Kuinka suuri perintö on sun mielestä suuri?
Eli minkä suuruinen perintö on jo jonkinlainen? Ja jätetään ne miljoonaperinnöt pois.
Kommentit (50)
Kaikki eurosta ylöspäin on plussaa.
Joitain kymmeniä tuhansia on mun mielestä jo aika mittava rahallinen perintö.
+100k€ Alkaa olla jo todella suuri perintö ja ainakin itselleni elämän mullistava rahasumma.
Ja ei, edes "muutama satatuhatta" ei ole sellainen summa, että jäisin pois töistä laiskottelemaan kotiin, mutta tuon summan järkevästi sijoittamalla ja maksamalla velkoja pois pääsee aika kivaan alkuun eikä tarvi ihan pienistä murehtia.
100 000 tai sen yli menevä on mielestäni suuri. Alle 20 000 on pieni. Olen saanut 12 000€ perinnön, olin yksi kymmenestä jakajasta. Eli perintö oli suurehko mutta meni niin moneen osaan, että olikin pieni per nuppi. Ei mennyt veroa.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastonikkari kirjoitti:
Tilastokeskus tietää kertoa, että ihminen jättää kuollessaan keskimäärin 107.000€ perintöä. Minusta on käsittämätöntä, ettei ihminen elämässään saa enempää omaisuutta kasaan. Moni ei saa mitään. Suuri perintö voisi olla 700.000€, minkä verran 10. desiiliin kivunnut ihminen jättää jälkeensä.
Minäyritän elää niin, ettei minulta jää perintöä. Asunto saa riittää.
N53Minä yritän elää niin, että myös eläkepäiviä varten keräämäni sijoitusvarallisuus jää perillisille.
Tää on minun mielestä hyvin käsittämätön ajattelutapa. Sitäkö ainutta varten täällä ollaan, että pitää kerätä mahdollisiman paljon omaisuutta jätettäväksi perillisille?
Mistä päättelit, että ainutta? Mutta ajatushan on loistava. Jos sijoitusvarallisuutta saa kerättyä niin, että pelkät tuotot tuovat mukavan vanhuuden, itse pääoma siirtyy lapsille heidän vanhuutensa turvaksi. Näin jokainen sukupolvi saa vuorollaan turvatun vanhuuden, ihan vaan koska minä sen ensin keräsin.
Tämä tarkoittaa, että lapseni voivat panostaa johonkin muuhun projektiin eläkepäivien turvan keräämisen sijaan. Vaikka auttaa omia lapsiaan alulle paremmin. Näin pikku hiljaa suku vaurastuu, ja sillä on vaikutuksia vähän kaikkeen. Hyvinvointi lisääntyy, voidaan keskittyä kiinnostaviin ammatteihin, kenenkään ei tarvitse taloudellisista syistä katsella juoppoa tai väkivaltaista puolisoa, eikä hetkellinen työttömyys tai sairastuminen ole uhka kenenkään elämänlaadulle taloudellisessa mielessä. Noin esimerkkeinä.
Sukuvarallisuuden turvin uskaltaa myös tehdä haluamansa määrän lapsia, kun perheasunnon ostaminen on helpompaa eikä tarvitse pelätä maailman myllerryksiä yhtä paljon kuin pelkän palkkatulon varassa eläessä.
Suuri perintö on yli 1 milj. e, jonkinlainen on 500 000 e ja keskimääräinen muistaakseni 100 000 e.
Onneksi me suurten ikäluokkien lapset perimme jokainen ökyrikkaiden vanhempiemme miljoonaomaisuuden, koska kaikkien vanhemmathan saavat 3000 e/kk eläkettä, omistavat taloja, kesämökkejä, autoja ja osakkeita.
Jos yksin saa satatuhatta niin se on jo jotain. Kymppitonnit ovat pientä.
Vierailija kirjoitti:
Suuri perintö on yli 1 milj. e, jonkinlainen on 500 000 e ja keskimääräinen muistaakseni 100 000 e.
Onneksi me suurten ikäluokkien lapset perimme jokainen ökyrikkaiden vanhempiemme miljoonaomaisuuden, koska kaikkien vanhemmathan saavat 3000 e/kk eläkettä, omistavat taloja, kesämökkejä, autoja ja osakkeita.
Jep, ja nimenomaan niitä taloja, kesämökkejä ja autoja: menoja aiheuttavaa omaisuutta, jota voi olla vaikea myydä järkevään hintaan, mutta joka edellyttää vaivannäköä ja ylläpitoa. Perintövero pitää maksaa omista säästöistä, mikä on hankalaa, koska meidän ikäisillä on isot asuntolainat niskassa vielä vanhallakin iällä.
No kysymyshän on siitä millä tavalla elämän pitäisi muuttua perinnön jälkeen? Sadoilla tuhansilla saa asunnon, kymppitonneilla maksaa velkoja,miljoonilla voi ottaa ainakin hetken joutilaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskus tietää kertoa, että ihminen jättää kuollessaan keskimäärin 107.000€ perintöä. Minusta on käsittämätöntä, ettei ihminen elämässään saa enempää omaisuutta kasaan. Moni ei saa mitään. Suuri perintö voisi olla 700.000€, minkä verran 10. desiiliin kivunnut ihminen jättää jälkeensä.
N53Minä yritän elää niin, että myös eläkepäiviä varten keräämäni sijoitusvarallisuus jää perillisille.
Tää on minun mielestä hyvin käsittämätön ajattelutapa. Sitäkö ainutta varten täällä ollaan, että pitää kerätä mahdollisiman paljon omaisuutta jätettäväksi perillisille?
Mistä päättelit, että ainutta? Mutta ajatushan on loistava. Jos sijoitusvarallisuutta saa kerättyä niin, että pelkät tuotot tuovat mukavan vanhuuden, itse pääoma siirtyy lapsille heidän vanhuutensa turvaksi. Näin jokainen sukupolvi saa vuorollaan turvatun vanhuuden, ihan vaan koska minä sen ensin keräsin.
Tämä tarkoittaa, että lapseni voivat panostaa johonkin muuhun projektiin eläkepäivien turvan keräämisen sijaan. Vaikka auttaa omia lapsiaan alulle paremmin. Näin pikku hiljaa suku vaurastuu, ja sillä on vaikutuksia vähän kaikkeen. Hyvinvointi lisääntyy, voidaan keskittyä kiinnostaviin ammatteihin, kenenkään ei tarvitse taloudellisista syistä katsella juoppoa tai väkivaltaista puolisoa, eikä hetkellinen työttömyys tai sairastuminen ole uhka kenenkään elämänlaadulle taloudellisessa mielessä. Noin esimerkkeinä.
Sukuvarallisuuden turvin uskaltaa myös tehdä haluamansa määrän lapsia, kun perheasunnon ostaminen on helpompaa eikä tarvitse pelätä maailman myllerryksiä yhtä paljon kuin pelkän palkkatulon varassa eläessä.
Tai sitten jo lastenlapsesi pistävät koko perinnön sileäksi ja jättäytyvät lapsettomiksi -> sukulinja sammuu.
Minulla ei ole lapsia, joten näen tarpeettomana kerätä varallisuutta jo valmiiksi varakkaille lähisukulaisille tai tuttaville. Aion jossain vaiheessa myydä asuntoni ja muuttaa vuokralle, niin kenenkään ei tarvitse riidellä perinnöstäni. Paitsi jos kuolen ihan lähivuosina .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja nimenomaan niitä taloja, kesämökkejä ja autoja: menoja aiheuttavaa omaisuutta, jota voi olla vaikea myydä järkevään hintaan, mutta joka edellyttää vaivannäköä ja ylläpitoa. Perintövero pitää maksaa omista säästöistä, mikä on hankalaa, koska meidän ikäisillä on isot asuntolainat niskassa vielä vanhallakin iällä.
No mutta me olemme jo 40 vuotta kadehtineet heidän helppoa elämäänsä, miksi siitä omaisuudesta nyt tulisi taakka?
Suuri perintö on kymmenen kertaa se määrä mikä sinulla on tilillä rahaa.
Sain 60 000€. Sen turvin tehtiin keittiöremontti nykyiseen taloon. Lopun pidän säästössä odottelemassa lasten pian alkavia teinivuosien mopo- ja ajokorttiaikaa, jos sellaisia haluavat aikanaan hankkia. Eli tuon verran menee perheellisellä ihan ns. arkikäyttöön.
Jos olisi tullut tuplat, ois voinut sijoittaa ns ylimääräisenä rahana.
Miehelle ei ole tulossa perintöä eli nämä meidän perheen perinnöt oli tässä.
Tilastokeskus tietää kertoa, että ihminen jättää kuollessaan keskimäärin 107.000€ perintöä. Minusta on käsittämätöntä, ettei ihminen elämässään saa enempää omaisuutta kasaan. Moni ei saa mitään.
Aika monella vanhuksella suurin osa omaisuudesta on kiinni muuttotappioalueella sijaitsevissa asunnoissa, joiden todellinen arvo on laskenut viime vuosien aikana. Minunkin 85-vuotias äitini omistaa kaksi asuntoa pienehkön paikkakunnan taajamasta, mutta tuskin niitä asuntoja saa myytyä mihinkään järkevään hintaan siinä vaiheessa, kun äidistä aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten jo lastenlapsesi pistävät koko perinnön sileäksi ja jättäytyvät lapsettomiksi -> sukulinja sammuu.
"Kaikkihan me täällä ollaan pieni hetki vaan
On aivan turhaa mammonaa näin koota päälle maan
Joku toinen kuitenkin sen ryyppää aikanaan
Juodaan kaikki nyt ja juokoon toiset omiaan"
72000 tuli ja meni eli vuodessa tuhlasin :D Ei pysy raha minun taskussa....
Vierailija kirjoitti:
72000 tuli ja meni eli vuodessa tuhlasin :D Ei pysy raha minun taskussa....
heh aika hyvin mutta on niitä pahempiakin tuhlareita https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008545861.html
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskus tietää kertoa, että ihminen jättää kuollessaan keskimäärin 107.000€ perintöä. Minusta on käsittämätöntä, ettei ihminen elämässään saa enempää omaisuutta kasaan. Moni ei saa mitään.
Aika monella vanhuksella suurin osa omaisuudesta on kiinni muuttotappioalueella sijaitsevissa asunnoissa, joiden todellinen arvo on laskenut viime vuosien aikana. Minunkin 85-vuotias äitini omistaa kaksi asuntoa pienehkön paikkakunnan taajamasta, mutta tuskin niitä asuntoja saa myytyä mihinkään järkevään hintaan siinä vaiheessa, kun äidistä aika jättää.
Ja silti suurin osa Suomen vanhuksista asuu kasvukeskuksissa! Suhteellisesti heitä on enemmän maalla, mutta helsinkiläisten vanhusten omaisuus ei ole näköjään koskaan tapetilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelisin myös että yli 100 000 € on jo suuri. Itsellä jäämässä lapsille just tuo 100-150 000 €/lapsi. Olisi jäänyt tuplaten, mutta erosin juuri. Toki saavat mieheltä saman jos mies ei tuhlaa rahojaan.
On ihan hirveää jos jollain ns normaali ihmisellä ei jää mitään perintöä. Että joka penni on tuhlattu loppuun elämän aikana. Toki esim vammaisuus on asia erikseen. Mutta sen verran pitää taloutta pystyä hallitsemaan että jotain jää joskus jälkipolville.
Miksi ihmeessä pitäisi jättää perintöä jälkipolville?? Ehdottamasti kannattaa käyttää rahat itse ja nauttia elämästä niin kauan kuin on elossa
Minusta on käsittämätöntä käyttää koko elämänsä jahdaten jättiomaisuutta. Toiset tyytyvät vähempään ja ovat äärimmäisen onnellisia.