Tammikuun hintojen nousu ruokakaupassa, huomasitteko? Esim. euron tuotteisiin tullut 0,2 e lisää hintaa
Mikähän oli syy tällä kertaa tehdä noin raju hintojen nosto? Korona-epidemiako? Luulin että vain oma lähikauppa nosti (jo entisestäänkin korkeat) hinnat pilviin mutta eilen isommassa marketissa hoksasin, että hei täähän koskee koko ketjua :(
No kelpaa niitä hintoja sitten näyttävästi halpuuttaa myöhemmin tänä vuonna, kun ensin on hilattu tappiin.
Palkat vaan eivät nouse samassa tahdissa kuin viime aikoina sähkön, bensan ja ruuan hinnat.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Tartarkastike oli Asskaupassa syksyllä 1,30e, nyt 1,49e.
Kävin tänään jälleen Suomen suurimmassa LIdilissä.
Ensimmäistä kertaa näin tyhjiä hyllyjä.
Lidlissä on täysin samanhintaista kuin s- ja k-paupoissa. Herää pahvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut. Etenkin pasta ja kahvi ovat kallistuneet. Palkat vaan ei nouse 🙄
Palkat nousee joka vuosi.
Tulot laskee koska yhä suurempi osa työvoimasta on työttömänä, usein 500 euron kuukausikorvauksella. Ei sanaakaan vaaleissa työttömyyskorvauksista tai suurtyöttömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tartarkastike oli Asskaupassa syksyllä 1,30e, nyt 1,49e.
Kävin tänään jälleen Suomen suurimmassa LIdilissä.
Ensimmäistä kertaa näin tyhjiä hyllyjä.
Lidlissä on täysin samanhintaista kuin s- ja k-paupoissa. Herää pahvi.
Ja Suomen Lidl reilusti kalliimpi kuin Saksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut. Etenkin pasta ja kahvi ovat kallistuneet. Palkat vaan ei nouse 🙄
Tulot laskee koska yhä suurempi osa työvoimasta on työttömänä, usein 500 euron kuukausikorvauksella. Ei sanaakaan vaaleissa työttömyyskorvauksista tai suurtyöttömyydestä.
Niin kun työtön ei tuota mitään hyödyllistä.
Sähkö,bensa,työvoimakulut jne.. Kaikkihan ne nousee kokoajan.Nyt alkaa näkyä hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei yhtä paljon kuin mitä elämisen kustannukset nousevat kuten energia, polttoaine, ruoka yms.
Mun palkankorotus pienituloisena on luokkaa 25€/kk. Eipä sillä kuule kauheasti juhlita.
En ole huomannut. Ruokaa on pakko ostaa, maksoi mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavat sen hyödyn, että muut voivat kokea paremmuutta heihin verrattuna. Jonkun on oltava köyhä, jotta muut voivat olla rikkaita.
Kyllähän te ruoka-avusta saatte apua jos on tarve.
Missä kuplassa olet oikein elänyt kun inflaatio ja ruuan hinnan nouseminen tuli yllätyksenä?
S-Market alkoi nostaa hintoja jo loppusyksystä. Kaakao ennen 2,49, nyt 2,69.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Oma tuntipalkkani nousi vuodenvaihteessa 5 sentillä niin, että saan nyt 11,25 €/h aiemman 11,20 €/h sijasta. Edellinen korotus olikin huikean 10 sentin suuruinen, mutta se oli vuonna 2018...
T. Paskaduunari ilman yleissitovaa TESiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa työtön tuottaa paljonkin työttömyysteollisuudelle, eli kelalle, työministeriölle ja te-toimistolle virkoja, vuokratyöfirmat hyötyy työttömien pompottamisesta silpputöissä, virolaiset ja muut onnenonkijat hyötyy saaden työttömien työpaikat, firmat säästää palkkakustannuksissa käyttämällä ulkolaista halpatyövoimaa. Työlliset hyötyy saamalla työpaikkansa, koska useat työlliset on paljon huonompia ja suoraan sanottuna laiskempia kuin työttämien joukossa olevat hyvät työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän te ruoka-avusta saatte apua jos on tarve.
Ruoka-avusta kuten pelastusarmeijalta ei saa muuta kuin vanhaa leipää. Jos sinne tulee oikeaa ruokaa se annetaan kaukomatkaajille ja spurguille. Vanhalla leivällä ei tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä en ole vielä paljon mitään huomannut! Ostamani 200g suklaalevy kallistui 1,39€->1,49€. 400g jauheliha maksaa edelleen 2,25€/400g. 1 litra kevytmaitoa 72 senttiä. Milbona kermajuusto 3,95€/1kg, aikaisemmin 3,75€. Siskonmakkarat edelleen 2,99€, (tarjouksesta 1,99€). Irtoperunat 59 senttiä/kg (ei muutosta). Freeway cola 1,5 litraa 1,50€ (ei muutosta). Pakastevihannekset 300g 52 senttiä (ei muutosta).
Eilen raahasin kotiin K-citymarketista 3 kg appelsiineja, 2 kg omenoita, ja 2 kg porkkanoita hintaan 4,33€ (muuta en ostanut).
T. Lidl-mies
Lidl on sen verran iso ketju, että hinnankorotukset näkyvät viiveellä, jos korottavat ollenkaan. Lidlinkään ei kannata olla liian halpa, riittää että on Ässää ja Koota halvempi.
Ärsytti itseänikin kaupassa. Omalta ostoslistalta huomasin (ja ärsyynnyin) mm. seuraavista:
- paprikahummus 1,09 -> 1,19 eur
- leivänpäällinen 1,39 -> 1,49 eur
- pippuripatee 100 gr -> 75 gr paketissa (hinta pysyi samana)
- kahvikapselit 3,99 -> 5,45 eur
- kahvikapseli"tarjous" 3 pkt/10 eur -> 2 pkt 8,50 (eli 41 snt per kupillinen -> 53 snt = +30% nousu!!!)
Olen lopettanut joidenkin tuotteiden oston kokonaan. Hinnat meni kipurajan yli. Eniten ärsyttää nuo kahvikapselit kun juuri ostin tuon typerän koneen muka hemmotteluna itselleni, ja nyt kapselit maksaa niin paljon ettei ne ole edes enää hintansa arvoisia verrattuna suodatinkahviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nouse samaa tahtia kuin kulutushyödykkeiden hinnat. Oletko seurannut uutisia? Inflaatio huitelee jo 5-10% paikkeilla useimmissa länsimaissa. Arvelen että tavallisen tallaajan kuluttajainflaatio on vielä korkeampi, ottaen huomioon kaikki bensan, ruoan, sähkön jne. hintojenkorotukset. Palkat ei nouse samaa tahtia, ja vaikka nousisikin, olisimme pian 70-luvun stagflaatio-ongelmassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Ruokaa on pakko ostaa, maksoi mitä tahansa.
Katson usein huvittuneena mitä ihmiset ostaa ja suurin osa on kaikkia herkkuja ja "fitnes" ruokia, kuten kaurapuuroa valmiina purkissa johon on lisätty pari marjaa ja esanssia. Tavallinen kaurapuuro maksaa euron paketti ja valmistuu parissa minuutissa kiehuvan veden lisäämällä kaurapuuroryynien sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nouse samaa tahtia kuin kulutushyödykkeiden hinnat. Oletko seurannut uutisia? Inflaatio huitelee jo 5-10% paikkeilla useimmissa länsimaissa. Arvelen että tavallisen tallaajan kuluttajainflaatio on vielä korkeampi, ottaen huomioon kaikki bensan, ruoan, sähkön jne. hintojenkorotukset. Palkat ei nouse samaa tahtia, ja vaikka nousisikin, olisimme pian 70-luvun stagflaatio-ongelmassa.
Nyt on stagflaatio, vai mitä sanot 2 euron bensasta tai tuhannen euron sähkönsiirtolaskusta. Aikamoisen tempun teki suomalaisille Haavisto myymällä suomen kantaverkot kiinan valtiolle.