Pörssi romahtaa-pelasta minkä voit
Brittisijoittajalla, varainhoitoyhtiö GMO perustajalla Jeremy Granthamilla on ollut taito, jonka kerrotaan olevan harvinainen: hän osaa ennustaa tulevaisuutta.
Gratham on onnistuneesti ennakoinut aikaisemmat pörssiromahdukset, joten miehen povauksiin kannattaa suhtautua vakavammin kuin taksikuskin sijoitusvihjeisiin.
Granthamin mukaan romahdus on nyt alkanut ja kurssit tulevat painumaan alaspäin ropinalla.
Yhtiönsä sivuilla sijoittajille kirjoittamassaan viestissä Grantham ennakoi, että suurimpien yhtiöiden S&P 500 -indeksi painuu tammikuun 4. päivän huipustaan noin 50 prosenttia ja teknologiapainotteinen Nasdaq voi painua tätäkin enemmän.
Edes Yhdysvaltojen keskuspankin Fedin puuttuminen asiaan ei voi estää kuplan puhkeamista, kirjoittaa Grantham.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän romahtaa valuuttojen arvot.
Tyhmä!!! Jos joku valuuttaa laskee niin ne muut nousevat siihen verrattuna.
Kaikki valuutat menettävät arvoaan. Valtiot eivät vain osaa olla painamatta lisää rahaa kun elävät yli varojen.
Tietysti oikea aikainen sijoitusten myynti ja uudelleen osto toimii. Mutta ei aina niin helppoa.
Vedin tossa just neuroleptin naamaan, ni voihan se olla etten nyt ihan hahmota kaikkea.
Olisit vain sanonut inflaatio jos sitä tarkoitit.
Vierailija kirjoitti:
En omista osakkeita eli menetän 0 euroa. Korona, pörssin kaatuminen ja great reset tuo teidät mun kanssa samalle viivalle elämään muutamalla kympillä per kk. Ero on se että mä nautin elää näin. Kannattaa ottaa muutama rauhoittava ja katsoa ku kaikki valuu teiltä sormien välistä.
Kyllä noi jutut suhunkin vaikuttaa kun työpaikkasi menee alta tai tukia leikataan.
Tää nykyinen 5% inflaatio on kyllä hieno keksintö eliitiltä. Voidaan leikata tukia eikä ne hölmöt edes huomaa mitään kun rahasumma mikä tulee tilille pysyy samana. Kun lisäksi viilaa ne inflaatioluvut niin että viralliset luvut ovat paljon todellisuutta alhaisempia niin eivät edes noi indeksisidotut jutut pyst mukana.
Miinukselle on menneet jo jonkin aikaa rahastot eli romahdusta olen odotellutkin.
Kuukausittain menee edelleen indeksirahastoihin rahaa. Ei hetkauta romahdukset. Sitten kun ollaan pohjalla, niin voin lisätä kuukausisäästämistä.
Pörssikursseja ei voi ennustaa gurut, asiantuntijat eikä tekoälykään.
Ap voisitko koittaa tajuta etteivät ihan kaikki ole all -in velkavivulla meemiosakkeissa vaikka sä siihen sorruitkin.
Kaikki eivät myöskään ole niin rajoittuneita että sijoittavat vain suomalaisiin yhtiöihin.
hohhoijaa taasen.
Tuleva alamäki on vaan hyvä juttu niille jotka ottivat huomioon nousu-ja laskuvaiheet sijoitussuunnitelmassaan.Saavat haluamiaan osakkeita edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
En omista osakkeita eli menetän 0 euroa. Korona, pörssin kaatuminen ja great reset tuo teidät mun kanssa samalle viivalle elämään muutamalla kympillä per kk. Ero on se että mä nautin elää näin. Kannattaa ottaa muutama rauhoittava ja katsoa ku kaikki valuu teiltä sormien välistä.
Saat kuule odottaa tuota aika pitkään ja pelätä että sun tukia leikataan kun maksajat katoavat.
Se kuulkaas hyvät naiset ja herrat niin, että markkinahuippua ei kannata yrittää ajoittaa. Joku voi siinä onnistua mutta kokonaisuutena siinä häviää. Sijoittaminen on todennäköisyyslaskentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noi jutut suhunkin vaikuttaa kun työpaikkasi menee alta tai tukia leikataan.
Tää nykyinen 5% inflaatio on kyllä hieno keksintö eliitiltä. Voidaan leikata tukia eikä ne hölmöt edes huomaa mitään kun rahasumma mikä tulee tilille pysyy samana. Kun lisäksi viilaa ne inflaatioluvut niin että viralliset luvut ovat paljon todellisuutta alhaisempia niin eivät edes noi indeksisidotut jutut pyst mukana.
Mites sitten kun eikö tämä ns. "eliitti" myös on velanantajana ja korkojen kiskurina? Miten selität negatiiviset reaalikorot? Eikö se ole juurikin varallisuuden siirtoa lainanantajilta velallisille? :D
Voisiko joku kertoa mitä ihmeen sisältöä elämäänsä saa tällaisesta joka päiväisestä häröilystä. Nämä ennustukset osuvat oikeaan kerran kymmenestä tuhannesta. Kun tekee kolme ennustusta päivässä, osuu keskimäärin kerran kymmenessä vuodessa oikeaan.