Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä ajalta sinulla on ensimmäiset lapsuusmuistosi? Minkä ikäinen olit tuolloin?

Vierailija
21.01.2022 |

Itse muistan paljon asioita ekalta luokalta. Taitaa olla mun ekat lapsuusmuistot.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat muistot on ajalta, kun olin 3-vuotias tai jopa vähän alle. En ole ihan varma ajankohdasta, tiedän kuitenkin mihin kaupunkiin ne sijoittuvat, ja olen sieltä muuttanut pois 3-vuotiaana.

Vierailija
2/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ensimmäiset muistot 3 vuotiaana ja sitä ennen. Minäkin muutin tuolloin ja muistot ovat paikasta ennen muuttoa. Muistan monia lyhyitä välähdyksiä tuolta ajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisin muisto on aika tarkalleen 1v 11 kk ikäisenä. Olimme kuulemma olleet mummolassa jouluna. Hän kuoli, kun täytin tammikuussa kaksi vuotta. Minulla on mummostani hatara muistikuva. Joten uskoisin sen muistikuvan olevan ko. joululta. Ei ole mahdollista, että muistaisin aikaisempaa tapaamista, joka on ilmeisesti ollut edellisenä kesänä.

m50+

Vierailija
4/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotiaana muistan kuinka päiväkodin täti huusi minulle :(

Vierailija
5/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotiaasta lähtien ja viisivuotiaaksi asti on fläsäreitä sieltä täältä, muistan tarkalleen esimerkiksi silloisen asuntomme ja sen ajan kavereita, kuinka äiti suuttui joistakin asioista ja vanhempien avioeron. Kuusivuotiaasta alkaen muistan lähes kaikki tapahtumat, ihan elävästi ja kronologisessa järjestyksessä.

Vierailija
6/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v 9kk. Olin äidin kanssa sairaalassa, jossa tutkittiin virtsatietulehdustani. Otettiin katetrilla pissanäyte ja se sattui. Sen jälkeen äiti vei minut kahvilaan, jossa sain hienon leivoksen ja limsaa. 

Vierailija
7/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen todennut aiheeseen liittyen, että olen syntynyt n.7v-8v iässä, koska psyykeeni suojelee minua eikä ole oikein muistikuvia.

Muistan hajanaisia, muutamia, asioita ikävuosilta ennenkuin olen 10v, esim.sen kuinka äiti työnsi painavaa lipastoa näkkärin oven eteen ettei humalassa ollut isäni pääse sinne ja meihin käsiksi, muistan sen kuinka olin toisessa tilanteessa sänkyni alla olevasta piilossa ja sen kuinka yhtenä hyisenä pakkasyönä menimme ulkovarastoon piiloon. Ja siitä on elävä muistikuva, kun juoksimme kuplavolkkariimme karkuun, mutta sitä en enää muista kuinka siinä kävi.

Senkin muistan kun menin väliin alle 7v iässä isän ollessa äidin kimpussa ja hän tönäisi minut kumoon ja iskin pääni, takaraivon, puisen Kirstin metallikulmaan ja verta tuli aivan hirveästi.

Vierailija
8/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama muisto 3 - 4-vuotiaana tapahtuneista.

Yksi joululahja, yksi oma sairastuminen ja yksi kuolema lähipiirissä.

Yllättävän eläviä muistoja.

Vierailija
9/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2v 9kk. Olin äidin kanssa sairaalassa, jossa tutkittiin virtsatietulehdustani.. 

Samoin. Vuodelta 1981. muistan Ylläksen mökin huoneen, ja kuinka rämpytin valoja. Muistan sängyn paikan ja sen kuinka äiti kimmastui rämpyttelystä.

Muuta en muista tuolta reissulta, vaikka esim. rakkaimman nukkeni sain tuona jouluna. Se on yhä 40 vuotta myöhemmin tallessa. 

Vierailija
10/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana joitain muistoja. Elämän kulusta, arjesta ja pyhistä vasta ajalta, jolloin olin jo 6.

Vierailija
11/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on ensimmäiset muistot 3 vuotiaana ja sitä ennen. Minäkin muutin tuolloin ja muistot ovat paikasta ennen muuttoa. Muistan monia lyhyitä välähdyksiä tuolta ajalta.

Sama juttu minulla.

Vierailija
12/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen muistoni on ajalta kun olin joku 2v, pelkäsin leikki-imuriani koska se piti niin hirveää ääntä.

Vierailija
13/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ladellut siskolleni yksityiskohtia aikaisesta lapsuudestani.Muistan esim mikälainen ja värinen oli naapurin pesumalja ja vesikannu.Olin tyyppi 1-2 vuotta. Siskoni ihmettelee miten voin muistaa.

Muistan myös 2 vuotiaana kun veljeni sai polkuauton isältä.Punaisen ja ajoimme sillä uuden kodin pihalla. Mustaviinimarjapensaat muistan.

4 vuotiaana sain kummitädiltä vaaleansiniset nahkakengät ja Aku Ankka yöpyjaman.

Ikinä en unohda sitä onnea kun sain nämä lahjat. 

Miten voi muistaa , kun lähimuisti ei pelaa yhtä hyvin.

Vierailija
14/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näin monet muistaa missä iässä on tapahtunut mitäkin? Itselläni ei ole mitään hajua missä iässä mikäkin muisto on tapahtunut tai missä järjestyksessä ne edes ovat.

Vierailija
15/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 2-3v. Olisin halunnut ulos, mutta äiti sanoi nukkumaan. Olin tosi vihainen äidille ja tunsin olevani todella väärinkohdeltu kun en päässyt ulos. Muistan istuneeni eteisessä pukemassa ulkovaatteita. Musta on valokuva kun nukun yöunia pinnasängyssä patja pystyssä villavaatteet päällä. Ei jäänyt traumaa.

Pari muutakin muistoa samalta ajalta jotka pystyn sitomaan tuohon kaupunkiin ja taloon jossa asuttiin vain se yksi talvi.

Vierailija
16/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan selkeästi serkkuni ristiäiset kun hänet kastettiin kun hän oli vajaat 2 kuukautta vanha ja minä olin 7 kuukautta vanha. Muistan selvästi kun pappi kertoi vauvan nimen ja että serkkuni nimi oli Nanna Johanna Marialle eikä Ville Kristo-Paulus Helmeri kuten minä olin toivonut sen serkkuni nimen olevan ja kuinka minä kävin lyömässä serkkuani monta kertaa kun sillä oli niin ruma nimi.

Vierailija
17/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun noin 4-vuotiaana olin yövaatteissani ison kiven takana piilossa. Pelkäsin, kun pappa uhkasi lyödä mummoa lapiolla.

Vierailija
18/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näin monet muistaa missä iässä on tapahtunut mitäkin? Itselläni ei ole mitään hajua missä iässä mikäkin muisto on tapahtunut tai missä järjestyksessä ne edes ovat.

No esim omalla kohdalla kyse on paikasta. Muutimme ekasta kodista kun olin neljävuotias ja muistan tapahtumia sieltä ja sen kämpänkin ihan elävästi, joten olen pakosti ollut alle neljä. Eikä meillä ole siltä ajalta juuri valokuviakaan, joten kyse ei voi olla kuin oikeasta muistosta.

Muistan kun silloinen naapuritalon tyttö tipahti pihakeinusta ja satutti päänsä. Myöhemmin tuli ylpeänä esittelemään tikkejään. Muistan, kuinka naapuritalon hissiin jäi joku tunneiksi jumiin, enkä sen vuoksi uskaltanut itse käyttää hissejä vuosikymmeniin. Muistan, kuinka leikkikentän reunalla juovuksissa ollut saman rapun isäntä matki Nasse-setää meille lapsille. Muistan, että perhepäivähoitaja asui takanamme olleessa talossa, ja istutti minua kerran koko päiväuniajan pöydässä, koska en suostunut syömään vesimelonia. Muistan, että löysimme pensaasta lompakon ja aikuiset antoivat meidän pitää vain muutaman kolikon, itse ottivat loput rahat. Muistan, että sain vihdoin lahjaksi Barbien, jolla oli väänneltävät jalat ja loukkaannuin kovasti, kun vieraskylässä ollut perhetuttu osoitti sen rumimmaksi barbikseni.

Kaikki tämä (ja paljon muita muistoja) siinä nimenomaisessa ympäristössä, josta muutimme, kun olin neljä.

Vierailija
20/38 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi