Hoitajan ammatin negatiivinen julkisuus.
Olen miettinyt että kuinka paljon nykykeskustelu hoitoalasta vaikuttaa alalle hakeutuvien määrään, on toki oikein että epäkohdista puhutaan mutta jotenkin maallikon korvaan kuulostaa ettei siinä ammatissa ole mitään positiivista.
Tiedän tuttujeni kautta että on hoitajia jotka ovat tyytyväisiä työssään ja puhuvat jopa unelmiensa ammatista, miksi näille ei anneta enempää ääntä tai huomioarvoa että saataisiin edes hieman tuon ammatin vetovoimaa pidettyä yllä?
Kommentit (47)
Hoitoala on just niin pskaa, kuin julkisuudessa sanotaan. Mitäpä sitä totuutta peittelrmään. Hienoa, että on vielä ihmisiä, jotkahaluaa tuota työtä tehdä.
Hoitoalassa ei ole vikaa vaan sen arvostuksessa. Itse kehotan kaikkia nuoria välttämään alaa. Ihmiset haukkuvat ja halveksivat hoitajia, mutta odottavat kuitenkin saavansa hyvää hoitoa ja sitä saavatkin, vaikka sylkevät päälle.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalassa ei ole vikaa vaan sen arvostuksessa. Itse kehotan kaikkia nuoria välttämään alaa. Ihmiset haukkuvat ja halveksivat hoitajia, mutta odottavat kuitenkin saavansa hyvää hoitoa ja sitä saavatkin, vaikka sylkevät päälle.
Minun on vaikea uskoa etteikö suurin osa ihmisistä arvostaisi saamaansa hyvää hoitoa, itse arvostan suuresti ainakin.
Jos tuo tosiaankin on normi (johon en usko) eikä vaan muutaman mätäpään käytösmalli niin sitten en ihmettele ettei kiinnosta.
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea uskoa etteikö suurin osa ihmisistä arvostaisi saamaansa hyvää hoitoa, itse arvostan suuresti ainakin.
Jos tuo tosiaankin on normi (johon en usko) eikä vaan muutaman mätäpään käytösmalli niin sitten en ihmettele ettei kiinnosta.
Oletko ap? Ensin tuot ilmi ammatin negatiivisen julkisuuden ja nyt väität vastaan. Lue edes hetki tätä palstaa, iltapäivälehteä tai mene jonkun ammatinharjoittajan työpaikalle, jos et usko.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. En tiedä mitään muuta ammattiliittoa ( Tehy), jonka puheenjohtaja haukkuu julkisuudessa edustamansa alan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen ihmetellyt. En tiedä mitään muuta ammattiliittoa ( Tehy), jonka puheenjohtaja haukkuu julkisuudessa edustamansa alan.
Tehy on juuri hyvä liitto ja on alkanut puolustaa työntekijöitään niin kuin kuuluu. Totuus ei siitä muutu, vaikka asioista vaiettaisiin. Jos totuus vaivaa niin tarvitsee tehdä muutoksia eikä kiillottaa kuvaa ja valheilla saada nuoria alalle.
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan viettänyt pitkiä aikoja sairaalassa ja päässyt seuraamaan kuinka potilaat ja varsinkin heidän läheisensä kohtelevat hoitajia? Varsinkin vanhuspuolella tämä oli ihan järkyttävää seurattavaa.
Oma isovanhempani oli vuodeosastolla yli puolivuotta ja kävin lähes päivittäin hänen luonaan. Yövuorossa kaksi hoitajaa paimensi yhdessä 40:tä sekoilevaa potilasta ja päivällä kuuntelivat päänaukomista niiltä kerran kuukaudessa oman iäkkään läheisen luona vierailevilta sukulaisilta, jotka kompensoivat huonoa omatuntoa kyykyttämällä hoitajia.
Oli ihan käsittämätöntä kävellä aamulla kotiin ja katsoa kuinka paikallisen urheilukentän nurmikkoa ajoi päältäajettavilla ruohonleikkureilla kaksi kunnantyöntekijää. Tuohon riitti resursseja noin paljon, mutta ei sinne vuodeosastolle. Kertoo ihan tasantarkkaan sen työn arvostuksesta.
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo tosiaankin on normi (johon en usko) eikä vaan muutaman mätäpään käytösmalli niin sitten en ihmettele ettei kiinnosta.Oletko ap? Ensin tuot ilmi ammatin negatiivisen julkisuuden ja nyt väität vastaan. Lue edes hetki tätä palstaa, iltapäivälehteä tai mene jonkun ammatinharjoittajan työpaikalle, jos et usko.
Olen ja yritinkin tuossa aloituksessa (näköjään epäonnistuneesti) pohtia että miksi yksinomaan negatiiviset asiat saa kaiken julkisuuden kun positiivistakin varmasti on, yksi mistä purnataan rahan ohella eniten on se että hoitajia ei ole tarpeeksi jonka takia työ on raskasta, uskon sen että asiat näin on mutta kuinka se osaltaan edistää kumpaakaan näistä asioista jos annetaan kuva että kaikki hoitajat suunnilleen itsekkin vihaa ammattiaan ?
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo tosiaankin on normi (johon en usko) eikä vaan muutaman mätäpään käytösmalli niin sitten en ihmettele ettei kiinnosta.Oletko koskaan viettänyt pitkiä aikoja sairaalassa ja päässyt seuraamaan kuinka potilaat ja varsinkin heidän läheisensä kohtelevat hoitajia? Varsinkin vanhuspuolella tämä oli ihan järkyttävää seurattavaa.
Oma isovanhempani oli vuodeosastolla yli puolivuotta ja kävin lähes päivittäin hänen luonaan. Yövuorossa kaksi hoitajaa paimensi yhdessä 40:tä sekoilevaa potilasta ja päivällä kuuntelivat päänaukomista niiltä kerran kuukaudessa oman iäkkään läheisen luona vierailevilta sukulaisilta, jotka kompensoivat huonoa omatuntoa kyykyttämällä hoitajia.
Oli ihan käsittämätöntä kävellä aamulla kotiin ja katsoa kuinka paikallisen urheilukentän nurmikkoa ajoi päältäajettavilla ruohonleikkureilla kaksi kunnantyöntekijää. Tuohon riitti resursseja noin paljon, mutta ei sinne vuodeosastolle. Kertoo ihan tasantarkkaan sen työn arvostuksesta.
Tässä varmasti syntyykin semmonen oravanpyörä jossa ne kaksi hoitajaa ei millään kerkeä antamaan niin hyvää hoitoa kun haluaisivat ja sen sitten nämä potilaat "kostavat" aiheetta näille ihmisille ketä eniten näkevät.
Samaa mieltä olen myös siitä että lisäresursseja pitäisi kohdistaa sinne missä niitä tarvitsee mutta kauanko siitä on apua jos alalle ei enää ketään kiinnosta lähteä?
Voiko olla että juuri tuolla alalla jossa lähtökohtaisesti pitää ainakin jonkin verran olla halu auttaa ihmisiä, raha ratkaisee kuitenkin eniten?
Yksi syy miksi en ikinä lähde hoitoalalle on tuo jatkuva valitus. En jaksaisi kuunnella jatkuvaa negaa työkavereilta. Ja kuinka jatkuvasti valitetaan joka paikassa. Olen itsekin ollut työssä missä saa painaa tuplavuoroa ja kiitosta ei kuulu. Päinvastoin, asiakkaat haukkuu kun olet myöhässä. Jep sori, mielellään minäkin olisin silloin ilta 21 jo kotona, kun olen lähtenyt töihin jo aamulla klo 6. Mutta ei se itku ja vinkuminen auta. Työkavereiden kanssa toki puhuttiin, pääosin huumorilla mentiin. Ja sehän on sitten ammatinvalinta kysymys. En minäkään tuolla kauaa ollut, kun homma meni vaan hullummaksi. Nyt opiskelen samalla uraani ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin alkoi taas uhriutuminen sekä potilaiden ja omaisten haukkuminen.
Keksikää nyt joskus jotain uutta. En yhtään ihmettele hoitoalan ongelmia tuolla asenteella. Kukaan moisessa porukassa pitkään viihdy.
Turha asioita on kaunistella.
Tottakai työhönsä tyytyväisiä löytyy mutta melkeinpä veikkaan että tämän hetkisessä tilanteessa missä monessa työpaikassa ollaan (resurssivaje, osaamattomat sijaiset yms), on enemmistö väsynyttä ja tyytymätöntä.
Kaiken huippu on ollut se että uusille sijaisille maksetaan osassa paikoissa enemmän kuin vakkareille, joka on kyllä melkoinen pyllistys päättäjiltä.
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo tosiaankin on normi (johon en usko) eikä vaan muutaman mätäpään käytösmalli niin sitten en ihmettele ettei kiinnosta.Oletko koskaan viettänyt pitkiä aikoja sairaalassa ja päässyt seuraamaan kuinka potilaat ja varsinkin heidän läheisensä kohtelevat hoitajia? Varsinkin vanhuspuolella tämä oli ihan järkyttävää seurattavaa.
Mitä jos kirjoittisit ihan rehellisesti omana itsenäsi etkä tekeytyisi "isovanhemman luona kävijäksi".
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy miksi en ikinä lähde hoitoalalle on tuo jatkuva valitus. En jaksaisi kuunnella jatkuvaa negaa työkavereilta. Ja kuinka jatkuvasti valitetaan joka paikassa. Olen itsekin ollut työssä missä saa painaa tuplavuoroa ja kiitosta ei kuulu. Päinvastoin, asiakkaat haukkuu kun olet myöhässä. Jep sori, mielellään minäkin olisin silloin ilta 21 jo kotona, kun olen lähtenyt töihin jo aamulla klo 6. Mutta ei se itku ja vinkuminen auta. Työkavereiden kanssa toki puhuttiin, pääosin huumorilla mentiin. Ja sehän on sitten ammatinvalinta kysymys. En minäkään tuolla kauaa ollut, kun homma meni vaan hullummaksi. Nyt opiskelen samalla uraani ylöspäin.
Et ole alalla mutta puhut noin?? Yhtä paljon/ vähän on negaa kuin muillakin aloilla
Onhan siinä varmaan vaihtelua työpaikan ja paikkakunnan mukaan. HUS alueella ainakin on niin laaja väestövastuu että jatkuva ylikuormitus on ikävä kyllä totuus. Tai voihan olla että jossain ”reunoilla” raaseporissa tai porvoossa on helpompaa, mutta työmatkat olisivat liian pitkät jos asuu helsingin suuralueella.
Luontaisetuna pystyy pöllimään huumaavia kipulääkkeitä, joilla voi nollata raskaan työn. Luulisi tämän houkuttelevan porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole alalla mutta puhut noin?? Yhtä paljon/ vähän on negaa kuin muillakin aloilla
Kyllä tämä ko. ala on kaikesta valittamisessa ja sillä asioidensa ajamisessa ihan omaa luokkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin, negatiivisuus työpaikoilla kyllä tarttuu kun korona keväällä.
Niinpä, on itsekeskeistä ja lyhytnäköistä (rahan kiilto silmissä) lytätä koko ala niin ettei niitä kaivattuja lisäkäsiä kiinnosta enää alalle kouluttautua.