Alkoi kova särky puhkeamattomassa hampaassa, mikä
avuksi? Viisaudenhammas on tuntunut puhkeamaisillaan talvesta asti ja ei ole kuitenkaan puhjennut. Nyt illansuussa alkoi kova särky ja aina vain pahenee. Koen, että puhkeamattoman hampaan kohta on "pyöreä kuin pallo", nähtävästi on turvoksissa. Syöminen on hankalaa.
Olen alkumetreillä raskaana, ei kai uskalla mitään Panadoleja syödä?
Mitä ne oikein hammaslekurissa tekevät tämmöiselle puhkeamattomalle hampaalle?
Kommentit (4)
Tämä puhkeamaton hampaan ien tms. oli jotenkin auki pitkin talvea ja tätä kevättä. Koko ajan tuonne koloon tahtoi kaikenlaista ruoanpuppua mennä ja tietysti putsasin koloa puhtaaksi. Mutta nyt aukko on kiinni ja ien turvoksissa kuin pallo. Myös tulossa oleva hammas näytti kumman tummalta.
Mutta pelkään ihan hirveästi viisaudenhampaan poistoa. Voiko edes puudutetta laittaa, kun olen alkumetreillä raskaana?
Särkevän hampaan voi puuduttaa ja poistattaakin, mielellään ei ihmeempiä toimenpiteitä enää viim. rask.kolmanneksella. Raskauden aikana hammasröntgenkuvia ei oteta. Parasetamoli (mm. Panadol, Para-Tabs) on turvallinen raskauden aikana, ibuprofeiinia ei tulisi käyttää.
t.hammashoitsu
Kuvailet juuri tyypillisen tapauksen, miksi viisaudenhammas poistetaan. Se ei mahdu puhkeamaan ja alkaa särkemään silloin tällöin. Mahdollisesti siinä voi ola myös reikä, vaikka vaikuttaisi paljain silmin katsottuna ettei se ole puhjennut. Suosittelen poistoa. Itse kärvistelin kaksi särkykertaa yhdessä hampaassa kunnes poistatin kaikki neljä keralla.