Irtisanoutumisaika kesätyössä
Aloitin kesätyöt viikko sitten ja olen todennut sen olevan minulle henkisesti ja fyysisesti liian raskasta. (Olen aiemmin ollut samassa firmassa, mutta nyt on sesonkiaika ja työ on 200% raskaampaa.) Minun olisi kuitenkin pakko olla kesäkuun loppuun asti töissä, koska suoritan samalla työssäoppimista. Sopimus kestää heinäkuun loppuun, koeaika on kuukauden eli kesäkuun puoleenväliin asti.
Sopimuksessani lukee että "Irtisanomisaika määräytyy noudettavan työehtosopimuksen mukaan." (Kyllä, noudettavan. En tiedä onko siinä kirjoitusvirhe.)
Sopimukseen kuuluu erikseen myös kaupan alan työehtosopimuksen 23 §:n mukainen työpaikkakohtainen sopimus työajasta, jossa mainitaan noudatettavien työaikojen lisäksi, että "Tämä sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopimuksen molemminpuolinen irtisanomisaika on kolme (3) kuukautta."
Kun sopparia kirjoitettiin, työnantajani ohimennen mainitsi, että irtisanoutumisaika on "se normaali 2 vk". Mietin, että onko tuo kolmen kuukauden irtisanomisaika sitten vain työaikoja/viikonloppuvapaita koskeva, vai onko se oikeasti koko työsopimuksen irtisanomisaika. Ehkä työnantajani vain sekoili sanoessaan sen olevan 2 vk. Sopimukseni kuitenkin on määräaikainen, eikä sitä voi irtisanoa, jollei siitä ole erikseen mainittu. Onko minun siis pakko olla heinäkuun loppuun asti töissä, jos en lopeta koeajalla? :(
Kommentit (34)
Työsopimus voi ollaa toistaiseksi vomassa oleva tai määräaikainen. Kumpi sinulla on? Lähtökohtaisesti toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voi irtisanoa kuten työehtosopimuksessa tai työsopimuksessa on sovittu. Lähtökohtaisesti määräaikaista ei voi kumpikaan irtisanoa, paitsi joillakin poikkeuksilla, se siis kestää siihen päivään asti mihin se on sovittu. Llaista ja työehtosopimuksista saa aina poiketa työntekijän eduksi ja työnantaja voi tietysti antaa mahdollisuuden työntekijälle irtisanoa myös määräaikaisen sopparin.
Mutta sinullahan on koeaika vielä menossa, joten voit vaikka maanantaina ilmoittaa että et tule enää tiistaina töihin vaan käytätä mahdollisuuden koeaikapurkuun, syyksi voit sanoa että työ on liian raskasta, eikä näin vastaa odotuksia.
Älä ole naurettava. Noin lyhyt aika menee vaikka päällä seisten. Miten ikinä ajattelit pärjätä oikeassa työelämässä?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 10:50"]
Määräaikainen suhde sitoo molempia osapuolia. Eli ei ole kahden viikon irtisanomisaika enää koeajan jälkeen.
[/quote]
Kyllä työehdoista saa poiketa työntekijän eduksi, eli työnantaja voi antaa mahdollisuuden irtisanoutumiseen myös määräaikaisessa. Tosin tuollainen suullinen heitto on helppo kiistää ja riitauttaa, työnantaja luultavasti voittaisi koska se poikkeaa työehtosopimuksesta ja laista, eikä siitä ole mustaa valkoisella.
Nuoria kyllä kusetetaan mennen tullen näissä työasioissa, kun eivät tunne lakia ja sopimuksia.
Jos olet vielä koeajalla, niin senhän voi toki purkaa kumman osapuolen taholta tahansa ilman irtisanomisaikaa..
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 10:28"]
Koeaikana saat lähteä vaikka tunnin varoitusajalla. Määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa, toistaiseksi voimassa olevassa työntekijällä on 2 viikon irtisanoutumisaika.
[/quote]
Minun muistaakseni työpäivä täytyy tehdä loppuun, jos tekee koeaikapurun.
Kiitos niille, jotka ovat vastanneet asiallisesti, ja varsinkin niille jotka ovat vastanneet siihen mitä oikeasti kysyin. :) Itse näen asian niin, että olisi työnantajallekin parempi jos lopettaisin koeajan loppupuolella, kuin että hakeutuisin saikulle työuupumuksesta johtuvan ahdistuksen/masennuksen takia heinäkuussa juuri kun työvoimaa tarvitaan eniten. Olen miettinyt asiaa monelta kannalta, ja mietin edelleen.
- AP
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 11:05"]Kiitos niille, jotka ovat vastanneet asiallisesti, ja varsinkin niille jotka ovat vastanneet siihen mitä oikeasti kysyin. :) Itse näen asian niin, että olisi työnantajallekin parempi jos lopettaisin koeajan loppupuolella, kuin että hakeutuisin saikulle työuupumuksesta johtuvan ahdistuksen/masennuksen takia heinäkuussa juuri kun työvoimaa tarvitaan eniten. Olen miettinyt asiaa monelta kannalta, ja mietin edelleen.
- AP
[/quote]
Kuukaudessa työuupumus. Et tiedä mistä puhut!
Miks et lähde nyt heti sit menemään? "Koeajan loppupuolella" vittu olet tyhmä.
Mainitsemasi 3 kuukauden irtisanomisaika koskee sitä työpaikkakohtaista sopimusta työajoista. Sitä sinä et edes yksin voi irtisanoa, vaan sen ovat tehneet työtekijöiden ja työnantajan edustajat, jotka sen myös tarvittaessa irtisanovat.
Ei työssä voi lopettaa / saikuttaa aina kun on vähän rankkaa. Grow up.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 11:05"]Kiitos niille, jotka ovat vastanneet asiallisesti, ja varsinkin niille jotka ovat vastanneet siihen mitä oikeasti kysyin. :) Itse näen asian niin, että olisi työnantajallekin parempi jos lopettaisin koeajan loppupuolella, kuin että hakeutuisin saikulle työuupumuksesta johtuvan ahdistuksen/masennuksen takia heinäkuussa juuri kun työvoimaa tarvitaan eniten. Olen miettinyt asiaa monelta kannalta, ja mietin edelleen.
- AP
[/quote]
Et edes vielä ole oppinut hommaa. Ja ahdistussaikkua ei edes noi saa kuin kuvittelet. Ja mitä väliä on koulutuksellasi, jos et edes 2 kk kestä töitä?
Viikko on aina raskas kun aloittaa työt. Toisena helpottaa ja kolmantena menee jo siinä sivussa. Ellei pakko niin katso nyt edes toinen viikko.
Periaatteessa määräaikaisuus sitoo, mutta käytännössähän noista voi toki neuvotella, 2 vkoa on tyypillinen irtisanomisaika. Työnantajasi tuskin ilahtuu tuosta uutisesta, jos on sinut alunperin ruuhka-avuksi palkannut. Kehottaisin sinua miettimään irtisanoutumista tarkkaan, tuskin tulet pääsemään samaan paikkaan enää tuon jälkeen, ja se voi vaikeuttaa myös työllistymistä myöhemmin.