Kuka on lukenu kirjan Sieppari ruispellossa?
Onko lukemisen arvoinen? Joku joskus hehkutti sitä aivan mahtavana ja "elämäämuuttavana" kirjana :D
Onko hurjan syvällinen vai kepeämpää luettavaa?
Kommentit (67)
Klassikot yleensä ovat lukemisen arvoisia. Juuri siksi niistä on tullut klassikoita. :)
Joskus lukioaikoina piti äidinkielen kurssilla lukea. Ei jäänyt erityisemmin mieleen eikä ole tehnyt mieli uudestaankaan lukea. Eli itselleni oli aika yhdentekevä.
Suomennoksena olen lukenut, eikä minusta mikään erikoinen. En tykännyt siitä kielestä jota käytettiin ja siitä kirjoitustyylistä. Se on tietenkin vanha teos, mutta silti, aika tylsä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:30"]Mistä sen kirjan nimi tulee?
[/quote]
Itse ymmärsin niin, että päähenkilö haluaa olla sieppari, joka haluaa estää pieniä lapsia putoamasta alas "kielekkeeltä". Varmaan jotenkin haluaa, että pienet lapset pysyisivät aina lapsina, viattomina. Oliko tarpeeks hyvin selitetty?
Mä just nyt. Luin sen joskus 18 v., ja nyt se on meillä kirjapiirin kirjana. En nyt ihan elämää muuttavaks kutsuis sitä, vähän tuntuu aikakin ajaneen sen ohi (ainakin tuossa Saarikosken suomennoksessa). Mut kannattahan se kerran edes lukea.
Se vanha suomennos 60-luvulta on aika hirveää roskaa. Lukekaa uudempi suomennos, joka on tehty 2000-luvulla tai sitten mieluiten alkuperäisteos englanniksi.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:34"]
Mark Chapmam luki
[/quote]
Yhdysvalloissa aika moni on sen lukenut ;)
Luin joskus pari vuotta sitten mutta en pitänyt. Mielestäni tylsä ja hahmon puhetyyli oli ärsyttävä
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:34"]Joskus lukioaikoina piti äidinkielen kurssilla lukea. Ei jäänyt erityisemmin mieleen eikä ole tehnyt mieli uudestaankaan lukea. Eli itselleni oli aika yhdentekevä.
[/quote]
Minäkin olen lukenut, pakolla. Tosin luulin, että yläkoulussa, kirja oli sitä tasoa. Eli alapeukku, ei kannata lukea.
Lukiossa piti lukea. Petyin aika paljon, sillä sekä siskoni että äitini olivat hehkuttaneet kirjaa ihan älyttömästi. Mutta ei mikään elämää mullistava mielestäni
On hyvä kirja, ei mikään elämäämuuttava kuitenkaan. Mulla on se englanninkielisenä ja suomennoksena.