Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi päästä oppisopimuskoulutukseen?

Vierailija
23.05.2015 |

Voiko esim päiväkotiin päästä oppisopimuskoulutukseen?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
2/32 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia kokemuksia teillä on oppisopimuskoulutuksesta? Siis minkälaisissa paikoissa olette olleet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:21"]

Ei voi.

[/quote]

Vammaispuolelle?

Vierailija
4/32 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi päiväkotiin päästä?

Vierailija
5/32 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse ala. Ota yhteyttä työpaikkoihin käymällä, soittamalla tai s-postitse. Esittele itsesi ja toiveesi oppisopimuksesta. Työkkäri osaa myös neuvoja aloja.

Vierailija
6/32 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin opettajaksi ala-asteelle. Työssä oppiminen on nimenomaan pienten koululaisten kanssa työskentelevälle mielestäni paras tapa. Rakastan työskennellä lasten kanssa. 

Onko oppisopimus soppareita tehty ala-asteen opettajan ammattiin? Kotikaupungissani on opettajakoulutusta muutenkin, joten jotkut pakolliset opinnot on varmaan helppo järjestää. Onko kenelläkään tietoa? 

Vierailija
7/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 08:30"]Lastenohjaajan tutkinto antaa pätevyyden työskennellä päiväkodissa. Itse opiskelen tällä hetkellä päiväkodissa oppisopimuksella lastenohjaajaksi. Ja meidän päiväkodissa on muitakin lastenohjaajia töissä. [/quote] Hei kiitos! Vihdoin joku joka tietää jotain asiasta. Mutta teillä siis opiskelua myös välillä, missä se tapahtuu? Siis millä paikkakunnalla? Asun itse pk-seudulla, enkä ole löytänyt koulua täälläpäin jossa voisi opiskella lastenohjaajaksi. Ja sille, joka kysyi mikä amk-tutkinto minulla on suoritettuna, niin sairaanhoitajan. Mutta olen siis jo vuosia ollut vähä eri hommissa sosiaalipuolella. Varsinaisia sh:n en ole tehnyt oikeastaan ollenkaan. Ap

[/quote]

Tietääkö kukaan?

Vierailija
8/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietääkö kukaan voiko päiväkotiin päästä oppisopimuksella töihin? Moniin ammattikoulun paikkoihin voi päästä.

Vierailija
9/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päiväkotiin voi päästä oppisopimuksella töihin. Käytännössä se vaan on aika hankalaa. Koska siinä luetaan tosiaan lähihoitajakai, joten kokemusta pitää saada myös esim. siltä vanhuspuolelta. Kuntoutuspuoli päiväkodissa on myös kinkkinen, ellei päiväkodissa ole erityislapsia.

Tällöinkin pitää usein tehdä oppilastyönä kuntoutusssuunnitelma, mutta lasten kuntoutus (esim fysioterapia) on jo valmiiksi suunniteltua ja toteutettua. Pienemmillä kunnilla voisikin oppisopimus onnistua, kun vaihtelee vaan kunnan sisällä eri toimipisteisiin. Sehän olisi siis sen kolmisen vuotta. Pääosan ajasta olisit päiväkodissa ja viiden-kahdeksan viikon työssäoppimisjaksot mahdollisesti sitten niissä muissa paikoissa.

Vierailija
10/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:21"]

Ei voi.

[/quote]

Vammaispuolelle?
[/quote]

Molempiin voi päästä. Ja on päässyt

Vierailija
11/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään kokemusta päiväkodissa työskentelystä? Monestihan lähihoitajakoulun "mä oon aina halunnu päiväkotiin töihin"-tyypit voikin lopettaa koulun kesken tai suuntautuakkin vanhuspuoleen, kun se päiväkotimaailma ei ollutkaan yhtään mitä oli odotettu.... mee vaikka työkkärin kautta semmoseen työharjotteluun (vai miks sitä kutsutaan?) ensin, niin näet vähän sitä maailmaa oikeasti.

Vierailija
12/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:28"]Haluaisin opettajaksi ala-asteelle. Työssä oppiminen on nimenomaan pienten koululaisten kanssa työskentelevälle mielestäni paras tapa. Rakastan työskennellä lasten kanssa. 

Onko oppisopimus soppareita tehty ala-asteen opettajan ammattiin? Kotikaupungissani on opettajakoulutusta muutenkin, joten jotkut pakolliset opinnot on varmaan helppo järjestää. Onko kenelläkään tietoa? 
[/quote]

Ei ole. Toisen asteen koulutuksiin lähinnä

Vierailija
13/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"]

Miksei voi päiväkotiin päästä?

[/quote]

Koska yliopistokoulutusta ei järjestetä oppisopimuksella (lto) ja lähihoitajaksi opiskeleminen vaatii vähän muutakin kuin päiväkodissa työskentelyä.
[/quote]

Mutta lähihoitajaksi voi opiskella myös päiväkodissa oppisopimuksella. Muualla käydään työssäoppimassa ja tekemässä tutkinnot

Vierailija
14/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 06:41"]Kyllä päiväkotiin voi päästä oppisopimuksella töihin. Käytännössä se vaan on aika hankalaa. Koska siinä luetaan tosiaan lähihoitajakai, joten kokemusta pitää saada myös esim. siltä vanhuspuolelta. Kuntoutuspuoli päiväkodissa on myös kinkkinen, ellei päiväkodissa ole erityislapsia.

Tällöinkin pitää usein tehdä oppilastyönä kuntoutusssuunnitelma, mutta lasten kuntoutus (esim fysioterapia) on jo valmiiksi suunniteltua ja toteutettua. Pienemmillä kunnilla voisikin oppisopimus onnistua, kun vaihtelee vaan kunnan sisällä eri toimipisteisiin. Sehän olisi siis sen kolmisen vuotta. Pääosan ajasta olisit päiväkodissa ja viiden-kahdeksan viikon työssäoppimisjaksot mahdollisesti sitten niissä muissa paikoissa.
[/quote]

Ei ole ongelmaa. Jokatapauksessa tehdään vain yksi tutkinto yhdessä paikassa. Muualla käydään työssäoppimassa

Vierailija
15/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on sen oppisopimudtyöpaikan saanti. Joku on saanut yksityisistä päiväkodeista. Helpommin saa vammais tai vanhustyöstä.

Se paikka pitää itse hankkia. Sen jälkeen yhteys oppisopimustoimistoon

Vierailija
16/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 06:49"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 06:41"]Kyllä päiväkotiin voi päästä oppisopimuksella töihin. Käytännössä se vaan on aika hankalaa. Koska siinä luetaan tosiaan lähihoitajakai, joten kokemusta pitää saada myös esim. siltä vanhuspuolelta. Kuntoutuspuoli päiväkodissa on myös kinkkinen, ellei päiväkodissa ole erityislapsia.

[/quote]

Ei ole ongelmaa. Jokatapauksessa tehdään vain yksi tutkinto yhdessä paikassa. Muualla käydään työssäoppimassa
[/quote]

No niinhän mä tossa lopussa tarkotinki, että ne jaksot sit muualla? Mut on tosi kuntariippuvaista myös vastaanotto. Kokemusta on. Osa paikoista aattelee, et vaivalloista hyppyyttää paikasta toiseen sitä oppisopimuslaista, osa ottaa ihan kiljuen vastaan kaiken työavun mitä saa :D

Vierailija
17/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos en halua lähihoitajaksi, vaan lastenohjaajaksi? Minulla siis sosiaali- ja terveysalan amk-tutkinto jo olemassa, ei ole mitään järkeä opiskella lähihoitajaksi. 

Vierailija
18/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulutua sulla on taustalla 21? Jos haluaa lastenohjaajaksi, niin oppisopimuspaikan saaminen on luultavasti helpompaa? Ehkä, en tiiä. Mut ymmärtääkseni esim päiväkodeissa kelpoisuusvaatimuksena on pääasiassa lähihoitaja tai vastaava tutkinto. Onko lastenohjaaja vastaava tutkinto? Kun mä luin, että toimipaikat esim kerhot, seurakunnat jne?

Vierailija
19/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:06"]Mikä koulutua sulla on taustalla 21? Jos haluaa lastenohjaajaksi, niin oppisopimuspaikan saaminen on luultavasti helpompaa? Ehkä, en tiiä. Mut ymmärtääkseni esim päiväkodeissa kelpoisuusvaatimuksena on pääasiassa lähihoitaja tai vastaava tutkinto. Onko lastenohjaaja vastaava tutkinto? Kun mä luin, että toimipaikat esim kerhot, seurakunnat jne?
[/quote]

Ei ole vastaava tutkinto. Onko se ammattitutkinto? Kuten perhepäivähoitaja

Vierailija
20/32 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:06"]Mikä koulutua sulla on taustalla 21? Jos haluaa lastenohjaajaksi, niin oppisopimuspaikan saaminen on luultavasti helpompaa? Ehkä, en tiiä. Mut ymmärtääkseni esim päiväkodeissa kelpoisuusvaatimuksena on pääasiassa lähihoitaja tai vastaava tutkinto. Onko lastenohjaaja vastaava tutkinto? Kun mä luin, että toimipaikat esim kerhot, seurakunnat jne?
[/quote]

Ei ole vastaava tutkinto. Onko se ammattitutkinto? Kuten perhepäivähoitaja
[/quote]

Korjaan. On perustutkinto. Koulutus lähinnä kristillisissä opistoissa. Ei ole pätevä päiväkotiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi