Lue keskustelun säännöt.
Mikä kirja sinulla on kesken?
23.05.2015 |
Mulla on Viktor Pelevinin Viides maailmanvalta ja Ljudmila Ulitskajan Tyttölapsia.
Kommentit (43)
Khaled Hosseinin Tuhat loistavaa aurinkoa
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Leena Lehtolainen: Kuusi kohtausta sadusta. Vaikuttaa tylsältä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:03"]
Karamazovin veljekset on menossa noin sivulla 600 ja vielä olis noin 350 sivua jäljellä. Luen sitä tosi hitaasti.
[/quote]
En ole lukenut! Täytyy sanoa, että mulla on venäläiset klassikot hataralla pohjalla. Mutta sellainen jännä jurru on, että oikein valikoimalla valikoin kesälukemisiksi mahdollisimman massiivisia tiiliskiviä. Suosittelisitko Karamazovin veljeksiä? Voit kertoa jotain yleisvaikutelmia, esim. mistä pidät kirjassa.
Ap
[/quote]Kirjassa on periaatteessa monia henkilöitä mutta päähenkilöt ovat vain Mitja eli Dimitri ja tämän isä sekä yhteinen ihastuksen kohde Grusenka. Kirja vaatii suunnatonta kärsivällisyyttä sinne puoliväliin saakka ja sitten alkaa tapahtua. Hutaisemalla lukemalla ei tuosta kirjasta saa mitään. Pidän valtavasti Dostojevskin ihmiskuvasta. Olen lukenut myös Idiootin ja Rikoksen ja rangaistuksen häneltä. Kyllä hän on yksi maailman parhaita kirjailijoita ehdottomasti. Hän kuvaa jokaista henkilöhahmoaan uskottavasti ja välittävästi. Lisäksi koskaan elämä ei ole helppoa näissä kirjoissa. Ihminen piehtaroi syyllisyyden ja kärsimyksen kanssa sekä rakkauden ja sen kaipuun tai pikemminkin mahdottomuuden ympärillä. Edellämainitun takia pidän Dostojevskia loistavana kirjailijana.
[/quote]
Mä häpeän tunnustaa, että en ole lukenut vielä yhtään Dostojevskiä. Rikoksen ja rangaistuksen olen aloittanut kahdesti, ja olen pitänyt, mutta on vain jäänyt kesken. Olen nähnyt sen teatterissa, samoin Idiootin. Mitä suosittelisit ekaksi Dostojevskiksi, jos nyt ottaisin tämän kesän kesälukemiseksi? Olisko se se Rikos ja rangaistus?
Ap
[/quote]Rikos ja rangaistus on kolmesta mainitsemastani ehkä ns.helpoin aloittaa. Siinä on myös selkeä juoni. Idiootti on melkoisen sekava, en pitänyt siitä niin paljon. Karamazov jäi kirjailijan viimeiseksi teokseksi ja on hieno mutta raskas synteesi koko tuotannostaan.