Okt:ssa voi myös valita remontteihin käyttämiensä tuotteiden laadun niin, ettei tarvitse jatkuvasti olla korjailemassa. Esim. ulkomaaleja on sellaisia, jotka kuoriutuvat seinästä irti viidessä vuodessa ja sitten niitä, jotka kestävät vähintään 20 vuotta ilman että edes haalistuvat.

Yhtiössä osakas maksaa myös rempoista, joita ei okt-asujana välttämättä teettäisi, esim. joku ovien uusiminen, vaikka vanhoissa ei olisi mitään todellista vikaa, saunaremppa, vaikkei edes käyttäisi itse saunaa koskaan jne. Tätä ei moni osaa ajatella, kun kuvittelee osakeasumisen niin kovin paljon halvemmaksi ja huolettomammaksi kuin okt.

Niihin remppoihin voi kyllä vaikuttaa, kun viitsii uhrata pari tuntia vuodesta ja käydä taloyhtiön vuosikokouksessa. Eikä yleisten tilojen kuten saunan kunnossapito ole turhaa, vaikka itse ei saunomisesta välittäisikään. Hyvin hoidettu taloyhtiö on plussaa asuntoa myydessä.

Vierailija
64/95 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi näissä keskusteluissa unohtuu usein sijainti ja liikkuminen. Kerrostalot sijaitsevat usein hyvien yhteyksien varrella ja on mahdollista elää ilman autoa/vain yhden auton kanssa. Omakotitalot ovat usein sen verran syrjemmällä, että autoa tarvitaan. Liikkumisen kulut pitää ehdottomasti laskea mukaan.

Vierailija
65/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi näissä keskusteluissa unohtuu usein sijainti ja liikkuminen. Kerrostalot sijaitsevat usein hyvien yhteyksien varrella ja on mahdollista elää ilman autoa/vain yhden auton kanssa. Omakotitalot ovat usein sen verran syrjemmällä, että autoa tarvitaan. Liikkumisen kulut pitää ehdottomasti laskea mukaan.

Tunnen ihmisiä jotka asuu omakotitalossa ilman autoa. Itseasiassa ei ole edes ajokorttia.

Asunnon sijaintiin voi jokainen ihan itse vaikuttaa. Jos haluaa kulkea julkisilla niin tottakai kannattaa ostaa asunto sellaisesta paikasta josta julkisilla pääsee kulkemaan. Ei omakotitalo tarkoita sitä, että sen täytyy sijaita maaseudulla kilometrin hiekkatien päässä.

Vierailija
66/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda jatkuvia pieniä remontteja.

Tuttu on remontoinut vanhaa taloa 10 vuotta mutta se on kait heidän elämäntapa.

Naapurustossa yksi remontoi jatkuvasti näitä pikkuremppoja. Remontyifirman autoja pihassa vähän väliä. Kohta on tulossa ulkomaalaus.

Kerro toki, mitä nämä pikkurempat ovat, että minäkin tietäisin niitä tehdä?

Asun 50-luvulla valmistuneessa talossa ja viimeisen 10 vuoden aikana on ainoastaan tarvinut vaihtaa ikivanha vesipumppu uuteen. Ei siinäkään  tarvinut tehdä itse mitään muuta kuin soittaa putkiliikkeeseen ja pyytää heitä tulla asentamaan uusi pumppu tilalle, jonka he heti seuraavana päivänä tekivätkin.

Vierailija
67/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin syrjemmällä? Ei ne omakotitalolähiöt sen kauempana sijaitse, kuin kerrostalolähiötkään. Toki haja-asutusalueella asuville auto on ihan hyvä olla olemassa, tosin ei se ihan pakollinen sielläkään ole, mutta helpottaa toki elämää. Itse asuin 20 ensimmäistä vuottani pikkukaupungissa omakotialossa ja 10 ensimmäistä vuotta niistä meillä ei ollut autoa ja hyvin pärjäsimme silti. Asuimme reilun kilometrin päässä keskustasta ja pyörällä losautti keskustaan alle viidessä minuutissa, eikä se kävellenkään 10 minuuttia kaempaa kestänyt.

Vierailija
68/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut omassa talossa 20v ja en ole ikinä stressannut mistään.

Olen asunut koko ikäni omakotitalossa viiden vuoden poikkeusta lukuunottamatta.

Sen viiden vuoden aikan stressasin, mutta en okt-asumisen aikana.

T.70+

Vierailija
69/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni stressasi aina öljypolttimon kanssa.

Ja pihatöiden.

Minä olen asunut nyt kymmenen vuotta öljylämmitteisessä talossa, eikä ole mitään tarvinnut sen suhteen stressata. Kerran vuodessa tilaan netistä säiliöön lisää öljyä. Nuohooja putsaa piipun samalla kuin muutkin tulisijat. Todella huoleton lämmitysmuoto. Tietty voi kai mikä tahansa tekninen laite mennä rikki.

Meillä on ollut 40 v öljylämmitys.

Öljypoltin ollaan uusittu kerran.

Kattilan putsaa nuohooja ja meillä jokainen osaa vaihtaa polttimon suuttimen, joita aina on ainakin yksi varastossa.

Pari kertaa vaihdettu koko aikana.

Yhden kerran jouduttiin päivystysaikana tilaamaan huoltomies, kun käynnistysrele hajosi, siis kerran 40 vuodessa.

Tilaamme aina talvilaatua säiliön täyteen. Se palaa puhtaammin ja kulutus on pienempi.

Maksimissaan mennyt 1500l vuodessa ja hupnelämpötila 22 astetta.

130 neliön talo ja lämmönjako ilmalämpösysteemillä.

Ei vaihdeta, ellei pyssyllä uhata.

Vierailija
70/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun lähdetään yöksi kotoa pois, katkaistaan vesi pääkatkaisimesta. Emme polta kynttilöitä. Illalla viimeksi kierros talossa, ovet lukkoon, sähkökojeet irti ja sitten levolle. Rutiineilla saa mielenrauhaa. 

Asentakaa kunnon kytkin turhille sähköille, onhan nuita ollu pitkään monilla.

Eli lähtiessä naps, ei voi jäädä mitään vahingossa päälle.

Toki jääkaappiin menee sähköt silti + jos jotain muuta vastaavaa että pakko olla päällä aina.

Tosin pitää muistaa sitte aina tullessa napsuttaa takas.

Vierailija
71/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isosta talosta päästiin eroon, kyllä kiittää lompakko! Ja miten elämä onkaan nyt huoletonta. Ei kiinteistöveroa,ei isoja vakuutus&lämmityskuluja,ei huolta tulevista rempoista,ei piha ei lumitöistä,siivous helpottui, on aikaa ja varaa.

Suomessa ei missään voi asua ilman kiinteistöveroa. Tavlla tai toisella maksat sen aina.😅

Vierailija
72/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole asunut aikaisemmin omakotitalossa, niin opittavaa riittää alussa. Joten ei yllätys jos stressaa kaikki pieni. Sitten kun pääsee tutuiksi talon kanssa ja ymmärtää miten kaikki toimii, niin isompiakin korjauksia oppii olla stressaamatta.

Vierailija
73/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä suuremmin stressaa. Tykkään tekniikasta, osaan korjata juttuja ja olen ahkera puuhastelemaan kaikenlaista. Kerrostalossa asuessani olin taloyhtiön hallituksessa ja hoitelin siellä asioita muidenkin puolesta. Nythän on paljon helpompaa kun tarvii hoidella vain omat asiat ja voi ihan itse päättää että miten ja milloin.

Vierailija
74/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui stressi ok-taloon muuton myötä. Tässä kun on ihan itsestä kiinni, mitä "katastrofeja" voi sattua. Jos lentää kekäle latyialankkujen väliin ja talo palaa -oma vika. Jos putket pettää ja muutama neliö rossia kastuu -oma vika (paitsi, että tämä menisi kyllä putkimiehen kontolle), jne.

Meillä toki on todella vähän talotekniikkaa, joka sekin on kaikki uusittu viimeisen viiden vuoden sisällä. Isoimmat vesivahinkoriskin aiheuttajat ovat kellarissa, ja putket suojaputkien sisällä, joista vesi valuu kellariin, jos nyt muoviputki sattuisi rikkumaan.

Sähköt niinikään uusittu.

Jos jostain haluaisi stressata, tulisijoista varmaan voisi, mutta niistäkin 80 % on uusia ja piiput ovat näkyvillä koko matkalla välikaton läpivientejä lukuunottamatta, eli mahdolliset halkeamat pitäisi huomata ennen kuin vahinko sattuu.

Omalla kohdalla mielenrauhan taustalla on se, että talossa kaikki on ns. näkyvillä. Mitään ei ole piilossa seinien sisällä tai lattian alla, paitsi vesiputket, jotka siis itse vedetty ja luotettava ammattilainen kytkenyt. Ei ole mitään edellisten omistajien sykerröksiä missään, ja materiaalit sekä rakennustapa sellaiset, ettei mitään isoa vahinkoa tapahdu, vaikka vettä jonnekin sille kuulumattomaan paikkaan päätyisikin. Muoviton rakenne kuivuu.

Nurja puoli on sitten se, että palaisihan tämä kuin soihtu, jos huono tuuri kävisi, mutten minä siitä osaa stressiä ottaa, että pidemmäksi aikaa kotoa lähtiessä nypitään pistokkeet irti rasioista, eikä uuneja jätetä valvomatta palamaan.

Normaaleista ylläpitotöistä en stressaa. Niitä ei lopulta ihan hirveästi ole. Rännien putsaus (mies hoitaa), nuohous (ammattilainen tekee kerran vuodessa), likakaivon tyhjennys (ammattilainen tekee), vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän (kylppärin lattialämmitys) ilmaus n. kerran vuodessa, ikkunoiden huoltokittaus ja -maalaus (ajankohtainen ehkä joskus 15-20 vuoden kuluttua, koska ikkunat on hiljattain kunnostettu), ulkovuorin uusiminen on edessä lähivuosina, ja kun se on tehty, huoltomaalaus tarvitaan ehkä n. 20 vuoden kuluttua...

Pihatyöt on ihan hyvää hyötyliikuntaa, ei mikään valtava stressin aihe. Nurmikkoa ajellessa voi kuunnella äänikirjoja, kukkapenkki tarvitsee kitkeä pari kertaa kesässä, traktori on, jolla mies tekee lumityöt, pensaiden ja puiden leikkaaminen on tunnin parin homma kerran talvessa.

Huoletontahan tämä on taloyhtiöasumiseen verrattuna. Siellä et päätä itse muusta kuin sisäseinien väristä, kärjistetysti, ja naapurin juoppo voi sammua suihkussa lattiakaivon päälle ja aiheuttaa vesivahingon koko rappuun, etkä voi siihenkään vaikuttaa mitenkään. Oma tupa, oma lupa, kaikkein stressittömin vaihtoehto.

Minua aina huvittaa monet kommentit tuosta likakaivon tyhjennyksestä.

Suurin osa okt sijaitsee ihan kunnallisen vesi ja viemärisysteemien alueella.

On meilläkin kakkosasunto, johon vesi tulee omasta porakaivosta ja sisällä on kompostoiva käymälä, koska ei sinne korpeenkaan kukaan ole likavaivontyhjentää hankkinut.

Tällä foorumilla ilm useimmat asuvat jossain huitsin nevadassa,.

Vierailija
75/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asentakaa kunnon kytkin turhille sähköille, onhan nuita ollu pitkään monilla.

Eli lähtiessä naps, ei voi jäädä mitään vahingossa päälle.

Toki jääkaappiin menee sähköt silti + jos jotain muuta vastaavaa että pakko olla päällä aina.

Tosin pitää muistaa sitte aina tullessa napsuttaa takas.

Turhaa, eikä onnistu ihan noin vain. Kodissa on paljon laitteita, joista sähkön katkaiseminen aiheuttaa ylimääräitä vaivaa. 

Jos hermoilee kavinkeittimien yms. kanssa, niin sellaiset laitteet voi laittaa viivepistorasioiden taakse, jolloin niistä katkeaa aina sähkö asetetun ajan jälkeen.

Vierailija
76/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan asuttu omakotitalossa puoli vuotta nyt ja on kyllä nautittu. Onhan tässä 30v vanhassa talossa jotain pientä tullut vastaan ja huomioitavaa, mutta ei niistä ole stressiä tullut. Ollaan vaan naurettu että kaikkea sitä oppiikin, kun on googlailtu milloin lämmönvaihtimen toimintaa, milloin pulputtavaa lattiakaivoa, kompostin hoitoa, leivinuunin savuttamisen syytä ja lumenpudotuksen tarvetta. Oletus on, että hommat muuttuu helpommaksi kun talon niksit oppii. Remppaa tähän on edelliset tehnyt, joka vaiheesta kuvat olemassa, ja on hyvin tiedossa mitä pitää vielä rempata, niistä otettiin selvää ennen ostoa jo. Joten ei stressaa kun tietää että perusasiat on kunnossa.

Vierailija
77/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaaleista ylläpitotöistä en stressaa. Niitä ei lopulta ihan hirveästi ole. Rännien putsaus (mies hoitaa), nuohous (ammattilainen tekee kerran vuodessa), likakaivon tyhjennys (ammattilainen tekee), vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän (kylppärin lattialämmitys) ilmaus n. kerran vuodessa, ikkunoiden huoltokittaus ja -maalaus (ajankohtainen ehkä joskus 15-20 vuoden kuluttua, koska ikkunat on hiljattain kunnostettu), ulkovuorin uusiminen on edessä lähivuosina, ja kun se on tehty, huoltomaalaus tarvitaan ehkä n. 20 vuoden kuluttua...

Lattialämmityksessä on kyllä jotain pielessä jos sitä joutuu vuosittain ilmaamaan. Olen asunut tässä talossa nyt 19 vuotta ja lattilämmitykset on ilmattu asennusvaiheessa ja sen jälkeen niitä ei ole tarvinnut ilmata.

Vierailija
78/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan asuttu omakotitalossa, ensin omarakentamassa 17 vuotta ja nyt  hieman tuoreemmassa, mikä ostettiin pari vuotta sitten. Edellinen asukas oli jättänyt pitkän listan asioista, mitkä pitää muistaa tehdä esimerkiksi syksyllä ennen pakkasia. On nyt vähän järkeistetty näitä ja esimerkiksi edellisen asukkaan muistinvaraisena olleet saattolämmityskaapelit laitettiin termostaatin taakse, joten ne menee pakkasilla päälle ilman että jonku pitää ne muistaa. Aika paljon on saatu edellisten muistilistaa lyhyemmäksi, pistäämällä niitä kellokytkimen tai termostaatin taakse. Tämä juuri on omakotitalossa parasta, että saa itse päättää miten asiat hoidetaan.

Vierailija
79/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut vastaamaan kuluista asuessani omakotitalossa ja kaiken lisäksi pidän lumitöistä ja tein niitä mielelläni. Siitä huolimatta valitsen mieluummin hyvän kerrostalon. Pitää olla mm. parveke, läpitalon huoneisto ja paljon neliöitä.

Minusta pitäisi kuitenkin olla sekä kerrostaloja että omakotitaloalueita joissa häiritsevän koiran pitäminen on kielletty, tai ylipäätään kaikkialla sellaiseen pitäisi suhtautua nykyistä paljon ankarammin. Kimeä-ääninen räksytys tai tauoton vinkuminen naapurissa on yhtä paha asumismuodosta riippumatta.

Vierailija
80/95 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kerrostalossa ja toissavuonna minulle lätkäistiin 10 000 euron ylimääräinen lasku siitä, kun taloyhtiö joutui korjaamaan yhden asukkaan aikaansaaman ison vesivahingon talon toisessa päässä.

Olisin paljon mieluummin käyttänyt sen rahan omaan taloon. Kerrostalon ihannoijat eivät tajua, että joku nekin remontit maksaa ja he itse ovat niitä maksajia muiden remonteissakin.

Eikö tuollainen mene kiinteistövakuutusksesta, jos asukkaalla itsellä ei ole vakuutusta tai varaa korvata vahinko?