Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja lapsen ja isän väliseen suhteeseen?

Vierailija
22.01.2022 |

Kohta neljä täyttävä lapsi on isänsä kanssa koko ajan (henkisesti) tukkanuottasilla. Isä kai huomaamattaan provosoi lasta koko ajan ja provosoituu heti kun lapsi provosoituu hänestä. Molemmat kiukuttelee toisilleen koko ajan ja joudun jatkuvasti olemaan erotuomarina, jos en ole niin heidän olemisesta ei tule yhtään mitään. Tämä on ollut tällaista eri variaatioineen alusta saakka, mutta lapsen kasvaessa tilanne tuntuu pahenevan. Eivät ymmärrä toisiaan jotenkin ollenkaan. Päivä päivältä vähemmän. Olen yrittänyt miehen kanssa keskustella asiasta monta kertaa, mutta mies tuntuu syyttävän minua siitä että hänellä on lapsen kanssa sellaista kuin on, ei ota mitään neuvoja vastaan eikä suostu katsomaan peiliin. Kotielämä on aika rasittavaa näin. Miestä ei saa mihinkään neuvolaan asiasta puhumaan.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko neuvolan kautta kotikäynnille jonkun terapeutin. Terapeutilla kerrot tilanteen, miehelle et etukäteen mitään. Terapeutin tullessa, vedät takin niskaan ja jätät miehen ja lapsen kotiin, näin mies ei voi paeta paikalta.

Veikkaisin kyllä eroa tuon jälkeen, mutta 0,0000001% mahdollisuus miehen ja lapsen välien parantumiseen on enemmän kuin pelkkä 0% mahdollisuus. Muutoksen mahdollisuus voisi kasvaa, jos terapeutti olisi mies, joka osaa lukea lasta ja manipuloida miestä muutokseen. Vaan ei voi heittäytyä liian vaativaksi näissä asioissa.

Ei kukaan terapeutti tuollaiseen suostu että joku pakotettaisiin tietämättään yllättäen asiakkaaksi.

Vierailija
22/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieshän on tuossa tilanteessa se, jonka aikuisena pitäisi alkaa aktiivisesti miettimään tilanteeseen ratkaisukeinoja ja jotenkin jään nyt tästä sellaiseen käsitykseen että mies on niin lapsellinen ettei tee mitään ja kuvittelee että "vika" on lapsessa. 

Mies siis syyttää minua siitä että lapsen kanssa on niin hankalaa, hänen mielestään minä olen tehnyt lapsen sellaiseksi kuin lapsi (miehen mielestä) on.

Ap

Onko lapsi päiväkodissa? Mitä palautetta hän saa sieltä tai muilta aikuisilta? Onko ainoa lapsi?

Miehesi kommentin perusteella kysyn, oletko kasvattanut pikkukuningasta/-kuningatarta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko isä alusta asti hoitanut lasta, ja saanut tehdä asioita omalla tavallaan? Vai oletko alusta asti ollut "erotuomarina" kertoen, miten tulee tehdä?

Vierailija
24/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieshän on tuossa tilanteessa se, jonka aikuisena pitäisi alkaa aktiivisesti miettimään tilanteeseen ratkaisukeinoja ja jotenkin jään nyt tästä sellaiseen käsitykseen että mies on niin lapsellinen ettei tee mitään ja kuvittelee että "vika" on lapsessa. 

Mies siis syyttää minua siitä että lapsen kanssa on niin hankalaa, hänen mielestään minä olen tehnyt lapsen sellaiseksi kuin lapsi (miehen mielestä) on.

Ap

Onko lapsi päiväkodissa? Mitä palautetta hän saa sieltä tai muilta aikuisilta? Onko ainoa lapsi?

Miehesi kommentin perusteella kysyn, oletko kasvattanut pikkukuningasta/-kuningatarta?

On ainoa lapsi, perhepäivähoitajalla. Ihan hyvää palautetta siellä saa, lapsella tuntuu menevän ihan hyvin kaikkien muiden kuin isänsä kanssa. Mitä tarkoitat pikkukuningattaren kasvattamisella? Lapsella on selkeät rajat eikä hän ole meillä mikään pomo, siis jos sitä tarkoitat. Ap

Vierailija
25/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämähän loppujen lopuksi täysin samantekevää. Mies on joka tapauksessa vastuussa omasta suhteestaan lapseensa.

Vierailija
26/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että ette ole ollenkaan yhdessä rintamassa vanhempina ja kasvattajina. Lapsen kannalta huono juttu, hän oppii pelaamaan kierosti siinä valtapelissä omaksi edukseen.

Vierailija
27/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On ainoa lapsi, perhepäivähoitajalla. Ihan hyvää palautetta siellä saa, lapsella tuntuu menevän ihan hyvin kaikkien muiden kuin isänsä kanssa. Mitä tarkoitat pikkukuningattaren kasvattamisella? Lapsella on selkeät rajat eikä hän ole meillä mikään pomo, siis jos sitä tarkoitat. Ap

Ok. No mitä miehesi mielestä pitäisi tehdä, tuskin hänkään on tyytyväinen suhteeseensa lapsensa kanssa?

Vierailija
28/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen ihmissuhteet ovat kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti. On todella rajallista, kuinka paljon se kolmas voi kahden ihmisen väleihin vaikuttaa. Siitä on helposti enemmän haittaa kuin hyötyä.

Täällä asian lietsominen ilman asianosaisia voi vaan pahentaa tilannetta, erityisesti kun "syyllinen" on heti löydetty.

Vierailija
29/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ok. No mitä miehesi mielestä pitäisi tehdä, tuskin hänkään on tyytyväinen suhteeseensa lapsensa kanssa?

Hänen mielestä minun pitää muuttaa lapsi jotenkin erilaiseksi, kiltiksi jonka kanssa on helppoa. Ap

Vierailija
30/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että ette ole ollenkaan yhdessä rintamassa vanhempina ja kasvattajina. Lapsen kannalta huono juttu, hän oppii pelaamaan kierosti siinä valtapelissä omaksi edukseen.

Mitä sinun mielestä minun pitäisi tehdä?

Ap

Vierailija
31/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä autismikirjon piirteitä? Ei osaa joustaa tai kommunikoida niin ettei jatkuvasti provosoi lasta uhmakohtauksen partaalle? Jos on hyvin jäykkä tyyli, paljon kieltosanoja/uhkailua/joustamattomuutta, vaikeutta luovia tilanteissa ja keksiä keinoja ohjata lasta haluttuun suuntaan niin ei ihme että on ongelmissa lapsen kanssa.

Vierailija
32/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samaa, esim. 3-vuotias lähtee iloisella mielellä auttamaan isiä siivoamisessa ja tulee hetken päästä hirveän itkun saattelemana pois. Mitä tapahtui? Isällä tietty tarkka kaava päässä, miten siivotaan. Innokas 3-vuotias touhottaja tulee ja tekee omalla tyylillään -> pyyhkii rätillä ennen kuin on saanut luvan -> pedantti ja tarkka isä reagoi turhan voimakkaasti ja alkaa isoon ääneen kieltää lasta = lopputuloksena itkevä ja mielensä pahoittanut lapsi. Ongelmallisen vuorovaikutuksen syyt: aikuisen joustamattomuus, ei ymmärrystä mitä 3-vuotiaalta voi odottaa, aikuisen liiallinen pedanttius ja liian voimakas kielteinen reagointi, turha äänenkorottaminen ja hermostuminen tilanteessa, jossa voisi helposti ohjata yli-innokkaan 3-vuotiaan siivoamaan rätillä jotakin toista kohdetta tai antaa hänelle toisen tehtävän sen sijasta, että aikuinen käskee 3-vuotiasta odottamaan paikoillaan minuutteja.

Vierailija
33/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä et avaa yhtään mistä asioista tulee tätä riitaa tai ongelmaa.

On lapsia, joiden äiti neuvottelee, sovittelee ja sanoittaa maailman tappiin asti, lapsi saa potkia/riehua/lyödä ja aina vaan lässytetään ja sanoitetaan. Nämä lapset saattaa hoidossa toimia ihan normaalisti, kun on rajat mutta kun äiti on läsnä, tilanne lähtee käsistä heti. Jos teillä on tällaista, mun sympatiat on miehen puolella.

Miten lapsi on hankala miehelle? Kiskoo tavaroita koko ajan kädestä, huutaa päälle? Kun en keksi miten voi tilanne olla tuollainen. Jos kyse on siitä, että lapsi haluaa leikkiä isän kanssa ja mies vaikka pelata koneella, miten tilanne menee siihen, että sä joudut olemaan erotuomarina?

Avaa nyt vähän tuota kuviota käytännössä, ei muuten kukaan voi mitään vertaistukea antaa.

Vierailija
34/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän samaa, esim. 3-vuotias lähtee iloisella mielellä auttamaan isiä siivoamisessa ja tulee hetken päästä hirveän itkun saattelemana pois. Mitä tapahtui? Isällä tietty tarkka kaava päässä, miten siivotaan. Innokas 3-vuotias touhottaja tulee ja tekee omalla tyylillään -> pyyhkii rätillä ennen kuin on saanut luvan -> pedantti ja tarkka isä reagoi turhan voimakkaasti ja alkaa isoon ääneen kieltää lasta = lopputuloksena itkevä ja mielensä pahoittanut lapsi. Ongelmallisen vuorovaikutuksen syyt: aikuisen joustamattomuus, ei ymmärrystä mitä 3-vuotiaalta voi odottaa, aikuisen liiallinen pedanttius ja liian voimakas kielteinen reagointi, turha äänenkorottaminen ja hermostuminen tilanteessa, jossa voisi helposti ohjata yli-innokkaan 3-vuotiaan siivoamaan rätillä jotakin toista kohdetta tai antaa hänelle toisen tehtävän sen sijasta, että aikuinen käskee 3-vuotiasta odottamaan paikoillaan minuutteja.

Meillä on juuri tällaista. Ap

Vierailija
35/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehellä autismikirjon piirteitä? Ei osaa joustaa tai kommunikoida niin ettei jatkuvasti provosoi lasta uhmakohtauksen partaalle? Jos on hyvin jäykkä tyyli, paljon kieltosanoja/uhkailua/joustamattomuutta, vaikeutta luovia tilanteissa ja keksiä keinoja ohjata lasta haluttuun suuntaan niin ei ihme että on ongelmissa lapsen kanssa.

Autismista en osaa sanoa mitään mutta vähän tuollaista on. Ap

Vierailija
36/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole muuta tehtävissä kuin odottaa, että lapsi kasvaa. Monet miehet osaavat olla isiä vasta sitten, kun lapsen kanssa voi oikeasti tehdä jotain järkevää. Tarkoittaen siis vaikka mopon korjaamista yms. Ei siis sellaista, että lapsi on enemmänkin tiellä kuin auttaisi oikeasti.

Vierailija
37/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollaisen isän lapsi, jonka välit katkesivat isään kouluikäisenä, kun aloin itse ymmärtää isäni kohtuuttomuutta ja ilkeyttä. Isäni myös syytti äitiä siitä, että hän ei ole kasvattanut lapsia. Isäni on ollut samanlainen haastava tyyppi dementoitumiseensa asti, jolloin sitten tuli vielä lisähaasteita. Emme ole olleet juurikaan tekemisissä 35 vuoteen.

Jos miehesi ymmärtäisi, että oikealla tyylillä hän oikeasti pystyisi "hallitsemaan" lasta sen sijaan, että kaikki päättyy kaaokseen? Voisiko tämän sanoittaa miehelle tekniseksi taidoksi, johon saa apua vaikka perheneuvolasta?

Vierailija
38/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska meillä on juuri tällaista niin kysyn että miten minun pitäisi itse toimia? Neuvot miehelle ei mene perille eli se ei ainakaan toimi. Ap

Vierailija
39/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollaisen isän lapsi, jonka välit katkesivat isään kouluikäisenä, kun aloin itse ymmärtää isäni kohtuuttomuutta ja ilkeyttä. Isäni myös syytti äitiä siitä, että hän ei ole kasvattanut lapsia. Isäni on ollut samanlainen haastava tyyppi dementoitumiseensa asti, jolloin sitten tuli vielä lisähaasteita. Emme ole olleet juurikaan tekemisissä 35 vuoteen.

Jos miehesi ymmärtäisi, että oikealla tyylillä hän oikeasti pystyisi "hallitsemaan" lasta sen sijaan, että kaikki päättyy kaaokseen? Voisiko tämän sanoittaa miehelle tekniseksi taidoksi, johon saa apua vaikka perheneuvolasta?

Ei hän ota neuvoja vastaan, kokee kaikki neuvot mollaamisena. Ap

Vierailija
40/99 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole muuta tehtävissä kuin odottaa, että lapsi kasvaa. Monet miehet osaavat olla isiä vasta sitten, kun lapsen kanssa voi oikeasti tehdä jotain järkevää. Tarkoittaen siis vaikka mopon korjaamista yms. Ei siis sellaista, että lapsi on enemmänkin tiellä kuin auttaisi oikeasti.

Pitäisikö siis tällaista kestää vielä 10 vuotta jotta sitten joskus voisivat korjata mopoa yhdessä?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän