Mikä kirja sinulla on kesken?
Mulla on Viktor Pelevinin Viides maailmanvalta ja Ljudmila Ulitskajan Tyttölapsia.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:12"]
Päätalon Iijoki-sarjan joku osa, en muista nimeä. Myös Murakamin Norwegian Wood.
[/quote]
Mun pitäis varmaan kokeilla Iijoki-sarjaa uudelleen. Luin pari joskus lapsena, mun vanhemmat on suuria Kalle-faneja. Murakamia yritin joskus lukea, mutta se ei puhutellut, mutta olen valmis antamaan uuden mahdollisuuden. Sitähän hehkuttaa kaikki.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:03"]
Karamazovin veljekset on menossa noin sivulla 600 ja vielä olis noin 350 sivua jäljellä. Luen sitä tosi hitaasti.
[/quote]
En ole lukenut! Täytyy sanoa, että mulla on venäläiset klassikot hataralla pohjalla. Mutta sellainen jännä jurru on, että oikein valikoimalla valikoin kesälukemisiksi mahdollisimman massiivisia tiiliskiviä. Suosittelisitko Karamazovin veljeksiä? Voit kertoa jotain yleisvaikutelmia, esim. mistä pidät kirjassa.
Ap
[/quote]Kirjassa on periaatteessa monia henkilöitä mutta päähenkilöt ovat vain Mitja eli Dimitri ja tämän isä sekä yhteinen ihastuksen kohde Grusenka. Kirja vaatii suunnatonta kärsivällisyyttä sinne puoliväliin saakka ja sitten alkaa tapahtua. Hutaisemalla lukemalla ei tuosta kirjasta saa mitään. Pidän valtavasti Dostojevskin ihmiskuvasta. Olen lukenut myös Idiootin ja Rikoksen ja rangaistuksen häneltä. Kyllä hän on yksi maailman parhaita kirjailijoita ehdottomasti. Hän kuvaa jokaista henkilöhahmoaan uskottavasti ja välittävästi. Lisäksi koskaan elämä ei ole helppoa näissä kirjoissa. Ihminen piehtaroi syyllisyyden ja kärsimyksen kanssa sekä rakkauden ja sen kaipuun tai pikemminkin mahdottomuuden ympärillä. Edellämainitun takia pidän Dostojevskia loistavana kirjailijana.
Coelhon yksitoista minuuttia. Kesken taitaa jäädäkin.
Stephen Kingin musta torni- sarja.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:17"]
Päätalon Iijoki-sarjan joku osa, en muista nimeä. Myös Murakamin Norwegian Wood.
[/quote]
Mun pitäis varmaan kokeilla Iijoki-sarjaa uudelleen. Luin pari joskus lapsena, mun vanhemmat on suuria Kalle-faneja. Murakamia yritin joskus lukea, mutta se ei puhutellut, mutta olen valmis antamaan uuden mahdollisuuden. Sitähän hehkuttaa kaikki.
Ap
[/quote]
Murakamia ei VOI olla rakastamatta. Luin 1Q84 kaikki kolme osaa putkeen, ja viimeisen osan aikana melkein itkin, kun tiesin että tämä loppuu kohta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:16"]
Mä tykkäsin tosi paljon tuosta Norwegian Woodista, tosin ehkä siksi, että luin sitä lomalla ja olo oli muutenkin oikein hyvä. Itse luen tällä hetkellä John Fowlesin Jumalten naamioita. Hyvä on, mutta päähenkilöstä on kovin vaikea pitää (olen aika alussa vasta).
Luetko sä paljonkin venäläistä kirjallisuutta, AP? Vai onko nuo mainitsemasi venäläisiä nykykirjoja? Luen paljon, mutten ole koskaan kuullut kummastakaan, mutta en kyllä luekaan venäläistä / itä-eurooppalaista kirjallisuutta.
[/quote]
En lue paljon! Ulitskajan kaikki suomennetut olen lukenut, Peleviniltä en ole lukenut muita. Bulgakovia olen lukenut, Saatana saapuu Moskovaan ja joku on jäänyt kesken - voisin kyllä jatkaa Bulgakovia, ainakin Valkokaarti pitäis lukea. Tää on ihan sattumaa, että mulla on 2 venäl. kirjaa kesken. Virolaista kirjallisuutta olen lukenut, alkukielellä myös. Muuten aika vähän itäeurooppalaista - Isaac Bashevis Singeriä, jos se lasketaan, ja miksei laskettaisi!
Ap
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:04"]
Bill Bryson: Notes from a Small Island
[/quote]
Jos huvittaa, kerro vähän, mistä tämä kertoo!
Ap
[/quote]
Ihana matkakirja Iso-Britanniasta amerikkalaisen silmin. Älykäs, hauska ja ihan pikkuisen ilkeäkin. Kuvaus on niin elävää ja taitavaa, että lukija tuntee itsekin saapastelevansa kaatosateessa Lulworthista Weymouthiin haaveillen iltapäiväteestä ja Marks & Spencerin kekseistä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:03"]
Karamazovin veljekset on menossa noin sivulla 600 ja vielä olis noin 350 sivua jäljellä. Luen sitä tosi hitaasti.
[/quote]
En ole lukenut! Täytyy sanoa, että mulla on venäläiset klassikot hataralla pohjalla. Mutta sellainen jännä jurru on, että oikein valikoimalla valikoin kesälukemisiksi mahdollisimman massiivisia tiiliskiviä. Suosittelisitko Karamazovin veljeksiä? Voit kertoa jotain yleisvaikutelmia, esim. mistä pidät kirjassa.
Ap
[/quote]Kirjassa on periaatteessa monia henkilöitä mutta päähenkilöt ovat vain Mitja eli Dimitri ja tämän isä sekä yhteinen ihastuksen kohde Grusenka. Kirja vaatii suunnatonta kärsivällisyyttä sinne puoliväliin saakka ja sitten alkaa tapahtua. Hutaisemalla lukemalla ei tuosta kirjasta saa mitään. Pidän valtavasti Dostojevskin ihmiskuvasta. Olen lukenut myös Idiootin ja Rikoksen ja rangaistuksen häneltä. Kyllä hän on yksi maailman parhaita kirjailijoita ehdottomasti. Hän kuvaa jokaista henkilöhahmoaan uskottavasti ja välittävästi. Lisäksi koskaan elämä ei ole helppoa näissä kirjoissa. Ihminen piehtaroi syyllisyyden ja kärsimyksen kanssa sekä rakkauden ja sen kaipuun tai pikemminkin mahdottomuuden ympärillä. Edellämainitun takia pidän Dostojevskia loistavana kirjailijana.
[/quote]
Mä häpeän tunnustaa, että en ole lukenut vielä yhtään Dostojevskiä. Rikoksen ja rangaistuksen olen aloittanut kahdesti, ja olen pitänyt, mutta on vain jäänyt kesken. Olen nähnyt sen teatterissa, samoin Idiootin. Mitä suosittelisit ekaksi Dostojevskiksi, jos nyt ottaisin tämän kesän kesälukemiseksi? Olisko se se Rikos ja rangaistus?
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:21"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Murakamia ei VOI olla rakastamatta. Luin 1Q84 kaikki kolme osaa putkeen, ja viimeisen osan aikana melkein itkin, kun tiesin että tämä loppuu kohta.
[/quote]
Tuo on hyvä suositteluteksti, otan kyllä Murakamin kokeilun alle. En oikein osaa sanoa, mikä mulla silloin tökkäs - en edes muista, mitä kirjaa aloitin.
(Jes, nyt sain vauvan sänkyyn ja toisenkin käden käyttöön. Ja viinilasin!)
Ap
[/quote]
Ap
[/quote]
Ihana matkakirja Iso-Britanniasta amerikkalaisen silmin. Älykäs, hauska ja ihan pikkuisen ilkeäkin. Kuvaus on niin elävää ja taitavaa, että lukija tuntee itsekin saapastelevansa kaatosateessa Lulworthista Weymouthiin haaveillen iltapäiväteestä ja Marks & Spencerin kekseistä.
[/quote]
Kuulostaa mielenkiintoiselta! Laitan lukulistalleni! Sijoittuuko muuten nykyaikaan vai menneisyyteen?
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:18"]
Stephen Kingin musta torni- sarja.
[/quote]
Mun yksi ystävä hehkutti tätä joskus. Mites tuon kanssa on, onko King saanut sen jo päätökseen? Tuo sarja ei ole yhtään tuttu, mutta muistelen, että se ei ole kauhua, vaan enemmän fantasiaa. Menikö oikein?
Ap
Opettajan vaiettu valta. Joo, tenttiin luen.
Heikki Hietamiehen Sormus ja Helen D. Boylstonin Helenan oppivuodet.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:28"]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Kuulostaa mielenkiintoiselta! Laitan lukulistalleni! Sijoittuuko muuten nykyaikaan vai menneisyyteen?
Ap
[/quote]
Sijoittuu 1990-luvulle (ilmestynyt 1995) ja aina välillä kirjailija muistelee ensimmäistä matkaansa samoille seuduille 1970-luvulla.
Anthony Doerr: Kaikki se valo jota emme näe. Jotenkin ei vaan imaise mukaansa, lukeminen tökkii.
[/quote]
Siis tämähän on aivan mahtava kirja! Kaunis aikuisten satu, jossa ilkeitä natseja, salaperäinen timantti ja muuta. Kerronta upeaa. Minä puolestani suosittelen!
Lars Kepplerin Hypnotisoija
Sekä
Reijo Mäen Vares-Tulivuori
Balzacin Pons serkku. Sattui olemaan miehen hyllyssä suomeksi, muuten lukisin ranskaksi (yritän petrata kielitaitoa).
Tove Janssonin novellikokoelma Viesti.
Lampo junakoira. Kyynel tulee jo pelkän takakannen lukemisesta.