Noin 30-vuotias: Missä kunnossa hampaasi ovat?
Mitä toimenpiteitä on tehty? Onko reikiä paljon ja ovatko pieniä vai isoja? Käytkö hammaslääkärissä säännöllisesti? Pesetkö hampaita päivittäin tavallisella vai sähköhammasharjalla? Käytätkö hammaslankaa?
Kommentit (36)
Miksei jengi käytä sähköhammasharjaa? Kun muutama vuosi sitten vaihdoin tavallisesta sähköiseen en voisi enää todellakaan kuvitella peseväni hanpaita tavallisella hammasharjalla, eron huomaa niin selvästi!
25v. Reikiä muistaakseni 3 tai 4, niitä nyt pikkuhiljaa paikkaillaan. Pesen hampaat aamuin illoin, välillä sähköhammasharjalla, välillä tavallisella. Hammaslankaa pyrin käyttämään mutta se on olevinaan niin hankalaa ettei läheskään aina tule käytettyä.. Hammaslääkäri siitä toitottaa. Muuten on ihan siistit hampaat. Niin ja yksi viisuei poistettu, toinen poistetaan raskauden jälkeen.
Nuo reiät olivat alkuja käydessäni 17 vuotiaana viimeistä kertaa maksuttomalla hammaslääkärikäynnillä, ovat siis tulleet teiniaikaan kun olin huonompi pesemään hampaita.
Käyn poistattamassa hammaskiveä, noin 3 kertaa vuodessa vaikka sitä kertyy todella vähän, en vain pidä sen tunteesta. Reikiä ei yhtään, pesen sähköharjalla 2 kertaa päivässä (joskus kolme jos alkaa tuntua ällöltä) ja langoitan parin viikon välein ja silloin kun jotain on hampaan välissä. Purkkaa syön kaiken suuhun pistämäni jälkeen, myös ihan yhden keksin. Samat tavat ollut lapsuudesta tähän päivään eikä yhtään reikää, kuulemma myös normiharjalla erittäin hyvä ja huolellinen pesutekniikka. Pidän myös aina tunnin tauon syömisestä ennen hampaiden harjausta.
Ikää 28v. Harjaan 2krt päivässä sähköharjalla ja lankaan joka ikinen ilta. Silti on paikattu reikiä ja hammaskiveä poistan joka vuosi. Viisurit on tallella ja hampaat on aina ollut täydellisen suorat. Haaveilen valkaisusta.
27-30 vuotia, huonossa kunnossa on. Yksi hammas leikattu pois, 2 tikkii siihen, reikiä löytyy ja käyn säännöllisesti julkisella hammaslääkärillä. Luulen että ylös tulen saamaan muoviproteesit, kun niin pahassa jamassa mutta ala rivistö jo melkein hoidettu. Oli pitkä jakso, kun en hampaita pessyt, siitä kärsi hampaat ja nyt päässyt siihen rutiiniin että kahdesti pesen hampaat päivässä.
Ei reikiä, alahampaasta pala lohjennut pois kiitos väkivaltaa käyttäneen ex-miehen.
Hampaita en muista juurikaan harjata(yli 10-vuotta näin vaikkakin välissä on ollut pätkiä kun olen yrittänyt skarpata ja pessyt ahkerammin) ja colaa juon melkein 1,5L päivässä.
Kerran on vähäinen määrä hammaskiveä poistettu alaetuhampaiden takaa mutta muuten ei ole ollut ongelmia. Viimeksi tilanne tarkastettu pari kuukautta sitten.
Hammaslekurit ovat ihmeissään mutta onneksi olen ilmeisesti ollut onnekas hampaideni kanssa. Vahvahko hammasluu, en ole lapsena saanut kariestartuntaa ja normaalia vilkkaampi syljeneritys(suu siis tavallaan pesee itse itseään koko ajan) ja ilmeisesti myös hyvä kiille.
Itseäni ärsyttää se etten saa aikaiseksi huolehtia hampaiden pesusta(lasten hampaiden pesusta kylläkin saan pidettyä kiinni) joten yritän kyllä skarpata mutta olen kiitollinen siitä että tilanne on näin hyvä.
Hammaskiveä kertyy kauheasti. Käyn hammaslääkärillä vain kun on pakko. (3-5v välein). Neljä pienehköä reikää on paikattu. Yksi viisaudenhammas on poistettu, toinen pitäisi joskus vielä poistaa.
Pesen hampaat aamuisin tavallisella harjalla. Hammaslankaa käytän satunnaisesti.
Reilu 30v. Aamuin illoin pesen hampaat tavallisella harjalla. Hammaslankaa en oo käyttäny, mutta nyt pitää ruveta käyttämään kun hammaslääkäri suositteli.
2 juurihoidettavaa hammasta ja lisäksi 2 reikää. :-/
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:28"]Hammaskiveä kertyy kauheasti. Käyn hammaslääkärillä vain kun on pakko. (3-5v välein). Neljä pienehköä reikää on paikattu. Yksi viisaudenhammas on poistettu, toinen pitäisi joskus vielä poistaa.
Pesen hampaat aamuisin tavallisella harjalla. Hammaslankaa käytän satunnaisesti.
[/quote]
Jos pystyy noin harvoin käymään niin tuskinpa sitä niin kauheasti keräytyy. Itse joudun poistattamaan vuosittain.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:28"]Reilu 30v. Aamuin illoin pesen hampaat tavallisella harjalla. Hammaslankaa en oo käyttäny, mutta nyt pitää ruveta käyttämään kun hammaslääkäri suositteli.
2 juurihoidettavaa hammasta ja lisäksi 2 reikää. :-/
[/quote]
Ja edellisestä kerrasta on reilu 6v. Siksi varmaankin kahden hampaan reikä on suurentunut niin isoksi, että ne pitää juurihoitaa.
Tästä edespäin yritän muistaa varata kerran vuoteen hammastarkastusajan.
36-vuotias. Kolme implanttia, koska olin nuorena auto-onnettomuudessa, jossa hampaat katkesivat. Reikiä ei käsittääkseni yhtään, mutta en ole ihan varma, onko takahampaissa jotain sellaisia ala-asteella laitettuja paikkoja, joita en vaan muista. Hammaslääkärillä käyn korkeintaan kahden vuoden välein. En käytä hammaslankaa, mutta pesen hampaat tavallisella pehmeällä harjalla aamuin illoin ja syön xylitol-purkkaa aina kun mahdollista (asun ulkomailla ja täältä sitä ei saa).
Paskassa kunnossa, viimeksi hoidettu kuntoon n. 7 vuotta sitten. Nyt taas vihdoin uskaltauduin hammaslääkäriin. Pari isompaa reikää, paljon pieniä. Ei ole varmasti yhtäkään hammasta suussa jota ei olisi joskus paikattu. Ainakin yksi juurihoitoa vaativa hammas.
Pesen tavallisella harjalla, hammaslankaa en käytä. Olen tosi huono hoitamaan hampaitani, lisäksi juon paljon limsaa, nyt kyllä olen vähentänyt limsan juontia. Yritän opetella hoitamaan hampaita paremmin, pelkään hammaslääkäriä.
Reikiä on ollut paljon viimeiset 10v ja yleensä ovat olleet aika isoja. Nyt ihan vasta on tehty kaksi juurihoitoa monta vuotta vanhojen paikkojen alle. Käyn hammaslääkärissä n. vuoden välein ja suuhygienistillä hammaskivenpoistossa 2-3v välein. Pesen hampaat aamuin illoin, lankaan iltaisin. Kaikki neljä viisaudenhammasta on poistettu.
Oon 30+, hoidan kyllä hampaitani melko hyvin (aamuin illoin harjaus, ainakin iltaisin.. hammaslankaa käytän kerta-pari viikkoon) en juo limsoja enkä syö paljoakaan karkkia.
Hammaslääkärissä käyn niin harvoin, että hävettää. Viimeksi kävin 3 vuotta sitten ja sitä edellinen käynti oli siitä 15 v. takaperin (terkkuja tutuille! :D ) tosin onneksi hampaani ovat suht hyvässä kunnossa siitä huolimatta, viime käynnillä löytyi 2 paikattavaa reikää (ei reikiä aikaisemmin) ja etuhampaiden takaa poistettiin vähäsen hammaskiveä.
Nyt tarttis kyllä varata uus aika, luulen että mulla on tullut reikä, yhtä hammasta vihloo ikävästi :/
Mulla on ollut reikiä ehkä 6 elämäni aikana lapsuudesta tähän päivään (35 v). Hampaat ovat tosi valkoiset, hyvässä kunnossa, ihmiset luulevat että valkaisen niitä ja hammaslääkäri aina kehuu. Olen tupakoinut nuorena 4 vuotta. Viimeisin reikä oli yli 11 v sitten kun odotin tokaa lasta, se tuli raskauden aikana, kuulemma yleistä. Sen jälkeen ei ole ollut. Lapsena mulla oli kai 3-5-luokalla muistaakseni yhteensä 5 tolla aikajaksolla. Vanhemmat eivät katsoneet hampaiden pesun perään. Onneksi ei tullut mitään muita ongelmia silloin. Harjaan sähköhammasharjalla vähintään kerran päivässä ja käytän hammaslankaa ja hammasväliharjaa.
Aamuin illoin pesen hampaat, joskus siinä välissäkin, yks reikä löytyy. Purkkaa menee jokapäivä. Mies 30v