Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä Ruotsissa niin paljon paremmin..

Vierailija
22.05.2015 |

Olen niin onnellinen muutettuani tänne, kun luen suomalaisten ahdasmielisyydestä.

Tukholma on oikea monikulttuurinen metropoli, niin suurkaupunkimainen josta jokaiselle löytyy jotakin. Kaikkine vaate- ja huonekaluliikkeineen. Tukholma on muodin edelläkävijä, ihmiset tosi tyylikkäitä ja tosi onnellisia, toisin kun Suomessa ja Helsingissä. Tukholmassa tienaa paskaduuneista lähes tuplat Suomeen nähden, täällä on halpaa asua ja elää. Minullakin asunto Sundbybergissä, kaikkien kulkuyhteyksien päässä. Menee metro, paikallisjuna, pikaraitiotie. Paljon kauppoja ja ravintoloita, eli elävä katukuva.

Meillä täällä Tukholmassa pääsee  metrolla aivan kaikkialle ja junat kulkee viidessä eri kerroksessa. Mihinkä metrolla ei viereen pääse, niin paikallisjuna menee. Täällä todellakin palvelu toimii ja hinta kohtaa laadun. Metro ja muu joukkoliikenne on kaupungissa todella suosittua. Ihanaa, rakastan metroa.

Täällä ostaa ruokaa reilulla 100kr n. 10e, koko kassillisen, kun Suomesta et saanut mitään. Täällä ei myöskään röökejä ja nuuskia ole laitettu numeroiden taakse. 

Täällä toimii terveyspalvelut mainiosti suuremmitta jonoitta, täällä on hyvät eläkkeet ja eläkkeellä myös pärjää, toisin kun Suomessa. 

En keksi mitään asiaa, joka täällä olisi huonosti. Aamen! : )

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:54"]

No miten ihmeessä sieltä muka saa asunnon

[/quote]

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1432095828037

"Eläkkeellä oleva lukionopettaja jonotti 23 vuotta vuokra-asuntoa Tukholman ydinkeskustasta. Sitten, sinnikkyyden ja hiukan onnenkin ansiosta, hän sai edullisen ja komean asunnon--. [Y]dinkeskustassa -- keskimääräinen jono on suosituimmilla paikoilla 15–20 vuotta. Missään ei silti ole helppoa: Rinkebyn tai Husbyn huonomaineisina pidetyissä lähiöissäkin jonoa on noin kahdeksan vuotta. Kärrtorpissa 12. --Ihmisten on asuttava alivuokralaisina, haalittava rahat ostamiseen tai hankittava vuokrasopimus pimeästi, siis ostamalla joltakin niitä sääntöjen vastaisesti myyvältä. Rutensköldin talosta on viime aikoina vapautunut vain harvoja asuntoja. Hiljattain tullut uusi asukas jonotti 28 vuotta."

Vierailija
22/27 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin Norjaan kuin Ruotsiin! Ruotsista Norjaan mamuuntunut voisi kirjoittaa aloitusta vastaavan Norja-hehkutuksen; siellä on kaikki paremmin kuin Ruotsissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee onneksi mä muutan sinne syksyllä <3 Olen niin väsynyt Suomeen vaikka tämä on ihan kelpo maa. Kaipaan itse vain vähän tuoreempaa kulttuuria, tyyliä, parempia ja (minulle uusia) ravintoloja, parempia golfkenttiä ja kaunista kaupunkia!

Vierailija
24/27 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:09"]

Jee onneksi mä muutan sinne syksyllä <3 Olen niin väsynyt Suomeen vaikka tämä on ihan kelpo maa. Kaipaan itse vain vähän tuoreempaa kulttuuria, tyyliä, parempia ja (minulle uusia) ravintoloja, parempia golfkenttiä ja kaunista kaupunkia!

[/quote]

Voi kun tulet syvästi pettymään. No, mutta tule sitten kertomaan, kun olet pari kuukautta asunut.

Vierailija
25/27 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:09"]

[/quote]

Voi kun tulet syvästi pettymään. No, mutta tule sitten kertomaan, kun olet pari kuukautta asunut.
[/quote]

Ja miksi tulen pettymään? Tuntemani ruotsalaiset (mahdollisesti tuleva kaveripiirini) ja tuleva asuinpaikkani tukee näitä mainitsemiani mielikuvia ja kokemuksia. Miksi yhtäkkiä ne muuksi muuttuisivat? Tiedän, että Ruotsissa ja Tukholmassa on paljon ongelmia ja ongelma-alueita, mutta et voi väittää, ettei kulttuuria olisi. Kulttuuri on myös huomattavasti pidemmällä kuin Suomessa ihan vain jo sen takia, että Ruotsissa on eletty eurooppalaisesti jo silloin kun Suomessa vielä kansa asui 70-80% maaseudulla ja ihmiset istuivat iltansa pimeissä pirteissä..

Vierailija
26/27 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:51"]

Olen niin onnellinen muutettuani tänne, kun luen suomalaisten ahdasmielisyydestä.

Tukholma on oikea monikulttuurinen metropoli, niin suurkaupunkimainen josta jokaiselle löytyy jotakin. Kaikkine vaate- ja huonekaluliikkeineen. Tukholma on muodin edelläkävijä, ihmiset tosi tyylikkäitä ja tosi onnellisia, toisin kun Suomessa ja Helsingissä. Tukholmassa tienaa paskaduuneista lähes tuplat Suomeen nähden, täällä on halpaa asua ja elää. Minullakin asunto Sundbybergissä, kaikkien kulkuyhteyksien päässä. Menee metro, paikallisjuna, pikaraitiotie. Paljon kauppoja ja ravintoloita, eli elävä katukuva.

Meillä täällä Tukholmassa pääsee  metrolla aivan kaikkialle ja junat kulkee viidessä eri kerroksessa. Mihinkä metrolla ei viereen pääse, niin paikallisjuna menee. Täällä todellakin palvelu toimii ja hinta kohtaa laadun. Metro ja muu joukkoliikenne on kaupungissa todella suosittua. Ihanaa, rakastan metroa.

Täällä ostaa ruokaa reilulla 100kr n. 10e, koko kassillisen, kun Suomesta et saanut mitään. Täällä ei myöskään röökejä ja nuuskia ole laitettu numeroiden taakse. 

Täällä toimii terveyspalvelut mainiosti suuremmitta jonoitta, täällä on hyvät eläkkeet ja eläkkeellä myös pärjää, toisin kun Suomessa. 

En keksi mitään asiaa, joka täällä olisi huonosti. Aamen! : )

[/quote]

Suomalaisten ahdasmielisyys ahdistaa, mutta silti muutit Tukholman esikaupungin suomalaislähiöön :)

Mahtoiko käydä niin, että sait kämpän sukulaissuhteilla, eli jonkun ruotsinsuomalaisen mummosi asunnon ;)

Muutenhan toi oli tuollaista pinnalista teinihehkutusta, ettei siitä sen enempää.

Vierailija
27/27 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla taitaa kuitenkin olla koti-ikävä salaa, kun tulee tänne AV:lle juttelemaan muiden suomalaisten kanssa. Voi olla aika yksinäistä Ruotsissa, joka toki on edellä kehityksessä.