Boikotoivan ja luomuilevan vauvaperheen ruokavalinnat
Niin miten se on onnistunut?
Omalla maidolla voi pärjätä sen 6kk, mutta sitten pitää ottaa jotain muuta jo vauvan ruokavalioon. Melkein kaiken voi ja kannattaa tietty tehdä itse puhtaista ja suomalaisista raaka-aineista, ilman lisäaineita ja muita.
Meillä piti aloittaa kiinteät 5kk iässä, oma maito menee rinnalla. Lehmänmaitokorvikkeita vierastan, paljon en ole ottanut selvää vielä näistä korvikeasioista. Mitä merkkejä te lehmänmaidottomat olette antaneet ja mistä niitä saa?
Tähän saakka olemme tehneet tytön ruoat itse, mutta välillä on ollut tilanteita, jossa olisi ollut hyväksi olla joku " pilttipurkki" matkassa mukana. Mitä merkkejä olette antaneet?
Meillä on boikotointilistalla Nestlè ja Valio. Nämä kaksi hallinnoivat niin hyvin vauvanruokamarkkinoita, että en ole tahtonut löytää oikein muita tällaiselta pikkupaikkakunnalta. Semperiä löytyy, muttei sitäkään kattavasti. Esimerkiksi vellejä en ole löytänyt Semperiltä ollenkaan. Vellejä olisi halu tehdä myös itse, mutta en ole löytänyt oikein ohjeita niiden tekoon? Voiko aikuisille tarkoitetuista kaurahiutaleista esimerkiksi tehdä vauvalle?
Minulle on tämä vauvanruokapuoli aika hakusessa, joten kertokaa miten te olette pärjänneet tämän kaiken Nestléyden keskellä.
Kommentit (13)
mutta luomuruokia pyrittiin suosimaan silloin, kun ostettiin. Hipp-merkkisiä myy ainakin Citymarketit ja niistä meillä tykättiin eniten, etenkin pastoista. Myös muilla merkeillä on luomuruokia, joita saa ainakin isommista kaupoista.
Saako kysyä, miksi Valio on boikotissa? Tehdäänkö nekin jo jossain muualla vai boikotoitko vain ylikansallista omistusta?
Esikoinen oli rintamaidolla, kunnes sai siirtyä luomumaitoon. Kuopus sai muista syistä johtuen PeptiJunioria ensin rintamaidon kanssa, ja sitten 1v1kk iästä vain PeptiJunioria noin 1v7kk ikään jolloin siirtyi luomumaitoon. Korvikkeista ei siis kokemusta oikein ole.
Meillä on mennyt Hippin soseita ja muita vauvanruokia, lisäksi ollaan ostettu Semperin luomupurkkiruokia. Asutaan myös pikkupaikkakunnalla (olisko täällä 11000 asukasta) ja molempia on löytynyt paikallisesta S-marketista. Kauppiasta voi myös pyytää tilaamaan pieniä eriä. Lisäksi välillä olen tilannut luomutukusta soseita muiden tuotteiden ohella kotiin. Meillä kuopus on sairautensa vuoksi joutunut olemaan runsasproteiinisella (lihapitoisella) ruokavaliolla, joten hänen kanssaan olemme käyttäneet enemmän noita purkkiruokia. Esikoisen kanssa tehtiin niitä vain itse. Itsetehdyn soseenhan pystyy kyllä säilyttämään umpioimalla, jos haluaa. Purkin ja kannen vaan pitää olla sitten puhtaat.
Vellejä olemme tehneet niin, että olemme keittäneet normaaleista luomuhiutaleista vellin, joka on kypsänä sauvasekoittimella hienonnettu, ja lisätty maitoa. Ihan hyvin onnistuu niin, eikä mitenkään monimutkaista tai hidasta.
http://www.iloinenmaapallo.fi/ruohonjuuri/
Ruohonjuuren webbikaupasta voit myös tilata ranskalaisia Baby Nat purkkiruokia. Sieltä saa myös maidottomia valmispuuroja, jotka voit sekoittaa maitoon tai veteen.
Miten ihmeessä " luomuilu" ja tilaaminen netin kautta jostain Ranskasta asti tai sitten Cittarin Saksasta tuomien purkkiruokien ostaminen sopivat yhteen. Kuuluu samaan sarjaan kuin pihvi Brasiliasta tai leipä Ruotsista. Kannatan lähiruokaa!
Meillä vellit eivät kelvanneet joten aloitimme puuroilla, mutta puuroa tai velliä, niin pari vinkkiä:
Aloita gluteiinittomilla, ovat masuystävällisempiä. Meillä aloitettiin täysjyväriisillä, quinoalla. Amarantti ei maistunut. Tsekkaapa quinoan ravintoarvot ja protskujen koostumus! osta luomuna ja tee puuro/velli. Itse keitin ohjeen mukaan riisimaidossa ja soseutin sauvasekoittimella. Kaikki viljat on aina käytetty täysjyvänä.
Myöhemmin otettiin mukaan kaikki viljat (mulla on mylly, käytän paljon sitä).
Einekset tekevät huonosti meillä kauppansa, joten tein itse soseet ja pakastin (ensin jääpalakuutioina, myöhemmin 3 dl jäänallerasioihin).
Eikä tosiaankaan Valion tuottteita tehdä välttämättä enää Suomessa
lukuunottamatta ihan perusmaitoa. :(
miljoona:
Saako kysyä, miksi Valio on boikotissa? Tehdäänkö nekin jo jossain muualla vai boikotoitko vain ylikansallista omistusta?
Valmisruokapurkeista Hipp on tosi hyvä, toisena vaihtoehtona
on Semper. Näitä löytää ihan tavallisista marketeista, mutta
esim. Ruohonjuuressa on vielä parempi valikoima.
Itse nimittäin aloin molemmille lapsille keittää suoraan
puuroa veteen ensin riisi- ja sitten kaurahiutaleista.
Mitään vellejä en koskaan antanut, eikä lapsi niitä
kaivannut.
Kattipatti:
Miten ihmeessä " luomuilu" ja tilaaminen netin kautta jostain Ranskasta asti tai sitten Cittarin Saksasta tuomien purkkiruokien ostaminen sopivat yhteen. Kuuluu samaan sarjaan kuin pihvi Brasiliasta tai leipä Ruotsista. Kannatan lähiruokaa!
Luomuruoka ja lähiruoka ovat tietääkseni kaksi eri käsitettä. Meillä ostetaan luomua, koska haluan allergiselle lapselle mahdollisimman vähän torjunta-aineita ja ylimääräisiä kemikaaleja elimistöön. Jos kaupasta löytyisi terveellisiä luomuvalmisruokia, jotka ovat myös lähiruokia ja sopivat lapselleni, voisin ostaa, mutta toistaiseksi ei taida löytyä vaihtoehtoja.
Taidan olla huono panemaan ajatuksia " paperille" .
Huolissaan: ei luomu tietenkään ole automaattisesti lähiruoan synonyymi. Tarkoitinkin sitä, että minusta ei ole olleenkaan luonnonmukaista tuottaa edes " luomu" ruokaa kaukaa eli että sellaisen ruoan rahtaus ulkomailta, jota voisi saada lähelläkin tuotettuna, on minusta arveluttavaa, ehkä peräti epäeettistä. Varmasti ainakin epäekologista.
Kattipatti:
Taidan olla huono panemaan ajatuksia " paperille" .Huolissaan: ei luomu tietenkään ole automaattisesti lähiruoan synonyymi. Tarkoitinkin sitä, että minusta ei ole olleenkaan luonnonmukaista tuottaa edes " luomu" ruokaa kaukaa eli että sellaisen ruoan rahtaus ulkomailta, jota voisi saada lähelläkin tuotettuna, on minusta arveluttavaa, ehkä peräti epäeettistä. Varmasti ainakin epäekologista.
tuon " huolissaan" -nimimerkin viestin niin, että hänelle syy ostaa luomuruokaa ei ole ekologisuus vaan se, että hänen mielestään luomuruoka on terveellisempi vaihtoehto. Ihmisillä on erilaisia perusteita syödä luomuruokaa, joillekin peruste on se että pitää sitä ekologisena ja toiselle se, että pitää sitä terveellisenä. Jollekin sekä että ;)
Silloin, jos ostopäätöksensä tekee vain sillä perusteella että tahtoo ostaa nimenomaan vain luomusti tuotettua ruokaa, on ihan loogista ostaa sellaistakin joka on ulkomailta. Ei kaikki mieti sitä ruokaansa ekologiselta näkökulmalta.
Täytyy vielä lisätä, että pidän tosiaan lähiruokaa hyvänä asiana ja sitä mielusti itse ostan. Allergisen lapseni ruokavaliossa tuo luomuus on vaan tärkeämpi juttu ja valmisruokapurkeissa ei luomulähiruokaa taida löytyä.
Tuohon alkuperäiseen aiheeseen lisäisi vielä tuosta boikotointiosuudesta, että Semper on Arlan tuotemerkki. Onko Arla Valiota parempi vaihtoehto?
Meillä ei tarvittu korviketta ollenkaan, oma maito riitti. Onhan niitä soijapohjaisin korvikkeita, mutta enpä tiedä niistä mittään.
Semper on ihan hyvä, jos vaan valikoima on kaupassa hyvä. Sitten on Hipp luomu-purkit (saksalaisia, oli meidän tytön lempipurkkeja). Tarvittaessa sitten myös noita nestlé- ja piltti-purkkeja, kun meilläkin pienessä kyläkaupassa oli aika suppeat valikoimat, niin vaihtelua piti saada.
Minkä takia olet suunnitellut vellien antamista? Niitä ei kai nykyisin juurikaan suositella. Meillä ei ainakaan annettu ollenkaan vellejä vaan puuroja. Puurot aloitettiin n. 7 kk -iässä (tästä olemassa suosituskin) ja ihan tavallisilla hiutaleilla eli silloinhan voi valita mieleisensä merkin. Luomuakin on jo montaa merkkiä tarjolla.