Miksi ADHD:a esiintyy eniten elämän koululaisten jälkeläisillä?
Siis en tiedä onko tästä olemassa jotain tutkimusta, mutta ihan näin mutu-tuntumalta vaikuttaa, ettei tätä muotitautia juurikaan esiinny koulutettujen vanhempien lapsilla. Mistä tää johtuu?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:51"]Tuntuu olevan isättömien poikien tauti. Lähipiirissä paljon juurikin yh-äitien pojilla adhd:ta.
[/quote]
Erityislasten vanhemmat eroavat suuremmalla todennäköisyydellä. En muista prosentteja.
[/quote]
Myöskin niin, että tasapainoinen perhe, jossa 2 jaksavaa vanhempaa pystyvät tasapainottamaan lapsen haasteita paremmin. Kaksi jaksavaa jaksaa aina paremmin kuin yksi, kun kyse on lapsen kasvattamisesta 18-20 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:18"]
Jaa-a. Mies ohjelmistosuunnittelija (insinööri) ja itse maisteri (tietojenkäsittelytiede), lapsella todnäk adhd, vielä ei tarkkaa diagnoosia ole voitu antaa, toinen lapsi terve. Ihan vakitöissä ollaan molemmat ja eletään normaalia elämää, suvussa ei vastaavia kummankaan puolella.
[/quote]
Ero onkin siinä, miten asia hoituu diagnoosin jälkeen. Te olette järkeviä ihmisiä, te osaatte auttaa lastanne ja etsiä (ja vaatia) hänelle avun. Teidän lapsellanne tämä ei koidu kohtaloksi.
Ero on myös siinä, miten ihmiset tuovat lapsensa diagnoosit esille. Järkevä ihminen ei niitä korosta, samalla nostaen lapsensa vääränlaiselle jalustalle. Mitä heikompi koulutus ja elämänhallinta, sitä heikompaa on kyky toimia mm. opettajien kanssa. Omassa lähipiirissä on elämäm koulu - pariskunta, jonka kaikilla lapsilla on jokin ongelma, josta vanhemmat tekevät elämän suuremman ja samalla hankaloittavat lastensa elämiä.
Te tuskin puhutte lapsenne kuullen kuinka hänestä ei ADHD:n takia tule yhtään mitään muuta kuin häirikkö :( Minun tuttavani puhuvat näin, ja kuvitella saattaa, miltä se lapsista tuntuu.
Minulla ja veljelläni on ADHD. Äiti on insinööri, isä lääkäri. Geeneistä se on kiinni, omat vanhempani ovatkin sukujensa ainoita ilman edes jonkinlaisia keskittymis- tai oppimisvaikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:17"]ADHD on perinnöllistä. ADHD on yksi tekijä, joka voi johtaa syrjäytymiseen, on todellä yleinen vangeilla.
[/quote]
Adhd on osaksi perinnöllinen ja osaksi ympäristön aiheuttama!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:22"]
Muistaakseni ADHD on keskiluokkaisten valkoisten poikien sairaus. Siis suurimmalta osin. Yksi teoria on, että aiheutuu steriiliydestä, antibiooteista ja vähäisistä/vääränlaisista mikrobeista.
[/quote]
Se on yhtä yleinen tytöillä ja pojilla. Sitä on erilaista ja toisilla se on vaan pään sisässä ja toisilla se näkyy liikkuessa ja sitten on sekoituksia niistä.
[/quote] eiks pojilla kuitenkin enemmän
[/quote]
Mä olen ollut siinä keskustelussa psykiatrin ja psykologin kanssa jossa tulee se diagnoosi. Ne sanoi ettei sukupuolten välillä ole eroa. Rikospsykologi taas sanoi että pojat tunnustaa paljon helpommin. Ei se adhd ole välttämättä yhtään huono asia. Päihteet saa adhdn tekemään ajattelemattomia paljon herkemmin.
[/quote]
http://www.webmd.com/add-adhd/childhood-adhd/news/20040915/study-confirms-adhd-is-more-common-in-boys
http://psychcentral.com/lib/adhd-and-gender/3126/
Tässä vielä perusteita väitteilleni. Uskokoon kukin asian miten haluaa.
[/quote]
Poikia on tutkittu enemmän mitä tyttöjä. Siinä se syy. Vaikka kuinka paljon tulis diagnooseja kun suurin osa ei oo tutkittu. Mun kahdella tytöllä on todettu adhd ja ne on ihan erilaisia. Toinen on kun apina ja toisella se on enemmän haahuilua. Mä en usko koko diagnoosiin vaan ne on erilaisia luonteita. En usko muihinkaan diagnooseihin paitsi että hullut on hulluja.
Koska nämä elämäm koululaiset käyttävät useammin päihteitä ja ovat mielenterveyso- tai neuro-ongelmaisia itse. Luonnollista että lapsistakin tulee sitten sellaisia.
ADHD on perinnöllistä. ADHD on yksi tekijä, joka voi johtaa syrjäytymiseen, on todellä yleinen vangeilla.
Jaa-a. Mies ohjelmistosuunnittelija (insinööri) ja itse maisteri (tietojenkäsittelytiede), lapsella todnäk adhd, vielä ei tarkkaa diagnoosia ole voitu antaa, toinen lapsi terve. Ihan vakitöissä ollaan molemmat ja eletään normaalia elämää, suvussa ei vastaavia kummankaan puolella.
Osittain perinnöllistä ja elämän koululaisilla usein itselläkin ADHD tms.
ADHD- tyyppisiä oireiluja voi esiintyä herkemmin lapsilla, joilla on huonot kotiolot (ehkä sitä tarkoitat elämänkoululaisilla) eli lapsella ei ole riittävää huolenpitoa, rajoja ja turvaa. Paremmissa kasvuoloissa lapsi saisi ehkä paremmin tukea ja huomiota sekä ohjausta, jolloin oireilu olisi vähäisempää tai sen kanssa pärjättäisiin paremmin, jolloin diagnoosiin ei ehkä päästäisikään. Kyllä sitä esiintyy silti koulutettujenkin ihmisten lapsilla.
ADHD on perinnöllinen ja vaikeuttaa paljon opiskelua ja elämää muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:19"]
ADHD- tyyppisiä oireiluja voi esiintyä herkemmin lapsilla, joilla on huonot kotiolot (ehkä sitä tarkoitat elämänkoululaisilla) eli lapsella ei ole riittävää huolenpitoa, rajoja ja turvaa. Paremmissa kasvuoloissa lapsi saisi ehkä paremmin tukea ja huomiota sekä ohjausta, jolloin oireilu olisi vähäisempää tai sen kanssa pärjättäisiin paremmin, jolloin diagnoosiin ei ehkä päästäisikään. Kyllä sitä esiintyy silti koulutettujenkin ihmisten lapsilla.
[/quote]
Ja tosi hyvä pointti, usein ns. "elämänkoululainen" ei ole opiskellut pitkälle, koska hänellä itselläänkin on koulutuksen tehokkaasti torppaava ADHD. Se ei ole mikään ilkkumisen tai ylemmyyden tunnon aihe. Ihmisen kohtalo ei aina ole omista valinnoista kiinni, vaan siitä, millaiset kortit kullekin jaetaan.
Muistaakseni ADHD on keskiluokkaisten valkoisten poikien sairaus. Siis suurimmalta osin. Yksi teoria on, että aiheutuu steriiliydestä, antibiooteista ja vähäisistä/vääränlaisista mikrobeista.
1) Ei ole olemassa mitään "elämänkoululaisia" 2) ADHD on perinnöllinen ja vaikuttaa usein oppimiseen ja koulumenestykseen, joten luonnollisesti ne, joilla se on, eivät yhtä todennäköisesti kykene opiskelemaan kuin ne, joilla sitä ei ole. Sama juttuhan on lukuhäiriössä, se on perinnöllinen. Kuten lähes kaikki sairaudet. Saattavat ilmaantua muutenkin, vaikka vanhemmilla ei olisi.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:18"]
[/quote]
joo, tiedän että näitäkin löytyy, mutta enemmän siis tuntuu esiintyvän tuolla alemman koulutuksen väen keskuudessa. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:22"]
[/quote]
lähde?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:22"]Muistaakseni ADHD on keskiluokkaisten valkoisten poikien sairaus. Siis suurimmalta osin. Yksi teoria on, että aiheutuu steriiliydestä, antibiooteista ja vähäisistä/vääränlaisista mikrobeista.
[/quote]
Se on varmaan jossain vaiheessa tai jossain päin maailmaa näin - koska ne köyhimmät ja mustat eivät koskaan pääse diagnosoitaviksi saakka. Mahdollinen tarkkaamattomuus luetaan "rotuominaisuuksiksi".